Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?

Gestart door pieter0908 zondag 21 december 2008, 19:48:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
hallo,
ik heb een vraag:
kun je die 2 draadjes van de marklin wisselverlichting voor c-rails vastsolderen op die 2 plate pinnetjes onder de c-rail?
als het kan, gaat de verlichting dan knipperen of blijft hij mooi branden?
(ik rij met een mobile station van marklin)
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Dat is wel mogelijk en zal ook gaan flikkeren.

Mvg,
Peter
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Waarom zou die gaan flikkeren ? Je neemt op die manier toch gewoon rechtstreeks stroom af van je transfo ?


groeten,
Kris
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Citaat van: pieter0908 op zondag 21 december 2008, 19:48:48(ik rij met een mobile station van marklin)
en
Citeerkun je die 2 draadjes van de marklin wisselverlichting voor c-rails vastsolderen op die 2 plate pinnetjes onder de c-rail?


Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Bedankt Peter,
als ik de draadjes rechtstreeks op een travo aansluit branden ze dan wel mooi.
zoja, hoeveel volt travo moet dit dan zijn?

Pieter
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
De verlichting kun je ook rechtstreeks op een trafo (16V AC) aansluiten.
Zorg wel dat de draden verder nergens contact mee maken.

Mvg,
Peter
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Aangezien hier al een topic over is:
Ik heb een stootblok met licht (C-Rails) en een mobile station.
Al mijn verlichting gaat echter via een analoge 32VA transformator.
Als ik het draadje dan aansluit op de analoge transformator gaat dat dan goed of ontstaat daaar kortsluiting door?

Mathijs
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Bij een stootblok is de verlichting aan een zijde aangesloten op de rails(staven) en de andere is los.
Als de lichttrafo alleen gebruikt wordt voor verlichting (dus niet voor het voeden van de centrale) mag 1 aansluiting (bruin) van de lichttrafo ook op de de railstaven aangesloten worden. De andere draad van het stootblok gaat dan naar de gele aansluiting van de lichttrafo.

Mvg,
Peter
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Je kunt het bruine draadje op de massa aansluiting van de rails solderen. De gele draad moet je op een aparte trafo aansluiten (dus niet op de trafo van je mobile station). De bruine draad van deze trafo moet je dan wel ook aansluiten op de massa van de rails (krijg je geen kortsluiting bij) waardoor de lampjes gaan branden.
Ikzelf heb al mijn wissel verlichting zo zonder problemen aangeloten (sterker nog, de stootblokken met led's voor C-rails moeten ook op deze manier worden aangeloten, hierop zit alleen maar een gele draad, de massa gaat fabriek af al meteen naar de rails)
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Ik heb ze wel aan m'n rails hangen, en ze flikkeren niet.
Moet wel zeggen dat ik er 2 diodes en  een condensator tussen heb zitten.
(lol, ze blijven zelfs nog een halve minuut ofzo branden als ik m'n hele baan stroomloos zet)

groeten,
Kris
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Citaat van: sn00zerman op woensdag 24 december 2008, 10:35:04
Ik heb ze wel aan m'n rails hangen, en ze flikkeren niet.
Moet wel zeggen dat ik er 2 diodes en  een condensator tussen heb zitten.

wist niet dat het zo ook kon, en om eerlijk te zijn zie ik er het voordeel ook niet van in. Op deze manier trek je alleen maar amperes weg van je baan die anders voor je treinen waren.
Maar goed ieder zijn ding, en als je amperes over hebt waarom niet.
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Lampjes, seinen, wissels aandrijvingen mogen nooit worden aangesloten op de trafo van je MS. Dit staat met koeienletters in je beschrijving van je MS.

Je hebt voor dit soort zaken een aparte trafo nodig.

Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Citaat van: Davy op woensdag 24 december 2008, 16:17:44
Lampjes, seinen, wissels aandrijvingen mogen nooit worden aangesloten op de trafo van je MS. Dit staat met koeienletters in je beschrijving van je MS.
Davy, dat wordt ook niet gedaan. De verbruikers in genoemd geval zijn aangesloten op de digitale spanning.

Mvg,
Peter
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Citaat van: redskin op woensdag 24 december 2008, 11:48:35
wist niet dat het zo ook kon, en om eerlijk te zijn zie ik er het voordeel ook niet van in. Op deze manier trek je alleen maar amperes weg van je baan die anders voor je treinen waren.
Maar goed ieder zijn ding, en als je amperes over hebt waarom niet.

amperes te veel ? lol ...
hoeveel wissellantaarns heb jij misschien ?
één wissellantaarn gebruikt zo'n 20 mA. Als je er 10 hebt op één booster, gebruik je zo'n 200 mA.
Ikzelf heb m'n baan in 4 delen, met elk deel een 3A booster ;-)


Het voordeel ? Je hebt weer een ringleiding minder nodig ...

groeten,
Kris
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Citaat van: Mathijs op zondag 21 december 2008, 20:51:35
Aangezien hier al een topic over is:
Ik heb een stootblok met licht (C-Rails) en een mobile station.
Al mijn verlichting gaat echter via een analoge 32VA transformator.
Als ik het draadje dan aansluit op de analoge transformator gaat dat dan goed of ontstaat daaar kortsluiting door?

Mathijs
Nou ik het op weten te lossen hoor. Even gevraagd bij de M*Shop in Nijmegen. Draad die aan de railstaaf zit lossolderen. en dan gewoon allebei de draadjes naar mijn lichttrafo sturen niets aan het handje :mrgreen:

Mathijs
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Citaat van: Mathijs op maandag 29 december 2008, 18:59:54
Citaat van: Mathijs op zondag 21 december 2008, 20:51:35
Aangezien hier al een topic over is:
Ik heb een stootblok met licht (C-Rails) en een mobile station.
Al mijn verlichting gaat echter via een analoge 32VA transformator.
Als ik het draadje dan aansluit op de analoge transformator gaat dat dan goed of ontstaat daaar kortsluiting door?

Mathijs
Nou ik het op weten te lossen hoor. Even gevraagd bij de M*Shop in Nijmegen. Draad die aan de railstaaf zit lossolderen. en dan gewoon allebei de draadjes naar mijn lichttrafo sturen niets aan het handje :mrgreen:

Mathijs
Mathijs,

op deze manier doe ik het ook en het werkt erg goed en knippert niet, op deze manier hoe je alle stroom uit je ms over om te rijden.

Peter
Re: wisselverlichtingdraadjes solderen op rails?
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 30 december 2008, 20:18:40
Mathijs,

op deze manier doe ik het ook en het werkt erg goed en knippert niet, op deze manier hoe je alle stroom uit je ms over om te rijden.

Peter
Klopt en nu de draadjes goed zijn weggewerkt zie je er niets meer van. Het maakt het in mijn ogen niet uit hoe je het doet. Maar in mijn geval is het goedkoper om het zo te doen dan om een nieuwe trafo te kopen.

Mathijs