Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken

Gestart door treinsmurf zaterdag 27 december 2008, 20:49:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Waarschijnlijk zijn de stopsectie's van deze seinen overbrugd door een 1k5 weerstand, er staat dus bij een stoptonend sein altijd iets spanning op de stopsectie, gloeilampjes branden hier door niet (of niet/nauwelijks) zichtbaar. Motor rijdt niet maar leds lichten wel iets op. Heb ik zelf ook en is niet ernstig. Je kunt de 1k5 weerstand er uit halen maar loopt dan het risico dat de decoder zijn geheugen verliest, is trouwens allen bij de oudere decoders.
Erwin
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Nee je hoeft je geen zorgen te maken. Op een stuk rails zonder stroomloze sectie's moet de verlichting of aan of uit zijn. Een middenweg is er niet, het elco-effect even daargelaten. Op je modelbaan met stroomloze sectie's zullen de leds dus zwak blijven branden.
Veel succes met de verlichting.
erwin :)
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo Lucien,

Blij dat je net zo enthousiast bent als ik, en dat het je gelukt is om de prints te bouwen. :D
Mooie foto's, zo te zien krijg je de smaak te pakken.

Op de 1e foto zie ik wel erg veel weerstandjes.
Als je de Led's in serie plaatst zoals in de beschrijving, is 1 weerstand voldoende. (uitgaande van 6 Led's in serie).
Zo te zien heb je de Led's parallel aangesloten waardoor je meer LED's kunt plaatsen? Is dit de reden dat je elke LED van een weerstand hebt voorzien?

Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Mooi die verlichting maar.....................ik zie ook nog een mooie modelbaan met hoge bergen, ik ben onder de indruk.
Erwin
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lucien,

Geen idee waar het brommen vandaan komt. Komt het wel uit de wagon(s)? Het kan zijn dat je trafo zoemt of de spanning op de rails. Uit de wagons kan ik me haast niet voorstellen. Op mijn testrails hoor ik in ieder geval geen gezoem of brommen. Weet dus even niet waar het vandaan komt en wat er bromt. :?

Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lucien,

Inderdaad de vraag komt de brom die je hoort uit de wagon.
Het beste is om de volgende keer toch de led's zoveel mogelijk in serie te plaatsen.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Je hebt ook veel meer verliezen doordat je de LED's parallel hebt geschakeld.
Elke weerstand dissipeert namelijk het vermogen dat door de spanningsval over de voorschakelweerstand word opgewekt.
Zet je de LED's in serie dan heb je maar één weerstand die ook nog eens een kleiner vermogen hoeft te dissiperen door de kleinere spanningsval.

En 10 LED's met elk 20 mA x 17 Volt (over de weerstand) = 340 mW en dat maar 10 is 3,4 Watt aan gedissipeert (lees verlies) vermogen per wagon.

Het is het verschil tussen een booster meer of minder.

Ik hoop dat ik het een beetje goed bereken, is al een poosje geleden..... :roll:
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ad,

jouw verhaal klopt helemaal :D

leds in serie is 1 x 20 mA voor alle leds
leds parallel is aantal leds x 20mA
daardoor een veel grotere aanslag op je boostervermogen.
meer licht krijg je niet; de extra energie gaat verloren als warmte.
denk aan de plastic rijtuigen....

trouwens 10 witte leds in serie zal niet gaan lukken.....
2 x 5 stuks misschien net wel.
maar in het Elektor-ontwerp staan er telkens maximaal 4 in serie.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Plus uit de gelijkrichter naar de weerstand van 150 Ohm aan de andere zijde van de weerstand ga je naar de plus (anode) van de eerste led aan de andere zijde van de eerste led (kathode) ga je weer naar de anode van de tweede led zo door naar de laatste led. De kathode (min) van de laatste led breng je naar de min van de gelijkrichter.
Zou moet lukken.
Groet,
Erwin
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Een afbeelding zegt vaak meer als 1000 woorden.



Hopelijk is het zo wat duidelijker. Jij werkt ongeveer zoals rechts onder.

Een combinatie van het bovenste en links onder is ook mogelijk. Wat je gebruikt is een beetje afhankelijk van de situatie.

Edit Herman05: Afbeeldingsbreedte aangepast aan maximumformaat forum (800px)
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lucien,

Kijk even naar dit schema. De bovenste is een parallel schakeling zoals jij die waarschijnlijk hebt aangesloten.
Het onderste schema is een serie schakeling. Bij de serie schakeling gaat er 20 milliampere door de gehele kring.
Bij jouw parrallel schakeling gaat er 20 milliampere door elke led, maar X keer 20 milliamper door de gehele stroomkring. X is dan het aantal LED's wat je hebt gebruikt. Voordeel van parallel is dat je meer LED's kan aansluiten. Nadeel is dat het veel meer stroom trekt, en door de hoeveelheid weerstanden ook veel meer warmte dissipeert.



Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
om nog meer verwarring te stichten (of misschien niet ?)

in een serieschakeling zit alles achter elkaar net als de bekende kerstboomverlichting.
serieschakeling: zie de tekeningen die in dit draadje gepubliceerd zijn.

de plek van alle componenten in de serie-keten maakt niks uit, je mag alles door elkaar husselen als je maar plus en min bij de betreffende componenten respecteert, niet omdraaien dus.
met alle componenten bedoel ik: de weerstand, de diode en de leds.

dan dit:
Anode is plus +
Kathode is min -
in het symbool van een diode (en dus ook een led) is het streepje de Kathode

fysiek:
de lange draad van de led is Anode dus de korte is Kathode
op een gewone diode is de Kathode (meestal) met een ring aangegeven

electrische stroom vloeit van plus naar min.

een diode is voor electrische stroom als een fietsventiel voor lucht, een blokkade in de 'andere' richting. in de 'goede' richting is er een minimum spanning of luchtdruk nodig voordat er stroom of lucht gaat vloeien.

bij een led mag de verkeerd-om-spanning hooguit 5 Volt zijn anders gaat ie kapot, dus liever helemaal niets - vandaar de extra diode.

De led is specifiek gebouwd om licht uit te stralen en de gewone diode is dat voor gelijkrichting ofwel blokkeren van stroom in 1 richting.

belangrijke gegevens van componenten haal je uit datasheets.
die vind je op de site van diverse fabrikanten (maar ook vaak bij Conrad).
N.B. hieruit kan blijken dat verschillende fabrikanten niet allemaal dezelfde specificaties opgeven voor een zelfde type !
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Treinsmurf, die diode 1N4148 in je laatste schema is toch overbodig?
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Freak op zaterdag 27 december 2008, 22:25:15
Leds kunnen nu eenmaal niet tegen hoge reversespanningen. Ter bescherming plaatst men dan een diode in serie als de spanning op welke wijze dan ook negatief kan worden.

Mvg,
Peter

Freak heeft hier al antwoord op gegeven in dit topic. Hij is er dus ter bescherming van de LED's.

Treinmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Klopt Treinsmurf maar als je gebruik maakt van een bruggelijkrichter zoals in je schema is dat niet meer nodig.
Veelal worden leds ook aangesloten op een wisselspanning en dan heb je hem wel nodig.


Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
klopt het dat de leds dan niet 50, maar 100 keer per seconde aan en uit gaan?

Dennis
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Dennis,

Citaat van: minirailz op vrijdag 23 januari 2009, 15:45:00
klopt het dat de leds dan niet 50, maar 100 keer per seconde aan en uit gaan?
Je bent toch voor elektronicus aan het studeren, wat denk je nu zelf ?.
Mooi project voor op school.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: minirailz op vrijdag 23 januari 2009, 15:45:00
klopt het dat de leds dan niet 50, maar 100 keer per seconde aan en uit gaan?
Of ze nou 50 keer of 100 keer per seconde uitgaan, dat zie je toch niet. En zou die elco daar misschien nog enige invloed op uitoefenen? :wink:
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Even een zijsprongetje; ter bescherming van de leds wordt bij aansluiten op wisselspanning een beveiligingsdiode gebruikt. Deze diode wordt toch niet in serie met de leds gezet maar anti-parallel, of sla ik de plank nu volledig mis?
Erwin
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Re460 op vrijdag 23 januari 2009, 19:33:48
Deze diode wordt toch niet in serie met de leds gezet maar anti-parallel, of sla ik de plank nu volledig mis?
Als je een diode anti-parallel aan een led plaatst zal de reversespanning van de led niet groter worden dan de doorlaatspanning van de diode. Maar waarom zou je, lees eerdere berichten bij gebruik van een bruggelijkrichter of diode bij wisselspanning.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
In serie of antiparallel, dat kan allebei. Het nadeel van antiparallel is dat er bij de "verkeerde" polariteit stroom door de diode, en dus ook door de weerstand loopt. Dat kost energie zonder dat het licht oplevert. Bovendien, als je meerdere leds in serie hebt, en je zet daar een diode antiparallel aan, dan loopt er in de verkeerde richting zelfs meer stroom dan in de goede richting. Dus in dat geval is in serie zetten voordeliger.
Wat je ook kan doen, als je een even aantal leds hebt, de helft van de leds antiparallel zetten met de andere helft. Dan heb je de diode helemaal niet meer nodig.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
en je hebt natuurlijk de correcte weerstand berekend en toegepast ?
dan klopt het helemaal; 2x die 20 mA.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lucien, hierboven is al uitgelegd dat die diode 1N4148 overbodig is als je al een gelijkrichter hebt.
Van welke spanning ga je uit? Want dat bepaalt hoe groot de weerstand moet zijn. Die 150 ohm lijkt me een beetje aan de kleine kant.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo Lucien,

24 Volt is te hoog, ga uit van 20V. Het is ook niet 24 V stroom maar spanning.
Dat de diode er tussen zit kan geen kwaad maar bij jouw schakeling (met bruggelijkrichter) is die niet nodig. Je berekeningen kun je toetsen met een programmaatje op Internet.

Hoe nu een voorschakeleerstand te berekenen.
Stel je leds hebben een spanning nodig van 3,5V en een stroom van 20 mA.

Ga naar: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
Vul in bij
Voedingsspanning: 20 (V ,spanning op de baan).
Ledspanning: 3.5 (V)
Ledstroom 20 (mA)
Aantal leds 4
Druk nu op “Bereken”
Bij 4 leds wordt dat: 300 Ohm. Neem eerstvolgende uit de E12 reeks: 330 Ohm.

Aantal leds 5
Druk nu op “Bereken”
Bij 5 leds wordt dat: 125 Ohm. Neem eerstvolgende uit de E12 reeks: 150 Ohm.

Nu mag je het zelf eens proberen met 6 leds.


Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lucien,

Als je het eenmaal hebt gebouwd, dan kun je ook eens gaan meten met een multimeter.
Meet om te beginnen eens de spanning over elke led, om te weten of je aanname van de spanning correct was.
Meet dan ook de spanning over de serieweerstand. Daaruit kun je afleiden wat de werkelijke stroom is. Daartoe deel je de spanning in volts door de weerstandwaarde in ohms. Dan krijg je amperes. Dan nog even maal 1000, dat geeft milliamperes (mA).
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lucien,

Kijk eens naar je laatste schema. Daar heb je 6 leds in serie met een weerstand staan.
Dat reduceer je tot 4 leds met ( nieuwe) voorschakelweerstand.
Parallel hieraan plaats je de volgende 4 leds met voorschakelweerstand.


Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi Lucien,

Even er vanuitgaande dat je de weerstand van 330 ohm juist berekend hebt, ziet het er dan zo uit:



Groetjes,

Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi Treinsmurf,

Ik ben maar een leek op elektronika gebied, maar zou je dit 2x4 in serie schema ook willen teken op de printstrook, net als je in het begin hebt gedaan met de 1x6 in serie?
Kan ik meteen zien waar je de onderbrekingen plaatst.

En zijn dit de juiste leds? http://www.leds-buy.nl/warm-witte-smd-1206-led-p-746.html

Verder een duidelijk en mooi verslag over het zelf maken van binnenverlichting.

Alvast bedankt voor je reactie.

   Ron
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi lokje,

Mooi gedaan hoor! Ziet er heel gaaf uit die verlichte wagons zo.  8)
Voor wat betreft je vraag over het stroomverbruik van de wagons (ik vermoed dat je je afvraagd of de trafo's nog wel genoeg spanning leveren voor de rest van de baan), wordt dat een heel verhaal. Ik zal een kleine poging doen om één en ander duidelijker te maken.

mA staat voor milli-ampere, en is de waarde voor de stroom.  De led's gebruiken in jouw geval, per blokje van 4 LED's 20 mA. Per wagon is dit dus 40 mA. Voor een stam van 6 rijtuigen is dat 6* 40 = 240 mA. (Even de sluitverliichting niet meegerekend). 

1 milli-ampere = tien tot de min derde Ampere, oftwel 0,001 Ampere.

Jou trafo 6002 is een 52 VA trafo of 52 Watt trafo. Dit is het vermogen wat de trafo maximaal kan leveren.
VA staat voor Volt * Ampere en is afgeleid van de formule :

P=U*I  (Vermogen = Voltage  * Stroom ). Je kunt dus berekenen hoeveel stroom deze tafo kan leveren.

52 VA= 16V * 3,25A  => Je trafo kan dus 3,25 Ampere leveren.

Een stam van 6 verlichte wagons trekt bij jou 240 mA = 0,24 Ampere. Je houdt dus met 1 Trafo nog 3,01 Ampere over voor de rest van de baan.   

Als je van elk component van je baan weet hoeveel stroom die trekt, kun je verder alles doorrekenen. Je zal merken dat dat een hele toer is, en volgens mij zullen maar weinig hobbyisten dit doen. Daarnaast is het natuurlijk allemaal theoretisch en vaak van meerdere factoren afhankelijk. Rij je bijvoorbeeld met een Mobile station. dan is de mobile station de beperkende factor. Deze kunnen maximaal 1,2 VA of 1,9 VA leveren (afhankelijk van het type). Zelf heb ik een 1,9 VA MS met een 60 VA trafo. De MS beperkt hier dus de maximaal te leveren stroom.

Tot slot denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken voor wat betreft het stroomverbruik van de wagons.
Om een indicatie te geven: Een functie uitgang van een loc-decoder kan vaak tot 250 mA schakelen.

Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo treinsmurf

Ik denk dat je bij de MS bedoelt 1,2A en 1,9A (en geen VA)

groetjes uit beetje krom
cees
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
goedkope warmwitte ledjes:

hier
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Fantastisch draadje (zeg maar draad)  Bedankt aan allen die mij een heel pak geleerd hebben over elecronica.  Ik ben pas begonnen met verlichting en heb dus nu pas deze draad gevolgd maar ik ben opgetogen over de opgestoken wijsheid die ik nu in de praktijk ga brengen.
Het belangrijkste is nu wel om aan de nodige led's te komen. Komt er nog een bestelronde ?  Zoniet waar kan ik deze bestellen aan "haalbare prijs" .  Bij Conrad kosten deze 2,8 per stuk !!!

Ik popel om aan de slag te gaan.

Bedankt

William Colman
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hé Huub

Dat was een geweldige tip.   Bedankt, ik heb gevonden wat ik zocht !

William
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Guusjuhhh(zeg maar Guus)
gast

Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
ziet er allemaal leuk uit
maar waar kan ik deze spullen halen
ik bedoel onder andere de ledjes omdat ze op het moment niet op het forum verkrijgbaar zijn
weet iemand een goeie site het liefst van een webwinkel of een winkel in brabant
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
ga eens naar E*ay.de en zoek "led smd" onder modelbau.Of : link

Waarom euros uitgeven per Led als je er via Ebay amper nog 10 cent/stuk voor betaald.Mijn andere onderdelen koop ik ook in massa aan.Beter 100 weerstanden bestellen en er 20 in je kast laten liggen dan 0.05 euro /stuk te betalen als je ze per 100 hebt aan 0.020 euro.'Zijn maar voorbeeldprijzen hé)
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Beste mensen,
ik ben van plan om binnenkort een aantal wagons met ledjes uit te rusten, maar zit nog even met een paar vragen:
welke decoder is geschikt om de ledjes te schakelen?
Kan het schakelen van deze decoder0 ook met een mobile station?
Is zo'n standaard setje leds zoals op deze link http://www.hufing-tronic.de/ (dan warmweiß onder in beeld) direct aan te sluiten op een märklin sleper en massaveer?
Bij de märklin standaard setjes krijg je van die plastic haakjes om de printplaatjes tussen te klemmen, wat is een goed alternatief als je dit zelf wilt doen? (dubbelzijdig plakband??)

Groeten Dennis
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo Dennis,

Citaat van: d.vanaalst op dinsdag 01 september 2009, 19:47:39welke decoder is geschikt om de ledjes te schakelen?
Over het algemeen kun je iedere functiedecoder hiervoor nemen. Houdt er wel rekening mee dat deze in ieder geval het Motorola-protocol kent.

CiteerKan het schakelen van deze decoder0 ook met een mobile station?
Wil je deze het zelfde adres geven als het adres van de Lok ?.

CiteerIs zo'n standaard setje leds zoals op deze link http://www.hufing-tronic.de/ (dan warmweiß onder in beeld) direct aan te sluiten op een märklin sleper en massaveer?
Bij de märklin standaard setjes krijg je van die plastic haakjes om de printplaatjes tussen te klemmen, wat is een goed alternatief als je dit zelf wilt doen? (dubbelzijdig plakband??)
Je plaatst een aantal led’s in serie met een voorschakelweerstand.

Citeerdirect aan te sluiten op een märklin sleper en massaveer?
En niet via de functiedecoder ?.

Waarom neem je niet de ledverlichting van b.v. Digirails.
http://www.digirails.nl/

Mvg,
Peter
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Freak op dinsdag 01 september 2009, 20:19:56
Hallo Dennis,

CiteerKan het schakelen van deze decoder0 ook met een mobile station?
Wil je deze het zelfde adres geven als het adres van de Lok ?.

CiteerIs zo'n standaard setje leds zoals op deze link http://www.hufing-tronic.de/ (dan warmweiß onder in beeld) direct aan te sluiten op een märklin sleper en massaveer?
Bij de märklin standaard setjes krijg je van die plastic haakjes om de printplaatjes tussen te klemmen, wat is een goed alternatief als je dit zelf wilt doen? (dubbelzijdig plakband??)
Je plaatst een aantal led?s in serie met een voorschakelweerstand.

Citeerdirect aan te sluiten op een märklin sleper en massaveer?

En niet via de functiedecoder ?.

Waarom neem je niet de ledverlichting van b.v. Digirails.
http://www.digirails.nl/

Mvg,
Peter

Hoi Peter, dank voor je snelle reactie,
Het motorola-protocol zal ik aandenken!

Een decoder onafhankelijk schakelen van een lok, kan vast alleen maar met een CS?

Voorschakelweerstand gaat mijn petje nog ff te boven. Eerst natuurkunde bijles nemen;)

Niet direct via de functiedecoder, ik wil eerst eens kijken of dit lukt, en later decoders toevoegen. Die setjes van Hufing zijn volgens mij best betaalbaar (tot eind september voor 5 euro per stripje van 230mm)

Groeten Dennis
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo Dennis,

CiteerEen decoder onafhankelijk schakelen van een lok, kan vast alleen maar met een CS?
Nee hoor dat kan met iedere centrale, je moet wel opletten dat je de decoder met een MS kunt programmeren.

CiteerVoorschakelweerstand gaat mijn petje nog ff te boven. Eerst natuurkunde bijles nemen;)
Lees het volgende maar eens door, wordt e.e.a. wel duidelijker.

Info over Led’s:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Led

Berekenen van de voorschakelweerstand.
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Mvg,
Peter
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Kunnen deze leds nog via het forumlid worden besteld.

gr Gerard
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
 Hallo allen .
 

  Vraagje tussen door : Heb een Piko hondekop voorzien van een Esu decoder en de extra functie moet de binnen verlichting schakelen . Via het extra lose contact van de koppeling de functie door laten lopen . Leds zijn in serie aangesloten  en alles werkt  ( Hoera   :D ) . Maar als ik een Elco plaats dan begint alles te knipperen , inclusief de front verlichting . Elco is aan gesloten tussen de Paarse draad , is min van de Elco en de Blauwe draad is plus van Elco .
Misschien iemand een oplossing s.v.p. ?

  M.v.g. Ruud .
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Shadow op vrijdag 18 september 2009, 22:40:55
Hallo allen .
 

  Vraagje tussen door : Heb een Piko hondekop voorzien van een Esu decoder en de extra functie moet de binnen verlichting schakelen . Via het extra lose contact van de koppeling de functie door laten lopen . Leds zijn in serie aangesloten  en alles werkt  ( Hoera   :D ) . Maar als ik een Elco plaats dan begint alles te knipperen , inclusief de front verlichting . Elco is aan gesloten tussen de Paarse draad , is min van de Elco en de Blauwe draad is plus van Elco .
Misschien iemand een oplossing s.v.p. ?

  M.v.g. Ruud .


Hoe kom je erbij dat daar een elco tussen moet zitten ?
Haal die maar eens vlug weg.....

Blauw is inderdaad plus bij de decoder en de paarse is 1 van de schakeluitgangen.
volgens mij heb je alleen een (of meerdere) leds en een weerstand nodig.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: huub op vrijdag 18 september 2009, 23:59:57
Blauw is inderdaad plus bij de decoder en de paarse is 1 van de schakeluitgangen.
volgens mij heb je alleen een (of meerdere) leds en een weerstand nodig.
Juist, en meer niet.

Mvg,
Peter
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
De oorzaak van het knipperen is dit: op het moment dat de functie ingeschakeld wordt, begint er een laadstroom naar de (lege) elco te lopen. Aangezien de elco rechtstreeks tussen de draden zit zal die laadstroom groter zijn dan de maximaal toelaatbare stroom van de uitgang. De beveiliging zal de zaak dan uitschakelen. De stroom valt dan weg, en na een korte "bedenktijd" gaat het weer aan. Dan gaat er weer een veel te grote stroom lopen, beveiliging schakelt weer uit, enz....
Dus inderdaad, geen elco rechtstreeks op een decoderuitgang zetten.
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: pa2sha op woensdag 16 september 2009, 18:48:43
Kunnen deze leds nog via het forumlid worden besteld.

Led's komen van: http://myworld.ebay.de/ledbaron/
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: woutje op zaterdag 19 september 2009, 08:25:38
Citaat van: pa2sha op woensdag 16 september 2009, 18:48:43
Kunnen deze leds nog via het forumlid worden besteld.

Led's komen van: http://myworld.ebay.de/ledbaron/

Ja, een prima adres, Ben !

Ik had het trouwens ook al gemeld in een ander draadje maar op dezelfde vraag van dezelfde persoon....
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: pa2sha op woensdag 16 september 2009, 18:48:43
Kunnen deze leds nog via het forumlid worden besteld.

gr Gerard

Gerard,
als je mij hiermee bedoeld, ik heb afgelopen dinsdag vier strips besteld, dus gaat niet lukken. (misschien moet ik toch eens een ebay account openen voor die ledbaron)

Als m'n strips binnen zijn, zal ik ze eens bespreken. Kun je zien of het wat is.

Groet Dennis
Re:Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken

  Hoe ga ik dan het knipperen van de binnen verlichting , zoals over wissels etc. oplossen zonder Elco ?
     
M.v.g. Ruud .