Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Seinen Schakelen

Gestart door joostboudewijns dinsdag 23 december 2008, 17:17:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen Schakelen
joostboudewijns
gast

Seinen Schakelen
Omdat ik begonnen ben met een nieuw project waar ik seinen bij wil plaatsen ben ik benieuwd op welke manieren ik allemaal een sein kan schakelen.

De methodes die ik ken zijn een schakel/contact rail aan het beging en eind van een blok. Nu weet ik dat er meer versie's zijn die portomonee vriendelijk zijn.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat doe? De seinen komen btw in een station.

Gr Joost
Re: Seinen Schakelen
Seinwezen
gast

Re: Seinen Schakelen
Hoi Joost,

Zelf gebruik ik 12 volt relais. Deze kosten een paar euro bij de Conrad. :lol:

Ik doe dit als volgt, eerst een been isoleren(C-rail). Dan kan je hierop de min van het relais aansluiten. (de plus van het relais sluit je gewoon aan op een 12 volt gelijkspanning).
Als er nou een trein op de sectie staat, komt het relais op en wordt het sein rood. De trein of wagon moet dan wel wisselstroomwielen hebben.
Ook moet de min van de gelijkspanning verbonden worden met de massa van de rails/digitale voeding.

Dit werkt erg goed, ook omdat het niet uitmaakt hoe lang de trein is. Zelf als er een wagon loskoppelt wordt deze gewoon gedetecteerd, en blijft het sein rood.

Wel heb ik nog een condensator over de spoel van het relais aangesloten, zodat het relais niet gaat klapperen als er niet zo goed kontakt wordt gemaakt.

Dit systeem heb ik zo gemaakt dat ook de wisselstanden worden gemeld aan het sein. Dus ik hoef alleen maar een wissel om te leggen, zonder in de gaten te houden of er een trein staat. Want als dat zo is wordt het sein niet veilig.

Hoop dat het een beetje duidelijk is,

Groetjes Sander
Re: Seinen Schakelen
pclignett
gast

Re: Seinen Schakelen
Hi Joost,
Kijk eens hier: http://www.digital-bahn.de/eigenbau.htm.
Je moet wel een beetje Duits kunnen. Ik heb de nodige schakelingen gebouwd en het werkt allemaal prima.
Is niet echt moeilijk. Ben er een jaar of 5 geleden zonder enige eerdere ervaring aan begonnen.
Groet,
Peter