Hallo mede forummers,
Enkele maanden geleden heb ik een baanplan voorgesteld van ca. 9 meter lang met mooie vloeiende lijnen. Dit baanplan moest worden gerealiseerd op zolder (de enig beschikbare plek).
Nadelen van die zolder: geen stahoogte, een CV ketel die mijn plan danig in de weg zat, een erg beperkte breedte en aan twee zijden een schuin oplopend plafond. Ik had er steeds meer moeite mee om op die zolder een baan te gaan bouwen.
Inmiddels komt bij ons een kamer vrij, waarop ik mijn (modelspoor)oog heb laten vallen. De kamer is véél kleiner (2,86 x 2,76 m) dan de zolder, maar biedt veel meer mogelijkheden: geen in de weg staande ketels, stahoogte, rechte wanden etc.
Na veel uitproberen en diverse ontwerpen in bladen en natuurlijk hier op het forum bekeken te hebben ben ik tot een plan gekomen waarin ik enkele kenmerken van mijn vorige plan overeind heb weten te houden. Wel zijn er verschillende niveaus ingekomen om dit mogelijk te maken.
Qua rangeermogelijkheden is het nog wat beperkt, daar zal ik nog wat aan schaven.
Allereerst het totaalplan.
De drie vierkanten van 40x40 cm zijn toegangsluiken. Daar komen geen sporen, wel bebouwing.
En voor wie door de bomen het bos niet meer ziet; het station als bovenste laag:
In het station zijn 2 doorgaande hoofdsporen, een doorgaand perronspoor en een kopspoor, alsmede enkele loc opstelplaatsen. Uit Duitsland komende locs die niet in Nederland kunnen rijden worden op het middelste doogaande spoor verwisseld met Nederlandse locs en omgekeerd. Meerspanningslocs en diesels rijden uiteraard gewoon door. Voor binnenlandse treinen fungeert het station als kopstation. Buurtspoortreinen en doorgaande treinen (ICE, TEE) steken wel de grens over. Dit maakt enig rangeerwerk noodzakelijk waardoor het beperkt aanwezig zijn van rangeermogelijkheden wordt gecompenseerd.
De verbindingsbanen vanaf de van het station naar het middelste niveau:
De verbindingsbaan vanaf het middelste niveau naar het schaduwstation en naar het goederenstationnetje:
De van twee kanten van het station naar dit niveau gekomen verbindingsporen worden hier gecombineerd tot één dubbelspoor naar het schaduwstation. Bovendien is een aftakking gemaakt naar een wel héél klein goederenstationnetje. Voorontkoppelen van wagons gebeurt in de tunnel onder het station, om opstellengte te winnen. Om de goederensporen iets langer te maken overweeg ik het geheel te verplaatsen tot voorbij het linker toegangsluik.
En het schaduwstation:
Het schaduwstation wordt door treinen vanuit beide kanten vanuit het station komend in dezelfde richting bereden. Dat geeft veel mogelijkheden om treinen al dan niet vanuit dezelfde richting terug te laten komen. Enkele opstelsporen zijn als kopspoor ingericht voor treinstellen. Van de doorgaande opstelsporen zijn enkele geschikt voor zeer lange treinen zoals de ICE3 (die in het station niet kunnen stoppen, maar dat ook in de werkelijkheid niet doen).
De hellingbanen zijn maximaal zo'n 3,5%; in enkele gevallen behoorlijk gunstiger. Het hoogte verschil tussen elkaar kruisende sporen is overal minstens 10 cm (i.v.m. bovenleiding); dit is met Wintrack gecontroleerd (handig programma toch).
Nu ben ik begonnen om het geheel in 3D enigzins vorm te geven, zodat ik een beeld krijg hoe een en ander eruit gaat zien. Thema is nog steeds het Montferland, dus de Nederlands-Duitse grensstreek op de spoorverbinding Arnhem-Emmerich. Mocht ik enkele mooie plaatjes hebben gekregen, dan zal ik deze in dit draadje tonen, net als eventuele aanpassingen in het ontwerp.
Groet,
Ronald