Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken

Gestart door treinsmurf zaterdag 27 december 2008, 20:49:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Shadow op zaterdag 19 september 2009, 13:37:48

  Hoe ga ik dan het knipperen van de binnen verlichting , zoals over wissels etc. oplossen zonder Elco ?
     
M.v.g. Ruud .

Ruud,

Er zijn meerdere mogelijkheden voor Ledverlichting.
De schakeling van treinsmurf is bedoeld voor rijtuigverlichting, heeft wel een elco, maar die schakeling zit rechtstreeks aan de voeding (sleper en massa) niet aan de decoder en kan je dus niet uitschakelen.

Als je dit toch via de decoder schakelen wil, is er b.v. de mogelijkheid om een relais te gebruiken.
Je laat de decoder het relais in/uitschakelen en de relaiscontacten gebruik je dan om de verlichting in de hele trein aan/uit te schakelen. (in de rijtuigen gebruik je b.v. de schakeling van Treinsmurf)

Het relais monteer je in de lok, bij de lokdecoder en het relaiscontact sluit je aan op de sleper.
De andere kant van het relais moet verbinding krijgen met rijtuigen, dus heb je speciale koppelingen nodig.

Moet ik het helemaal voor je uittekenen ?

grv Huub
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
  Huub en andere
   
   Bedankt allen voor de info , Kwartje is gevallen . Voorlopig laat ik het maar zo , anders moet ik of de koppeling aanpassen of nog een sleper monteren onder de tweede bak .
   
M.v.g. Ruud .
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Shadow op zaterdag 19 september 2009, 17:02:56
  Huub en andere
   
   Bedankt allen voor de info , Kwartje is gevallen . Voorlopig laat ik het maar zo , anders moet ik of de koppeling aanpassen of nog een sleper monteren onder de tweede bak .
   
M.v.g. Ruud .

Ik zie dat je het helemaal hebt begrepen :D
Als er verdere vragen zijn: stel ze gerust hoor !
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Houden jullie er rekening mee dat een trein in grootbedrijf s'nachts geen rond rijdende kerstboom is?
Moderne LEDjes geven erg veel licht. Op het moment dat je model trein perron 1 t/m 6 in het zonnetje zet als ie binnenloopt is het misschien tijd om eens na te denken over de hoogte van de voorschakelweerstand...

Sommige treinstellen , zoals de ICE, hebben dusdanig getint glas dat daar al niet meer dan een zwak schijnsel naar buiten komt.

Kijk nog maar eens kritisch naar je model.  -= Minder is soms meer =-
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ik heb mij nog niet zolang geleden aangesloten bij 3rail Forum. Zit dan ook regelmatig te "bladeren" en kom dan leuke en boeiende onderwerpen en tips tegen. Zo ook bij dit artikel. Nu heb ik een vraag daarover.
Kan Joost , alleen zijn naam komt in het artikel voor, mij nog van die warm-white smd-leds verkopen?
Graag een reactie.
Met vriendelijke groet
Ger Rosenbrand
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo "geros",

om deze persoon te benaderen hiervoor, is het het handigste, als je hem een persoonlijk bericht (vaak PB genoemt) stuurt. Onder de forumnaam staat zo´n afgerold papiertje. Als je daarop klikt, kom je in het PB-scherpje.

Roy
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: geros op woensdag 20 januari 2010, 10:00:54
Ik heb mij nog niet zolang geleden aangesloten bij 3rail Forum. Zit dan ook regelmatig te "bladeren" en kom dan leuke en boeiende onderwerpen en tips tegen. Zo ook bij dit artikel. Nu heb ik een vraag daarover.
Kan Joost , alleen zijn naam komt in het artikel voor, mij nog van die warm-white smd-leds verkopen?
Graag een reactie.
Met vriendelijke groet
Ger Rosenbrand

Als je ze snel nodig hebt, bestel je ze gewoon zelf:

http://stores.shop.ebay.de/ledbaron__W0QQ_armrsZ1
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Beste treinsmurf,
Met veel plezier je verslag van de wagonverlichting gelezen.
Ook de vele reacties gezien.Beter laat dan nooit, nietwaar?
Nu is de bedoeling, dat ik er ook mee aan de slag ga, maar waar haal ik de
SMD-LED´s vandaan.
Bij Conrad kosten ze ±?2,10/st, dus dat is niet leuk.
Alle verdere beschrijvingen en foto´s zijn me volkomen duidelijk, hulde.
Hoop iets te vernemen.
Groeten, japijo.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
http://stores.shop.ebay.de/ledbaron__W0QQ_armrsZ1

Nu staat het antwoord boven EN beneden jouw vraag  :lol:
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
da's nu is een praktische tip, ga ik zeker eens maken :)
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ik ga het zelf ook doen. Ik heb genoeg info gekregen. Maar eerst eens wachten op goedkope led's. Er komt nog een actie.
Remie
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ik vind dit helemaal te gek en wil op dezelfde wijze mijn 12 rijtuigen gaan verlichten met warm witte leds.  Bij Conrad zijn alle componenten te koop alleen weet ik niet welke SMD-LED 1206 ik moet hebben omdat Conrad verschillende types met verschillende prijzen heeft. Kan treinsmurf:) mij vertellen welke ik precies moet hebben of kan ik ze eventueel bij hem bestellen?
Verder wil ik graag weten hoeveel led's er per rijtuig nodig zijn; op de foto meen ik er 5  of 6 te tellen.
Alvast geweldig bedankt
Marinosco
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ik ben er inmiddels achter hoeveel en welke leds ik nodig heb.
bedankt allemaal voor ieders info.
marinosco :D
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi Remie, ik kan de ledjes goedkoop leveren.  Bel me maar 06 41461822 :D Marinosco
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: marinosco op zondag 28 februari 2010, 14:02:52
Hoi Remie, ik kan de ledjes goedkoop leveren.  Bel me maar 06 41461822 :D Marinosco
You have got a PB
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Er kunnen weer LED's besteld worden.

Gr Joost
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
 :(
Hoi Joost, ik heb al mijn rijtuigen volgens jouw beschrijving met LED's uitgerust en het ziet er echt geweldig uit. Maar nu heb ik één probleem waar ik niet uit kom: als ik 'n stam rijtuigen achter een lok hang brandt de verlichting in alle rijtuigen even sterk tot het moment dat ik in een andere sectie van de baan kom want dan valt van 2 rijtuigen de verlichting terug naar "gloeiende spijker nivo" terwijl bij de overige rijtuigen de verlichting gewoon blijft doorbranden. Ik heb mijn hele baan in 5 secties verdeeld en iedere sectie wordt met een booster met eigen trafo van spanning voorzien. Kennelijk valt bij 2 rijtuigen in de ene sectie de spanning terug wat ik niet kan begrijpen want de loc rijdt op dezelfde snelheid door en de verlichting in de andere rijtuigen blijft ook op het zelfde nivo branden. Iets met de Elco misschien/ heb jij idee?
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi Marinosco,

Het lijkt erop dat er toch ergens kortsluiting optreedt. Het gloeiende spijker nivo geeft aan dat de elco de spanning niet vasthoudt, anders zou de verlichting langszaam uitgaan. Maakt het nog uit welke rijtuigen je gebruikt als het probleem optreedt? Probeer eens de 2 rijtuigen te vervangen door 2 andere. Als het probleem zich dan niet voordoet, licht het aan de verlichtingsprints van de 2 rijtuigen. Als het probleem zich dan ook voordoet ligt het aan de baan/sectie.

Treinsmurf
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ter info:

Dit topic heb ik herschreven en is nu ook te raadplegen op de WIKI:

http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:zelf_led-rijtuig_wagonverlichting_maken

Treinsmurf
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Heb een bergje wagon verlichting gemaakt (leds van Joost) en dat werkt echt heel netjes.
Doch ben ik nu overgestapt op complete sets van Hufing.
Verschillende kleuren en lengte's en bijna allemaal met regelbare sterkte.
Led wel op dat de prijzen op hun site hoger liggen dan de prijzen die je moet betalen op de diverse verkoopsite's.  - rond de 4 euro - kan je ze zelf toch niet meer voor gaan boetseren.

http://www.hufing-tronic.de/

Of je moet er heel veel schik in hebben,want ja zelf solderen en iets moois bouwen is toch ook best wel leuk.

Mvg: Alex
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi Alex,

Die zijn inderdaad betaalbaar, maar zie wel dat ze maar 10 cm zijn en uit maar 4 LED's bestaan.
Je hebt er dan al gauw 2 per wagon nodig, dus dat moet je in de kostprijsvergelijking wel meenemen.
Toch een leuk betaalbaar alternatief die led-strips van hufing-tronic.

Treinsmurf
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
er staan er ook op van 20 cm en 23 cm.Zijn reeds te vinden voor 4,50 euro.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: treinsmurf op maandag 24 mei 2010, 09:54:28
Hoi Alex,

Die zijn inderdaad betaalbaar, maar zie wel dat ze maar 10 cm zijn en uit maar 4 LED's bestaan.
Je hebt er dan al gauw 2 per wagon nodig, dus dat moet je in de kostprijsvergelijking wel meenemen.
Toch een leuk betaalbaar alternatief die led-strips van hufing-tronic.

Treinsmurf

Zoals bellejt al zei:

Dan kijk je toch niet goed hoor....20 cm en 23 cm lang en regelbaar. Je moet verder naar beneden scrollen voor de andere lengte's als die jij zag... :lol:
En ik heb ze iets goedkoper dan wat er bij hun op de site staat.

Mvg: Alex
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Maar dan moet je er ook bij zetten dat er een condensator moet worden gekocht en er aan gesoldeerd moet worden. Wel eerlijk blijven in de kostenvergelijking. Of lees ik het verkeerde artikel??

gr. Hennie
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
condensator = 40 cent.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Die heb je bij zelf bouw ook ev nodig.
En kan je bij de strip misschien ook ev nodig hebben.
Alhoewel ik er 3 geprobeerd hebt,en het flikkeren wel meevalt zodat ik dus weer die 0,40 uitspaart.
Is dus niet altijd nodig
...pfffffffff :lol: :lol: :lol:

Mvg: Alex
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Maar hoe krijg je een condensator op de strip als je niet wilt boetseren?? :mrgreen:
Ik ben het overigens met je eens dat dit een zeer bruikbaar alternatief is, zeker omdat het regelbaar is. Vraag mij af hoe dat  bij zelfbouw te realiseren is. Heb al maanden alles in huis maar kom er niet toe om te beginnen :oops:

gr. Hennie
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ook dat is wel te doen hoor Hennie,alleen is het vaak moeilijk om aan die kleiener componenten te komen,en daarna het boetseren kan wel is probleempjes opleveren.... :lol:
Maar als je het spul hebt leggen zou ik er zeker is een avondje voor gaan zitten,is echt leuk om het zelf een keertje te doen (en heb er wat avonden aan gezeten hoor) maar ben het nu zat....voor die 4 en 4,50 koop ik ze wel.
En die prijs is dus lager dan op de site ik weet het.
Maar dat betaal ik er dus voor.

Mvg: Alex
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Alex,

ik heb er gister ook 10 gehaald, ga ze komend weekend inbouwen. Ik ben erg benieuwd, zeker naar de lichtsterkte regeling.

Walter
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
@Walter

Waar heb je die dan gehaald? Voorbeelden in Den Haag e.o.?  Ben ook zeer benieuwd naar de lichtsterkte regeling en de vraag hoe dat bij mijn te bouwen elementen gemaakt kan worden. Denk er sterk over om maar gewoon de complete units te kopen want er is nog zoveel te doen...

gr. Hennie
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik had begin september bij Hufing een order gedaan, maar toen duurde het bijna 10 dagen voor ik het spul in huis had.

Groeten Dennis
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
de strip is goed regelbaar en gebruikt in de donkerste stand maar 10Ma ik heb ze achter de tams functiedecoder hangen maar strip kan op zowel gelijk als wisselspanning aangesloten worden en is dus ook heel geschikt voor de analoge rijders onder ons en nu ook hier op het forum te koop







Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ziet er netjes uit. Heb net in Leusden gekeken maar bij warm wit staat: gereserveerd. Over een tijdje weer eens kijken

gr. Hennie
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hennie,als het goed is kun je bij hem ook bestellen,krijgt regelmatig nieuwe voorraad volgens hem. Zijn nummer staat erbij,dus belletje en je weet het.
Na 18.30 uur is hij zeker bereikbaar voor klanten.

mvg: Alex
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hufingtronic bied zelf regelmatig led strips aan in grotere partijen op Ebay.de
25 a 50 stuks in een partij waarbij de prijs soms onder de 3 euro per stripje uitkomt.

Als je veel wagons hebt te verlichten is dit een interessante optie.

Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Laten we dat dan maar eens met gezwinde spoed doen. Voor die prijs kan ik het toch laten. De hobby inbouw komt later wel weer eens.

gr. Hennie

update: laat ik daar ook maar eens kijken. wie weet
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
@ Brenner:
doen ze dit onder hun eigen naam, op ebay.de?

Groeten Dennis
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: treinsmurf op zaterdag 27 december 2008, 20:49:38
Verslag van het zelf maken van LED-verlichtingsprinten voor Märklin digitaal:

Rijtuigen/wagons van verlichting voorzien is een kostbare zaak. Nu kun je het zo duur maken als je zelf wilt, maar over het algemeen kost het een aardig vermogen wil je mooie verlichtte wagons hebben.
Naast slepers en al dan niet stroomvoerende koppelingen, een LED-print in wit of geel, kom je al gauw op zo'n 30-35 Euro uit om een wagon verlicht te maken. Dit verslag is dan ook een goedkoop alternatief voor de LED-print, welke je voor minder dan 2,50 Euro kunt maken.

Wat heb je nodig:

De kosten voor de LED-print:
SMD LED 1206 Warm Wit (via een forumlid)          :   0,14 p/st    .
406155    SMD-chipweerstand 0805 150Ohm           :   0,08 p/st   
501174    GELIJKRICHTER 80/800                                  :    0,97 p/st
468355    Subminiatuur elco 35V 470µF                        :      0,58 p/st   
529544    RASTERMAT PRINTBAAN FR2   7,29 per plaat van 500 *150 mm (39 banen)
hiervan kan ik dus 26 LED-printen maken                    :         0,28 p/st

Totale kosten komen dus per LED-print uit op           :    2,05 Euro


Hoi Treinsmurf er zit een misrekening in jou berekening, je hebt namelijk 7 leds nodig a 0,14 = 1,02 weerstand 0,08 gelijkrichter 0,97 elco rekenen we niet mee want die hebben we ook bij een kant en klare ledprint nodig print 0,28 = totaal ? 2,35, en dan moet er niets mis gaan (print verzagen smd led gesmolten etc.
op marktplaats worden nu al kant en klare 230 mm ledstrips aangeboden met een potmetertje om de lichtsterkte te regelen en universeel voor AC en DC voor ? 4.- hiervoor kan ik zelf niet gaan zitten klooien met die smd ledjes
zelf maken is dus alleen nog interessant voor de echte frubelaar, en gelukkig zijn die er ook nog onder onze hobbyisten, maar voor al die spoorders die net zulke dikke vingers hebben als ik, is er gelukkig marktplaats. en nu ook hier op ons eigen forum te koop
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Dit kwam ik net tegen. Zou dit niet mooi zijn om te gebruiken i.p.v. stroomvoerende koppelingen? Zit er over te denken om de drie aderige bedrading van de 3071 TEE Edelweiss door deze kabel te vervangen. Uiteraard een oplossing voor treinstellen, niet voor losse rijtuigen.

link: http://cgi.ebay.nl/1x-Mini-Steckerset-5polig-Anschlusse-NMRA-Kodierung-/370391886736?cmd=ViewItem&pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item563d13ab90

groet Hennie
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hennie , dit zijn dezelfde stekkers en contra als die conrad in zijn programma heeft. Die (aantal verbindingen) maak je zelf opmaat door ze te breken/zagen.
Heb ze gisteren net besteld,maar de ervaringen staan links en rechts zat beschreven.

Mvg: Alex
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Aliebengalie op maandag 07 juni 2010, 05:05:34
Hennie , dit zijn dezelfde stekkers en contra als die conrad in zijn programma heeft. Die (aantal verbindingen) maak je zelf opmaat door ze te breken/zagen.
Heb ze gisteren net besteld,maar de ervaringen staan links en rechts zat beschreven.

Mvg: Alex


zie ook
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Door afwezigheid vanwege vakantie kan ik treinsmurf nu pas bedanken voor zijn reactie van 23 mei (langzaam afnemende verlichtingsterkte). Ik ga de strips er maar eens uithalen en helemaal opnieuw doormeten.
groeten
marinosco
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Populier op maandag 07 juni 2010, 04:56:09
Dit kwam ik net tegen. Zou dit niet mooi zijn om te gebruiken i.p.v. stroomvoerende koppelingen? Zit er over te denken om de drie aderige bedrading van de 3071 TEE Edelweiss door deze kabel te vervangen. Uiteraard een oplossing voor treinstellen, niet voor losse rijtuigen.

link: http://cgi.ebay.nl/1x-Mini-Steckerset-5polig-Anschlusse-NMRA-Kodierung-/370391886736?cmd=ViewItem&pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item563d13ab90

groet Hennie

Hallo Hennie,

Dit is voor mijn gevoel toch weer iets kleiner dan de Conrad uitvoering.

Ik zou er ook wel een aantal kunnen gebruiken voor mijn TEE Ram o.a..
Als je wat gaat bestellen laat het even weten a.u.b.

Met Ebay heb ik geen ervaring  :(


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Peter
Ik zag dat er 16 cm per stekker aan zit dus per tussenwagon 2 stuks.  Mijn 3071 bestaat (schande) uit 5delen dus heb ik 8 stuks nodig. Wat ik mij afvroeg is of je niet op een slimme manier deze dingen kunt gebruiken ipv stroomvoerende koppelingen in andere rijtuigen. Als je ze onder de normale koppelingen weg zou kunnen werken zou je een stammetje kunnen maken die toch nog kan worden gescheiden. zeker als je ook naar de lok kunt doorverbinden lijkt mij dit heel mooi. Niks geen slepers onder de wagon, ook massa via de lok? Of draaf ik nu door. Ben benieuwd wat men er van denkt.
Kopen op Ebay is geen probleem. Ik doe bijna niets anders. Ook verzending binnen Nederland kan volgens mij gewoon via een bubbeltjes envelop , dat hoeft bij verdeling ook geen probleem te zijn. Eventueel wil ik best 'verdeel en heers' station spelen.

groet Hennie

update:
kom net nog een voordeel tegen van deze wijze van koppelen: met koploper/m rails en stroomdetectie kan ik die slepers missen als kiespijn met name bij het achteruit rijden. Lost wel een probleem op.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Populier op maandag 07 juni 2010, 20:18:42
Peter
Ik zag dat er 16 cm per stekker aan zit dus per tussenwagon 2 stuks.  Mijn 3071 bestaat (schande) uit 5delen dus heb ik 8 stuks nodig. Wat ik mij afvroeg is of je niet op een slimme manier deze dingen kunt gebruiken ipv stroomvoerende koppelingen in andere rijtuigen. Als je ze onder de normale koppelingen weg zou kunnen werken zou je een stammetje kunnen maken die toch nog kan worden gescheiden. zeker als je ook naar de lok kunt doorverbinden lijkt mij dit heel mooi. Niks geen slepers onder de wagon, ook massa via de lok? Of draaf ik nu door. Ben benieuwd wat men er van denkt.
Kopen op Ebay is geen probleem. Ik doe bijna niets anders. Ook verzending binnen Nederland kan volgens mij gewoon via een bubbeltjes envelop , dat hoeft bij verdeling ook geen probleem te zijn. Eventueel wil ik best 'verdeel en heers' station spelen.

groet Hennie

update:
kom net nog een voordeel tegen van deze wijze van koppelen: met koploper/m rails en stroomdetectie kan ik die slepers missen als kiespijn met name bij het achteruit rijden. Lost wel een probleem op.

Hallo Hennie,

Ik denk dat je ze op meerdere plaatsen kunt toepassen.

Ik denk dat je een setje koopt dus een male en female connector.

Volgens mij is dit wel een goede set maar dat weet je pas als het ook werkelijk op je baan rijd zonder dat de wagons elkaar van de rails duwen door te stugge draden.

Mijn TEE Ram is 4 delig dus zou ik met 3 van deze sets het kunstje moeten kunnen klaren.

Als jij eventueel er voor mij ook 3 wil bestellen dan ga ik het graag uit proberen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ik zal eerst nog even kijken wat de kosten zijn mede ivm verzending. Laat wel weten hoe het verder gaat.

gr, Hennie
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Wat bedoel je met inkorten: je kunt toch als je maar vier draden nodig hebt er één los laten liggen?
Voor "normaal" gebruik zou ik dit niet doen. Massa via de wielen en bij één wagen een sleper gaat ook met stroomvoerende koppelingen. Is veel simpeler.
Ik zat hieraan te denken omdat ik met m-rails en stroom detectie werk (isolatie van de middenrail) en daardoor steeds verschillende stop plekken heb in tegenstelling tot massa detectie wat op de eerste as reageert.
Misschien dat echte deskundigen hier hun bijdrage aan willen leveren. Voor mij zijn het zomaar een paar gedachten.

groet Hennie
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: lokje 23 op dinsdag 08 juni 2010, 10:49:24
even een vraag.

als ik goed heb begrepen is het mogelijk deze stekkers in de korten zodat indien je maat een stekkers nodig hebt inplaats van de vijf dit kan doen.

wagen verlichting.
verlichting een draad en dan massa via de wielen. klopt mijn berekening of denken.

indien het zo is wil ik er ook wel een tiental afnemen.

lokje 23  ( lucien )

helemaal afhankelijk van hoe je je verlichting wil gaan voeden voor analoog bedrijf klopt je beredenering, als je de verlichting in digitaal bedrijf met een functiedecoder aan wil gaan sturen  is het makkelijker om een dubbele stroomvoerende draad te gebruiken overigens staan er wat verderop in de link ook enkel en dubbel polige stekkertjes zie ,  en zie ook
steek is overigens 1.27 hetzelfde als de omschreven stekkertjes in dit draadje
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: degeluidsman op maandag 07 juni 2010, 21:02:43
Citaat van: Populier op maandag 07 juni 2010, 20:18:42
Peter
Ik zag dat er 16 cm per stekker aan zit dus per tussenwagon 2 stuks.  Mijn 3071 bestaat (schande) uit 5delen dus heb ik 8 stuks nodig. Wat ik mij afvroeg is of je niet op een slimme manier deze dingen kunt gebruiken ipv stroomvoerende koppelingen in andere rijtuigen. Als je ze onder de normale koppelingen weg zou kunnen werken zou je een stammetje kunnen maken die toch nog kan worden gescheiden. zeker als je ook naar de lok kunt doorverbinden lijkt mij dit heel mooi. Niks geen slepers onder de wagon, ook massa via de lok? Of draaf ik nu door. Ben benieuwd wat men er van denkt.
Kopen op Ebay is geen probleem. Ik doe bijna niets anders. Ook verzending binnen Nederland kan volgens mij gewoon via een bubbeltjes envelop , dat hoeft bij verdeling ook geen probleem te zijn. Eventueel wil ik best 'verdeel en heers' station spelen.

groet Hennie

update:
kom net nog een voordeel tegen van deze wijze van koppelen: met koploper/m rails en stroomdetectie kan ik die slepers missen als kiespijn met name bij het achteruit rijden. Lost wel een probleem op.

Hallo Hennie,

Ik denk dat je ze op meerdere plaatsen kunt toepassen.

Ik denk dat je een setje koopt dus een male en female connector.

Volgens mij is dit wel een goede set maar dat weet je pas als het ook werkelijk op je baan rijd zonder dat de wagons elkaar van de rails duwen door te stugge draden.

Mijn TEE Ram is 4 delig dus zou ik met 3 van deze sets het kunstje moeten kunnen klaren.

Als jij eventueel er voor mij ook 3 wil bestellen dan ga ik het graag uit proberen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

hoi peter op de betreffende site staan ook losse stekkertjes waar je zelf nog draad aan moet solderen klik ik krijg deze week decoder draad binnen van 0.04 mm als je je adres in een PB zet aan mij gericht stuur ik je een stukje van die draad op
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Je hebt een pb  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.