Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Opnieuw beginnen

Gestart door Cees dinsdag 23 december 2008, 12:23:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opnieuw beginnen
Cees
gast

Opnieuw beginnen
Hallo allemaal,

Achteraf heeft iedereen gelijk over de CS2 en koploper maar sommige waaronder ik zitten met een probleem. Omdat ik nu pas 2 jaar bezig ben met M** systeem en een MS heb een defect CS1 (net begonnen met Koploper) omgeruild voor een CS2 moet ik weer opnieuw beginnen met het digitale. Ik heb een schaduw station liggen met C-rails en secties gemaakt met S88. Nu wil ik dat mijn treinen ook gaan stoppen in deze secties, ik kom net van MTE en die vertelde mijn dat dit in MEMORY van CS2 mogelijk is maar hoe. Ook heb ik een zichtbaar gedeelte (station ondergronds) en daar wil ik ze met afremmodule laten stoppen. Ik heb me suf gezocht maar nog niet echt iets gevonden. Viessmann geeft oa. de 5232 en 5228 als alternatief aan. Wie kan me op weg helpen?

Groet Kees
Re: Opnieuw beginnen
ruben2.tk
gast

Re: Opnieuw beginnen
ergens op dit forum staat hoe je de CS2 via een programmaatje aan koploper kan koppelen. vervolgens kun je alles via koploper gaan regelen. dat werkt veel betrouwbaarder als met memorys gaan werken.

groetjes ruben.
Re: Opnieuw beginnen
Maar ik heb nog niemand gehoord die er positief over is of waar het goed werkt dus wil ik er eigenlijk niet mee beginnen.

Groet Kees
Re: Opnieuw beginnen
ruben2.tk
gast

Re: Opnieuw beginnen
met wat niet? koploper?

kan je gerust mee beginnen, is een prima programma.  heb er zelf ook 7 jaar mee gewerkt.
Re: Opnieuw beginnen
pahasoft
gast

Re: Opnieuw beginnen
Ruben,

Ik denk dat kees bedoeld dat het programma wat iemand heft gemaakt om er tussen te plaatsen niet werkt. Ik heb daar zelf nog geen positieve reactie over gehoord (alleen de maker). Helaas is het niet van mijn hand dat programma en dus kan ik (en wil ik) er ook geen support op geven.

Cees kan ook wachten totdat het protocol van de CS2 wel volledig is; dan komen er best programma's die dit gaan ondersteunen (inclusief Koploper indien iemand mij deze spullen te leen wilt aanbieden).

Goh ben jij al op 8 jaar begonnen met Koploper? Zou kunnen maar..... Trouwens ik zie dat je nu een beter programma hebt gevonden  :lol:
Re: Opnieuw beginnen
ruben2.tk
gast

Re: Opnieuw beginnen
ik ken en heb het programma ook niet. heb het alleen ergens gelezen dat het er was. zit zelf namelijk ook op ondersteuning voor CS2 te wachten.

groeten.
Re: Opnieuw beginnen
Hoi Paul,

Net bij Meijer en Blessing geweest en deze wist mij te vertellen dat er "iets" op stapel sta in februari en dat ik maar even moest wachten. Overigens hadden zowel MTE als M&B verwacht dat er wel iets met Koploper ging gebeuren. Ik wacht nog maar even af en doe het wel met middenrailonderbreking.

Groet Kees
Re: Opnieuw beginnen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Opnieuw beginnen
Beste Paul,

Interpreteer ik het nou goed, dat je toch gaat beginnen met het "updaten" van Koploper voor de communicatie met het CS2?

Ik zou het erg toejuichen, er raken te veel mensen teleurgesteld in hun, niet al te goedkope, CS2 en als er één ding is wat onze hobby niet kan gebruiken is het wel teleurgestelde mensen.

Ik begrijp ook dat er in het CS2 nog wat mist wat een vereiste is voor enig automatiserings programma en dat is weer niet zo slim van M*.

Prettige dagen en groetjes, Anne W



Re: Opnieuw beginnen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Opnieuw beginnen
Volgens mij heeft Paul het alleen over een protocol gehad Anne. Oftewel, de taal. Als Paul weet welke taal het apparaat spreekt kan hij (nadat hij een CS2 tot z'n beschikking heeft, + tijd, +vraag naar CS2 + KL aan het programma werken.

Groeten,
Herman
Re: Opnieuw beginnen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Opnieuw beginnen
Hallo Allen,

helaas is het protocol voor de werking van de S88 nog niet vrijgegeven, of sterker nog het signaal van de S88 kan nog niet vanuit de centrale doorgelust worden naar de computer, terugmeldingen zijn toch essentieel voor het automatisch kunnen rijden met de computer,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Opnieuw beginnen
pahasoft
gast

Re: Opnieuw beginnen
Citaat van: Cees op dinsdag 23 december 2008, 16:24:33Net bij Meijer en Blessing geweest en deze wist mij te vertellen dat er "iets" op stapel sta in februari en dat ik maar even moest wachten. Overigens hadden zowel MTE als M&B verwacht dat er wel iets met Koploper ging gebeuren. Ik wacht nog maar even af en doe het wel met middenrailonderbreking.
Hoi Cees,

Knap van MTE en M&B dat zij meer weten over Koploper dan ik, maar ja wie weet.

Nogmaals momenteel kan ik het echt niet (ook al zou ik het wel willen): CS2 is hier nog niet geschikt voor. Verder ben ik totaal niet te spreken over Märklin maar dat moge duidelijk zijn. Echter ik heb ook al meer malen aangegeven dat ik er 'helaas' niet onderuit kom om ook dit protocol in te bouwen. De Marklin gebruikers zijn nog steeds het grootste deel van Koploper. Dus die kan ik niet in de kou laten staan. Echter begin volgend jaar komt eerst de ondersteuning van Massoth centrale (is reeds door mij toegezegd).
Re: Opnieuw beginnen
pahasoft
gast

Re: Opnieuw beginnen
Citaat van: Anne W op dinsdag 23 december 2008, 17:10:41Interpreteer ik het nou goed, dat je toch gaat beginnen met het "updaten" van Koploper voor de communicatie met het CS2?
Hallo Anne,

Fout; ik wacht eerst totdat Märklin de zaakjes op orde heeft. Hierna moet nog iemand zo'n duur ding en wat andere zaken beschikbaar stellen en pas dan ga ik inbouwen en geen minuut eerder.   :D
Re: Opnieuw beginnen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Opnieuw beginnen
Beste Paul,

Je hebt groot gelijk en ik meen ook nog al wat "updates" te mogen opmerken voor het CS2, maar er is in ieder geval hoop voor je schare trouwe fans.

Groet, Anne W
Re: Opnieuw beginnen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Opnieuw beginnen
Kees, als je nu echt zo graag met koploper je treinbaan wil besturen, dan is daar wel een oplossing voor, en die is net als Koploper helemaal gratis te downloaden.

www.mrdirect.nl

of

http://home.snafu.de/mgrafe/

Die dure CS II heb je namelijk helemaal niet nodig.


Re: Opnieuw beginnen
Hallo allemaal,

Ik dank iedereen voor de discussie maar wat ik als eerste gevraagd heb daar is nog niemand die mij een antwoord gegeven heeft.

Paul ze bedoelde een software update voor de CS2

Groet Kees
Re: Opnieuw beginnen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Opnieuw beginnen
Beste Kees,

Ik kan je niet helpen omdat het mij aan kennis ontbreekt over die systemen en dat komt weer omdat mijn "apparaat" alles al doet wat jij wilt hebben, maar ik kan weer een hoop dingen niet die het CS2 kan, een bewuste keuze.

Voor jou geldt denk ik: wachten tot het CS2, en daarna Koploper, aangepast is of andere wegen zoeken om te komen tot wat je wilt.

Groet, Anne W
Re: Opnieuw beginnen
Hoi Kees,

Mijn 5 sporige schaduwstation wordt met de CS2, een S88 en 2x K84 bestuurd zonder computerprogramma en het werkt perfect.

In de memory van de CS2 stel je de rijwegen samen. De rijwegen bouw je op volgens het schema op blz 100 van het Marklin handboek electrotechniek of uit het handboek Marklin Systems:
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs

Groet,
PJ

Re: Opnieuw beginnen
Hoi PJ,

Hier kan ik wat mee. Ik zal het handboek downloaden en uitprinten. Volgens mij kan je voor de K84 ook van viessmann een decoder gebruiken weet jij toevallig welke?

Groet Kees
Re: Opnieuw beginnen
Hoi Kees,

Ik dacht artikelnr 5209 maar dat weet ik niet helemaal zeker...

Groet,
PJ
Re: Opnieuw beginnen
PJ,

Een goedkoper alternatief is de 5213 scheelt 20 euro.

Groet Kees
Re: Opnieuw beginnen
Spoorman
gast

Re: Opnieuw beginnen
Citaat van: Cees op woensdag 24 december 2008, 09:46:45
Volgens mij kan je voor de K84 ook van viessmann een decoder gebruiken weet jij toevallig welke?
Hallo Kees,

Goed alternatief is de schakeldecoder van LDT, bij Conrad verkrijgbaar. In kant en klaar uitvoering (klik) maar ook als bouwpakket (klik).

Deze dagen ook nog eens 10% korting op het gehele assortiment.

Gr, Ben.
Re: Opnieuw beginnen
ruben2.tk
gast

Re: Opnieuw beginnen
LDT is altijd al een heel goed merk geweest. heb ik hier ook alles van.

groeten