Verder trof ik dit metalen grijze 'steuntje' aan in het midden van de lok:
Dit bleek voor een lampje te zijn, maar het is duidelijk dat hier geen lampje zo in kan en werkt.
Na uitzoeken lijkt het dat dit een chassis is van een 305
3, ik vermoed bij eerste productie 3054 gebruikt, en onderdeel komt niet voor op de 3054 tekening op
www.maerklin.de Service sectie. Maar wel, heel onduidelijk en zonder onderdeelnummers, op de tekening van de 3053 (bouwjaar 1966-1974)
Keuterman heeft de onderdelen geïdentificeerd en kon ze nog gewoon leveren: een plaatje (identiek aan waar de koplampjes in zitten), metalen lipje en setje M2 moer en boutjes om het vast te zetten.
Gister aan de slag en wat foto's gemaakt:
Eerst een los zittende lichtafscherming vastzetten.
Bleek dat je bovenste lichtgeleider los moet halen, plaatje plaatsen, lichtgeleider weer plaatsen en in klikken.
Metalen lipje op plaatje geklemd, plaatje geplaatst:
Zo met de super-macro stand lijken dit enorme bouten en moeren, maar dit is M2.
En dat is heel klein en ligt van nature op de grond
.
Dus de grote Blue-Tag-truc voor kleine onderdeeltjes:
Zo blijft ie lekker aan de pincet kleven
Lampje er in
Van een decoder-inbouw had ik nog een mooi kort passend draadje over, vastgesoldeerd en lampje werkt.
Het lijkt op deze foto oranje, maar is echt gewoon geel gloeilampje.
Nu heb ik nog oranje glas-verf staan, en een oranje gloed uit de motorruimte leek mij wel mooier. Dus:
Ene lampje is echt geel, ander oranje. Wacht, de kap er even op:
Goed, dan de verf reparatie. Mijn doel is niet de lok in nieuwstaat te krijgen. Dat heeft Bert ook eerder mooi in beeld gebracht.
Ik wil het doorleefde karakter van deze lok behouden, maar wel de zwarte plekken weg. Desnoods een vierkant stuk wat duidelijk recent geverfd is, net als in het echt. Dat heb ik uiteindelijk gebruikt naast een deur, hieronder wel op een foto te zien ergens.
Voor de roosters kreeg ik van Baureihe 103-Bert de tip om deze zilver van de Games Workshop te gebruiken
Helaas kon de Games Workshop niet de vraag beantwoorden wat voor soort verft dit is
.
Dus eerst met wasbenzine. Mengde niet. Dus acryl verf en dus water halen...
Verf pakken, afvegen aan doek, en dan voorzichtig aantippen
En klaar is de ene kant
De andere kant
Iets meer vlekken, soms net te dik. Ook helpt het om de kwast eerst door water heen te halen en dan verf aan te tippen, dan is de verf iets dunner.
En dan de creme kleur. Die is niet te koop en lastig volgens Bert.
Dus mengen op zicht:
En, lijkt het wat?
Je ziet hier trouwens ook waar die hele dure tandenstokers (Kruidvat, Jordan geloof ik) handig voor zijn: roeren en mengen
Weer aantippen, dun, vaak 2x met hele korte tussenpose (Enemal varf droogt heel snel, mits dun aangebracht)
De roestige stijgbeugels heb ik zo gelaten, zie uitgangspunt zoals boven beschreven.
Dan de koplamp, voor
en na.
Daarna herhaling, en daar maar even geen foto's van:
Eindcontrole. Oh, toch wat zilver beschadigd (acryl verf droog lang niet zo snel)
Dus weer de zilver.
Ook was, nu het geel was gedaan, extra duidelijk dat systematisch af fabriek Märklin van elk roosster 1 richel niet geverfd was. Dus dat ook hersteld, en de hoekjes waren ook niet meestal niet goed geverfd, zowel zilver als het geel. En dat van alle hoekjes van alle roosters aan beide kanten
En dan kijk je onder een andere hoek, zie je weer plekjes.
Vervolgens het geel nogmaals her en der.
Nogmaals eindcontrole.
Klaar.
Gelijk nog wat drybrush highlighten op het onderstel en de buffers.
En, 'does it blend in', die gemengde creme verf?
Je zie aan de onderkant van de kap nog wat kleine plekjes. Dat zijn juist de imperfecties die ik wil laten zitten. Misschien tipje lichte roest een keer.
Gereed voor onder de -eigen- kerstboom:
Volgend jaar wil ik er nog wel iets meer weathering op aanbrengen met de airbrush, maar dat komt wel een keer.
Ook zie je dat het zilver in de roosters iets té is, dat vraagt om een lichte mini wetwash medium of donker grijs.
Dus wordt vervolgd.