Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken

Gestart door treinsmurf zaterdag 27 december 2008, 20:49:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Joost mag het weten. Een mooi verslag, inderdaad. En het blijft staan, tot je er zelf aan toe bent om er wat mee te kunnen doen, dat is het mooie van zo'n forum. Laat Impulsief gelijk hebben toen hij dacht dat er misschien 6-7 mensen op het forum iets aan hadden. Dan is het toch zo dat er telkens 6-7 anderen net aan toe zijn. En dat maakt het zo waardevol.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: AC-fan op woensdag 14 januari 2015, 17:18:32
Dit is een prachtig verslag. Ga er in de toekomst zeker gebruik van maken. Kan iemand mij vertellen wie die Joost is waar wel of niet de SMD leds besteld kunnen worden?
Ton

Ik kan je vertellen, dat Joost niet meer doet in Ledjes.  :)
Gewoon dus elders bestellen bij b.v.  Conrad of LedBaron. (google)

Gr.  Charlie
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Kijk dat zou ik ook wel graag willen,maar moet er dan bij elk rijtuig een sleper er onder zitten?
Ik rij met MS1 ,Hoe werkt het dan (als ik dit heb aangebracht met de led s).
Kan je mij dat hier over uitleg geven
Het stammetje heeft 4 rijtuigen

mvrg Robert Hoesman
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo ;

Klein vraagje voor gelijkrichters .
Mijn vader gebruikt b80/800 of 0.8A 80v.
Op het internet (aliexpress) vind ik er van 1A / 1000V, van 0.5A/ 700 tot 1000V en van 2A/ 1000V aan goede prijs.
Kan ik deze er ook voor gebruiken?
Dank alvast voor de tips!!
Benny

Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
jahoor ,geen probleem.Ik gebruik de DB101-S.Die hoge spanningen zijn niet nodig hoor.De db serie is voldoende en lekker klein.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ledstrip van de Action euro 1,50, diodeschakeling en weerstandje is een stuk gemakkelijker,
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
van een belachelijk antwoord gesproken.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Mooie handleiding, maar moet je voor de sluitverlichting een aparte led print (met gelijkrichter en weerstand, via Wijbe aangeschaft) gebruiken of kan je dezelfde gebruiken als je al voor de interieurverlichting gebruikt? Als ik de sluitverlichting op de print aansluit die ik normaal voor de interieurverlichting gebruik, dan werkt de sluitverlichting netjes (foto 1). Maar als ik de interieurverlichting ook aansluit is het de een of de ander. Ik krijg ze niet beide werkend via dezelfde print. Ik heb verschillende configuraties geprobeerd, zoals van de led strip afsnoepen (foto 2) of alles achter elkaar (foto 3) maar ook aparte draden direct vanaf de print (geen foto). Maar niks werkt.

Dus de vraag; is dit überhaupt mogelijk en zo ja, wat is het aansluitschema?







Disclaimer: Het is nog maar een proefje!
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Steven,

Het zou op 1 printje moeten kunnen. Ik vermoed echter dat Wijbe de weerstand voor de ledstrip (om te zorgen dat die 12V strip op 20V aangesloten kan worden) al op het printje heeft gezet.
Ik denk dat het daar mis gaat. Om het werkend te krijgen zal je de sluitverlichting dan voor die weerstand moeten aansluiten.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
@John,

Dat is inderdaad een methode. Een andere die ook mogelijk is heb ik bijgevoegd als foto. Dit is kwa wegwerken en aansluiten net iets makkelijker.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Wijbe, zo te lezen heeft Steven dat al reeds geprobeerd, echter zonder resultaat.

Citaat van: Steem op donderdag 29 november 2018, 23:07:23
Maar als ik de interieurverlichting ook aansluit is het de een of de ander. Ik krijg ze niet beide werkend via dezelfde print. Ik heb verschillende configuraties geprobeerd, zoals van de led strip afsnoepen (foto 2)
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
denk dat het weerstandje in de kring  van de rode leds ontbreekt en dat is de reden waarom het niet samen gaat.De ene snoept alles af van de andere.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
 @citaat

Op de foto's is duidelijk te zien dat die weerstand aanwezig is... ;)
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Steven,
Als ik naar je laatste foto kijk, lijkt het erop dat je de sluitverlichting in serie hebt zitten met de ledstrip. Dit werkt alleen als je exact de zelfde leds gebruikt.  Dat gaat hier dus nooit lukken (alleen de laagste verbruiker zal branden).  Je zult de led-strip parallel aan de sluitverlicht aan moeten sluiten (+ van de verlichtingsprint naar + van ledstrip en + van sluitverlichting, - van de verlichtingsprint naar - van ledstrip en - van sluitverlichting).
Erik
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
bij vergroten foto zie je hemnu  zitten en denk nu ook hetzelfde : staan in serie
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Op die laatste foto heb ik ze inderdaad in serie gezet, als test. Op foto 2 staan ze parallel maar deze foto klopt niet ben ik achter gekomen. Hier had ik de boel sowieso fout gesoldeerd. Naar ik meen heb ik dat later gecorrigeerd maar daar twijfel ik nu aan. Had ook al contact gehad met Wijbe en die denkt dat parallel gewoon moet werken, dus dat ga ik zsm nogmaals proberen en dan wat betere foto's maken als het toch niet werkt. Bedankt voor het meedenken tot nu toe allemaal.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Heren,

Zolang de rode sluitleds een eigen voorschakelweerstand hebben hoort die gewoon te branden.

Ik wil voor jullie nog wel een voorbeeld opstelling maken na het weekend. Wat ik vaak inbouw: 2 rode leds in serie, met een voorschakelweerstand hoger dan 1k.

Deze sluit ik aan zoals in mijn schema.

Voor de technische informatie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoe_sluit_u_leds_aan Wat in mijn schema staat is de 'Serie-parallelschakeling'
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo,

rode LED's zijn geen grotere verbuikers dan witte!
Wat wel waar is : de rode LED's hebben een lagere voorwaartsspanning dan witte. Dat kan er toe leiden, dat bij parallelschakeling
van een string van rode LEDs met voorschakelweerstand en een andere string van witte LEDs, ook met voorschakelweerstand,
alleen de rode LEDs branden.
Deze hele discussie hier gaat moeizaam, omdat er nergens getallen genoemd worden. Hier wat getallenvoorbeelden - alles ruw geschat.
Witte LEDs hebben een voorwaartsspanning van >= 2.5 V; daaronder loopt er vrijwel geen stroom en geven ze ook vrijwel geen licht.
De gebruikelijke 12V strings met 3LEDs en een weerstand in serie beginnen dus pas licht te geven boven 7.5 V. Bij 20mA  valt er zo'n 3V over de witte LEDs
Rode LEDs geven al licht bij veel lagere spanning (1.8V) . Als je dus een witte string en een rode string parallel voedt met bv 7V,
branden de rode wel, maar de witte niet.
Bij schakelen in serie brandt altijd alles, als je tenminste een voedingsspanning aanbiedt van meer dan de som van alle minimum
voorwaarts- (ook genoemd doorlaat-) spanningen. Doe je dat niet, dan brandt er niets.

m.vr.gr.
RoelofS
(50 jaar ir bij Philips/NXP geweest)
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Gelijkrichter ->Daarchter een Totale voorschakelweerstand van 1k7 (h0 ledprintje) of 4k9 (n ledprintje).

Dan hangt het er dus nog vanaf hoeveel cm ledstrip in het rijtuig zit. Dit zijn warm-witte leds, ongeveer 2.6 - 3.0V. De leds zitten met zijn 3'en in serie met een voorschakelweerstand van 150 ohm.

Om de exacte waarde van de voorschakelweerstand te bepalen die voor de 2 rode sluitleds (2V) moet is een aardig lastige berekening. Het hangt er dus vanaf welke ledprint van ons wordt gebruikt en hoeveel ledstrip is toegepast in het rijtuig.

Ik ga wat testjes uitvoeren om te bepalen welke waarde deze minimaal moet hebben. Is de waarde te laag kan het inderdaad betekenen dat alleen de rode leds branden hebben we uit wat snelle berekeningen opgemaakt.  :oops:
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Wat Roelof zegt klopt helemaal, en dat is er ook aan de hand, d'r valt teveel spanning over de weerstand op het printje van Wijbe, waardoor de ledstrip niet meer brand, maar de sluitseinen nogwel.
Dit omdat Wijbe eigenlijk gebruikt maakt van een serie-(serie-parallelschakeling) ;)

Voor Steven, optie 1 is de sluitsein print aansluiten voor de weerstand op de print van Wijbe, of optie 2, de weerstand op de sluitseinprint verhogen, zodat de spanning (die 'weggehaald' moet worden voor de sluitseinen) met name over die weerstand valt.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Roelof heeft inderdaad gelijk in deze.
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 30 november 2018, 16:43:52
Wat Roelof zegt klopt helemaal, en dat is er ook aan de hand, d'r valt teveel spanning over de weerstand op het printje van Wijbe, waardoor de ledstrip niet meer brand, maar de sluitseinen nogwel.
Het komt niet door de voorschakelweerstand op het printje, maar door de twee rode leds. De spanningsval over die twee staat namelijk 'vast' op ongeveer 2*2V=4V. Zodra je die dus parallel erbij zet, trek je daarmee de spanning over de witte ledstrip naar 4Volt, terwijl ze pas beginnen met branden bij ongeveer 3*3V = 9V.

De optie 1 van John gaat zeker niks oplossen, want een voorschakelweerstand is alsnog nodig. Anders krijg je rook uit je sluitseinen.

Zojuist even snel de berekeningen gemaakt om te kijken wat precies de randwaarde is voor de weerstand van de rode leds zodat de witte nog nét zullen branden.
Voor de N-versie van de print is dat een weerstand van minimaal 3k9.
Voor de H0-versie van de print is dat een weerstand van minimaal ~1k3.

Ga je precies deze waarden gebruiken, dan zal het net wel of net niet lukken (andere baan spanning? Net een ander type ledstrip?, Etc.). Waarschijnlijk wil je de rode leds toch dimmen, dus mooier is om hier wat boven te gaan zitten, bijvoorbeeld 4k7 voor de N versie, 2k voor de H0-versie.

Ik laat het testen vanaf hier maar aan Wiibe over  :D :thumbup:

Groeten,

Rauke
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: memen45 op vrijdag 30 november 2018, 18:01:43
Het komt niet door de voorschakelweerstand op het printje, maar door de twee rode leds.

Hahaha, lol, of je ontwerpt het zo dat het printje ook met twee rode leds als sluitverlichting om kan gaan  O:-D >:-D B)
En optie 1 zal gewoon werken, want Steven heeft een weerstand op de print met de sluitverlichting zitten.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
of je sluit de sluitleds achteraan de ledstrip aan ipv parallel vooraan op de ledstrip.Krijg je sowieso die 12 volt ter beschikking nadat de ledstrip zijn benodigde stroom heeft genomen.Beter is gewoon die weerstand te overbruggen of weglaten en elke groep zijn eigen berekende weerstand te geven.Zo doe ik het in al mijn wagons en nooit problemen.Zelfs niet na 5 wagons na elkaar via stroomvoerende koppelingen.Wil je antiknipper dan condensator toevoegen naar waarde.Voor die sluitlichten is zelfs 100 ùf al voldoende om die meer dan een minuut te laten nabranden.Zet er wel een 100 ohm weerstandje voor om trager op te laden
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
In de praktijk:

Foto 1: geen weerstand voor de rode seinen. Alleen rood brand. Klopt!
Foto 2: weerstand van 1k -) warm witte leds branden zwak, rood brand fel! Klopt ook!
Foto 3: weerstand van 3k3, warm wit brand weer 'normaal' en rood zwakker.

Met een hogere weerstand komt de lichtsterkte weer in balans en dimt de rode verlichting ook. Wat dat aangaat klopt de Theorie Rauke!

Wat dat aangaat is het aansluiten van sluit verlichting gewoon mogelijk. Gebruik alleen een hoge weerstand tussen de 3 en 10k. Dan dimt de rode verlichting mooi spreek ik uit ervaring.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 30 november 2018, 18:07:03
En optie 1 zal gewoon werken, want Steven heeft een weerstand op de print met de sluitverlichting zitten.
Met een weerstand wel ja. Heb je het printje überhaupt bekeken of gebruikt? Volgens mij niet. De onderdelen zijn zo klein en de plaatsing zo dicht bij elkaar dat zelf eraan gaan solderen al erg lastig is, laat staan voor de gemiddelde hobbyist die dit wat minder vaak doet.

Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 30 november 2018, 18:07:03
Citaat van: memen45 op vrijdag 30 november 2018, 18:01:43
Het komt niet door de voorschakelweerstand op het printje, maar door de twee rode leds.

Hahaha, lol, of je ontwerpt het zo dat het printje ook met twee rode leds als sluitverlichting om kan gaan  O:-D >:-D B)
Bij deze, om het compleet te maken:
De printjes ontworpen zijn met één enkel simpel doel, het beschikbaar maken van goedkope ledstrips in iedereens wagon. Iedereen, dus niet alleen de technische soldeer nerds onder ons   O:-D. Het inbouwen van sluitverlichting is natuurlijk een leuke uitdaging en het zal zeer zeker ook perfect werken. De printjes zijn er alleen - voor de duidelijkheid - nooit voor ontworpen.

Het blijkt gelukkig alsnog gemakkelijk, alleen zijn er een aantal berekeningen nodig om de juiste weerstandswaarde te bepalen, H0: 2k, N: 4k7. Dat was mijn toevoeging hier :).
@wijbe: Gelukkig dat die dan ook nog correct blijken te zijn  :D

Als er nog on topic vragen zijn hoor ik het graag!

Groeten,

Rauke
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: memen45 op vrijdag 30 november 2018, 19:13:13
Met een weerstand wel ja. Heb je het printje überhaupt bekeken of gebruikt? Volgens mij niet. De onderdelen zijn zo klein en de plaatsing zo dicht bij elkaar dat zelf eraan gaan solderen al erg lastig is, laat staan voor de gemiddelde hobbyist die dit wat minder vaak doet.
Die van jullie heb ik zeker wel eens in handen gehad en bekeken. (Lees tevens, ik weet echt waarover ik praat, en geef geen advies als ik er niks vanaf weet). Ik gebruik ze zelf echter niet, ik bouw mijn wagons liever om met -zelfgebouwde- ledstrips met constante stroomregeling.
SMD solderen heb ik zeker ervaring mee, en dat is voor jullie wel te doen. Daarnaast, met optie 1 hoef je maar van 1 soldeerpad een draadje af te tappen. En dat kan zelfs op de plusdraad van de elco, laat dat nu best een 'grote' pad zijn. Daarnaast zit die ook nog eens aan de rand van de print, en anders heb je nog het stukje van de poot van de elco aan de andere kant... Dus dat is best wel te doen (al dan niet met wat oefening) voor de gemiddelde hobbyist.  ;)

Citeer
Bij deze, om het compleet te maken:
De printjes ontworpen zijn met één enkel simpel doel, het beschikbaar maken van goedkope ledstrips in iedereens wagon. Iedereen, dus niet alleen de technische soldeer nerds onder ons   O:-D. Het inbouwen van sluitverlichting is natuurlijk een leuke uitdaging en het zal zeer zeker ook perfect werken. De printjes zijn er alleen - voor de duidelijkheid - nooit voor ontworpen.

Het blijkt gelukkig alsnog gemakkelijk, alleen zijn er een aantal berekeningen nodig om de juiste weerstandswaarde te bepalen, H0: 2k, N: 4k7. Dat was mijn toevoeging hier :).
Echter kan je verwachten als je zo'n product ontwerpt, er ook mensen zijn die tevens sluitverlichting willen inbouwen, dus in mijn opinie had het handig geweest om daar rekening mee te houden.  En al doe je het niet op de print zelf, dan is het wel zo handig om de minimale weerstand waarde voor bij de rode leds te vermelden. Maar dat is gelukkig vanaf nu hier te vinden  ;)

Dus nu rest het aan Steven, om de leds opnieuw aan te sluiten, zodat hij daarna ook kan genieten van zijn wagon met sluitverlichting.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
mijns inziens is het juist wel die weerstand op het printje dat problemen geeft.Die beperkt nl de stroom naar verdere verdeling zodat je juist 12 volt krijgt ter aanbieding op de ledstring.Haal die eruit en hebt netjes een gelijkspanning aangeboden maar mss niet op de berekende aangeboden 12 volt voor de ledstring. Dit omdat die weerstand daar aangebracht is om de juiste stroomwaarde te hebben voor die lichtstring waar trouwens ook weerstanden op zitten (per 3 leds aangebracht en berekend op 20 mA stroom).Zonder zener heb je gewoon de aangelegde baanspanning en zo berekend met verlies over de diodebrug als je die weerstand overbrugt.Of je nou rode ,witte of zwarte leds gaat gebruiken heeft er niks mee te maken.De aangeboden werkelijke spanning is belangrijk en door die weerstand heb je al een stroombeperking waardoor de minste verbruiker benadeeld of bevoordeeld wordt.Haal die weerstand weg van de print en je hebt netjes de aangeboden railspanning om de juiste weerstand te berekenen voor zowel de ledstrip als de rode sluitleds.Simpel.Zo bereken ik het ook .Spanning door diodebrug en als stroomwaarde netjes 5 mA welke meer dan genoeg is voor de ledstrip en dan kijken welke weerstand op de 3 leds als voorschakeling zit.Weerstandswaarde  min die van de smd op ledstrip en klaar is kees.Vermits de rode leds hun eigen weerstand hebben is er geen probleem meer.
Maw: die weerstand beperkt de stroom en moet daar niet zitten als je verschillende led soorten met verschillende spannings en stroomwaarden gaat gebruiken..
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
De twee belangrijkste eigenschappen zijn 'simpel' en 'klein'. Er zijn inderdaad vele oplossingen mogelijk. Stroom regelaars, spanningsregelaars, buck-converters, condensatoren, super condensatoren, batterijen etc etc. Maar het doel was 'simpel' en 'klein'. Sluit verlichting is een veel voorkomende functie, maar komt ten eerste véél minder vaak voor (slechts één van de wagens per stam à 6-10 wagons) en ten tweede zit de decoder (met stroomvoorziening) natuurlijk vaak in de sluitwagen en vaak wil je dan toch je sluitlichten onafhankelijk kunnen schakelen van de interieur verlichting. Die twee samen maakt sluitverlichting een kleinere use case dan het op het eerste oog lijkt. Bij dit ontwerp, waarbij 'simpel' het doel is, hebben we het dus inderdaad 'simpel' gehouden. Geen extra weerstanden, berekeningen of wat ook nodig bij 'normaal' gebruik. Ingewikkeld kan altijd nog!

@bellejt: ik denk dat bovenstaande ook antwoord is op jouw opmerking. Nog een kleine opmerking daarbij: de 12V bij ledstrips is een maximum, omdat de maximale stroom door de leds 20mA is, het is zeker niet het voltage waarop hij brandt als ie in je wagon zit (mag ik hopen, anders is het meer kamerverlichting dan wagonverlichting :D :O)

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat Steven!
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Wat een discussie een vraag teweeg kan brengen! :D

Ik verbaas mij er enkel over dat ik de eerste ben die tegen het probleem aan lijkt te lopen. Maar misschien is dat ook omdat ik niet zo in zie waarom je de sluitverlichting schakelbaar wil hebben. Anders zou ik denken dat als je toch interieurverlichting aan het inbouwen bent, dat je met dezelfde print meteen de sluitverlichting mee wil pakken.

Gelukkig heb ik een heleboel theorieën en oplossingen gekregen die ik volgende week maar eens ga proberen. Komst vast goed. De printjes zijn verder erg prettig om mee te werken en mooi compact.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Gelukt. Na wat dom gepruts* en aanwijzingen van Wijbe werkt het nu met 2 X 1.5k weerstanden. Morgen of overmorgen arriveren mijn grotere weerstanden van Conrad en werk ik de boel mooi weg. Ik zal dan ook even een fotootje plaatsen.

* Lees: Niet weten dat leds ook gewoon een plus en een min hebben en per ongeluk de beide lanen van de printplaat aan elkaar solderen bij de pootjes van de led...
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ik doe het iets eenvoudiger, zuiniger en vooral realistischer.
Hoe ?

2 ledjes met een platte kop vooraan en achteraan op een lichtgeleidende staaf (3mm).
Die staaf in een u-profiel en electronisch aansluiten en klaar is kees.
Ik zal wel een foto posten met het resultaat.
Zuiniger: 2x ledje van 20mA/stuk.
Realistischer: ik maak een gleufje in de langsrichting van de lichtgeleidende staaf waardoor de lichtbundel gebroken wordt.
Resultaat: mooi verspreid licht (en niet een led-bundel).

Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken


Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Het klinkt mooi, maar eerlijk gezegd komt dat niet zo goed over op de foto. Ik zie een heel groot verschil in lichtsterkte.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
ik zie helemaal geen foto's kan dus niet oordelen

GR Ed
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
De URL's bestaan niet.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: dirver op zondag 03 februari 2019, 17:52:07
Ik doe het iets eenvoudiger, zuiniger en vooral realistischer. Hoe ?

Lijkt op de oplossing van Brelec / ilightshop: Ledbar.

Groet Ronald.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
leuk, maar ik zie GEEN foto.