Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vervanging anker bij digitaalombouw analoge 5-sterren aandrijving?

Gestart door kiezel maandag 22 december 2008, 11:36:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervanging anker bij digitaalombouw analoge 5-sterren aandrijving?
Ik wil mijn BR 221 met analoge 5-sterren motor ombouwen naar digitaal (catalogusnummer 3581).
Dit ga ik doen door er een permanentmagneet en een decoder (geen Marklin ombouwset) in te zetten.

Nu heb ik al gezien dat ik een 'gewone' HAMO (ESU) magneet kan gebruiken, omdat de motor precies gelijk is aan een 'gewone' analoge motor, afgezien van het 5-polige anker. Ook het motorschild is gelijk aan een 'gewone' 3-polige analoge variant.

Maar... Kan ik na de inbouw van de magneet en decoder het 5-polige anker gewoon laten zitten? Ik vond via google een topic op beneluxspoor dat de motor dan te veel stroom zou kunnen trekken omdat de 5-polige ankers uit de 5-* motor (onderdeelnummer 610030) een lagere impendantie hebben (dus teveel stroom uit de decoder trekken).
Er werd ook verwezen naar deze site.

In dat geval zou ik er een 'gewoon' 3-polig anker in moeten gooien, maar ja dat is natuurlijk jammer!

Dus mijn vraag: heeft iemand van jullie ervaring met het ombouwen van een 5-* loc naar digitaal, zonder daarbij het anker te vervangen?

Bedankt en groetjes,
Kiezel :)
Re: Vervanging anker bij digitaalombouw analoge 5-sterren aandrijving?
Ik heb dat een keer gedaan bij een BR 120. Ik kreeg de decoder (ESU Lopi) niet goed ingesteld. De lok reed slechts hortend en stotend. Later heb ik de lok nogmaals omgebouwd met een M* ombouwsetje en sindsdien rijdt hij goed. Het anker en de magneet heb ik toen in een andere M* lok (BR 110) gezet. Resultaat was hetzelfde, nl. horten en stoten. Die lok heb ik toen een keer meegenomen naar mijn handelaar en die heeft hem wel goed gekregen. Naar zijn zeggen was het een probleem met speling in de tandwielen. Ik wist niet dat ankers uit analoge 5* sterrenloks een andere impedantie hadden, wellicht is dat toch het probleem geweest.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Vervanging anker bij digitaalombouw analoge 5-sterren aandrijving?
Je hoeft het anker niet te vervangen, lekker laten zitten.
Re: Vervanging anker bij digitaalombouw analoge 5-sterren aandrijving?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vervanging anker bij digitaalombouw analoge 5-sterren aandrijving?
De ankers van de 5* motoren uit de 35** lokserie hebben wikkelingen van dikker draad en daardoor een lagere ohmse weerstand.
De decoder stuurt een hoogfrequent PWM signaal door het anker.
En vanwege het inductieve karakter van de ankerwikkelingen is dan ook de aanstuurfrequentie van invloed op de totale impedantie.
Het kan zijn dat een lok met dit anker en een standaard HAMO magneet meer verbruikt dan lok met een motor uit de zgn 60901 set.

Met de verbruikersmeter op de CS kun je bekijken of een lok met 35** anker meer vermogen trekt dan één met een 60901 anker.
Re: Vervanging anker bij digitaalombouw analoge 5-sterren aandrijving?
Euh op mijn 6021 zit niet zo'n metertje... :D
Anders zou ik het gelijk proberen!

Nog forumleden die een dergelijke ombouw al eens gedaan hebben?

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Vervanging anker bij digitaalombouw analoge 5-sterren aandrijving?
ik heb een 3526 (1600 Den Haag) omgebouwd.
deze had al een 5 polig anker.
heb er een ESU magneet ingebouwd en een decoder (Lenz DCC).

ik zit alleen nog te klooien met LEDjes, om mooi licht uit de koplampen te krijgen.
ligt momenteel op de grote stapel (nog ooit te doen)  :mrgreen:
Re: Vervanging anker bij digitaalombouw analoge 5-sterren aandrijving?
Hallo Huub,

Heb ie het op dit ogenblik zo druk ?.

Mvg,
Peter
Re: Vervanging anker bij digitaalombouw analoge 5-sterren aandrijving?
Citaat van: Freak op maandag 22 december 2008, 18:52:44
Hallo Huub,

Heb ie het op dit ogenblik zo druk ?.

Mvg,
Peter

altijd :mrgreen:

ik moet nog ombouwen:
3000 (BR89): zit al decoder in, nu nog leds
3526 (NS1600): zit al decoder in, nu nog leds
3021 (V200): moet nog helemaal
3051 (NS1200): moet nog helemaal
3053 (E03): moet nog helemaal
Trix TEE: sleper en decoder

zwaardere gevallen:
ROCO 1100, 2 stuks, moet ik nog onderdelen van bemachtigen
ROCO 1000, heb ik ook nog onderdelen voor nodig, ook niet te krijgen

ook nog mee bezig: koploper voor 300 Euro bemachtigen

allemaal modelbouwstress  :lol:

wel al omgebouwd:
3050 (Ae6/6)
3077 (zeppelin)
3082 (BR41)
3084 (BR50)
Mehano TGV atlantique

dat som ik op uit het blote bolletje, maar de aantallen rijzen de pan uit, ik dreig het overzicht te verliezen.