Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering

Gestart door AnalogDriver vrijdag 26 december 2008, 08:14:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
OK, eerst even bericht (bewerkt) herhalen zoals ook in 'Show je nieuwe aanwinsten 2008' geplaatst, maar nu wél met alle foto links correct:

[5 december 2008]
Hier geen Sint, maar wél een pakje!  :o



Een BR 103 met oude motortype  (3054), want loopt meestal mooier. voor
? 40,50 op ebay. Nog 8,75 verzendkosten er bij, geen gekke prijs.


Edward had er een meegenomen, ook een analoge. BR 103 sprak mij nooit zo erg aan, maar toen ik hem zag rijden vond ik hem toch wel mooi.

De maandag er op 's avonds maar even op http://www.hfkern.gmxhome.de/ gekeken welk nummer ik zou willen hebben, 3054 dus, en op ebay liep in 8 minuten (!) er eentje af en weinig bieders. Hebbes! Nice price. Zo snel kan het gaan.


Wel de voor dit type en ouderdom bekende lakprobleempjes, maar niet heel ernstig en zoals in aanbieding was aangegeven:
(deze kant is het ergst, andere kant is bijna gaaf)




Mijn hoop is gevestigd op Baureihe 103 (Bert); hopelijk heeft die de juiste kleuren in huis.
Ik wil niet alles tot nieuwstaat bijwerken, aantal beschadigingen mogen blijven zitten of in lichte weathering worden opgenomen, maar de grootste plekken en een koplamp wil ik wel bijtippen.
Onderstel wordt geweathered


Dak van ouderdom al mooi vuil:



En goede oude pantografen.
Technisch in top-conditie. Gebruikelijke wielen schoonmaken, olie in de ankeraspotjes en op de tandwielen en bij de assen, en rijdt en schakelt super mooi  8)




Hajo
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Hoi Hajo.
Geweldig om zo op het allerlaatste moment nog zo'n leuke koop te doen!
Zeker als je toch al van plan bent om aan zo'n loc wat op te knappen en/of te weatheren zijn dit natuurlijk de allerbeste modellen.
Zelf heb ik dit type loc een tijdje terug ook gekocht, doordat ik iedere keer deze loc op het forum zag en deze op de Gastendag (prachtig geweathered door Bert) in mijn handen mocht bewonderen.

Veel succes met dit volgende project.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering

Verder trof ik dit metalen grijze 'steuntje' aan in het midden van de lok:




Dit bleek voor een lampje te zijn, maar het is duidelijk dat hier geen lampje zo in kan en werkt.

Na uitzoeken lijkt het dat dit een chassis is van een 3053, ik vermoed bij eerste productie 3054 gebruikt, en onderdeel komt niet voor op de 3054 tekening op www.maerklin.de Service sectie. Maar wel, heel onduidelijk en zonder onderdeelnummers, op de tekening van de 3053 (bouwjaar 1966-1974)

Keuterman heeft de onderdelen geïdentificeerd en kon ze nog gewoon leveren: een plaatje (identiek aan waar de koplampjes in zitten), metalen lipje en setje M2 moer en boutjes om het vast te zetten.


Gister aan de slag en wat foto's gemaakt:



Eerst een los zittende lichtafscherming vastzetten.



Bleek dat je bovenste lichtgeleider los moet halen, plaatje plaatsen, lichtgeleider weer plaatsen en in klikken.


Metalen lipje op plaatje geklemd, plaatje geplaatst:





Zo met de super-macro stand lijken dit enorme bouten en moeren, maar dit is M2.
En dat is heel klein en ligt van nature op de grond  :lol:.


Dus de grote Blue-Tag-truc voor kleine onderdeeltjes:





Zo blijft ie lekker aan de pincet kleven  8)

Lampje er in




Van een decoder-inbouw had ik nog een mooi kort passend draadje over, vastgesoldeerd en lampje werkt.



Het lijkt op deze foto oranje, maar is echt gewoon geel gloeilampje.


Nu heb ik nog oranje glas-verf staan, en een oranje gloed uit de motorruimte leek mij wel mooier. Dus:






Ene lampje is echt geel, ander oranje. Wacht, de kap er even op:





Goed, dan de verf reparatie. Mijn doel is niet de lok in nieuwstaat te krijgen. Dat heeft Bert ook eerder mooi in beeld gebracht.

Ik wil het doorleefde karakter van deze lok behouden, maar wel de zwarte plekken weg. Desnoods een vierkant stuk wat duidelijk recent geverfd is, net als in het echt. Dat heb ik uiteindelijk gebruikt naast een deur, hieronder wel op een foto te zien ergens.


Voor de roosters kreeg ik van Baureihe 103-Bert de tip om deze zilver van de Games Workshop te gebruiken





Helaas kon de Games Workshop niet de vraag beantwoorden wat voor soort verft dit is  :x.
Dus eerst met wasbenzine. Mengde niet. Dus acryl verf en dus water halen...




Verf pakken, afvegen aan doek, en dan voorzichtig aantippen







En klaar is de ene kant



De andere kant




Iets meer vlekken, soms net te dik. Ook helpt het om de kwast eerst door water heen te halen en dan verf aan te tippen, dan is de verf iets dunner.



En dan de creme kleur. Die is niet te koop en lastig volgens Bert.
Dus mengen op zicht:





En, lijkt het wat?
Je ziet hier trouwens ook waar die hele dure tandenstokers (Kruidvat, Jordan geloof ik) handig voor zijn: roeren en mengen  :D


Weer aantippen, dun, vaak 2x met hele korte tussenpose (Enemal varf droogt heel snel, mits dun aangebracht)







De roestige stijgbeugels heb ik zo gelaten, zie uitgangspunt zoals boven beschreven.
Dan de koplamp, voor




en na.

Daarna herhaling, en daar maar even geen foto's van:

Eindcontrole. Oh, toch wat zilver beschadigd (acryl verf droog lang niet zo snel)
Dus weer de zilver.
Ook was, nu het geel was gedaan, extra duidelijk dat systematisch af fabriek  Märklin van elk roosster 1 richel niet geverfd was. Dus dat ook hersteld, en de hoekjes waren ook niet meestal niet goed geverfd, zowel zilver als het geel. En dat van alle hoekjes van alle roosters aan beide kanten  :? :?

En dan kijk je onder een andere hoek, zie je weer plekjes.
Vervolgens het geel nogmaals her en der.
Nogmaals eindcontrole.
Klaar.

Gelijk nog wat drybrush highlighten op het onderstel en de buffers.

En, 'does it blend in', die gemengde creme verf?




Je zie aan de onderkant van de kap nog wat kleine plekjes. Dat zijn juist de imperfecties die ik wil laten zitten. Misschien tipje lichte roest een keer.








Gereed voor onder de -eigen- kerstboom:



Volgend jaar wil ik er nog wel iets meer weathering op aanbrengen met de airbrush, maar dat komt wel een keer.
Ook zie je dat het zilver in de roosters iets té is, dat vraagt om een lichte mini wetwash medium of donker grijs.
Dus wordt vervolgd.
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Héé Hajo!
Heel erg leuk en bijzonder interessant om zo'n restauratie van een oude loc eens in woord en beeld te kunnen volgen!
De loc is zeker weer het aanzien waard en ik denk, zeker na een lichte weathering, weer een prachtige aanwinst.
Heb zelf pas bij Bert zo'n zelfde restauratie mogen aanschouwen, met mijn neus (bijna) op Bert's Airbrush gezeten om dit "wonder" te kunnen volgen!

Prachtig helder en duidelijk verslag, zeker mooi om evt. twijfelaars (zoals ik) eens aan het werk te zetten!  :roll:  :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Hoi Hajo,

Ik ben blij dat je weer zo'n wonder schone Lok van Kraus Maffai sorry Märklin van de schroot hoop hebt weten te redden. Wat ik zelf altijd wat lastig vind met het mengen van de kleur is dat de kleur van de natteverf altijd wat anders is dan in gedroogde vorm.
Netjes gedaan kan weer in de vitrine.

Groetjes Bert
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering


Hij reed zijn rondjes rond de kerstboom.


Dank. Verf mengen: ja, deze digi camera heeft geen realistische kleuren, pikt kleuren anders op, je ziet dat foto kleurverschil toont terwijl dat in werkelijkheid dichter bij elkaar zat.

Inderdaad, droog iets anders, hoewel ik dat effect heel erg vind meevallen als ik dat vergelijk met muur- en houtverven.

Zal dus ook wel een dosis geluk bij hebben gezeten dat het nu zo goed uitpakte. En je moet kleurverschil accepteren naar mijn mening, is namelijk wel zo realistisch.


Intussen zag ik foto's op deze BR 130 website http://www.103er.de/galerie/rb_6.htm
foto's en heb toch maar even snel een wetwash donkergrijs met een tikjke koolzwart over en rond de luchtroosters gedaan.

Gelijk de cabinedeurhandels zilver gemaakt, vergeten.   :oops:






Bij gelegenheid komt ie nog wel een keer onder de airbrush door voor wat fijn stof.
Maar voor nu rijdt ie met zijn kitsch oranje gloed uit de dakraampjes rond de kerstboom met een trein restuaratie en slaapwagons.



En aangezien dit 200 km/u sneltrein loks waren, rijdt ie zelfs af en toe op volle snelheid  :). Toch geen wissels en alleen grootste M-rails boogstraal.

Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Hallo Hajo,
Prachtig gedaan! Heb jij de ondergrond nog op één of andere manier voorbehandeld?
Groeten,
Willem
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Citaat van: willem v.e. op zaterdag 27 december 2008, 13:03:25
Hallo Hajo,
Prachtig gedaan! Heb jij de ondergrond nog op één of andere manier voorbehandeld?
Groeten,
Willem

Ondergrond niet voorbehandeld; verf was niet altijd in 1x dekkend op de zwarte stukjes, dus even laten drogen en 2e laagje.
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Wat heb je dat gewedig gedaan! Mijn complimenten! En weer is er ee lok gered van zijn ondergang. :lol: (Vind het zo leuk klinken)

Geweldig!, Thijmen.
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
knap gedaan joh :o

jij hebt trouwens ook last van roestige M-railzen zie ik :?

Dennis
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
ziet er netjes uit
complimenten
groet robert
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Citaat van: minirailz op zaterdag 27 december 2008, 20:45:22

jij hebt trouwens ook last van roestige M-railzen zie ik :?


Zo een had ik een keer gekocht. Bij een weathering experiment m-rails weatheren heb ik er nog 4 zo gekregen. Weekje buiten leggen in de nattigheid. Als de railstaven op hun kop af en toe in water liggen om precies te zijn.  Elders op dit forum over bericht. Rails functioneren electrisch wel weer 100%
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
als het alleen een optisch probleem is maakt het niet uit.

pas op dat ze naar verloop van tijd niet weg/doorroesten.

Dennis
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 27 december 2008, 09:16:07
Intussen zag ik foto's op deze BR 130 website http://www.103er.de/galerie/rb_6.htm
foto's en heb toch maar even snel een wetwash donkergrijs met een tikjke koolzwart over en rond de luchtroosters gedaan.

Gelijk de cabinedeurhandels zilver gemaakt, vergeten.   :oops:





Nog vergeten te melden: ook een wetwash in de deursponningen zodat de cabinedeuren meer uitkomen. Donkere kieren is ook wat realistischer  :)
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Hallo AnalogDriver,

Heb jij dat onderdeelnummer nog van dat plaatje voor het lampje in het midden van de lok??

Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering

"De door u gezochte delen hebben het bestelnummer
210 790 = isolatie plaat en
214 830 = veercontact.

Beide delen kosten ? 0.79 per stuk.
Het bestellen kan door overmaking van het bedrag, plus ? 3,50 verzend- en behandelingskosten..."


Bestel er wel even 2 set M2 boutje en moer bij om het vast te maken. Of je moet van die mini popnagels kunnen zetten ;)
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Hallo AnalogDriver,

Bedankt voor de gegevens.

Bij mijn 3054 zit ook zo'n houder in het midden.
Re:BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering

Ook bij dit oude draadje en lange foto-verslag de foto-links hersteld. Zat nog best veel werk in om dit allemaal te verslaan zo.
Re:BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Hoi Hajo,

Je hebt je weer eens behoorlijk uitgesloofd. :lol:
Maar je "Hundertdreier" ziet er weer goed uit. :D
Je kunt aan jouw macro foto's goed zien dat het er vroeger niet allemaal zo precies aan toe ging als nu.
Een gietnaadje hier en daar en de cabineramen, waarvan ik vind dat zo nooit zo strak passen als je zou willen.
Maar dat komt ook door de ronde neusvorm, die het voor de constructeurs lastig maakten om alles precies pas te maken.
Ze moesten het destijds nog grotendeels zonde computer doen.
Nu was de bovenbouw van de 103, naar mijn weten, grotendeels uit aluminium vervaardigd, dus roest kwam alleen voor op het frame van de lok.
En de handgrepen naast de deuren van de cabines, waren van RVS dus roest daarop is niet realistisch.
Als je de puntjes op de i wilt zetten kun je de lampen nog voorzien van een zilverkleurig randje., zoals op de foto te zien is.
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Citaat van: baureihe 103 op vrijdag 26 december 2008, 23:49:28
Wat ik zelf altijd wat lastig vind met het mengen van de kleur, is dat de kleur van de natte verf altijd wat anders is dan in gedroogde vorm.

Hoi Bert en Hajo,

Even een tip: wanneer je wat verf op een glasplaatje strijkt, kun je (terwijl de verf nog nat is) aan de andere zijde van het glas zien hoe de kleur er uit ziet als de verf droog is.

groeten,

Erik
Re:BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Allen: let op, dit is wel een oud draadje van mij. Foto links waren stuk; gerepareerd.

Maar dank voor de complimenten :).

Verf-door-glastip: dank, dat wist ik niet.

@Kappa: tja, de Märklin handgrepen naast de kabine zijn blijkbaar niet van RVS.
Ik laat dit maar zo, al hoort het dus niet.
Koplampen randje zilver: dat zal ik nog wel eens toevoegen.


Hajo
Re:BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 02 februari 2010, 16:09:18
Citaat van: baureihe 103 op vrijdag 26 december 2008, 23:49:28
Wat ik zelf altijd wat lastig vind met het mengen van de kleur, is dat de kleur van de natte verf altijd wat anders is dan in gedroogde vorm.

Hoi Bert en Hajo,

Even een tip: wanneer je wat verf op een glasplaatje strijkt, kun je (terwijl de verf nog nat is) aan de andere zijde van het glas zien hoe de kleur er uit ziet als de verf droog is.

groeten,

Erik

Ben ik niet helemaal met je eens.

Verf donkert na, vooral grijs tinten en kleuren waarin oxide geel zit. De truuk met het glasplaatje gebruikt men om een matte kleur te bekijken als deze zou moeten glimmen of men gebruikt van een gematteerd plaatje om de tegenover gestelde te bereiken.

Het mengen van zo'n kleur kost tijd en je zal telkens de staal moeten laten drogen om het eind resultaat te zien.

Groeten

Ron

Re:BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Zeg Hajo, over oude draadjes gesproken:
Hoe is het eigenlijk vergaan met de ombouw van je br 03, je weet wel die experimental br 03?!
Re:BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering

De BR 03 154?  Ja ik krijg er regelmatig vragen over :)  Staat nog in de kast netjes.
Eerst mijn testbaan afmaken, dan komen reparatie en ombouwklussen weer.

Ik ben intussen wel veel meer ervaren en denk nu dat ik er echt iets moois van kan maken. Ik verwacht ergens medio dit jaar dat ie weer op de werktafel komt voor afbouw.

Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Ook ik wil de Br103 herstellen.Welke kleuren heb ik nodig om de lak bij te werken. Laat ik maar met een penseel de zwarte plelkken bijtippen. Daarna kan ik ooit het proberen te spuiten.

Bij voorbaat dank
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Hallo Fred,

Ik zag je vraag paar dagen terug al, maar ook dat van 1 bericht van mij de foto links nog niet waren bijgewerkt.
En dat bijwerken naar nieuwe locatie heb ik zojuist gedaan, en dan komen die verfkleuren ook in beeld.
En nog veel meer foto's, zie boven!

Citaat:
-------------------

En dan de creme kleur. Die is niet te koop en lastig volgens Bert.
Dus mengen op zicht:




----------------------


Humbrol 7,  41 (dat is een Gloss), en  97


In mini bakjes doen (blisterverpakkingen e.d. kunnen helpen hier)
Drupje wasbenzine of terpentine er bij (ik gebruik wasbenzine), om iets te verdunnen.
En op zicht mengen.

Op de onderste foto zie je vergelijking met de kap. Op de foto toch wat kleurverschil, ik heb rekening gehouden met het donkerder opdrogen.

En met heel klein penceeltje aantippen, en ik meen penceel ook eerst nog aan een doekje afstrijken zodat je geen glas/drupel verf op de reparatieplek krijgt.

Zo heb ik dit gedaan.


Gr., Hajo
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Fred,

Als je de lok wilt gaan spuiten dan zijn de volgende links misschien wel een handig hulpmiddel:
http://www.bahnstatistik.de/RAL.htm
http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnfarben
http://www.modellbau-luehr.de/info/RAL%20Farben.pdf
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Dank Moderator, mooi rijtje links, altijd handig deze!


Maar voor dit...Toch even kijken...

RAL 1014       Elfenbein    Farbe des Fensterbandes der Lokomotiven und Reisezugwagen 1974 bis 1987 (in Verbindung mit RAL 3004 Purpurrot bzw. RAL 5020 Ozeanblau)

zou het dan zijn.

Citaat van: Kappa op donderdag 26 december 2013, 10:30:46

http://www.modellbau-luehr.de/info/RAL%20Farben.pdf


Helaas, geen Hubmbrol of Revel match.
En voor de Acryl liefhebbers: ook geen Vallejo
volgens http://www.modelbus.nl/contents/nl/d563_RAL_nummer.html


Zoals de gewaardeerde Baureihe 103-Bert al zei: is er niet (in kleinverpakking model verven), lastig.

Dus DJ / VJ VerfJocky, mix-it!
Of een grotere pot RAL 1014 ergens vinden? Ik zou even mengen.
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Wat een geweldig topic is dit :thumbup:

Ik heb onlangs een 103 gescoord op MP die ik wil digitaliseren.

Vroeger als kind had ik er al één, maar nooit open gemaakt natuurlijk.

Nu zag ik hier op een foto dat er een lamphouder zit voor de machinekamer verlichting......nooit geweten.......

Ik was al van plan om die verlichting in te gaan bouwen, dat wordt nu een stuk makkelijker :D

Gr
Frans
Re: BR 103 (oud), lakherstel, extra onderdeel en weathering
Allen,

Originele RAL kleuren in potjes van 15ml heb ik gekocht bij Elita Modelle: www.elita.de
Ook voor toebehoren als kwastjes enz.
Ik zeg: Check this!

Grr, Henk.