Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

piko hondekop!

Gestart door Remie woensdag 17 december 2008, 17:36:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
En hoe gaan we die wijziging doorbrengen op de CS1? ik snap van heel dat boekje wat erbij zit al niks. Heet niet voor niks dyslexie :wink:
Re:piko hondekop!
woutje
gast

Re:piko hondekop!
In de CS1 is het programmeren menu gestuurd. Dat gaat je toch wel lukken desnoods met je pa erbij? :wink:

Boekje erbij:

Hondekop op programmeerspoor
Setupmenu
Programmerdialoog (sleuteltje)
Bij CV vul je 29 in
Bij wert vul je 2 in
Druk op schrieben
Klaar.

Verder kan ik je niet helpen, heb geen CS1.

Gr, Ben.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
@ Ben,

Oké dankjewel, hij staat op code 7 bij mij. Hopen dat hij het blijft doen. En mijn pa en Marklin systems.... met computers weet ik al meer. :P Maarja... nu staat hij in de reparatie dus ik ga het zien wanneer ik hem terug zie :wink:


Mvg. Falco
Re:piko hondekop!
woutje
gast

Re:piko hondekop!
Wat bedoel je met code 7? De waarde van CV 29?
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2006

offline
Re:piko hondekop!
Citaat van: gerrie op zaterdag 26 september 2009, 15:41:11
Dag heren ik heb de groen uitvoering met gele snor van piko deze staat op een zijspoor, deze doet het heel goed gaat er niet
vandoor of wat ook, alleen als ik stroom op de baan zet gaan zijn lichten branden.
Deze blijven branden tot ik zijn adres oproep om te gaan rijden dan gaan ze uit kan ze dan gewoon aan of uit zetten onder het rijden.
groeten ger
Dit effect (bij inschakelen licht aan, totdat je het adres selecteert. dan gaat het licht uit en kun je het weer inschakelen) vertonen bij mij heel veel modellen (ook Marklin, Roco, Piko, Mehano). Dit is geen fout.

groetjes
Henk
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

offline
Re:piko hondekop!
Ik vind het inmiddels nu ook normaal dat bij stroom op de baan dat de hondekop  de lichten aan heeft.
Wat ik ook had was dat een allex loc van piko omgebouwd naar 3rail met esu lokpilot 52610 niet bestuurpaar was of wel
zeer slecht bij terug naar stopstand bleef deze door razen wel 6 tot 10 grote ronden  kon geen lichten meer aan of uit doen,
er kwam gewoon geen comando meer door of zeer laat door.
Oorzaak achteraf de sleper wat meer druk op de baan gegeven nu doet hij het geweldig, bij minder druk zelfde probleem.
Dit vind ik toch een zeer raar geval terwijl bij minderdruk bij het rijden deze de lichten gewoon laat branden over wissels en niet
stotterd met rijden is alleen niet bestuurbaar. Je zou toch zeggen stroom is stroom ook voor digitaal  ik vind dit een raadsel.
Is dit ook de oorzaak van sommige hondekoppen?
groeten ger   
Re:piko hondekop!
woutje
gast

Re:piko hondekop!
Citaat van: gerrie op zondag 27 september 2009, 08:56:42Is dit ook de oorzaak van sommige hondekoppen?

Nee, bij de Piko Hondekoppen is de decoder analoog instelling het probleem. Oplossing is zoals omschreven.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
@ Ben,

Ik bedoel het adres van de hondekop, die je ingeeft in je CS die is normaal 3, en ik heb hem naar 7 laten wijzigen.

Mvg. Falco
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2008

offline
Re:piko hondekop!
Citaat van: gerrie op zondag 27 september 2009, 08:56:42
Ik vind het inmiddels nu ook normaal dat bij stroom op de baan dat de hondekop  de lichten aan heeft.
Wat ik ook had was dat een allex loc van piko omgebouwd naar 3rail met esu lokpilot 52610 niet bestuurpaar was of wel
zeer slecht bij terug naar stopstand bleef deze door razen wel 6 tot 10 grote ronden  kon geen lichten meer aan of uit doen,
er kwam gewoon geen comando meer door of zeer laat door.
Oorzaak achteraf de sleper wat meer druk op de baan gegeven nu doet hij het geweldig, bij minder druk zelfde probleem.
Dit vind ik toch een zeer raar geval terwijl bij minderdruk bij het rijden deze de lichten gewoon laat branden over wissels en niet
stotterd met rijden is alleen niet bestuurbaar. Je zou toch zeggen stroom is stroom ook voor digitaal  ik vind dit een raadsel.
Is dit ook de oorzaak van sommige hondekoppen?
groeten ger   

Voor het rijden -motorstroom - is er geen probleem als er continue zeer korte onderbrekingen in het contact met de baan zijn, maar voor de snelle digitale signalen is dat funest. de decoder kan geen info meer ontcijferen.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

offline
Re:piko hondekop!
Hoi Huub dit moet dan wel op deze manier zo zijn gebeurd ,maar je ziet helemaal niet dat de sleper net onvoldoende contact
maakt op de baan denk dan eerder aan lichte flikkeren, en wat inhouden snelheid.
Weer wat geleerd.

mvgr  ger.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
Zo nadat mijn hondekop in de reparatie heeft gestaan kan ik hem deze week weer ophalen  8)
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:piko hondekop!
Mijn hondekop opgehaald.
Van de week bij Jan1212 op de baan met de CS1 , leek wel een kerstboom  :(
Alle voorgaande hondekoppen eropgezet, alles reed als een zonnetje, niks mis mee  :D

Vandaag naar mijn dealer, belde met scaletrading, wisten van niks, dit zou eerst gevalletje zijn.
Op de testbaan gezet, alles werkt prima ( met twincentre )
1 ding is wel opmerkelijk, de 3e pit, volgens mij zit hier geen ledje achter maar een lichtgeleider die verdomd weinig zin heeft zeg maar.

Dealer haalde een nieuwe uit de doos om te vergelijken, maar ook deze heeft exact hetzelfde met de 3e pit.

Vanavond even bij jan1212 langs, kijken of het probleem over is.

Groeten Paul
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
@Paul,

die kerstboom waar je het over hebt, bedoel je dan dat de lichten gaan knipperen? Of wat bedoel je ermee?

Mvg. Falco
Re:piko hondekop!
catzeiler
gast

Re:piko hondekop!
Ook ik had problemen met de Hondekop, een Roco fluistersleper verwees alle problemen naar het verleden.
Re:piko hondekop!
Populier
gast

Re:piko hondekop!
@Henk en Gerrie
Het zou kunnen zeg ik voorzichtig dat je de lichten aan hebt staan als je afsluit. Op het moment dat je de stroom er weer opzet  gaan de lichten weer branden omdat dat z'n laatste stand was. Hetzelfde gebeurt als je de stroom eraf haalt terwijl de loc nog rijdt. Hij gaat er dan vandoor als je de stroom er weer opzet. Totdat je de loc selecteert dan krijgt hij  weer een commando "nul" of licht uit. Je zou het gewoon even moeten testen. Bij mij gebeurt het bij de IB basic en lokpilots.
groet Hennie
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:piko hondekop!
Citaat van: falco1994 op dinsdag 06 oktober 2009, 18:00:01
@Paul,

die kerstboom waar je het over hebt, bedoel je dan dat de lichten gaan knipperen? Of wat bedoel je ermee?

Mvg. Falco

Je zit in de goede richting Falco,
Rood blijft aan beide zijde branden, geel flauw flikkerend aan beide zijde...
3e pit doet bijna niks
Rijden doet ie gewoon wel, daar is niks mis mee.

Vanavond dus even willen proberen, is de eigenaar van de "testbaan" niet thuis  :D
Erg flauw, motte ze verbieden toch? :lol:
Enfin, jullie horen t van me

Groet Paul
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
Ja eigenlijk wel.
Oke dan horen we het wel

Ja ik dacht eerst dat je hem in rangee/bewerkings modus had gekregen. Maar nu snap ik hem :wink:

Mvg. Falco
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:piko hondekop!
Helaas heb ook ik nu het probleem van de front+sluitseinen die aan blijven terwijl alle functies uit zijn.
Ik was bij het programmeren dus vergeten de verlichting aan te zetten  :?.
Ik heb een decoder reset geprobeerd via CV 59 met waarde 01, maar dat helpt niet.
Wie weet de magische oplossing voor dit probleem?
Re:piko hondekop!
woutje
gast

Re:piko hondekop!
Lees CV8 eens uit en wat staat daar?
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:piko hondekop!
Helaas kan ik geen CV's uitlezen, heb zelf alleen een 6021.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:piko hondekop!
Niemand een idee? Anders vraag ik het maar even na bij de winkel.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:piko hondekop!
Vandaag met daglicht de print eens goed bekeken en er zat een los stukje soldeertin op de print tussen 2 printsporen in. Dit stukje er tussen uit gevist en nu gedraagt deze hondekop zich zoals het hoort (y).
Re:piko hondekop!
Cees
gast

Re:piko hondekop!
How simple can it be.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
Hoi,

Even terugkomend op het wijzigen via me CS1 van de CV waarden,
Ik had een probleem dat hij niet meer wilde rijden na een maandje, dus ik naar de dealer die vervolgens me decoder vervangen heeft en goed de cv waarde naar wens zelf heeft gewijzigd. Nu was wel mijn garantie er af. Ook zei hij: Het slechtste wat je kan doen is de CV waarde aanpassen.
Dus nu was mijn vraag hoe slecht is dat dan daadwerkelijk of waarom zou hij dat gezegd hebben?

Mvg. Falco
Re:piko hondekop!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:piko hondekop!
Bij CV waarden wijzigen moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent en wat de consequentie van zo'n wijziging is. Daar ga je niet voor de grap mee experimenteren.

Wel kun je bewust met een bepaalde CV waarde bijv. optrekvertraging experimenteren tot het naar je zin is ingesteld.

Als er na het wijzigen van bepaalde CV waarden iets gebeurd waar je niet blij mee bent kun je altijd een decoder resetten naar fabriekswaarden. Dus eigenlijk slaat het nergens op dat de garantie vervalt. Als de loc daarna nog niet naar behoren rijdt en de decoder heeft een reset gehad, ziet toch niemand meer wat jij met de CV waarden hebt gedaan  :?:

De verschillende CV waarden zijn juist uitgevonden om de loc aan je eigen rijgedrag te kunnen aanpassen.
Dus slecht nee, maar je moet je wel goed weten waar je mee bezig bent! En het boekje waar de waarden in gespecificeerd staan lezen en er bij houden.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
oké, dankjewel!
Ik vraag me alleen af, of ik ben scheel :P hoe reset ik dat dan? want ik heb nog een loc waarbij dat nog moet...

Mvg Falco
Re:piko hondekop!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:piko hondekop!
CV8 programmeren op waarde 8 = reset decoder
Re:piko hondekop!
Populier
gast

Re:piko hondekop!
@Brigitte en Falco

CV 8 voor reset is voor ESU, voor Uhlenbrock zet je  CV 59 op 1
Om na te gaan welke decoder er inzit even CV 8 uitlezen: 151 is ESU en 85 is Uhlenbrock; het standaard adres (na reset) is voor ESU: 3 en voor Uhlenbrock: 1

groet Hennie
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:piko hondekop!
is inderdaad vreemd ding om te progameren, moet ik nog eens doen op een cs1, hij rijd bij mij op standaart geloof ik, als je iets te snel op rode knop van de ms steeds drukt veranderd er wel eens wat, maar goed nog geen problemen :lol:
Re:piko hondekop!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:piko hondekop!
Citaat van: wijbe op donderdag 22 april 2010, 13:25:28
is inderdaad vreemd ding om te progameren, moet ik nog eens doen op een cs1, hij rijd bij mij op standaart geloof ik, als je iets te snel op rode knop van de ms steeds drukt veranderd er wel eens wat, maar goed nog geen problemen :lol:

Hennie, weer wat geleerd. Alleen staan alle Piko's wel standaard op adres 3 !

Met de CS1 kun je deze Piko Uhlenbrock decoder niet programmeren! Met de MS! zou het wel moeten lukken, dat staat ergens op het forum beschreven.
Re:piko hondekop!
Populier
gast

Re:piko hondekop!
@Brigitte
En zo krijg je dus de misverstanden. Blijkbaar geeft Piko dus adres 3 standaard mee. Allemaal om het simpel te houden :?

groet Hennie
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
Hoi,

Ik snap er nu nog maar de helft van... maar bij mij is de decoder nu vervangen... zou het dan een motorola zijn geworden?

Mvg. Falco
Re:piko hondekop!
Populier
gast

Re:piko hondekop!
Hallo Falco

Als de lok nu goed rijdt laat alles gewoon bij het oude. Alleen als je het adres moet veranderen moet je in cv 1 een ander getal zetten.
Als ik het goed begrijp zit er een Uhlenbrock decoder in de Piko. Ik kan mij niet voorstellen dat de dealer er een andere ingezet heeft. Motorola is gewoon een taal die de lokdecoder spreekt tegen de CS. Als die taal niet hetzelfde is begrijpen ze elkaar niet. Als jij plotseling Spaans tegen je moeder zou praten zou ze jou ook niet verstaan toch?

Groet Hennie
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
@ Hennie,

Oké ja klopt, dankjewel! Weer wat geleerd...

Nee waar ik nog de standaard instellingen van wil maken is de V100 van Marklin zelf... die wil ik terug zetten :wink:

Mvg. Falco
Re:piko hondekop!
Populier
gast

Re:piko hondekop!
Dat doe je door in CV 8 een 8 te zetten, maar dat staat natuurlijk gewoon in het boekje.

succes Hennie
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
oké,

Dankjewel!