Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

marklin CS1

Gestart door jordi zaterdag 20 december 2008, 14:52:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin CS1
jordi
gast

marklin CS1
hallo medemodelspoorders,

ik heb een vraag:

ik heb op het laatste moment een CS1 tweedehands gekocht zonder trafo of aansluitrail, maar nu weet ik niet of ik de trafo die ik heb (60VA) aan moet sluiten op de aansluitrail, die ik al had, en nog een extra trafo van 60VA aan moet sluiten op het CS1 en dan op de aansluitrail moet aansluiten.

mvg, jordi
Re: marklin CS1
Freak
gast

Re: marklin CS1
Hallo Jordi,

De CS 1 voedt je met de 60VA trafo. De Railaansluiting Rood en Bruin sluit je aan op de CS1 m.b.v. een connector die achter in de CS gestoken wordt.
Sluit nooit de CS1 en de trafo tegelijkertijd aan op de rails.

Mvg,
Peter
Re: marklin CS1
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: marklin CS1
Je kunt niet meer de aansluitrail gebruiken van je Mobile Station!
Ik heb 'm aangesloten met de aansluitgarnituur 74042 een rood/bruine draad met aan het uiteinde platte stekkertjes die je aan je onder je c-rails vast schuift. Op de andere kant plaats je het groene blokje die bij je CS zit.

Je trafo 60V gaat in het ronde gaatje achter in je CS.

Eh... Peter was me net voor zie ik.
Re: marklin CS1
jordi
gast

Re: marklin CS1
sorry maar ik snap het niet helemaal, kan het aub een heeeeeel klein beetje duidelijker, ik meot dus een nieuwe speciale aansluitrail kopen, daar sluit je het CS1 op aan, net zoals je de mobile stations aansluit nu, of moet ik echt met allemaal kabeltjes gaan werken, kijk nu stop ik die kabel in het kastje en het is klaar.

mvg, jordi
Re: marklin CS1
Freak
gast

Re: marklin CS1
Hallo Jordi,

Kijk eens in de handleiding.
Bij Installatie zie je een schema hoe je de 60VA trafo middels een ronde stekker aansluit op de CS.
Bij 2.2.3. Aansluiten op de baan staan aansluitvoorbeelden hoe je de CS met kabeltjes aan kunt sluiten op je rails.

Mvg,
Peter
Re: marklin CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: marklin CS1
Er sluipen een paar fouten in dit draadje:
Ten eerste: je moet de trafo ALTIJD aansluiten op het CS1 en NOOIT op de rail.

Verder kan je een CS1 op twee manieren aansluiten op de rails: via de aansluitrail die ook bij een Mobile Station gebruikt wordt of via twee draadjes die je aan de rails en middelgeleider vast maakt.

Als je de aansluitrail gebruikt heb je ook een speciale kabel nodig tussen je CS en de aansluitrail. Als deze er niet bij zit zou ik sowieso voor de andere aansluiting (twee draadjes) kiezen. Als je de aansluitrail gebruikt mag je NOOIT ook een trafo aansluiten op die aansluitrail.
De speciale kabel zit er meestal bij als je een CS1 uit een startset hebt. Heb je een losse CS1 die niet uit een startset komt dan heb je deze kabel niet...

Heb je een handleiding van het CS1? Anders kan je die downloaden op www.marklin.nl Daar staan ook wat plaatjes in hoe je het moet aansluiten.

Koen
Re: marklin CS1
jordi
gast

Re: marklin CS1
nou kijk ik heb een handleiding gedownload, omdat ik zo slim ben geweest om de handleiding kwijt te raken en niet meer terug te vinden, maar die handleiding is duits, en daar kan ik geen woor van lezen en dus snap ik het niet.

maar ik heb C-rails en dat is met zo'n kastje

mvg, jordi
Re: marklin CS1
jordi
gast

Re: marklin CS1
ik zie dat iemand me voor is geweest

jordi
Re: marklin CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: marklin CS1
Op www.marklin.nl staat een Nederlandse handleiding...

En je kan die C-rail met dat kastje dus alleen gebruiken als je de kabel hebt die daarbij hoort...

Koen
Re: marklin CS1
Freak
gast

Re: marklin CS1
Re: marklin CS1
jordi
gast

Re: marklin CS1
kan het dat hij die link niet kan openen?

het werkt niet, ik heb hem een half uurtje laten wachten, maar er komt niks inbeeld

mvg, jordi
Re: marklin CS1
conducteur
gast

Re: marklin CS1
met die pdf van marklin heb je altijd geduld nodig
Re: marklin CS1
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: marklin CS1
Hallo Jordi,

je kan het pdf bestand ook eerst opslaan, klik met de rechter muisknop op de links, en kies voor de optie opslaan als.......  Je hebt ook acrobat reader nodig om het bestand te kunnen openen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: marklin CS1
jordi
gast

Re: marklin CS1
ja ik heb acrobat reader 8.0 volgens mij, maar hij staat al een half uurtje te wachten en hij doet nog niks, maar ik probeer het eens op te slaan, en dan kijk ik of het werkt

mvg, jordi
Re: marklin CS1
Freak
gast

Re: marklin CS1
Net even de link getest, geen probleem.

Mvg,
Peter
Re: marklin CS1
jordi
gast

Re: marklin CS1
ik zal het nog eens proberen

mvg jordi
Re: marklin CS1
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: marklin CS1
je hebt een maal de kabel die in de aansluitrail gaat net als bij de MS
die stop je in de aansluitrail en de andere kant in de CS1
(dus je hebt 1 kabel in je aansluitrail !!!!!!)
de trafo pak je en steek je in de daarvoor bestemde achteringang van je CS1 en het werkt 
dus je hebt alleen een kabel (ook voor de MS te gebruiken ) in de aansluitrail zitten je hebt dus de stroomingang en de 2 e ingang voor een 2e MS vrij en aleen 1 kabel uiterst links
daar heb je geen beschrijving voor nodig hoor !!
de MSen kun je aansluiten met het slaven kabeltje ik geloof tot 3 stuks dus voor elke MS 1 slave kabel achter in de CS1 drukken en ook dat werkt
succes groet robert
Re: marklin CS1
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin CS1
Citaat van: KNed op zaterdag 20 december 2008, 15:18:19
Er sluipen een paar fouten in dit draadje:
Ten eerste: je moet de trafo ALTIJD aansluiten op het CS1 en NOOIT op de rail.

Verder kan je een CS1 op twee manieren aansluiten op de rails: via de aansluitrail die ook bij een Mobile Station gebruikt wordt of via twee draadjes die je aan de rails en middelgeleider vast maakt.

Als je de aansluitrail gebruikt heb je ook een speciale kabel nodig tussen je CS en de aansluitrail. Als deze er niet bij zit zou ik sowieso voor de andere aansluiting (twee draadjes) kiezen. Als je de aansluitrail gebruikt mag je NOOIT ook een trafo aansluiten op die aansluitrail.
De speciale kabel zit er meestal bij als je een CS1 uit een startset hebt. Heb je een losse CS1 die niet uit een startset komt dan heb je deze kabel niet...

Heb je een handleiding van het CS1? Anders kan je die downloaden op www.marklin.nl Daar staan ook wat plaatjes in hoe je het moet aansluiten.

Koen
Dit verhaal klopt helemaal en is ook nog eens duidelijk geschreven.

ik heb zonet de boel nog opgebouwd:
Uit een startset de aansluitrail (de MS in de doos gelaten), aan deze rail de CS1 gekoppeld met de zwarte kabel met 2 verschillende (!) ronde stekkers.
als je tegen de aansluitingen van de rail aan kijkt - de meest linkse.

Die kabel zat bij de CS1 (die dus uit een andere startset komt).

Achterkant CS1: 4e aansluiting van links - de eerste ronde aansluiting.

De trafo op de voedingsaansluiting van de CS1 aangesloten - achterkant  geheel links.

Als je de zwarte kabel niet hebt, gebruik je de groene connector die bij de CS1 meegeleverd is. Hier in 2 draden aansluiten naar een gewone rail.
Er moeten dan wel kabelschoentjes aan zitten om ze aan een gewone rail te koppelen - anders wordt het solderen.
De groene connector komt in de 3e aansluiting van links.

(alles gezien als je de CS1 van de achterkant bekijkt)

Foto's nodig ?
Re: marklin CS1
jordi
gast

Re: marklin CS1
en de trafo is precies hetzelfde als die van een startset (in dit geval 29475 of 29480) en die hoef ik niet extra te kopen, alleen de kabel en het CS

mvg jordi

PS: bedankt voor jullie uitleg, ik snap het beter nu
Re: marklin CS1
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin CS1
Citaat van: jordi op zaterdag 20 december 2008, 21:07:40
en de trafo is precies hetzelfde als die van een startset (in dit geval 29475 of 29480) en die hoef ik niet extra te kopen, alleen de kabel en het CS

mvg jordi

PS: bedankt voor jullie uitleg, ik snap het beter nu

Nog even dit: een trafo uit een startset is eigenlijk een voeding die gelijkspanning levert, dat is noodzakelijk voor de MS. Voor de CS kan je een gewone trafo gebruiken (wisselspanning) zoals die 60 VA, maar werkt inderdaad ook op de trafo uit de startset.
Re: marklin CS1
jordi
gast

Re: marklin CS1
ok bedankt iedereen voor de reacties,nu heb ik alle informatie en kan ik lekker rijden

mvg, jordi