Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

railplan 205cm op 105cm

Gestart door Alexander zondag 21 december 2008, 20:02:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
railplan 205cm op 105cm
Alexander
gast

railplan 205cm op 105cm
Hallo,
ik zou graag een kleinere baan bouwen met meer landschap.
Ik heb daarnet op de website van marklin een handleiding gevonden over hoe je een modelbaan moet bouwen.
hier is de link: http://www.marklin.be/nieuws/bouw-je-eigen-modelbaan/
daar zie je dus een pdf-bestand met een handleiding, dit railplan zou ik graag bouwen omdat het maar 205 op 105 cm is maar het plan staat er niet op.
Maar heeft er soms iemand dat railplan, je zou er mij zeer veel plezier mee doen.
Of heeft er misschien iemand een ander railplan met die niveau's op zo'n oppervlak.

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
Alexander,

M* heeft ooit een boek in tijdschriftvorm uitgebracht over de C rail. Het betreffende baanplan werd daarin beschreven, inclusief een stap voor stap handleiding hoe deze baan te maken.
Dit blad is bij diverse winkels nog te koop.

Groet,
Ronald
Re: railplan 205cm op 105cm
Beste,
Zou je soms iemand kennen die dat railplan zou hebben.
Of heb je soms zelf een wintrackversie ervan???

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
digi-jacques
gast

Re: railplan 205cm op 105cm
Hoi, Ik heb dat betreffende boek hier liggen, maar als ik eerlijk ben staan er nog 3 varianten in op hetzelfde oppervlak, waar ik meer van gecharmeerd ben.

weet niet waar je woont, maar kan altijd even een kopie maken voor je

groeten

jacques
Re: railplan 205cm op 105cm
ja der staan nog leukere baanplannen in je mag het boek wel van mij lenen ik gebruik hem nooit dus als je het wil lenen zeg het maar

Reinder
Re: railplan 205cm op 105cm
Dank je wel voor deze reacties maar van dat lenen zal niet echt lukken want ik woon in België
Maar toch bedankt voor alle moeite!!!

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
kijk eens op marktplaats voor het boek 

Reinder
Re: railplan 205cm op 105cm
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: railplan 205cm op 105cm
Waar woon je in Belgie?
Re: railplan 205cm op 105cm
Hoi,

zou er mij iemand kunnen helpen om dat railplan in te scannen zodat ik deze vakantie er nog kan aan beginnen??? :D

Van harte dank,
Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
Hallo Alexander,

Helaas kan ik je niet helpen aan dat boek maar mischien kan je toch als je toch een beetje weet hoe de railsplan loopt zelf een beetje aan de slag gaan.
Het is immers veel leuker om zelf een beetje met de rails te kijken van hoe of wat kom je er niet uit kun je altijd een vraag van hoe of wat op dit topicje kwijt.

Veel succes en vooral plezier.

Groet Wim.
Re: railplan 205cm op 105cm
Ik heb even het boek gedonload maar welk railplan bedoel je dan?

Groet Wim.
Re: railplan 205cm op 105cm
Hoi,

eigenlijk zou het om het plan gaan van 205cm op 105cm waar er ook veel foto's van in die brochure zitten.
Het is misschien een kleine baan maar ik denk dat er met niveau's gewerkt wordt op de foto's en ik weet niet als u soms dat plan zou hebben.
Ik zou graag een beetje hetzelfde concept dus maken uit die brochure.

Van harte dank,
Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
Hallo Alexander,

Ik heb zojuist de de inhoud van het boek naar je verzonden dus hoop dat je ermee uit de voeten kan.
Het gaat daarbij wel om een railplan uit twee niveau's.

Groet Wim.
Re: railplan 205cm op 105cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: railplan 205cm op 105cm
Ik heb dat boekje ook ergens liggen, leek meer op een tijdschrift dan op een boekwerk.
IS het inmiddels gelukt ?

Robbert.
Re: railplan 205cm op 105cm
Hallo,

Ik denk dat ik de brochure van het internet heb gekregen per mail (die je kon downloaden) als ik het niet verkeerd op heb?!
Maar als het mogelijk is kan me dan nog iemand deze railplannen doorsturen per mail ???
Ik zou graag nog vanavond of zo beginnen?!

Van harte dank,

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
Nog even een correctie,
ik denk dat het zou gaan om het railplanboek 07452 van Marklin waarin het staat, want dat staat zo op die brochure van het internet dat ze uit verschillende handboeken van marklin dit gehaald hebben.

Van harte dank,

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: railplan 205cm op 105cm
Dat zijn banen vanaf 3 meter hè ...

Robbert.
Re: railplan 205cm op 105cm
Ja, heb ik ook gezien maar dat staat wel op die brochure van Marklin die ik in de link had gezet.
Dusja ik zou anders niet weten waar ze het vandaan halen dat railplan?!

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
Ik weet niet als er iemand het railplan een beetje kent, maar mijn vraag is nu als het eigenlijk mogelijk is daar een beetje treinbedrijf op te hebben of is dat eigenlijk een veel te kleine baan. Momenteel had ik een l-vormige baan van 2m op 1.20m + dan het andere stuk van de 1m80 op 1m
dus een lengte in het totaal van 3m
Dusja ik wou dan een kleinere baan maken met meer scenery maar wil toch ook nog kunnen rijden erop?! is dat eigenlijk aangeraden???
Ik heb dan ook al eens gekeken bij de railplannen van Maerklin-magazin en daar vond ik een rechthoekige baan terug van 250 cm op 120cm
hier even de link : http://www.maerklin.de/mm/gleisplan_downloads.php
met de baan van 5/2006
ik vind dat deze ook wel tof is maar het ziet er niet gemakkelijk uit met die niveau's?

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
digi-jacques
gast

Re: railplan 205cm op 105cm
Dit is inderdaad het plan wat indat boek staat wat ik nog steeds moet kopieren voor je :oops:

in dat zelfde boek staan een paar leukere plannen, wel getekend, geen baanplan als in hoeveelheden, maar dat kun je zo een beetje uitknutselen

ik ga mijn best doen

jacques
Re: railplan 205cm op 105cm
hoi,

Kan je soms dat plannetje eens kopieren???
Ik zou dan graag er eens aan beginnen.
Heeft er soms iemand anders dat railplan van de handleiding van marklin???

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
Het railplan is niet geheel hetzelfde als dat uit MM 5 van 2006. Dit laatste plan is groter zoals je kunt zien. Het plan dat jij oorspronkelijk bedoelde komt uit de M* uitgave "Bouwen van een modelspoorbaan met C-rails" en is een samenvoeging van meerdere afleveringen uit de Insider van enkele jaren geleden waarin een modelbaan werd beschreven, met daarbij alle stappen om tot het eindresultaat te komen. Zelfs een Faller Car systeem baantje was hierin opgenomen en dat bij een afmeting van 2,05 x 1.05 m.
Je kunt op een dergelijk baantje best een leuk treinenbedrijf hebben indien je jezelf beperkt tot korte lokaalbaantreintjes.

Ik heb het blad voor mijn neus liggen (even van zolder geplukt) maar ik kan thuis geen kopie maken. Wellicht lukt het me vrijdag een kopie op PDF formaat te maken; even geduld dus nog. Kun je in het weekeinde aan de slag.

De in dat boek ook voorkomende andere baanplannen zijn niet volledig uitgewekt (maar dat hoeft geen bezwaar te zijn als je het zelf in Wintrack uittekent) maar zijn wel bedoeld voor een baan van 2,4 x 1,2 m.

Groet,
Ronald
Re: railplan 205cm op 105cm
Alexander,

Ik heb het eens zelf in Wintrack uitgetekend (volgt kopie per mail); mijn eerste werk met C-rails (ik heb zelf k-rails). Opvallende details: de baan past maar net op de plaat (de verhoudingen in het boekje kloppen dus niet helemaal) en de hoogtes zijn zodanig gekozen dat conflicten ontstaan tussen enkele elkaar kruisende sporen (minder dan 9 cm hoogteverschil, waardoor Wintrack er in het 3D aanzicht een rommeltje van maakt; zie de rode pijlen in het plaatje om te zien wat ik bedoel).


Totaaloverzicht


Alleen het station


Hellingbaan linksom


Hellingbaan rechtsom


3D overzicht

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,
Ronald
Re: railplan 205cm op 105cm
Hallo,

Ik heb een station van meer dan 80 cm (of toch zoiets) Heeft er iemand ideeen waar ik dat kan plaatsen??? Ik zou wel een beetje veranderingen aanbrengen want mijn baan zou ongeveer 200cm op 120cm zijn dus een stuk breder.
Allerlei ideeen zijn welkom!!!

Van harte dank,

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
Hallo,

Ik had een kleine wijziging in mijn gedachten, ik zou namelijk een dubbelspoor willen en heb wat geprobeerd met wintrack maar het lukte niet echt kan er mij iemand helpen???
Achteraan op de plaat zou ik mijn station willen plaatsen.

alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
Hoi,

Ik kan de afbeelding niet invoegen?

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
digi-jacques
gast

Re: railplan 205cm op 105cm
Citaat van: Alexander op zondag 11 januari 2009, 21:38:39
Hallo,

Ik had een kleine wijziging in mijn gedachten, ik zou namelijk een dubbelspoor willen en heb wat geprobeerd met wintrack maar het lukte niet echt kan er mij iemand helpen???
Achteraan op de plaat zou ik mijn station willen plaatsen.

alexander


tussen de img en de img staat geen link geplaatst...., is wel handig
Re: railplan 205cm op 105cm
Hallo,

Ik heb nog even nagedacht over dat baanplan en heb dan ook wat foto's genomen van mijn woningen,stations,sporen, en heb dan ook gemerkt dat ik denk ik niet alles op mijn nieuwe baan van 205 op 120 cm zou krijgen of denken jullie daar anders over??? Ik zou graag zoveel mogelijk van mijn rails en zo kunnen gebruiken. Ik heb ook nog een kraan voor op een werkplaats en dat zou er allemaal moeten op geraken...
Hier zijn enkele foto's:






Van harte dank,

Alexander
Re: railplan 205cm op 105cm
digi-jacques
gast

Re: railplan 205cm op 105cm
als je nu het volgende even aanpast

de eerste

[img]

moet worden

[img width=800]

en dan opnieuwplaatsen, worden je foto's niet zo breed.

succes

Re: railplan 205cm op 105cm
ik zie daar twee aansluitrails liggen, wat ga je daar meedoen ???

mvg, jordi