Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update

Gestart door Maurice.L maandag 22 december 2008, 23:51:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Hallo allemaal,



Ik wil dit jaar gaan beginnen met mijn baan met c-rails.
ik heb al heel wat ideen gehad maar zat altijd met de ruimte ik wilde te veel :)
vanwege de geboorte van mijn zoontje nu bijna 11 maanden die de treinen ook al helemaal te gek vind had ik er even niets aan gedaan.

Nu wil ik dit jaar beginnen en heb dit plan gemaakt afmetingen zijn 325x155 met 3 hoogtes 0,1,2
0= wat je niet ziet op het kleine stukje na dat donker grijs is. (wit/grijs)
1= waar het station ook aan ligt (Donker groen)
2= weer een trapje hoger ( Licht groen )

In de toekomst wordt mijn baan uitgebreid doordat ik nog 3 meter rechts van de baan naar beneden kan. daar komt dan een draai schijf en zo.

Niveau 0


Niveau 1


Niveau 2


Via de achterkant kan ik er nog aan komen dus dat is geen probleem.

de hoogte ga ik in doormiddel van een dubbele spiraal.

Laat maar weten of ik iets verkeerd heb gedaan of hoe het beter kan.

alvast bedankt.

Ik wens jullie alvast een fijne Kerst en een Gezond 2009 met veel tjoeke tjoek  :lol:

Gr,

Maurice
Re: Baanplan van mij
Maak nog een schaduwstation en hoe steil wordt je helling.

Re: Baanplan van mij
Maurice.L
gast

Re: Baanplan van mij
ja het schaduw station komt als ik het 2de gdeelte ga maken de baan wodt een L vorm.

de helling zal denk ik 3 a 4% zijn de hoogte ga ik dus in met een spiraal waardoor ik dus meer rails heb voor de hoogte in te gaan. ik heb dus ongeveer 20 stukken rails per hoogte in de vorm van een spiraal.

Ik denk dat dit wel genoeg is toch?
Re: Baanplan van mij Uw advies graag
Drie a vier procent in een r1 bocht is steil hoor. Het kan wel hoor, maar sommige loks zullen dan kunnen gaan etteren en lange treinen zullen voor sommige loks niet haalbaar zijn. Zorg in elk geval voor een zeer goede afvlakking bij het begin en einde van je spiraal.

Groeten,
Davy

Re: Baanplan van mij Uw advies graag
Citaat van: Davy op woensdag 24 december 2008, 00:46:27
Drie a vier procent in een r1 bocht is steil hoor. Het kan wel hoor, maar sommige loks zullen dan kunnen gaan etteren en lange treinen zullen voor sommige loks niet haalbaar zijn. Zorg in elk geval voor een zeer goede afvlakking bij het begin en einde van je spiraal.

Groeten,
Davy



Ik heb deze baan een beetje als voorbeeld gepakt en naar mijn idee aangepast. op deze fotovan de baan zie je de spiraal deze heb ik dus ook zo gemaakt alleen een dubbele.
Re: Baanplan van mij Uw advies graag
wie heeft er nog tips of opmerkingen voor me betreft deze Baan
Ook wil ik met seinen gaan werken en bezetmeldingen etc etc

Hoe weet ik welke seinen ik kan gebruiken en waar ze moeten?
de bezet meldingen hoe maak ik die en wat heb ik daar voor nodig?
Re: Mijn Baanplan wie kan mij verder helpen?
Aanvulling voor mijn baan ik heb wat zitten stoeien met een schaduw station maar ik kom er even niet meer uit wie kan mij verder helepen?
Re: Mijn Baanplan met schaduw station wie kan even verder helpen?
lijkt wel of iedereen op vakantie is  :(

Re: Mijn Baanplan met schaduw station wie kan even verder helpen?
ziet er goed uit maar als ik ernaar kijk vind ik dat je een mooie ruimte heb maar ik heb het gevoel dat er maar een loc een bepaalde kant op kan rijden misschien moet je op de stukken waar een spoor is 2 sporen maken zodat je meer treinen kan laten rijden
Re: Mijn Baanplan met schaduw station wie kan even verder helpen?
ja daar heb je denk ik wel gelijk in maar eerst moet ik het schaduw station
beter hebben en dan kan ik kijken ik ik met de ruimte uit kom.
Re: Mijn Baanplan met schaduw station wie kan even verder helpen?
Even een reaktie over je schaduwstation.
Op de manier zoals dit station opgezet is heb je allemaal sporen van verschillende lengten.
Het nadeel hiervan is dat je een te lange trein in het schaduwstation kan plaatsen, waardoor de laatste wagons op de wissel blijven staan.
De naam schaduwstation geeft al aan dat je dit dus niet ziet.

Je moet proberen een Railharp met gelijke spoorlengten te gebruiken:


Dit lijkt meer ruimte te kosten, maar dat ligt puur aan de plaats waar de toevoersporen liggen.
Op de plaats van wissel W1 kun je gebruiken :
- een linkerwissel ; je krijgt dan de lichtblauwe variant B
of
- een rechterwissel: je krijgt dan de paarse variant A

Variant A is langer maar smaller alls variant B.

Het nadeel van jouw opstelsporen zie je overdreven in de schets bovenaan. Spoor 5 is slechts 1 rechte lang terwijl spoor 1 het donkerblauwe stuk langer is als de sporen van de onderste railharp.

groetjes
Henk
Re: Mijn Baanplan met schaduw station wie kan even verder helpen?
Bedankt alvast ik ga hier eens mee aan de slag :lol:
Re: Mijn Baanplan met schaduw station wie kan even verder helpen?
Het schaduwstation is op deze manier inderdaad veel beter omdat de lengte overal even lang is, alleen waar ik dan tegenaan loop is dat je een heleboel dezelfde wissels nodig hebt (allemaal linker of rechter) heeft iemand hier ook nog een tip voor?

Succes met het verdere baanplan dat ziet er indrukwekkend uit.

Groeten,

Tim
Re: Mijn Baanplan met schaduw station wie kan even verder helpen?
ja ik ben druk bezig met plannen aangezien ik nu nog alle kanten op kan op de zolder.
Ik ben gisteren naar Railz Miniworld geweest in Rotterdam incl. kijkje achter de schermen.
Heel wat ideen opgedaan :)
Mijn volgende stap is Wonderland in Hamburg.
Re: Mijn Baanplan met schaduw station wie kan even verder helpen?
Zo... UPDATE:)

Even wat omgegooid.
Station omgelegd en schaduw station gemaakt nu kan ik denk ik wel met meer treinen rijden

Wat denken jullie hier van?
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
zijn er nog op of aanmerkingen
Alle tips zijn welkom :lol:
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Even een opmerking over de lichtblauwe lus:

Je komt met dubbelspoor aan bij de lus.
Ik neem aan dat op het dubbelspoor de treinen net als normaal rechts rijdt. Dus de treinen rijden in tegenoverstelde richting: een spoor heen, ander spoor terug.

De lus is zelf ook dubbelspoor. Echter dit wordt pas dubbelspoor na de splitsing. Op het dubbelspoor van de lus rijden de treinen dus dezelfde kant op.

Misschien is het mooier om voorzieningen te maken zodat ook hier in tegenovergestelde richtingen gereden kan worden.

groetjes
Henk
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Citaat van: Henk op dinsdag 06 januari 2009, 21:40:40
Even een opmerking over de lichtblauwe lus:

Je komt met dubbelspoor aan bij de lus.
Ik neem aan dat op het dubbelspoor de treinen net als normaal rechts rijdt. Dus de treinen rijden in tegenoverstelde richting: een spoor heen, ander spoor terug.

De lus is zelf ook dubbelspoor. Echter dit wordt pas dubbelspoor na de splitsing. Op het dubbelspoor van de lus rijden de treinen dus dezelfde kant op.

Misschien is het mooier om voorzieningen te maken zodat ook hier in tegenovergestelde richtingen gereden kan worden.

groetjes
Henk

Zo beter?
of heb ik het verkeerd begrepen?
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Ja, zoiets bedoel ik.

Je kunt echter ook volstaan met een kruising ipv Engelse wissel als je deze iets opschuift. Zoals hier:

De 2 wissels rechts zijn uitsluitend bedoeld om op C-rail standaard railafstand te komen.

Omdat je in je plan altijd via de Engelse wissel moet, is er eerder kans op botsingen. Ook kun je bij een foute wisselstand op de verkeerde baan terecht komen.
Bijkomend voordeel: een kruising is goedkoper.
Je kunt in principe met één electrische wissel volstaan.

groetjes
Henk
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Bedankt Henk,

Ik heb hem aangepast zoals je zei goede tip :)
Nu kwam ik alleen op het idee om mijn oude M-rais ook te gaan gebruiken.
op het niet zichtbare gedeelte kan dit of moet ik dan its aanpassen aan de M-Rails? Ik weet dat er verloop stukken zijn maar is dit dan alles wat ik moet doen?
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Let op:
C-rails en M-rails zijn niet een op een te vervangen.
(simpel voorbeeld: een rechte met lengte 180 bestaat niet in C-rails en rechte met 172 mm en 188 mm niet in M-rails)
Maak ik denk dat alles wat je in C-rails kan maken ook in M-rails zal lukken.

Overgangsrails zijn er alleen in rechte van 180mm lang. Maar deze staan ook in Wintrack.

Maar je kunt ook gewoon beginnen met je M-rails en kijken hoever je komt.

Test wel alles heel goed voordat je de rails bedekt en minder toegankelijk maakt.
Pas op met wissels met grote handels of grote wissellantaarns.  Dit werkt niet in combinatie met lange rijtuigen !

groetjes
Henk
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Ten aanzien van de grote wissellantaarns, als je in het schaduwstation dergelijke wissels hebt, kan je bij M-rails de lantaart verwijderen. Het "lamphoudertje" monteer je dan andersom, het lantaarngedeelte is er dus af. Dan kan alles er over heen.


Bij de kleine lantaarns is dit niet nodig. Dat past net.

Groeten

Olav
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Citaat van: Olav op woensdag 07 januari 2009, 13:37:48
Ten aanzien van de grote wissellantaarns, als je in het schaduwstation dergelijke wissels hebt, kan je bij M-rails de lantaart verwijderen. Het "lamphoudertje" monteer je dan andersom, het lantaarngedeelte is er dus af. Dan kan alles er over heen.


Bij de kleine lantaarns is dit niet nodig. Dat past net.

Groeten

Olav

Die van de engelse wissel is geloof ik een grote lantaarn die gewone wissels hebben toch kleine lantaars.
Zijn die dezelfde hoogte als bij c-rails?
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Dit gaat met name over de oude M0wissels. De laatste generatie heeft dit probleem niet.

Met engelse wissels heb ik geen ervaring (voor M-rails). Dus daar kan ik niets over zeggen.

En ik denk ja, de c-rails hebben dezelfde hoogte als de lantaarns van de laatste generatie M-wissels.

Groeten

Olav
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
De engelse wissel met de grote lantaarn is zelfs voor lange Marklin wagons (27 cm) een probleem als de lantaarn in de binnenbocht zit.

Er zijn 2 maten van wissellantaarns.

De grote raken de onderzijde van lange wagons.

De kleine van wissel 5202 en meegebogen wissel zijn laag genoeg.

Of wagons in de lengtemaat 1:93 of de 1:87 er over kunnen, weet ik niet.
Hierover is een apart topic.

groetjes
Henk
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
hoi henk

voor de wissels 5202 en 5117 zijn ombouw stejes voor
35605 voor links
35609 voor rechts
ik heb ze toen ook gehad

gerard5663
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
De logica van deze dubbele keerlus ontgaat mij in het totaal.
Ik mag aannemen dat er op de buitenbaan linksom wordt gereden, en op de binnenbaan rechtsom???? Wanneer komt er dan een trein op de binnenbaan terecht? volgens mij vanuit de buitenbaan toch?
je hebt dan alleen een verbinding te maken vanuit de buitenbaan met de binnenbaan, dus ook geen wissels nodig.
De trein rijdt linksom en keert dan vanzelf naar de binnenbaan.

René
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Maurice,

ben het met rene eens. ik vraag me ook af of zo'n "zichtbare" keerlus realistisch overkomt.

Groetjes, John
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Bij de dubbele keerlus kan de ene trein de buitenbaan nemen, en de volgende de binnenbaan (ze rijden in de lus in tegenovergestelde richting).

Ook is het mogelijk om een trein te laten stoppen in de lus.
Je kunt dit heel simpel automatiseren. Zelfs zonder PC.
Met 2 detectiepunten (bv schakelrail) en een schakelrelais kan het al. De ene trein geeft dan de andere vrij.

Dan is ook minder duidelijk dat het een keerlus is.

Een zichtbare keerlus zal altijd onecht lijken. Waarom zou men zo'n spoor in het echt aanleggen ?

Echter om echt van de ene naar de andere plaats te rijden heb je veel meer ruimte nodig dan je doorgaans hebt. Door op het einde van de baan een keerlus te maken, kun je rond blijven rijden.
Omdat het vreemd is, dat een dubbelsporige baan zich splitst in twee enkelspoorslijnen kun je deze dubbelspoor splitsing gebruiken.

Het ziet er echter uit, als de keerlus niet direct gezien wordt. Afschermen met heuvels, bossen of hoge gebouwen is aan te raden.

groetjes
Henk
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
zit dit eens goed te bekijken, maar volgens mij begrijp ik het niet helemaal...... :?

Citaat van: Rene op donderdag 08 januari 2009, 22:56:53
De logica van deze dubbele keerlus ontgaat mij in het totaal.
Ik mag aannemen dat er op de buitenbaan linksom wordt gereden, en op de binnenbaan rechtsom???? Wanneer komt er dan een trein op de binnenbaan terecht? volgens mij vanuit de buitenbaan toch?
je hebt dan alleen een verbinding te maken vanuit de buitenbaan met de binnenbaan, dus ook geen wissels nodig.
De trein rijdt linksom en keert dan vanzelf naar de binnenbaan.

René

volgens mij klopt dit dus helemaal.....

je kunt op deze manier maar 1 (!) trein op een spoor laten rijden, want anders komt hij er weer eentje tegen!! blok rijden is op deze manier niet echt mogelijk.

ik zou eerlijk gezegd gewoon een enkelsporige keerlus maken die je verbergt, zodat de trein op de buitenbaan aankomt, en op de binnenbaan weer terugkomt.............
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
oke tnx :)

weer aangepast :) we komen er wel dankzij jullie :)

Nu komt het volgende.

Ik wil dus ook bezetmedingen hebben en seinen.
Wat heb ik daar voor nodig en welke seinen moet ik waar plaatsen????????

Ik heb de ballen verstand van elektronica :(

Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Je kunt natuurlijk ook je buitenbaan net voor de keerlus met een wissel in twee sporen splitsen, en voor de binnenbaan weer terug naar 1 spoor.

Als je graag wilt dat niet dezelfde trein gelijk weer terug komt.
Een klein schaduwstation dus, trein 1 komt binnen, trein 2 vertrekt.

René
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Maurice,

Voor bezetmelding heb je een s88 module nodig, wat wil je eigenlijk precies melden?
Voor seinen ligt het eraan wat voor seinen je wilt gebruiken en waar precies.
Als je in schaduwstation seinen wilt gebruiken is onzinnig want deze zie je normaal gesproken niet.
Als je het in zichtbare sporen wilt gebruiken is het ook mooier om dat icm
remschakelingen te doen.
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Kijk eens op dit topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13107.0

Heel eenvoudig, goedkoop en werkt zowel digitaal als analoog.
Probeer Sectie 3 maar op je tweesporige lus toe te passen.

groetjes
Henk
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Citaat van: Henk op vrijdag 09 januari 2009, 20:51:41
Kijk eens op dit topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13107.0

Heel eenvoudig, goedkoop en werkt zowel digitaal als analoog.
Probeer Sectie 3 maar op je tweesporige lus toe te passen.

groetjes
Henk

Henk dit is een goede tip ik denk dat ik dit ook ga verwerken.

en de keerlus kan ik ook in de berg wegwerken.
komt goed :)

nu kan ik nog alles aanpassen en niet achteraf van och had ik maar.

nogmaals bedankt.

Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Bij moeder thuisgebleven?

René
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Wie ik>?

Nee heb eigen huis woon samen en zoontje dis 5 jan. 1 jaar wordt :)
dus nee ik woon niet bij mams hehehe.
Dat er nog mensen zijn die na 30 jaar bij pa/ma wonen tja..... maar ik niet.
anders kon ik nooit een grote baan maken he :)

Nu maak ik zeg maar onder de baan een kast waar alles netjes in opgeborgen kan worden.
en mijn zolder heeft 3 ruimtes dus opslag genoeg.

:lol: 8) :lol: 8)
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Maurice, in jouw vorige bericht schreef jij :

nu kan ik nog alles aanpassen en niet achteraf van och had ik maar.

Waarop ik antwoorde : bij moeder thuisgebleven.

Of is dat liedje van voor jouw tijd? :)
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
lol nee die text is wat anders lol vandaar

ach was ik maaaaar bij moeder thuis gebleven.
was die niet van de zangerest zonder stem? eeerm naam lol :P

maar goed :) even wat fun tussendoor  :lol: :lol:
Re: Mijn Zolderbaan 3.50x1.55x6.00x1.30 even een update
Je hebt helemaal gelijk Maurice, het moest was zijn ipv had.

René