Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rookgenerator

Gestart door hulz zaterdag 29 november 2008, 10:29:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookgenerator
hulz
gast

Rookgenerator
Eindelijk ook en stoomlok gekocht dwz een echte met geluidt, licht enzo dus ook metde moegelijkheid tot roken. Ik heb de rookgenerator de in gebouwd ( nouja gedrukt). Maar kan me het vebeelden maar tis net of de frontlichten veel zwakker zijn geworden, mischien gemorste olie? Ook vind ik de rook tijd best kort hoog net 4 minuten?

Als ik dan bij het station begin ff aan roken, rondje rijden bij dan redt hij het tweede ronde al niet meer. Valt me tegen eigelijk, maar zal wel wennen. Ook valt me op dat hij ook ook olie over de lokt sputtert , o,3 ml mag der in volgens de gebruis aanwijzing maar dat is teveel, zou de generator te die dus te hoog in de pijp heben geschoven?
Re: Rookgenerator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookgenerator
Amaai mijne frak kan iemand dat aub leesbaar vertalen.  :?
Re: Rookgenerator
markos
gast

Re: Rookgenerator
Misschien dat je een andere rookgenerator moet plaatsen!

Dit type doet het echt veeeeel langer!
Re: Rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookgenerator
Hoi Hulz.
Een rookgenerator is één geheel, iets te hoog geplaatst maakt voor de inhoud niets uit.
Je kunt deze vullen tot net onder de bovenkant van het inwendige buisje.
En de rooktijd van 4 minuten is best redelijk, om welk type rookgenerator en loc gaat het?
En dan het (vermeende?) zwakker worden van de frontlichten, dit zou kunnen maar dan heb je wel erg weing (stroom) vermogen ter beschikking.

Geef even wat meer informatie dan is het makkelijker om advies te geven.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Rookgenerator
Geachte 3Railcollega's,

Ik heb geen stoomlocs, maar ik lees regelmatig dat de rookvloeistof vrij snel op is.
Is er geen alternatief te bedenken voor de commerciele rookvloeistof?

Voor zover ik weet is het hoofdbestanddeel van rookvloeistof voor rookmachines de stof propyleenglycol: Klik hier. Dit wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor de E-sigaret, maar zit ook in de essence/aroma van Dr. Oetker die je gebruikt bij het bakken van een cake (Kijk maar eens naar de bestanddelen zoals die op het flesje staan vermeld)
Die laatste is vrij goedkoop, de rook schijnt onschadelijk voor de mens te zijn en is verkrijgbaar in de geuren/smaken: rum, vanille, amandel en citroen.

Heeft iemand weleens getest met propyleenglycol?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Rookgenerator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookgenerator
Tom , misschien kan jij jezelf als vrijwillige tester opgeven :D
Re: Rookgenerator
Beste Johnny,

Zoals ik al vermeld had in m'n post, heb ik zelf geen stoomlocs en kan het dus niet testen.

Ik heb wel zo'n E-sigaret, maar dat is natuurlijk geen rookgenerator zoals in stoomlocs zit. Maar met een paar druppeltjes in een E-sigaret kun je namelijk best lang roken.

Ik vroeg het me gewoon af. That's all.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookgenerator
Ha die Tom.
Wat geweldig dat jij als niet rokende modelspoorder toch voor ons, met veel plezier de rokende stoomlocs rijders, een mogelijk goede tip geeft voor het gebruiken van een alternatieve rookvloeistof, doet mij zeker deugd!
Ik zal zeker dit op mijn lijstje van uit te testen modelspoor activiteiten vermelden en zodra ik dit overleefd heb, zal ik hier verslag van doen.
Mocht je hier niets meer van vernemen ja, dan........................ :evil:

Bedankt voor het idee.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rookgenerator
Beste Albert Jan,

Propyleenglycol is volgens de WHO onschadelijk voor de mens, maar ik weet natuurlijk niet of de rookgenerator er wel tegen kan.

Maar nogmaals: met 2 druppels in een E-sigaret kun je best lang roken en ik vroeg me gewoon af hoeveel seconden het dan in een rookgenerator van een stoomloc rookt (Vooropgesteld dat het werkt en dat de rookgenerator niet defect raakt).

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Rookgenerator
tjoektjoek
gast

Re: Rookgenerator
dat lijkt mij een goed idee als dat werkt moet ik dat ook maar eens gaan gebruiken

wie o wie durft het te testen :lol:
Re: Rookgenerator
Beste 3Railcollega's,

Ik zag dat niet elke aroma-variant van Dr. Oetker uit dezelfde bestanddelen bestaat.
Rum- en citroenaroma lijken niet geschikt omdat daar volgens het etiket geen propyleenglycol in zit. In de vanille-aroma wel. De amandelaroma heb ik niet in huis, dus daar weet ik de bestanddelen niet van.

Maar als het wel werkt? Een flesje van 30cl kost 1,19 Euro in de supermarkt en als dat ook nog eens lekker rookt in een rookgenerator? :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Rookgenerator
Beste 3Railcollega's,

Ik heb net gewoon ff getest met één druppeltje vloeistof in een metalen lepel en heb daar een aansteker onder gehouden. De resultaten zijn:
- De vloeistof voor een E-sigaret (Partysmoker Powerpuff liquid) rookt prima en verdampt zonder een residu achter te laten op de lepel.
- Dr. Oetker vanille-aroma rookt prima en verdampt zonder een residu achter te laten op de lepel.
- Dr. Oetker rumaroma rookt niet en is dus ongeschikt voor een rookgenerator.
- Dr. Oetker citroenaroma rookt niet en is dus ongeschikt voor een rookgenerator.
- Dr. Oetker amandelaroma heb ik niet in huis, dus heb ik niet kunnen testen.

Overigens zit in de Dr. Oetker vanille-aroma ook water, dus wellicht rookt het wat beter als je het vocht eerst zou laten verdampen.
(Hoewel? Die waterdamp is natuurlijk wel echte stoom ;-))

Ik ben benieuwd of iemand nog een oude rookgenerator heeft liggen.

Voor de rest hou ik me maar weer afzijdig van dit draadje met als opgaaf van reden dat ik zelf niet eens stoomlocs heb en me dus wel weer genoeg heb uitgesloofd voor vandaag  :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Rookgenerator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookgenerator
Tom, bedankt voor het testen wanneer ga je stoomlocs beginnen kopen  :D :?
Re: Rookgenerator
Beste Johnny,

Ik heb laatst de Markin 41928 Rheingold wagonset gekocht en daar hoort eigenlijk een stoomloc voor. (Er rijden nu nog 2 Roco BR215 locs voor en dat hoort eigenlijk niet).

Dus ik heb eigenlijk een geldig excuus, maar ja. De Marklin Koploper komt over een paar weken ook  :)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Rookgenerator
hulz
gast

Re: Rookgenerator
t was inderdaad een raar typseltje geworden, maar de antwoorden waren wel duidelijk.
Ach 4-5 minuten stomen is ook leuk, ben tevreden.
Re: Rookgenerator
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Rookgenerator
Ik doe gewoon baby-olie in m'n rookgenerators, werkt perfect, en spotgoedkoop.
Met een flesje baby-olie kan je jaaaaaaaaren verder volgens mij.


groeten,
Kris
Re: Rookgenerator
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rookgenerator
Citaat van: sn00zerman op woensdag 10 december 2008, 15:58:51
Ik doe gewoon baby-olie in m'n rookgenerators, werkt perfect, en spotgoedkoop.
Met een flesje baby-olie kan je jaaaaaaaaren verder volgens mij.


groeten,
Kris
Kris, wat voor merk gebruik je hier dan voor?

Peter
Re: Rookgenerator
Davy
gast

Re: Rookgenerator
Citaat van: hulz op zaterdag 29 november 2008, 10:29:10
Eindelijk ook en stoomlok gekocht dwz een echte met geluidt, licht enzo dus ook metde moegelijkheid tot roken. Ik heb de rookgenerator de in gebouwd ( nouja gedrukt). Maar kan me het vebeelden maar tis net of de frontlichten veel zwakker zijn geworden, mischien gemorste olie? Ook vind ik de rook tijd best kort hoog net 4 minuten?

Als ik dan bij het station begin ff aan roken, rondje rijden bij dan redt hij het tweede ronde al niet meer. Valt me tegen eigelijk, maar zal wel wennen. Ook valt me op dat hij ook ook olie over de lokt sputtert , o,3 ml mag der in volgens de gebruis aanwijzing maar dat is teveel, zou de generator te die dus te hoog in de pijp heben geschoven?

Zwakker worden van het licht betekend dat er vloeistof binnen in de lok is gekomen.
Verwijder de overtollige rookolie daar en je probleem is opgelost.

Gebruik voor het netjes vullen van je rookgenerator een injectiespuit.



Re: Rookgenerator
hulz
gast

Re: Rookgenerator
ja dacht ikzelf ook al maar waar zit, en spuit heb ik ookhet was even ontdekken hoeveel of liever gezegt hoe weibig der in moet
Re: Rookgenerator
Mathijs
gast

Re: Rookgenerator
Citaat van: Davy op dinsdag 16 december 2008, 18:39:22
Citaat van: hulz op zaterdag 29 november 2008, 10:29:10
Eindelijk ook en stoomlok gekocht dwz een echte met geluidt, licht enzo dus ook metde moegelijkheid tot roken. Ik heb de rookgenerator de in gebouwd ( nouja gedrukt). Maar kan me het vebeelden maar tis net of de frontlichten veel zwakker zijn geworden, mischien gemorste olie? Ook vind ik de rook tijd best kort hoog net 4 minuten?

Als ik dan bij het station begin ff aan roken, rondje rijden bij dan redt hij het tweede ronde al niet meer. Valt me tegen eigelijk, maar zal wel wennen. Ook valt me op dat hij ook ook olie over de lokt sputtert , o,3 ml mag der in volgens de gebruis aanwijzing maar dat is teveel, zou de generator te die dus te hoog in de pijp heben geschoven?

Zwakker worden van het licht betekend dat er vloeistof binnen in de lok is gekomen.
Verwijder de overtollige rookolie daar en je probleem is opgelost.

Gebruik voor het netjes vullen van je rookgenerator een injectiespuit.




Ik vul mijn rookgenerator ook met een injectiepsuit ik kreeg die bij de generator. Nooit problemen mee gehad gelukkig. :D
Vindt het er wel appart uitzien als de rookgenerator iets te veel vloeistof bevat.
Eerst niets en dan.....
Dikke rookwolken alsof de lokomotief zelf ook moet branden. :lol:

Mathijs
Re: Rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookgenerator
Vaak vul ik de rookgeneratoren van de locs die permanent op mijn Koploper testbaan staan en dus ook veel rijden, tot aan de rand van de schoorsteen totdat het inwendige pijpje er nog maar net uitsteekt! :?
Wanneer de rookgenerator dan inschakelt (door Koploper aangestuurd) dan zie je de rook vloeistof eerst even inzakken en even daarna begint hij geweldig te roken, prachtig om te zien en/of te fotograferen/filmen. :o

Veel kwaad kan dit volgens mij niet, af en toe wat schoonmaken en de loc ziet er weer als nieuw uit!
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat het, af en toe, ook wel eens aardig spettert met van die hele vette rookwolken!
Geweldig, soms net zo verstikkend en stinkend als in het echt! :shock: 8) :lol:

Vloeistof in de loc ben ik met onderhoud nog niet echt tegen gekomen, maar dat zou natuurlijk wel kunnen gebeuren wanneer je erg knoeit.

Het blijft prachtig die rokende locs.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Rookgenerator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookgenerator
Ja inderdaad wat is er prachtiger dan een rokende miniatuur loc alleen jammer dat de geur van de echte stoomloc ontbreekt.
Re: Rookgenerator
markos
gast

Re: Rookgenerator
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 16 december 2008, 21:26:23

Vloeistof in de loc ben ik met onderhoud nog niet echt tegen gekomen, maar dat zou natuurlijk wel kunnen gebeuren wanneer je erg knoeit.


Ha AlbertJan,

Ik ben het toch wel eens wat anders tegen gekomen, nadat er rookolie van wat mindere kwaliteit was gebruikt....! :lol: :(
Re: Rookgenerator
Mathijs
gast

Re: Rookgenerator
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 16 december 2008, 21:26:23
Vaak vul ik de rookgeneratoren van de locs die permanent op mijn Koploper testbaan staan en dus ook veel rijden, tot aan de rand van de schoorsteen totdat het inwendige pijpje er nog maar net uitsteekt! :?
Wanneer de rookgenerator dan inschakelt (door Koploper aangestuurd) dan zie je de rook vloeistof eerst even inzakken en even daarna begint hij geweldig te roken, prachtig om te zien en/of te fotograferen/filmen. :o

Veel kwaad kan dit volgens mij niet, af en toe wat schoonmaken en de loc ziet er weer als nieuw uit!
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat het, af en toe, ook wel eens aardig spettert met van die hele vette rookwolken!
Geweldig, soms net zo verstikkend en stinkend als in het echt! :shock: 8) :lol:

Vloeistof in de loc ben ik met onderhoud nog niet echt tegen gekomen, maar dat zou natuurlijk wel kunnen gebeuren wanneer je erg knoeit.

Het blijft prachtig die rokende locs.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Ja dat de locs vies worden klopt. Heb zelf ook wel eens de loc gefotografeerd toen die had gerookt. In de flits lichten al die speters op en dan zie je goed hoe veel de rookvloeistof kan spetteren.
Re: Rookgenerator
Remie
gast

Re: Rookgenerator
*Hallo?!*
Is er iemand die dat spul van dr. Oetker al heeft geprobeerd?
Ben wel benieuwd, om die rook in je slaapkamer te hebben lijkt mij ook niet echt iets, daarom heb ik het (nog) niet