Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ECOS probleem in combinatie met S88?

Gestart door Pascal74 vrijdag 26 december 2008, 10:40:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ECOS probleem in combinatie met S88?
Hallo iedereen,

Ik zit met een vervelend probleem en denk dat na uitsluiting van vele factoren Ecos aan de basis zou liggen.
Hier het probleem : 2tal weken geleden begon op koploper in mijn schaduwstation allerlei bezetmeldingen binnen te komen terwijl er geen treinen op de sporen stonden. De bezetmeldingen die wel moesten aangegeven worden verdwenen en kwamen terug. Dit duurde tot er een trein vertrok/binnenkwam en alles was dan 1/2 minuten terug goed om dan opnieuw te beginnen.
Eerst dacht ik dat het aan de S88 lag, dus heb ik die verwisseld met een S88 die geen problemen opleverde. En inderdaad, gedurende een 20tal minuten storingsvrij gereden om dan opnieuw , in hetzelfde schaduwstation, dezelfde problemen vast te stellen.
Het andere gedeelte van de baan werkte nagenoeg perfect met het "defect" gewaande bakkie.

Dan heb ik besloten om alle kabels op fouten na te zien (zowel spoor naar S88 als S88 onderling),
maar heb geen fouten ontdekt.

Vandaag heb ik dan de volgorde van de S88 verandert, nl laatste (5.01->5.16) werd eerste bakje (1.01->1.16) en zo verder gedaan. In koploper alles verandert en wat blijkt nu?
De S88 die verbonden is met Ecos (als eerste bakje in de lijn) begint nu het probleem te hebben en het schaduw station werkt nagenoeg perfect (vooraf was schaduwstation de 1ste in lijn).

Mijn vraag is dan ook : 1) heeft iemand van jullie ook al zon probleem gehad (en hoe opgelost)?
                                 2) kan het zijn dat de S88 ingang van de Ecos stuk is? (wat ik vreemd zou vinden aangezien de rest werkt en geen plotselinge bezetmaldingen geeft etc)

Is het ook zo dat ik op de S88 nu een verbindign met de grond dien te maken (als ik handleiding lees wel) opdat de S88 zou werken? en moet dit op alle S88 of is een voldoende (op dit moment slechts 1 aangesloten)?

Mvg
Pascal

Edit Walter titel aangepast.
Re: ECOS probleem?
Freak
gast

Re: ECOS probleem?
Hallo Pascal,

CiteerDe S88 die verbonden is met Ecos (als eerste bakje in de lijn) begint nu het probleem te hebben en het schaduw station werkt nagenoeg perfect (vooraf was schaduwstation de 1ste in lijn).
Als de S88 ingang van ECoS stuk zou zijn dan zou de rest ook niet goed werken. Het probleem ligt aan je S88 terugmeldunit omdat de andere volgens je bericht wel goed werken en uitgelezen worden. Is de massa van de S88 ook aangesloten op de railmassa ?, de S88-bus van de ECoS is namelijk galvansich gescheiden.

Mvg,
Peter
Re: ECOS probleem?
Pascal74
gast

Re: ECOS probleem?
Hallo Peter,

De massa van S88 is inderdaad aangesloten op railmassa, weliswaar slechts met 1 verbinding (gezien alles werkt behalve 1ste in lijn denk ik niet dat er meerdere dienen aangesloten te zijn).

Nu had ik wel nog een S88 in "overschot" (wel een 5233, dus een met stroomafname in de plaats).
Daar ik die toch niet gebruik heb ik deze nu als 1ste geplaatst om te zien wat dit zal geven0.

Vreemd is ook dat zelfs uitgangen die totaal NIET zijn aangesloten ook bezetmeldingen geven  :shock:. Ook hier weer door de S88 die als eerste aan ECoS is aangesloten.

Mvg
Pascal
Re: ECOS probleem?
KlaasZ
gast

Re: ECOS probleem?
Citaat van: Pascal74 op vrijdag 26 december 2008, 11:26:11
De massa van S88 is inderdaad aangesloten op railmassa, weliswaar slechts met 1 verbinding (gezien alles werkt behalve 1ste in lijn denk ik niet dat er meerdere dienen aangesloten te zijn).
Er mogen zelfs niet meer massaverbindingen zijn. Alleen de s88 massa tussen de Ecos en de eerste s88 mag aan railmassa liggen.
Re: ECOS probleem?
Blausee-Mitholz
gast

Re: ECOS probleem?
Peter, Klaas is bang voor aardlussen.................

Mvg, Johan
Re: ECOS probleem?
Freak
gast

Re: ECOS probleem?
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 26 december 2008, 11:31:39
Citaat van: Pascal74 op vrijdag 26 december 2008, 11:26:11
De massa van S88 is inderdaad aangesloten op railmassa, weliswaar slechts met 1 verbinding (gezien alles werkt behalve 1ste in lijn denk ik niet dat er meerdere dienen aangesloten te zijn).
Er mogen zelfs niet meer massaverbindingen zijn. Alleen de s88 massa tussen de Ecos en de eerste s88 mag aan railmassa liggen.
Klaas, heb jij een ECoS ?. Het geeft namelijk geen enkel probleem om meerdere S88 massa's op de railmassa aan te sluiten.
En ja ik kan ook een handleiding lezen.

Mvg,
Peter
Re: ECOS probleem?
Freak
gast

Re: ECOS probleem?
Hallo Johan,

Er zijn er meerdere personen die alle S88 masa's gewoon op de railmassa aangesloten hebben. Niet een daarvan heeft er een probleem mee.

Mvg,
Peter
Re: ECOS probleem?
KlaasZ
gast

Re: ECOS probleem?
Peter, ik heb geen Ecos, maar dat hoeft ook niet. Ik heb verstand van elektrotechniek.
Als je meerdere massaverbindingen maakt aan je s88 modules, dan heb je kans dat de rijstromen (deels) door de massadraad in de s88 kabels gaan lopen. En dat kan weer de oorzaak zijn van valse bezetmeldingen. Dus als je op zeker wilt spelen, dan maak je 1 massaverbinding, en wel op de eerste s88 in de rij.
Re: ECOS probleem?
Freak
gast

Re: ECOS probleem?
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 26 december 2008, 11:41:46Ik heb verstand van elektrotechniek.
Ja en, laat ik nu geen verstand hebben van elektronica.

Mvg,
Peter
Re: ECOS probleem?
KlaasZ
gast

Re: ECOS probleem?
Er is geen prinicipiëel verschil tussen elektrotechniek en elektronica. :wink:
Re: ECOS probleem?
Pascal74
gast

Re: ECOS probleem?
Ok, heb nu die reserve S88 eraan gehangen (5233 van Viessmann) en rijstroom verbinding gemaakt etc.
Dit helpt dus ook niet want nu krijg ik (ook voor ik de rijstroomdraad had verbonden) bezetmeldingen op verschillende plaatsen. Mag je geen verschillende S88 door elkaar gebruiken  met ECoS? In handleiding spreken ze enkel over de railmassa S88 (5217).

En voor de goede orde, slechts 1 S88 was aangesloten op railmassa en ook de 1ste in lijn.

Mvg
Pascal
Re: ECOS probleem?
Freak
gast

Re: ECOS probleem?
Hallo Pascal,

Ja dat mag mits je het goed aangesloten hebt. De 5233 is bedoeld voor stroomdetectie.

Mvg,
Peter
Re: ECOS probleem?
Pascal74
gast

Re: ECOS probleem?
Heb ondertussen de 5233 eral weer uitgehaald (de mysterieuze bezetmelding zijn verdwenen) en terug naar het oude situatie gekeerd (en nog steeds hetzelfde probleem).

Qua correct aansluiten is dit toch enkel lintkabel verbinden, draad verbinden met rijstroom (rood) en klaar is kees?
Heb je dan trouwens de bruine aansluiting van de 5217 dan nog nodig?
Hiermee bedoel ik gezien ik een verbinding maak met 5233 op het digitale stroomnet, is het dan nog nodig om op de 5217 de railmassa ook nog eens te verbinden?

Wat ik juist zit te bedenken om een "bypass" te creeeren is een dummie S88 als eerste plaatsen waar ECoS zot mag op doen zodanig dat de rest wel werkt, maar voor een toestel van 450 euro vind ik dit toch niet zo kunnen ...
Re: ECOS probleem?
Spoorman
gast

Re: ECOS probleem?
Citaat van: Pascal74 op vrijdag 26 december 2008, 10:40:41Hier het probleem : 2tal weken geleden begon op koploper in mijn schaduwstation allerlei bezetmeldingen binnen te komen terwijl er geen treinen op de sporen stonden.
Pascal,

Heeft het wel gewerkt? Is er iets veranderd 2 weken geleden?

S88 bus is nogal storingsgevoelig door overspraak e.d. Kan het zijn dat je bedrading in de buurt bijgelegd hebt of veranderd? Weet ook de oplossing niet direct.

Ik had vergelijkbare problemen die random optraden. Heb uiteindelijk tot volle tevredenheid utp bekabeling toegepast.

Gr, Ben.
Re: ECOS probleem?
KlaasZ
gast

Re: ECOS probleem?
Citaat van: Pascal74 op vrijdag 26 december 2008, 12:06:11
Qua correct aansluiten is dit toch enkel lintkabel verbinden, draad verbinden met rijstroom (rood) en klaar is kees?
Heb je dan trouwens de bruine aansluiting van de 5217 dan nog nodig?
Hiermee bedoel ik gezien ik een verbinding maak met 5233 op het digitale stroomnet, is het dan nog nodig om op de 5217 de railmassa ook nog eens te verbinden?
Het hangt er helemaal vanaf of je met stroomdetectie werkt of met massadetectie.
De 5233 heeft een ingebouwde stroomdetectie, daarbij heb je de massaverbinding niet nodig. Maar met een 5217 of een originele s88, waarbij je massadetectie toepast, heb je die massaverbinding wel nodig.
Re: ECOS probleem?
Lid sinds: 2006

offline
Re: ECOS probleem?
Ook ik heb een Ecos al 2 jaar in tevreden gebruik. 8)

Ook ik heb 16 * 5217 terugmeldmodules in gebruik met op elke terugmelder een massa aanluiting vanaf de cenrale gevoed. Zonder problemen.

In het begin hebik ook wel heel af en toe die mysterieuze bezet meldingen gehad.
Toen had ook ik de 1e 5217 S88 alleen maar gevoed met 1 massa kabel.
Echter na het vervangen van de platte lintkabels door ronde S88 kabels van littfinski en alle 5217 S88 seperaat verbinden met de massa waren alle problemen verholpen en is het niet meer voor gekomen.
Daarnaast heb ik door deze methode ook geen slechte massa contacten op mijn gehele massa gedetecteerde baan.

Ik denk dus ook niet dat het probleem in de Ecos zit maar meer in je verbindingen en bekabeling.

Groeten John.
Re: ECOS probleem?
HansKl
gast

Re: ECOS probleem?
Helaas zit er wel degelijk een software bug in de Ecos betreffende de S88 aansturing.
Op het Esu forum vind je soortgelijke verhalen.
Helaas alleen toegankelijk wanneer je geregistreerd bent op het Esu forum.
Zelf heb ik er ook zo af en toe last van.
S88melder nr1 geeft spontaan bezetmeldingen aan.
Wisselen van S88's heeft geen effect, allemaal krijgen ze er last van.
Een s88 unit die nr 10 is in de ketting heeft op die locatie nooit problemen, zet hem op nr1en je hebt problemen.
Oplossing is een trigger maken op een melder van s88 nr 1, dan is het probleem direct verdwenen voor een onbepaalde tijd.
Het kan dagen/maanden goed gaan, en dan ineens heb je er weer veel last van.
Esu is ervan op de hoogte, en hopelijk lossen ze het op.
Ik heb er al een keer aangedacht een losse s88 erbij te kopen, en deze op plek nr 1 aan te sluiten.
Dan heeft koploper er iig geen last meer van...

Groet,
Hans
Re: ECOS probleem?
Pascal74
gast

Re: ECOS probleem?
Wel, zoals Hans aangeeft is dit idd mijn probleem ook (of moet ik zeggen "was").
Het is idd zo dat alles nu al 3 dagen goed werkt (af en toe nog een kleine storing en altijd op module 1), dus duimen maar dat het zo blijft.

In wezen heb ik eigenlijk niets veranderd aan de bedrading, dus ga ik ervan uit dat het probleem wel dat software bug gedoe zal zijn.

In ieder geval hoop ik dat ie nu wel goed blijft werken.

Mvg
Pascal
Re: ECOS probleem?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ECOS probleem?
Hallo Hans, Pascal,

als je nu een constante bezetmelding geeft op de 1e S88 bezetmelder op de 1e aansluiting is het probleem dan verholpen? Komt dit probleem pas bij 10 S88 modules in gebruik?

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ECOS probleem?
HansKl
gast

Re: ECOS probleem?
Hoi Walter,

Ook dan wilde het volgens mij wel eens voorkomen.
Momenteel heb ik het opgelost door de hele s88 ketting te veranderen, s88 unit1 heeft niets meer aangesloten :)
Ik moest de hele ketting verbouwen omdat ik vermoedelijk een te grote afstand had tussen melder 12 en 13, er kwamen dubbele meldingen binnen. (13.1 bezet, 13.2 ging mee, 13.2 bezet, alleen deze was bezet, 13.3 bezet, 13.4 ging mee etc etc.)
Het probleem van s88 #1 had ik wel al met minder melders in gebruik, helaas is het niet goed te reproduceren.
Het kan weken goed gaan, en dan ineens dagen fout.
Esu schijnt aan een oplossing te werken in de software, ik ben benieuwd.

Groet,
Hans
Re: ECOS probleem in Combinatie met S88
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ECOS probleem in Combinatie met S88
Hallo Allen,

draadje is weer geopend, discussie gaat verder over Problemen met de Ecos in combinatie met S88

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Dit probleem komt me erg bekend voor, en het beperkt zich niet alleen tot de ECoS, zelfs het stokoude Märklin systeem heeft hetzelfde probleem.
Niets nieuws onder de zon dus, knap als ESU dit op kan lossen.
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Edits melders met R* geen enkel probleem, groet, Anne W
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Citaat van: Anne W op zondag 04 januari 2009, 22:22:58
Edits melders met R* geen enkel probleem, groet, Anne W

Gaan we nu deze discussie voor de zoveelste keer overnieuw doen?
Er is een verschil tussen de EDiTS melders en de standaard S88 melders. Ken je dit verschil, dan weet je ook waar het probleem zit.
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Citaat van: Sprinter op maandag 05 januari 2009, 14:46:33
Gaan we nu deze discussie voor de zoveelste keer overnieuw doen?
Er is een verschil tussen de EDiTS melders en de standaard S88 melders. Ken je dit verschil, dan weet je ook waar het probleem zit.[/quote]EDiTS melders kun je ook bij andere centrales gebruiken.


Mvg,
Peter
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Beste Sprinter,

Ik ben wel geïnteresseerd, ik ken het verschil tussen Edits en de standaard S88 melders.

Dus: is het een probleem van de Ecos/S88 combinatie of is het een S88 probleem, bij het laatste hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken.

Groet, Anne W
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Hallo Anne W,

Als je het goed gevolgd hebt is het een ander probleem, de eerste terugmeldunit wordt n.l. niet goed ingelezen.

Mvg,
Peter
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Citaat van: Anne W op maandag 05 januari 2009, 21:55:44
Beste Sprinter,

Ik ben wel geïnteresseerd, ik ken het verschil tussen Edits en de standaard S88 melders.

Anne W, zolang als dat mijn reacties hier constant door een bepaalde moderator worden verwijdert, heeft het voor mij en de rest van de betrokkenen niet zoveel nut je hier een antwoord op te geven.
Voor het geval dit ook weer in het archief beland krijg je dit bericht ook privé.
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Hallo Anne,

Bij de EDiTS TMU vindt de reset plaats met hetzelfde signaal waarmee ook de TMU van parallel inlezen naar serieel uitlezen wordt omgeschakeld.
Bij de S88 wordt de TMU via een Resetliijn gereset.
Daarom heeft de EDiTS TMU 1 lijn minder.
Hoe je een EDiTS TMU aan je Raptor kunt aansluiten zul je wel weten.

Mvg,
Peter
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Beste Peter,

Ja, er hangen 5 maal 2 maal 1 Edits meldeenheden aan mijn Raptor, ik ben geïnteresseerd in dit soort draadjes omdat ik er nu een fabrieks S88 meldereenheid voor moet gaan hangen en eventuele verschijnselen wil kunnen onderkennen.

Dit draadje levert op dat er een probleem kan zijn met de Ecos en de 1e S88 en dat je dat op kunt lossen door de eerste S88 niet te gebruiken voor echte meldingen (goede interpretatie?)

Groet, Anne W
Re: ECOS probleem in combinatie met S88?
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op dinsdag 06 januari 2009, 22:00:51Ja, er hangen 5 maal 2 maal 1 Edits meldeenheden aan mijn Raptor, ik ben geïnteresseerd in dit soort draadjes omdat ik er nu een fabrieks S88 meldereenheid voor moet gaan hangen en eventuele verschijnselen wil kunnen onderkennen.
Het probleem speelt toch niet bij Raptor. Neem aan dat je de aansluit volgorde wel kent. Heb je dan geen EDiTS TMU printjes meer ?.

CiteerDit draadje levert op dat er een probleem kan zijn met de Ecos en de 1e S88 en dat je dat op kunt lossen door de eerste S88 niet te gebruiken voor echte meldingen (goede interpretatie?)
Goede interpretatie. Op het ECoS forum wordt gemeld dat er aan gewerkt wordt.

Mvg,
Peter