Hoi lokje,
Mooi gedaan hoor! Ziet er heel gaaf uit die verlichte wagons zo.
Voor wat betreft je vraag over het stroomverbruik van de wagons (ik vermoed dat je je afvraagd of de trafo's nog wel genoeg spanning leveren voor de rest van de baan), wordt dat een heel verhaal. Ik zal een kleine poging doen om één en ander duidelijker te maken.
mA staat voor milli-ampere, en is de waarde voor de stroom. De led's gebruiken in jouw geval, per blokje van 4 LED's 20 mA. Per wagon is dit dus 40 mA. Voor een stam van 6 rijtuigen is dat 6* 40 = 240 mA. (Even de sluitverliichting niet meegerekend).
1 milli-ampere = tien tot de min derde Ampere, oftwel 0,001 Ampere.
Jou trafo 6002 is een 52 VA trafo of 52 Watt trafo. Dit is het vermogen wat de trafo maximaal kan leveren.
VA staat voor Volt * Ampere en is afgeleid van de formule :
P=U*I (Vermogen = Voltage * Stroom ). Je kunt dus berekenen hoeveel stroom deze tafo kan leveren.
52 VA= 16V * 3,25A => Je trafo kan dus 3,25 Ampere leveren.
Een stam van 6 verlichte wagons trekt bij jou 240 mA = 0,24 Ampere. Je houdt dus met 1 Trafo nog 3,01 Ampere over voor de rest van de baan.
Als je van elk component van je baan weet hoeveel stroom die trekt, kun je verder alles doorrekenen. Je zal merken dat dat een hele toer is, en volgens mij zullen maar weinig hobbyisten dit doen. Daarnaast is het natuurlijk allemaal theoretisch en vaak van meerdere factoren afhankelijk. Rij je bijvoorbeeld met een Mobile station. dan is de mobile station de beperkende factor. Deze kunnen maximaal 1,2 VA of 1,9 VA leveren (afhankelijk van het type). Zelf heb ik een 1,9 VA MS met een 60 VA trafo. De MS beperkt hier dus de maximaal te leveren stroom.
Tot slot denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken voor wat betreft het stroomverbruik van de wagons.
Om een indicatie te geven: Een functie uitgang van een loc-decoder kan vaak tot 250 mA schakelen.
Treinsmurf