Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station

Gestart door rorail zondag 21 december 2008, 22:11:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
Hallo mede forummers,

Enkele maanden geleden heb ik een baanplan voorgesteld van ca. 9 meter lang met mooie vloeiende lijnen. Dit baanplan moest worden gerealiseerd op zolder (de enig beschikbare plek).
Nadelen van die zolder: geen stahoogte, een CV ketel die mijn plan danig in de weg zat, een erg beperkte breedte en aan twee zijden een schuin oplopend plafond. Ik had er steeds meer moeite mee om op die zolder een baan te gaan bouwen.

Inmiddels komt bij ons een kamer vrij, waarop ik mijn (modelspoor)oog heb laten vallen. De kamer is véél kleiner (2,86 x 2,76 m) dan de zolder, maar biedt veel meer mogelijkheden: geen in de weg staande ketels, stahoogte, rechte wanden etc.

Na veel uitproberen en diverse ontwerpen in bladen en natuurlijk hier op het forum bekeken te hebben ben ik tot een plan gekomen waarin ik enkele kenmerken van mijn vorige plan overeind heb weten te houden. Wel zijn er verschillende niveaus ingekomen om dit mogelijk te maken.

Qua rangeermogelijkheden is het nog wat beperkt, daar zal ik nog wat aan schaven.

Allereerst het totaalplan.


De drie vierkanten van 40x40 cm zijn toegangsluiken. Daar komen geen sporen, wel bebouwing.

En voor wie door de bomen het bos niet meer ziet; het station als bovenste laag:


In het station zijn 2 doorgaande hoofdsporen, een doorgaand perronspoor en een kopspoor, alsmede enkele loc opstelplaatsen. Uit Duitsland komende locs die niet in Nederland kunnen rijden worden op het middelste doogaande spoor verwisseld met Nederlandse locs en omgekeerd. Meerspanningslocs en diesels rijden uiteraard gewoon door. Voor binnenlandse treinen fungeert het station als kopstation. Buurtspoortreinen en doorgaande treinen (ICE, TEE) steken wel de grens over. Dit maakt enig rangeerwerk noodzakelijk waardoor het beperkt aanwezig zijn van rangeermogelijkheden wordt gecompenseerd.

De verbindingsbanen vanaf de van het station naar het middelste niveau:


De verbindingsbaan vanaf het middelste niveau naar het schaduwstation en naar het goederenstationnetje:


De van twee kanten van het station naar dit niveau gekomen verbindingsporen worden hier gecombineerd tot één dubbelspoor naar het schaduwstation. Bovendien is een aftakking gemaakt naar een wel héél klein goederenstationnetje. Voorontkoppelen van wagons gebeurt in de tunnel onder het station, om opstellengte te winnen. Om de goederensporen iets langer te maken overweeg ik het geheel te verplaatsen tot voorbij het linker toegangsluik.

En het schaduwstation:


Het schaduwstation wordt door treinen vanuit beide kanten vanuit het station komend in dezelfde richting bereden. Dat geeft veel mogelijkheden om treinen al dan niet vanuit dezelfde richting terug te laten komen. Enkele opstelsporen zijn als kopspoor ingericht voor treinstellen. Van de doorgaande opstelsporen zijn enkele geschikt voor zeer lange treinen zoals de ICE3 (die in het station niet kunnen stoppen, maar dat ook in de werkelijkheid niet doen).

De hellingbanen zijn maximaal zo'n 3,5%; in enkele gevallen behoorlijk gunstiger. Het hoogte verschil tussen elkaar kruisende sporen is overal minstens 10 cm (i.v.m. bovenleiding); dit is met Wintrack gecontroleerd (handig programma toch).

Nu ben ik begonnen om het geheel in 3D enigzins vorm te geven, zodat ik een beeld krijg hoe een en ander eruit gaat zien. Thema is nog steeds het Montferland, dus de Nederlands-Duitse grensstreek op de spoorverbinding Arnhem-Emmerich. Mocht ik enkele mooie plaatjes hebben gekregen, dan zal ik deze in dit draadje tonen, net als eventuele aanpassingen in het ontwerp.

Groet,
Ronald

Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte
moet er nog even goed naar gaan kijken.............., maar denk nu al dat een zeker vt 11.5 daar zeker mooi gaat rijden :mrgreen:
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte
Hallo Jacques,

Dat was ook zeker de bedoeling, met alle 7 rijtuigen! Vandaar die lange sporen. :P
Bovendien zal het ook aardig zijn om af en toe twee koplopers gekoppeld te laten rijden (die dan niet in het station passen). :(

Helaas heb ik geen Wintrack 3D modellen van de VT11.5, anders zou ik die alvast ik het plan kunnen plaatsen om de fantasie meer vorm te geven.

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte
ronald ik ben benieuwd
veel succes en plezier met je nieuwe ruimte
groet robert
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte (update: 3D plaatjes erbij)
Na wat stoeien met Wintrack heb ik inmiddels de eerste 3D plaatjes voor elkaar, zodat je een beeld krijgt hoe het eruit zou kunnen zien. Het ziet er allemaal nog niet zo gelikt uit als in de M* Magazin, maar ik blijf uitproberen.

Beeld van de linkerzijde van het station:


Beeld van de linkerzijde van de baan:


Beeld van de rechterzijde van het station:


Beeld van de rechterzijde van de baan:


Heeft iemand nog een idee hoe die gekartelde rotsformaties er wat natuurlijker uit kunnen zien én hoe je een trein op een helling kan plaatsen (bij mij blijft die horizontaal)?

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte
Ziet er goed uit, zal zeker de bouw blijven volgen.

Groeten Piwie. :lol:
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte
Mooi baan plan Ronald. Nu ik dit alles zie wil ik ook gaan tekenen met wintrack (wel de demo) maar omdat mijn laptop er mee gekapt is. zijn ook mijn baanplan ontwerpen weg. en ik kan pas volgende week maandag pas naar de ICT op school.

Maar Ronald ik blijf het volgen, geef maar aan als je begint met bouwen dan kom ik wel een weekendje langs :wink:

GR Je Neef mike
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte
Mike,

Neem je dan gelijk wat rollend materieel mee?
Eerst de versleten techniek maar eens uitproberen op mij proefbaantje van 1 x 1,5 m met dubbelsporige hoofdlijn, station en rangeersporen.

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== alwéér vernieuwd!!
Beste mede forummers,

Was ik redelijk tevreden met mijn nieuwe plan (ben ik nu nog), is er toch bij mij weer twijfel ontstaan. Wat wil het geval: in de ruimte die ik per beschikking krijg voor mijn baan (en waar mijn proefbaantje wordt opgebouwd) staat een door de vorige bewoner van mijn huis gebouwde kast/wandrek. DIt afbreken en vervolgens een nieuwe tafel bouwen gaat me vast nog máánden kosten, niet te vergeten dat de vloertegels zijn aangepast aan de locatie en vorm van de kast.

Dus heb ik getracht een plan te ontwikkelen dat rekening houdt met hergebruik van de bestaande kast. Zo sla ik twee vliegen in één klap: ik hoef de boel niet af te breken/op te bouwen en het scheelt in de uitgaven. Wel zijn enkele aanpassingen nodig, doch dit is van een heel andere grootte orde dan sloop.

De vorm van de baanonderbouw wordt daardoor ook anders: een U vorm in plaats van een L met een relatief smal deel in het midden en een relatief korte poot aan de rechterzijde. De linkerzijde blijft nagenoeg onveranderd ten opzichte van het oude plan.

Vanwege de smalle bovenrand en korte zijkant van de baanonderbouw leek een behoorlijke baan lastig, doch het besef dat wel meer rijlengte zou ontstaan zolang je de sporen maar blijft buigen deed me toch tot een voor mezelf geslaagd ontwerp komen.
Wijzigingen ten opzichte van het vorige plan:

  • Enkelspoor in plaats van dubbelspoor
  • Veel meer opstelsporen

En zo ziet het er dan uit (station en zichtbare deel paradebaanvak)....


Het paradebanvak met ondertunnelde delen alleen


Het schaduwstation, waarin het aantal sporen is verminderd doch de sporen elk twee treinen achter elkaar kunnen herbergen


En zo smoelt het dan in 3D






Ik wil mijn bovenleiding ook gaan plannen met Wintrack. Heeft iemand daar ervaring mee? Bij mijn proefbaantje blijkt mij al dat bovenleiding toch niet zomaar wordt néérgezet.
In mijn schaduwstation wil ik elk spoor geschikt maken voor twee treinen, of één lange trein (bijvoorbeeld twee koplopers  :mrgreen: of mijn 8-delige ICE3). Zijn daar nog handige methodes voor in combinatie met ECoS? Ik heb (nog) geen plannen om ook met PC besturing te gaan werken.

Graag jullie reacties.

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== alwéér vernieuwd!!
Even iets anders, hoe zet je treinen op je baanontwerp, ik kan dat nergens vinden?
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== alwéér vernieuwd!!
Hallo Daan,

Dat doe ik met Wintrack; daar zit in de officiële versie een symbolenbibliotheek bij, waarvan een deel als 3D symbolen is uitgevoerd. Helaas zit daar maar een beperkt aantal bruikbare symbolen bij, de rest moet je bij Wintrack bijkopen op diverse CD Roms.
Op internet zijn ook enkele symbolen beschikbaar; deze zijn door Wintrack gebruikers zelf gemaakt. Daar heb ik me nog niet aan gewaagd.

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== alwéér vernieuwd!!
ik heb geexpirimenteerd met bovenleiding.

kost veel tijd :shock:

Dennis
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== alwéér vernieuwd!!
Ik vindt dat het er geweldig uitziet in 3d animatie, enige kans dat we dit ook in het echt (foto's) kunnen bewonderen. Ben benieuwd en gat dit draadje zeker volgen.

Mathijs
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== alwéér vernieuwd!!
@Dennis,

Het plaatsen van alle wagons en rijtuigen in een slinger achter een loc kost ook veel tijd, maar dat heb ik inmiddels wel door (helaas werkt dit niet op hellingen, rollend materiaal kan geen helling "meekrijgen" dus zweeft dan boven de baan). De factor tijd is dus voor mij niet een heel groot bezwaar, als het maar op een heldere manier te doen is.

@Mathijs,

Ik hoop dat dit draadje in elk geval nog in 2009 overgaat in een draadje over de bouw van de baan.

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
Het is gelukt: de bovenleiding is ingetekend. Wat ik nog niet voor elkaar heb, is afspanmasten op een goede manier op zijn plek krijgen. De draad boven de rijbaan is echter overal waar ik die wil hebben voorzien. In zig-zag verleggen, verschillende masttypen gebruiken; dat lukt allemaal wel. Iemand ervaring met de afspanmasten???

Dat levert de volgende plaatjes op.



Ik krijg langzamerhand wel zin om te gaan bouwen....

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
Ik zie dat bepaalde sporen geen bovenleiding krijgen, heeft dit een reden of is dit gewoon een foutje?

Mathijs
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
zoals je ziet rijdt daar een kof, dus een reden.

ik vindt het er super uit zien in 3D. :)

Dennis
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
Ik vroeg me meer af of daar altijd een Koff rijdt of soms ook e-loc materieel :wink:

Mathijs
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
@Mathijs en Dennis,

Er zijn inderdaad sporen bewust niet van bovenleiding voorzien, dit betreft voornamelijk de los- en laadsporen.

Overigens heb ik geen Kofjes, maar daar heb ik nu eenmaal een 3D model van, net als de meeste andere locs die je ziet. Van mijn overwegend NS materiaal heb ik helaas geen plaatjes. Daar hou ik me dus voor aanbevolen als iemand die wel heeft.

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
heb, indien je dit wenst nog een koje in de aanbieding :lol:
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
Hee Jacques,

Ik hou het even bij de VT11.5.  8) Daar heeft M* wel een 3D plaatje van, maar die staat op een dure CD met allemaal 3D plaatjes waarin ik verder niet geïnteresseerd ben. In de fancy 3D beelden in de M* Magazin zie je hem wel vaak verschijnen.

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
Mooie 3D-plaatjes! Creatieve baan met het station in die slanke boog.
Wel zou ik nog even nagaan of je je treinen daar wel goed gerangeerd krijgt (wisselen van loc). Aangezien de ontkoppelrails nu ook aan de bogen grenzen en de koppelingen dan niet recht uitgelijnd zijn, vooral bij aankoppelen van KKK kan dat wel eens problemen opleveren. Misschien gaat het goed vanwege de zeer slanke boog maar het zou jammer zijn als het straks niet blijkt te werken.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== alwéér vernieuwd!!
Citaat van: rorail op maandag 02 februari 2009, 22:46:56
@Dennis,

Het plaatsen van alle wagons en rijtuigen in een slinger achter een loc kost ook veel tijd, maar dat heb ik inmiddels wel door (helaas werkt dit niet op hellingen, rollend materiaal kan geen helling "meekrijgen" dus zweeft dan boven de baan). De factor tijd is dus voor mij niet een heel groot bezwaar, als het maar op een heldere manier te doen is.
Misschien kun je op het onderste niveau een recht spoor evenwijdig aan de rand maken waar je de trein op de baan kunt plaatsen. Zonder bovenleiding of iets dergelijks. Tevens bruikbaar als programmeer/test spoor.

groetjes
Henk
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
Hallo Ronald.
Bijzonder leuk baan ontwerp, vooral in 3D is het prachtig om te zien! 8)
Het station met de grote bogen is bijzonder fraai gelegen, het is wel, zoals opgemerkt, dat het af- en aankoppelen hier niet aan te bevelen is, dit veroorzaakt problemen en dus frustraties.
Voor de rest ziet het er prachtig en spectaculair uit, ik kan me heel goed voorstellen dat je vingers jeuken om dit in het "echt" na te gaan bouwen.

Veel plezier en succes met de baanbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
Bedankt heren met betrekking tot de tip van de plaatsing van de ontkoppelrails. Aangezien ik sinds 1980 of zo geen vaste baan meer heb mis ik dergelijke ervaring.
Ik zal in elk geval vooraf een proefopstelling maken van één van de situaties om te zien of het koppelen lukt. Zonodig plaats ik aan weerszijden van de ontkoppelrail diverse kleine rechte railstukjes (daar heb ik een zak van vol, ooit 2e hands gekocht), zonder dat dit het beeld van de ruime bogen al te veel aantast.

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
Ronald,

Ik wens je suc 6 met de bouw van je baan.

GR Mike
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== nu met bovenleiding
Ronald,

mooi plan en prachtig die 3d plaatjes. Nu nog omzetten naar de realiteit.

Groetjes en succes, John
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
@John en Mike: bedankt voor de aanmoedigingen

@AlbertJan: ik heb een los teststukje aangelegd met een aantal 2274 railstukken. Zolang de rijtuigen of wagons niet te lang zijn gaat het prima qua koppelen; indien ze iets langer gaan worden (1:87) dan moeten beide te koppelen rijtuigen dezelfde lengte hebben om het goed te laten gaan. Dat wordt dus nog even puzzelen.

Ik heb het plan trouwens nog enigzins aangepast.

Mijn proefbaantje (zie dit draadje) ga ik binnenkort afbreken (het staat in de weg bij het bouwen van mijn definitieve baan) om plaats te maken voor een nieuw proefbaantje, dat tevens een onderdeel moet gaan vormen van die nieuwe baan. Dit in de vorm van een klein kopstation, dat een verbinding gaat krijgen met het schaduwstation...eronder geplaatst wel te verstaan. Vanuit het schaduwstation komt er een spiraal omlaag met een uitloper naar het kopstation. Daarmee ontstaat een multideck baan.
Tegelijk kan ik het kopstation gebruiken als fotografeerspoor voor nieuwe modellen en om een beetje heen en weer te kunnen rijden.
Dit wordt het (eenvoudige) railplan. Het afbuigende spoor rechts vormt de verbinding met de erbovenliggende baan.


In 3D ziet het er dan als volgt uit. De bovenleiding moet je er zelf even bijdenken. :mrgreen:



Het schaduwstation krijgt een extra afbuigend spoor dat aansluit op een railpiraal omlaag. Ik kreeg het geheel ingepast door slechts één boog 2221 te vervangen door een meegebogen wissel.


Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
wanneer kan ik mee komen helpen bouwen :wink:

ziet er echt goed uit Ronald :!:

GR Mike
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
Mike,

Ik ben toch bang dat ik eerst nog flink in en om het huis moet klussen voordat het een keer werkelijkheid wordt.
Wel wil ik binnen enkele weken mijn huidige proefbaantje hebben afgebroken, waarna ik van de restanten van de tafel de nieuwe tafel (frame + plaat) kan bouwen. Deze tafel past vervolgens precies op de nog bestaande schappen aan de wand en ligt daardoor niet meer in de weg. :P

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
hmmmmmm, daar past maar een halve vt11.5 op........ :? :lol:
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
Dat klopt, maar die krijgt een hoofdbaan om op te paraderen. Het kopstationnetje is voor wat zijlijnverkeer.

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
Ik zie een nieuwe tak van de hobby onstaan. Virtueel modelspoor bedrijven. Ziet er top uit zo, met die bovenleiding erbij. Ik heb me daar nog niet aan gewaagd. Denk ook niet, dat ik het ga intekenen.

Groetjes en ik ga dit volgen.

Roy
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
Hee Roy,

Ik had in dit draadje een vraag uitstaan over het tekenen van bovenleiding in Wintrack. Helaas lijkt daar nog niet zoveel ervaring mee te bestaan binnen dit forum.
Ik ben daarom maar op goed geluk begonnen. Het resultaat oogt daarmee wel leuk, maar wat ontbreekt zijn niet alleen de afspanmasten etc. (die krijg ik er niet in) maar ook een controle of de zo leuk ingetekende bovenleiding ook goed is geprojecteerd, met andere woorden, gaat het in de uitvoering wel goed zo? Op de een of andere wijze verwacht ik dat Wintrack bewaakt of hetgeen wordt getekend ook werkelijk kan worden gerealiseerd. Hiermee doel ik op aftakkingen, engelse wissels, etc.

Groet,
Ronald
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
Hallo Ronald,

Leuk railplan zeg met lekker lange sporen heb je veel plezier van kun je met lange treinen uit de voeten.

Ik vind de 3D afbeeldingen ook super krijg je toch een beetje inzicht van hoe het er ongeveer uit komt te zien netjes hoor.
Ik heb alleen ervaring met C-rails dus kan je wat rails betrefd geen tips of hulp aanbieden.

Ik wens je veel succes met het liggen van de rails en blijf je topic volgen veel plezier met de bouw.

Groet Wim.
Re: Heel nieuw baanontwerp in andere ruimte===UPDATE=== multideck met extra station
Citaat van: Wim N op woensdag 04 maart 2009, 14:38:14Ik heb alleen ervaring met C-rails dus kan je wat rails betrefd geen tips of hulp aanbieden.
Hee Wim, ik gebruik jouw draadje over je diorama al als een instant cursus snel bouwen, dus hulp voldoende. :mrgreen:

Groet,
Ronald