Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ultrasoon reinigen

Gestart door BR03 zaterdag 20 december 2008, 10:47:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: ultrasoon reinigen
Thanks,


Heb ondertussen een koopje kunnen doen op Ebay.
binnenkant tank: 22.8 x 13.3 x 15.8 cm
Daar kan zelfs de behuizing van m'n BR53 in :-)
Er zijn er nog een paar beschikbaar met de optie "nu kopen".
Ebay referentie: 290298713521

Er staan geen foto's bij, ik heb de verkoper gemaild, en heb volgende foto gekregen van het object:



groeten,
Kris
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ultrasoon reinigen
Vergeet niet, dat je er ook vloeistof bij koopt!

Roy
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: ultrasoon reinigen
ja, maar met zo'n bus kom je toch een tijdje toe hé,
er moet gewoon water in, en een paar druppels van dat product :-)

groeten,
Kris
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ultrasoon reinigen
1:10 moet het.

Roy
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: ultrasoon reinigen
dus, op 1300 ml, moet er 130 ml van dat spul.
Ik heb 1500 ml van dat spul besteld, dus goed voor 11 beurten ...

Ik veronderstel ook dat die tank niet altijd helemaal vol moet,
maar dat als je "spulletjes" onder water staan, dat dat genoeg is ?
En als je water niet meteen vuil is, kan je ook wel wat spulletjes na mekaar in't bad doen ?

Waar koop jij je vloeistof en welke vloeistof gebruik je ?
('t is maar, *ooit* zal die anderhalve liter van mij ook wel op geraken hé,
en dan is het altijd handig om te weten waar ik voordelig aan dat spul geraak)


groeten,
Kris (die nog wel wat te leren heeft over ultrasoon reinigen)
Re: ultrasoon reinigen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: ultrasoon reinigen
Hallo Kris en Roy.
Deze ultrasoon reiniger op Ebay.de lijkt mij ook een goede optie.
Voor een prijs van ?89,77 lijkt dit een prima bruikbaar apparaat.

Kris, laat je, wanneer deze binnen is, het resultaat even horen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: ultrasoon reinigen
Zeker en vast :-)

Ik heb hier een hele vuile lokbehuizing liggen. (is in perfecte staat, alleen héél stoffig)
Op't moment dat ik dat spul test, doe ik er meteen voor/na-foto's bij van die lok :-)

groeten,
Kris
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ultrasoon reinigen
Kris,

ik heb mijn vloeistof meteen bij de reiniger gekocht, bij www.airbrushservicealmere.nl

Idd, 1:10 mengen, maar dat komt zich niet zo precies. Ik doe het ook maar gewoon ongeveer.

En als het water in je apparaat troebel is, hoef je het niet meteen te vervangen. Doet z´n werk gewoon nog prima.

Als je sterk verontreinigde delen hebt, werkt het beter, als je warm, of zelfs heet water neemt. (laatst water wat nét gekookt had erin gedaan,en dat gaat een stuk beter.

Maar voor normaal werk, is koud water ook voldoende.

Roy
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: ultrasoon reinigen
thanks for the info :-)
In dit apparaat zit een verwarmingselement bij in :-)


groeten,
Kris
Re: ultrasoon reinigen
grmbldsfdd zag ik gister op een rommelmarkt zo'n ding staan nieuw in ovp voor 5 euries en ik wist dat ik zoiets had gelezen.

stom stom heb ik dat ding laten staan, maar wel een miniblender gekocht voor 2 euries.
makkelijk om dingen als kolen en zo te malen in kleine stukjes..   :(

Re: ultrasoon reinigen
Hallo,

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? http://www.hagacom.nl/N_frame.html?http://www.hagacom.nl/

Ik ben van plan dit apparaat te kopen:



Dit is de Codyson CD4820, iemand daar ook toevallig ervaring mee?


groeten, Bram
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ultrasoon reinigen
tik maar eens in op google. Ik vond er toen wat minder goede ervaringen over op diverse fora.

Roy
Re: ultrasoon reinigen
Roy, bedankt

Ik ga eens zoeken, betrof het toen reacties op het bedrijf of op het apparaat opzich?

groet, Bram
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ultrasoon reinigen
Apparaat zelf.

Roy
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2009

offline
Re: ultrasoon reinigen
Citaat van: AlbertJan op donderdag 25 december 2008, 08:53:28
Een paar jaar geleden heb ik deze vraag ook al eens op ons forum gesteld.
Dit was na een bezoek aan de opticiën waar mijn bril ultrasoon werd gereinigd.
Toen was het antwoord nog, dat dit wel heel goed mogelijk maar dit moet je niet te vaak doen want het tast toch (weliswaar) minimaal de structuur van het materiaal aan! :?

Is dit antwoord ondertussen naar het land der fabels verwezen of is hier toch nog een kern van waar? 
Even een antwoord op deze toch al wat oudere vraag (ik kon het antwoord nergens vinden en misschien dat het nog mensen interesseert).

Ik werk zelf in de proces-industrie en daar is cavitatie (waar het ultrasoon reinigen blijkbaar op gebaseerd is) een groot probleem. In onze industrie treedt cavitatie veelal op bij de pompen, waar de waaier door cavitatie soms helemaal weggevreten worden.
Over het algemeen kun je zeggen dat hoe groter de bellen hoe groter de vernietigende krachten. In het geval van een ultrasoon reiniger lijkt het mij dat er bij het ontwerp goed gekeken is naar de soorten bellen. De speciale vloeistof zal hier misschien ook iets mee te maken hebben. Zolang je je model niet dagelijks ultrasoon reinigt lijkt het mij geen probleem.
Re: ultrasoon reinigen
Aliebengalie
gast

Re: ultrasoon reinigen
Citaat van: sn00zerman op zondag 01 maart 2009, 23:00:37
thanks for the info :-)
In dit apparaat zit een verwarmingselement bij in :-)


groeten,
Kris

En Kris heeft het gewerkt,en wat zijn je ervaringen.
Sta op het punt om ook zo'n ding te gaan aanschaffen als het wat is.

Mvg: ALex
Re: ultrasoon reinigen
Big Roy,

Ik heb gezocht naar dit type apparaat maar ik kan er nergens wat over vieden dus ook niet de minder goede ervaringen.
In RM wordt een apparaat van 49 Euro als prima beschreven, deze moet 80 kosten dat moet toch een goed ding zijn?

groet, Bram
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ultrasoon reinigen
Hey,

ik dacht dat het een bulltronics was. Daarover had ik toen diverse slechte ervaringen gelezen. Deze weet ik niet.

Roy
Re: ultrasoon reinigen
Hoi,

Ik zal eens zoeken naar die bulltronics, ik heb gezien dat ze bij de detectorshop hetzelfde apparaat met de naam bulltronics erop verkopen.

groet, Bram
Re: ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: ultrasoon reinigen
Citaat van: Aliebengalie op maandag 06 april 2009, 15:16:54
Citaat van: sn00zerman op zondag 01 maart 2009, 23:00:37
thanks for the info :-)
In dit apparaat zit een verwarmingselement bij in :-)


groeten,
Kris

En Kris heeft het gewerkt,en wat zijn je ervaringen.
Sta op het punt om ook zo'n ding te gaan aanschaffen als het wat is.

Mvg: ALex

Het ding werkt "te goed", hij haalt er ook ineens de blinkende laklaag af.
Ik heb nu dus een lok die wel "proper" is, maar ook "dof" is ...
juwelen en muntstukken doet hij prima ...
(Kijk voor een voor/na van een koperen eurocent eens op mijn website, in de "digital visions" sectie)


groeten,
Kris
Re: ultrasoon reinigen
Aliebengalie
gast

Re: ultrasoon reinigen
Thanks voor het antwoord.
Dus de kappen dat is drama.
Dan moet ik er nog is goed over nadenken.
Maar bedankt voor het antwoord.

Mvg: Alex
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

offline
Re:ultrasoon reinigen
Maar je gebruikt dit toch vooral voor de (vieze) motordelen, niet voor de kappen??

Koen
Re:ultrasoon reinigen
Aliebengalie
gast

Re:ultrasoon reinigen
Citaat van: KNed op donderdag 09 april 2009, 13:39:36
Maar je gebruikt dit toch vooral voor de (vieze) motordelen, niet voor de kappen??

Koen

Nee , na nu blijkt dus dat dat niet kan.
Maar heb hier oud materieel van 25/40 jaar gelee,en die glimme niet meer zo,dacht dat dat ook wel zo gaan om het vuil v/d kappen af te krijgen ,maar gaat dus niet door,helaassssssssss.

Mvg: Alex
Re:ultrasoon reinigen
Onstwedde
gast

Re:ultrasoon reinigen
Ik heb ook een ultrasoon reiniger gekocht en ik heb hem gevuld met water en met wat afwasmiddel. Nu heb ik er wielen ingedaan en al 4x 480 seconden (de max tijd) ingezet. Maar de wielen zijn nog steeds niet erg schoon. Ik heb ook 1x warm water gebruikt. Doe ik iets verkeerd, of is mijn apparaat waarschijnlijk niet goed?
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:ultrasoon reinigen
Hoe kom je bij afwasmiddel? Er is speciale vloeistof te koop voor in je reiniger.

Roy
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:ultrasoon reinigen
zelfs met gewoon water, zo'n extra product bij, werkt het hier perfect.
(ik zie echt geen verschil tussen water, en eventuele toevoeging van die speciale vloeistof, die eigenlijk meer olie is dan wat anders) Volgens mij moet het met een paar druppels afwasmiddel ook wel werken.

De ideale test om te zien of je apparaat werkt: gooi er eens een muntstuk van 1, 2 of 5 eurocent in, en vergelijk dat eens met het resultaat op mijn website.


succes,
Kris
Re:ultrasoon reinigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ultrasoon reinigen
Is dat spul wat je erbij gooit, niet gewoon een oppervlaktespanningsverlager, om het water tot in de kleinste hoekjes te laten doordringen?
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:ultrasoon reinigen
nee, het geeft ook een reinigend effect.

Roy
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:ultrasoon reinigen
Ik hoop dat ik niet te laat kom om nog iemand wijzer te kunnen maken,maar ik gebruik al enige tijd een ultrasoon bad voor zeer veel verschillende dingen. Met zeer goede resutaten. Alleen bij modelloks die extreem vet zijn gewwest,waar de olie b.w.v.s uit druipt laat de van olie doordrenkte verf los, de droge verf blijft heel aardig zitten.
Ik heb het bad waar de foto van in het forum staat.
Voor vette geoliede motoren gebruik ik een speciale reinigings vloestof , voor metalen instrumenten/gereedschap.
Het is wel zo dat alles er volledig ontvet en schoon uitkomt,dus er na moet er gesmeerd worden om het ergste geschreeuw te voorkomen.
Hopelijk heeft iemand er iets aan
groetjes Aad
Re:ultrasoon reinigen
Roy,

waar kan je die vloeistof kopen???? Heb het vroeger van m'n werk gebruikt, maar ben er doorheen....

Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:ultrasoon reinigen
Hey,

ik heb het spul besteld tegenelijk met mijn reiniger, bij http://www.airbrush-services-almere.nl/. Kan hun echt aanbevelen. prima service!

Roy
Re:ultrasoon reinigen
Roy,

bedankt!!

Walter
Re:ultrasoon reinigen
jeweve
gast

Re:ultrasoon reinigen
Mooie site, heb een short-cut gemaakt!
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:ultrasoon reinigen
Voor wie er wat aan heeft een ander adres voor reinigings vloeistof.
een bedrijf dat zelf apparatuur bouwt en inporteerd.

hagacom.nl
Meidoornlaan 17
Sprang-Capelle
0416 284937.

Ik heb erg goede ervaringen met deze lieden.Zeersnelle levering binnen 24 uur.
s'ochtends besteld dag er na inhuis.

doe er je voordeel mee.

gr Aad
Re:ultrasoon reinigen
hallo,

Ik gebruik in mijn reiniger gewoon water en een klein beetje afwasmiddel, afwasmiddel is ideaal spul om als ontvetter te gebruiken....wil je nog beter haal dan een flesje spul bij de fietsenmaker waar ze derailleurs e.d. mee schoonmaken.

Natuurlijk werkt de speciale reinigingsvloeistof prima maar er zijn goedkopere alternatieven.

Verder heb je op een wat duurdere ultrasoonreiniger vaak een verwarmingselement, deze doet niets anders dan het water warm maken, maar de meeste van ons hebben op de kraan twee keuze hendels waarbij die met de rode stip het verwarmingselement totaal overbodig maakt...

groet, Bram
 
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:ultrasoon reinigen
Bram,

leuk beschreven! hahahaha.

Idd gaat het reinigen met warm of heet water een stuk beter. (vooral bij verf die al jaren lang zit).

De reiniger is wel prijzig ja, maar je doet er heel lang mee. Je hebt immers maar 5 of 10% van nodig.

Roy
Re:ultrasoon reinigen
supermodel
gast

Re:ultrasoon reinigen
Aan de specifieke reinigingsmiddelen voor gebruik in ultrasoon baden wordt een middeltje toegevoegd om corrosie te verhinderen.
Zo las ik bijvoorbeeld in de handleiding van Ultrasonic Cleaner dat dit speciale reinigingsmiddel niet is geschikt voor zink (?guss?), gegalvaniseerd metaal en sommige lichtmetaal legeringen.
Oppassen dus.  :shock:
Re:ultrasoon reinigen
Hoi supermodel,

Sorry, maar mijn aandacht gaat bij jouw berichten zeker niet uit naar je verhaal.... die mooie dame leidt verschikkelijk af! :wink:

groet, Bram
Re:ultrasoon reinigen
Staat er behalve die mooie dame dan nog iets anders  :shock:
Re:ultrasoon reinigen
Blausee-Mitholz
gast

Re:ultrasoon reinigen
En nu graag weer on-topic!

Mvg, Johan
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2009

offline
Re:ultrasoon reinigen
Als tip voor het losmaken van vastgekoekte (agv verharde olie) tandwielen wordt regelmatig wasbenzine geadviseerd. Is het slim om wasbenzine als vloeistof in een ultrasoon badje te gebruiken?

Ad
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2011

offline
Re:ultrasoon reinigen
Citaat van: spoorsnor op zondag 26 februari 2012, 20:31:40
Als tip voor het losmaken van vastgekoekte (agv verharde olie) tandwielen wordt regelmatig wasbenzine geadviseerd. Is het slim om wasbenzine als vloeistof in een ultrasoon badje te gebruiken?

Ad
Nee, geen brandbare stoffen gebruiken bij ultrasoon.
Ik gebruik al jaren vloeibare groene zeep. Werkt prima, meng ik 50% met water.

Groeten Maarten
Re:ultrasoon reinigen
AnalogDriver
gast

Re:ultrasoon reinigen

Ik heb eens terpentine er in gedaan om een verstopte airbrushpunt weer open te krijgen.

Geen brand geen explosie, maar ook geen open punt, kon mooi een nieuwe kopen.


Heb zo'n ultrasoon als op eerste foto in dit draadje, maar gebruik hem zelden om mjn airbrush onderdelen te reinigen. Zijn er mensen die hun hele aibrush pistool er in leggen? Of altijd in delen?

Hajo
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:ultrasoon reinigen
Ik gebruik hem altijd. Zit nooit te pulken met ragers en stukjes papier in mijn airbrush. Ik doe er natuurlijk wel alleen die delen in, waar verf aan komt (body, naald, nozzle, nozzle-houder en verfpotje).

En verf echt oplossen (zoals bij aankoeken, of opgedroogde borsteld oid) kan met verfoplosser. Speciaal voor verharde borsels weer gangbaar te maken. Te krijgen bij de praxis/gamma. Werkt prima. Ik zou wel voorzichtig zijn met de rubbers van je airbrush. even verwijderen voor de zekerheid.

Roy
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2010

offline
Re:ultrasoon reinigen
Ik werk geregeld met ultrasoon (werk veel met oude motoren Revisie)
Er zijn verschillende floeistoffen ferro en niet ferro metalen (ferro ijzer koper etc niet ferro aluminium spuitgietwerk)  
Stel ik gooi een magnesium carburator in een bad met fero vloeistof dan is er kans op cavitatie
(Het ontstaan en imploderen van luchtbellen)
Het te rijnigen matriaal word idd grondig ontvet ook waar je later niet meer bij komt met smeren
Pas ook op met gespoten voorwerpen kunnen dof worden of zelfs gaan afbladeren door de trillingen
Wat ik wil zeggen is pas goed op het is geen wonder aparaat. Heb zelf de fout ooit gemaakt om er een vergulde ketting mee te reinigen  resultaat blad goud liet gewoon los

Met vriendelijke groet
Roland
Re:ultrasoon reinigen
AnalogDriver
gast

Re:ultrasoon reinigen
Tja, dan wordt het tijd dat ik wat van de bijbehorende vloeistoffen koop.

Waar wordt dat verkocht?
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:ultrasoon reinigen
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:ultrasoon reinigen
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2010

offline
Re:ultrasoon reinigen
Hallo

Keywest heele goede link waar duidelijk te lezen is waar de verschillende vloeistoffen doen

Tickopur R32 Eigenschappen    Biologisch afbreekbaar, Fosfaatvrij, Met corrosie bescherming,
Re:ultrasoon reinigen
Lid sinds: 2010

offline
Re:ultrasoon reinigen
Ik werk zelf regelmatig met een Tickopur  vloeistof.
Ik gebruik dan de variant die geschikt is om lenzen en glas te reinigen.Op basis van citroenzuur zegt de verpakking. Ik kan volgende week wel eens kijken welke het is.

Mits voldoende verdunt en niet te lang gebruikt.Verkleurt de verf dan niet.
Belangrijk is om na de ultrasoon behandeling de boel  goed schoon te spoelen.Anders gaat de reiniging gewoon door.(wel wat langzamer) Dan krijg je dus wel verkleurde verf etc.
Alles is na gebruik zo ontvet dat je echt alles moet smeren.Restjes vet zitten als droog stof op het glas en veeg je zo weg met een kwastje of doek.

Cavitatie kan ook optreden als je de vloeistoffen te heet verwarmt. Het advies aan ons was niet boven de 60-65' te komen.
De reiniging is echter een stuk beter net onder dit punt.Ik stel het apparaat meestal op 60' in.
Dit is dan wel een 30 liter bak. Daar wil je zonder oordoppen niet in de buurt komen.

Robin