Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Roco Cargoloc 69770

Gestart door v200marklin vrijdag 26 december 2008, 15:06:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Roco Cargoloc 69770


Deze Loc is nu 3 dagen hier binnen en dus is even uitvoerig getest.

Prijs is OK ? 200.-- 8), rijeigenschappen zijn goed, Loc loopt bijna geruisloos
en kruipt heel mooi langzaam over de baan, geen schokken of iets van dien aard :P
De uitvoering is ook gewoon top, letters zijn goed te lezen, netjes strak aangebracht.

1 nadeel aan deze loc :?, en dat is 0,0 TREKKRACHT :?
Op een helling van 2 meter lang met een steiging van 11 cm komt de Loc alleen boven als je hem met minimaal 3/4 snelheid naar boven jaagt.

Vanuit stilstand optrekken op de helling kan je rustig vergeten , zitten maar 8 lege ertswagens achter 8)
Loc gaat gewoon door staan slippen, komt geen mm van haar plaats.
Dit vind ik toch vreemd, Loc heeft genoeg eigen gewicht, 4 slipbanden, volgens mij komt het gewoon door het soort aandrijving, cardanassen is leuk
maar voor overbrengen startvermogen kan je beter gewoon tandwieltjes hebben.

Al met al toch reuze blij met deze loc :P

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Kennelijk ben ik de enige sukkel die deze Loc heeft gekocht :mrgreen:

Maar even ter vergelijk , een 3032 trekt dezelfde stam van 8 lege ertswagens makkelijk naar boven, zelfs op stand "kruip", maar dat zijn nog metalen tandwieltjes en geen cardanasjes 8)

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
joostboudewijns
gast

Re: Roco Cargoloc 69770
Citaat van: v200marklin op zondag 28 december 2008, 00:27:33
Kennelijk ben ik de enige sukkel die deze Loc heeft gekocht :mrgreen:

Ik durfde het niet te zeggen :lol: :roll: :oops: :twisted: :mrgreen:

Nee ffe zere neus, het is een geweldig mooie loc, erg jammer dat de trekkracht tegenvalt.
Dat is voor mij toch een goeie reden om de loc niet te kopen. Maar qua detaillering is het vast een geweldige loc. Misschien moet je eens kijken of je de HAG versie kan bemachtigen voor een leuke prijs.

Veel plezier ermee.

Gr Joost
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
@Joost

het is niet echt een probleem, Loc rijdt nu gelijkvloers en dat gaat prima.

Het heeft te maken met de aandrijving dmv cardanasjes, mijn M* krokodil
komt er ook niet tegenop, m'n Brawa diesel ook niet, ook cardan aandrijving.

HAG of Marklin hed ik kunnen overwegen, maar voor die prijs koop je bijna 2 andere locs 8)

HAG begin ik niet aan, is het hek v/d dam  :wink:, misschien 1ntje om eens te proberen :mrgreen:

Nodig je bij deze uit, om hier eens met je HAG te komen bluffen :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Hallo Gert,
als ik het zo lees, dan krijg ik de indruk dat gelijkvloers goed gaat,
maar omhoog niet...
kan je niet eens kijken of de draaistellen genoeg ruimte hebben om te kantelen?
het blijkt dat bij diverse Roco lok's de bufferbalk nog weleens te laag zit
en het draaistel daar tegenaan zit en weg trekkracht.

want prijs is oke voor ? 200,- met 0,0 trekkracht blijft heel duur :lol:

groetjes
Re: Roco Cargoloc 69770
Ik snap niet wat een cardanaandrijving te maken heeft met een tegenvallende trekkracht. Kan iemand dat eens beredeneren?
Bovendien, het gaat om een helling van 5,5%, zoiets doe je toch niet?
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
@ Klaas

bij een cardanaandrijving gaat de kracht via de lengte richting v/d Loc en moet worden overgebracht naar de wielen welke in de breedterichting v/d Loc staan, m.a.w. de kracht moet een hoek van 90 graden maken, en daar verlies je gewoon kracht 8)

Bij een motor die in de breedte v/d Loc staat, staat de motor al gelijk met de tandwielen die ook reeds in de breedterichting v/d Loc staan , dus de kracht hoeft geen hoekje om.

Ik ben met je eens dat 5,5 % best veel is, maar dat zit nu eenmaal zo in mijn baan, en het merendeel v/d Locs heeft er o,o problemen mee.

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Citaat van: Wim op zondag 28 december 2008, 13:55:41
Hallo Gert,
als ik het zo lees, dan krijg ik de indruk dat gelijkvloers goed gaat,
maar omhoog niet...
kan je niet eens kijken of de draaistellen genoeg ruimte hebben om te kantelen?
het blijkt dat bij diverse Roco lok's de bufferbalk nog weleens te laag zit
en het draaistel daar tegenaan zit en weg trekkracht.

want prijs is oke voor ? 200,- met 0,0 trekkracht blijft heel duur :lol:

groetjes


Wim,

nagekeken, draaistellen lopen mooi vrij, bedankt voor de tip !

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Cargoloc 69770
Met cardanloks op 3% helling heb ik hier geen probleem. Mijn ervaring is dat cardanloks prima trekken in beide richtingen.

Een Märklin lok met motor voor presteert minder dan met de motor achter, daar hebben cardanloks geen last van

5,5% is idd te veel van het goede dan mag je niet verwachten dat welk model dan ook optimaal presteert.

Mvg, Johan
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
@ Johan,

ik weet dat de helling eigenlijk te steil is , maar als voorbeeld : een M* V200 kruipt er vanaf stilstand met gemak tegenop met een stam van 11 metalen 24 cm rijtuigen 8) en dan zal de Roco het met 8 lege ertswagonnetjes het niet trekken 8)

Binnenkort krijg ik de V300 39301 binnen, ook 2 x cardan aandrijving, ga ik die eens testen ten opzichte van de V200 8)

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
De moderne Marklinloks komen ook niet een helling omhoog van meer dan 5,5% dat is gewoon te steil.

Laat staan voor een Rocolok.

Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
@ Davy,

wat versta jij onder een moderne M* Loc  :roll:, je gaat me toch niet vertellen dat een V200 uit 2007 een "retro" loc is  :?

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Nou een br03 of een br 38 al niet met een sleep wagens zal jouw helling van 6% of zo niet omhoog komen of een T3 of Glaskast van Marklin zal het ook niet goed doen op jouw helling.

Maar ook een aantal Brawa's stoomloks zullen niet jouw helling halen. Mijn Brawa T3 in elk geval niet.

Maar ik kan ook een aantal Marklin loks opnoemen die wel jouw helling omhoog kunnen komen met een flinke sleep zelfs nog.

Maar ik wil dat je inziet dat jouw helling in feite veel te steil is en daardoor alleen nog maar geschikt voor korte treintjes.




Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Davy,

ik ben de laatste om niet toe te geven dat mijn helling in vergelijking met GROOTspoor veel te steil is, dus dat is gewoon een feit.

Ik ben benieuwd hoe de M Loc V300 39801 zich gaat gedragen t.o.v. de V200 37803 die dus met gemak 11 metalen rijtuigen de helling optrekt 8)

Ik vermoed dat de V300 het niet gaat redden, heeft n.l. ook cardan aandrijving.
Ik heb n.l. vroeger geleerd dat wanneer een kracht een hoek moet maken, in dit geval dus 90 graden, er verlies in kracht optreedt, ook dit is dus een feit.

Ik laat het t.z.t. weten, wanneer ik de 39801 binnen heb :wink:

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Beste Gert,

In je openingsbericht zeg je dat je loc doorslipt, hieruit blijkt dat de wrijvingskracht tussen wielen en rails onvoldoende is.

De wrijvingskracht = wrijvingscoefficient  x  kracht(gewicht) op de aangedreven wielen.

Dit betekent dat of de wrijvingscoefficient te laag is of gewicht op de aangedreven wielen te laag is.

Ik begrijp uit jou bericht dat de loc 4 slipbandjes heeft en dus 4 aangedreven wielen, ik tel bij deze loc 12 wielen dat betekent dat maar 1/3e van het gewicht op de aangedreven wielen rust. Hier is verder niets aan te veranderen is nu eenmaal het ontwerp. De enige mogelijkheid is het proberen van andere antislipbandjes.

P.S. cardan aandrijving is zeer efficient dus daar ligt het niet aan.

Vr Gr,

Paul

Re: Roco Cargoloc 69770
Citaat van: v200marklin op zondag 28 december 2008, 18:00:36
Ik heb n.l. vroeger geleerd dat wanneer een kracht een hoek moet maken, in dit geval dus 90 graden, er verlies in kracht optreedt, ook dit is dus een feit.
Dit zit niet zozeer in het feit dat je de hoek om moet, maar in de wormaandrijving. Die heeft nou eenmaal een grotere wrijving dan rechte tandwielen. Maar dat is alleen een probleem als de motor de wielen niet meer rond krijgt. In jouw geval is dat niet aan de orde, want de loc slipt. En dat moet ook. Als een loc wordt tegengehouden moet de motor zo sterk zijn dat hij de wielen aan het slippen brengt. Anders gezegd: de motor moet ten allen tijde doordraaien, dat voorkomt dat hij verbrandt.
Het is bij jou gewoon een kwestie van te weinig adhesie, oftewel te weinig wrijving tussen wielen en rails. Maar dat was al gezegd.
En de helling is te steil, maar dat was ook al gezegd.
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
@ Klaas

m.bt. wormwiel aandrijving het je gelijk, maar tandwiel naar wormwiel is ook onder een hoek van 90 graden 8), dus verlies in kracht.

De Roco Loc heeft 4 aangedreven assen, de V200 slechts 2, de V200 normale axiale aandrijving.
Betreft adhesie, ik zal beide Locs een even wegen.

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Even ter vergelijk :

De V200 weegt 604 gram tegen de Roco 476 gram.
De V200 heeft 4 assen ,waarvan 2 aangedreven tandwiel op tandwiel
De Roco heeft 6 assen, waarvan 4 aangedreven tandwiel op wormwiel via cardanasjes.

De V200 heeft 4 antislip bandjes, de Roco ook 4.

Conclusie : het ligt aan het gewicht EN aan de manier van aandrijving.

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Hoi Gert,

In dat geval is het enige wat ik nog kan bedenken:

Antislipbandjes op alle aangedreven wielen.

Misschien een open deur maar toen ik een aantal roco wagonnetjes kocht zijn er andere wielen en asjes opgezet, moet dit misschien ook bij jouw loc ( nog ) gebeuren.
Anders maken de wielen niet optimaal contact met de rails en daardoor minder goed contact?

Of praat ik nou totale onzin?

Vr Gr,

Paul
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
@ Paul

inderdaad zou het misschgien een optie zijn om de 2 aangedreven assen v/d Roco zonder slipbandjes, ook te voorzien van aandrijfassen MET bandjes 8)

M.i. hebben de aangedreven 2 assen zonder slipbandjes zeer weinig nut :?

Maar zo'n operatie gaat me iets te ver, Loc rijdt gewoon netjes gelijkvloers.
Ga wel eens kijken of ik er extra ballast in kan leggen, zodat de Loc wat zwaarder wordt 8)

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Citaat van: v200marklin op donderdag 01 januari 2009, 22:04:20
..... maar tandwiel naar wormwiel is ook onder een hoek van 90 graden 8), dus verlies in kracht.
Sorry, maar dit begrijp ik niet. Waar heb je dan een overbrenging van tandwiel naar wormwiel? Ik ken alleen een overbrenging van worm naar wormwiel.
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Citaat van: KlaasZ op donderdag 01 januari 2009, 23:45:18
Citaat van: v200marklin op donderdag 01 januari 2009, 22:04:20
..... maar tandwiel naar wormwiel is ook onder een hoek van 90 graden 8), dus verlies in kracht.
Sorry, maar dit begrijp ik niet. Waar heb je dan een overbrenging van tandwiel naar wormwiel? Ik ken alleen een overbrenging van worm naar wormwiel.

Als de worm de aangedreven as is, kan je er heel makkelijk een tandwiel mee aandrijven 8), andersom, dus tandwiel als aangedreven as gaat niet werken, want dan wil het tandwiel de worm wegdrukken , en dat gaat niet  8)

Dat is tevens de reden dat je de wielen niet met de hand kunt draaien bij de Roco Loc, omdat de kracht een hoek maakt van 90 graden 8)
Al is het jaaaaaaaaaaaaaren geleden dat ik MTS Werktuigbouw heb gedaan, maar sommige dingen blijven toch wel hangen :mrgreen:

Mvg Gert

Benamimg wormwiel wellicht verkeerd gekozen, bedoel gewoon de worm die op de as zit, en die dus een tandwieltje aandrijft.



Re: Roco Cargoloc 69770
Citaat van: v200marklin op vrijdag 02 januari 2009, 06:41:35
Benamimg wormwiel wellicht verkeerd gekozen, bedoel gewoon de worm die op de as zit, en die dus een tandwieltje aandrijft.
Daar had ik dus al een vermoeden van.
Voor de duidelijkheid dit fotootje:



Dat had je als werktuigbouwer toch moeten weten.  8)
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Voor de zoveelste keer zijn er wederom zonder opgaaf van redenen berichten gewist, mag een geintje onderling nu ook al niet meer hier :shock:

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Hallo,

Een geintje is geen enkel probleem.

Het enige jammere is dat na een aantal dagen de clue van de grap niet meer begrepen wordt en het in eerste instantie toch wel serieuze topic ondergesneeuwd raakt in ouwehoerbijdrages.

Jammer genoeg kan ik niet altijd de tijd vrij maken om iedereen hiervan op de hoogte te stellen. Zelfs ik heb een leven naast het 3rail forum 8)

Groetjes

willie
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
@ Willie

het was n.b. nog steeds ON topic, ging om de benaming van een motor component  8) 8)

Was het een :

A. Tandwiel
B. Wormwiel
C. Madewiel

Het goede antwoord was ................................ B, hulde aan Klaas Z  :wink:

Zijn we nou weer vriendjes  :mrgreen:

Mvg Gert (zucht........................... 8))
Re: Roco Cargoloc 69770
joostboudewijns
gast

Re: Roco Cargoloc 69770
Gert,

Krijgen we nog echte foto's v/h model te zien offuuhhh.... :lol: filmpje is ook gut

Gr Joost
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Speciaal voor Joost

  8)



Mocht je een nostalgische bui hebben  :mrgreen:
Re: Roco Cargoloc 69770
joostboudewijns
gast

Re: Roco Cargoloc 69770
Gert,

Mijn dank is groot!

Erg mooie foto's. Je maakt de laatste tijd trouwens erg leuke foto's 8)

Gr Joost die begint te twijfelen
Re: Roco Cargoloc 69770
Hoi Gert,
zou je die tweede foto nog eens willen maken en dan de neus proberen scherp te stellen? Bij foto 1 is dat redelijk gelukt maar bij foto 2 (is dezelfde als 3) helaas niet. De neus van de trein wekt de suggestie dat de foto scherp is. Als je een spiegelreflex heb kan je ook handmatig scherpstellen en een diafragma van ongeveer 11 kiezen, bij een compactje moet je soms wat meer afstand nemen en vervolgens de foto bijsnijden.
vr gr

Frank
Re: Roco Cargoloc 69770
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Cargoloc 69770
Citaat van: frank-103 op vrijdag 09 januari 2009, 22:09:18
Als je een spiegelreflex heb kan je ook handmatig scherpstellen en een diafragma van ongeveer 11 kiezen, bij een compactje moet je soms wat meer afstand nemen en vervolgens de foto bijsnijden.
vr gr

Frank

Scherpstellen op verhouding 1/3 - 2/3 en dan minstens een f van 22 of hoger dan kom je goed. f11 is nog veel te weinig

Mvg, Johan
Re: Roco Cargoloc 69770
Hoi Johan! F22 is inderdaad nog veel beter voor meer scherptediepte  8)
Die lok is in ieder geval heel fotogeniek! 
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Mooi verhaal mannen !, maar wat moet ik er mee :roll:, ben een modelspoor hobbyist, geen fotowonder :? 8)

Wat wil je nog meer zien dan ???????

Mvg Gert
Re: Roco Cargoloc 69770
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco Cargoloc 69770
Citaat van: frank-103 op vrijdag 09 januari 2009, 23:31:59
Hoi Johan! F22 is inderdaad nog veel beter voor meer scherptediepte  8)
Die lok is in ieder geval heel fotogeniek! 

maar bij F22 heb je zonder flits weer een statief nodig, omdat de sluitertijd dan weer t.o.v. f11 groter wordt.... , dus grotere kans op bewegingsonscherpte.....
Re: Roco Cargoloc 69770
joostboudewijns
gast

Re: Roco Cargoloc 69770
Ik dacht dat het hier over Roco Cargoloc 69770 ging?
Re: Roco Cargoloc 69770
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Cargoloc 69770
Citaat van: joostboudewijns op zaterdag 10 januari 2009, 12:20:00
Ik dacht dat het hier over Roco Cargoloc 69770 ging?

Inderdaad, onder andere hoe je die fotograferen kunt.
Ik doe niets anders dan statief gebruiken bij modelfotografie.

Nu weer on-topic.

Mvg, Johan