Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

piko hondekop!

Gestart door Remie woensdag 17 december 2008, 17:36:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
piko hondekop!
Remie
gast

piko hondekop!
Hallo, net nieuwjaars kaarten gelopen en heb daar een gele hondekop van gekocht.
Rijd goed, maar een vraag, is het mogelijk om het optrekken en afremmen in te stellen. Er zit een handleiding bij, maar alleen engels of duits(daar kom ik niet zo ver mee) :(
Re: piko hondekop!
Spoorman
gast

Re: piko hondekop!
Ja dat kan. Er zit doorgaans een Uhlenbrock multiculti decoder in.

Optrek en afrem vertraging stel je in met resp. CV 3 en 4. Staan denk ik standaard op 2. Je kunt deze proef ondervindelijk verhogen tot gewenst gedrag.

Gr, Ben.
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Citaat van: spoorman op woensdag 17 december 2008, 17:49:31
Ja dat kan. Er zit doorgaans een Uhlenbrock multiculti decoder in.

Optrek en afrem vertraging stel je in met resp. CV 3 en 4. Staan denk ik standaard op 2. Je kunt deze proef ondervindelijk verhogen tot gewenst gedrag.

Gr, Ben.
En hoe kan ik dat doen?
Kan het gewoon zonder in de loc te moeten komen?
Re: piko hondekop!
Spoorman
gast

Re: piko hondekop!
Ja, wat heb je voor centrale?
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Ik rij met een mobiele station, kan ik het dan (makkelijk) instellen en hoe?
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Kan iemand mij uitleggen wat een CV is??
Is het ook mogelijk om de lichten die standaart aan staat uit te schapekel? ze wisselen niet met de rijrichting.
Re: piko hondekop!
OmeLaurus
gast

Re: piko hondekop!
Misschien heb je hier wat aan:

KLIK

wel vreemd dat de verlichting nu al niet wisseld..
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Heb ik gedaan Allemaal gelukt!

Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Wat ik niet snap is dat er standaart lichten aan staan die je niet kan uitschakelen, en niet mee gaan met de rijrichting.
Ik kan dan ook lichten inschakelen, deze gaan dan wel met de rijrichting mee.
Als ik dat doe dan zie ik rood en geel door elkaar aan allebij de kanten. Is hier ook wat aan te veranderen??
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Zullen ze hem dan opsturen? Of is het iets dat ze meteen kunnen maken??
Re: piko hondekop!
jeweve
gast

Re: piko hondekop!
Beetje winkel ruilt hem meteen om voor een nieuwe. Zou ik op staan, trouwens.
Re: piko hondekop!
Lid sinds: 2008

offline
Re: piko hondekop!
Citaat van: Remie op donderdag 18 december 2008, 14:43:20
Kan iemand mij uitleggen wat een CV is??

Een CV is een register in je decoder, ook wel te omschrijven als een geheugenplaats in het geheugenbereik van de op de decoder aanwezige microprocessor. aan de hand van de waarde die je
er in zet weet de microprocessor wat ie moet doen of hoe hij moet reageren.

in het boekje dat bij de decoder zit staat uitgelegd waar welke CV voor dient en wat je er in moet of kan zetten.

heb je hier iets aan ?
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Ik heb er zeker iets aan, alles geinstaleerd, het optrekken en het afremmen en lichten dimmen, wat ik nu niet weet is of het nog wel verstandig is om er mee door te rijden met die lichten die raar doen.
Re: piko hondekop!
OmeLaurus
gast

Re: piko hondekop!
Niet mee doorrijden, eerst even retour naar je leverancier.
Afgaande op mijn leveranciers zal 'ie wel even op de baan gezet worden en kunnen ze zo zien wat er mis is.
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Oké zal ik doen, kijken of er ergens in de vakantie een plekje is(heb hem niet in de buurt van haarlem gekocht, in den haag)
Re: piko hondekop!
OmeLaurus
gast

Re: piko hondekop!
Maffie.. iedereen in de buurt van Haarlem gaat toch naar Harlaar in Badhoevedorp ;)  8)

(shameless commercial break, maar ja ben gewoon heeeel erg tevreden over hun service)
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Ga ik ook naar toe, ze zij erg goed ja. Maar was in Den Haag en ze zeiden dat hij na de feestdagen er niet meer zou zijn. Kwam dus zo beter uit
Re: piko hondekop!
Cees
gast

Re: piko hondekop!
Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag de hondekop gekocht en bij MTE wist men mij te vertellen dat ik met de CS2 het adres kon veranderen, je snapt het al mij lukte het niet. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet Kees
Re: piko hondekop!
Lid sinds: 2006

offline
Re: piko hondekop!
Omdat in de Piko Hondekop een Uhlenbrock decoder zit , moet je bij het veranderen van CV's op het volgende letten !

Voordat je een CV gaat veranderen moet je zorgen dat de verlichting AAN staat, anders laat het zich na de verandering niet meer schakelen!!!, staat
in de gebruiksaanwijzing van Uhlenbrock decoders 8)

Mvg Gert
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Mischien een rare vraag, maar is het heel erg moeilijk om binnenverlichting in een hondekop te zetten?
Ik hoef hem niet digitaal te schakelen, mag van mij altijd aan staan.
Bij de winkel werd er gezegt dat het een uur zal duren voordat hij het voor elkaar had, maar dan was het wel te schakenen.

Kan je niet gewoon 1 draad op de sleper aansluiten en 1 op de wiel?
Re: piko hondekop!
Spoorman
gast

Re: piko hondekop!
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4622.0

Direct aan de sleper en wiel kan ook. Wel een elko toevoegen tegen knipperen door stroomonderbrekingen.

Gr, Ben.
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Ik heb er niet veel verstand ban, wat is een elko?
Re: piko hondekop!
Spoorman
gast

Re: piko hondekop!
Een condensator. Wordt opgeladen als je er spanning op zet, ontlaad als de spanning wegvalt waardoor de verlichting nog even blijft branden.

Gr, Ben.
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Waar is dat voor nodig?
Re: piko hondekop!
OmeLaurus
gast

Re: piko hondekop!
Citaat van: spoorman op maandag 05 januari 2009, 20:21:38
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4622.0

Direct aan de sleper en wiel kan ook. Wel een elko toevoegen tegen knipperen door stroomonderbrekingen.Gr, Ben.

Daarom dus ;)
De verlichting wordt er rustiger van..
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Is de kap er moeilijk of te  halen?
Als dat zo is ga ik het echt niet doen, handig ben ik daar niet in. :(
Re: piko hondekop!
Spoorman
gast

Re: piko hondekop!
5 schroefjes, staat in de gebruiksaanwijzing.

Kijk ook even hier

Gr, Ben.
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Ik ben aan het twijfelen, heb nog een paar vragen...
Is het makkelijk om er in te zetten?
Kan ik de trein niet beschadigen?
Is de marklin 73401geschikt en moeten er dan 2 achter elkaar? Zit er een weerstand standaar aan de intreuverlichting, of moet ik die er ook aan maken?
Schijnt de licht niet door de wanden heen van het plastic?
Re: piko hondekop!
marcel burger
gast

Re: piko hondekop!
Hallo:
Heb 2 honden kopjes gele en de groene.
bij de gele had ik ook last van dat de lichtjes niet schakelde heb gewoon een nwe gehad.
schijnt een probleem te zijn...
vindt wel dast de kwaliteit prijs verhouding goed is de kopjes rijden zeer goed vindt ik.. :D
Re: piko hondekop!
Remie
gast

Re: piko hondekop!
Mijn verlichting was volgens mij fout. Op de een of andere manier deed hij het bij de winkel goed en daarna geen problemen meer gehad! Raar ding...
Re: piko hondekop!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: piko hondekop!
*kick*

Ik ben inmiddels in het bezit van mijn 2e hondekop (3e hier in huis :? ), maar nou zit ik met een probleem. Naast de 3 hondekoppen op adres 3 zijn er nog meer machines op 3. Weet iemand mij uit te leggen hoe ik het adres verander. Ik heb enkel een paar mobile stations.
Re: piko hondekop!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: piko hondekop!
Hallo Laurent,

lukt zelfs met het Mobile Station om de hondekoppen met Uhlenbrock decoder van adres te veranderen!  Echter dit werkt op deze manier weer niet met Marklin locs.

Maak een trein aan met adres 1, en maak een trein aan met het nieuwe adres !! (ze staan nu toch allemaal op hetzelfde adres)

Zet het te programmeren treinstel alleen op de baan,

Selecteer het treinstel met Adres 3.
Zet het licht aan
Geef het treinstel 5 keer return, het treinstel staat nu in programmeermodus
Selecteer een loc met Adres 1 en geef deze een return (simuleert het activeren van CV 1)
Selecteer een loc Met het Nieuwe locadres en geef deze een return. (Veranderd het locadres op CV1)
Om de loc uit programmeermodus te halen, zet de stroom op de baan uit, en zet deze weer aan.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: piko hondekop!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: piko hondekop!
Dus ik moet 3 loks aanmaken? (heb toch nog lege ms, dus daarin kan ik klooien wat ik wil)
Re: piko hondekop!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: piko hondekop!
Hallo Laurent,

ja dat is wel zo handig, of je moet tussentijds steeds het adres in de database aanpassen (wat lastiger !!)

Belangrijk is wel dat je de spanning op de baan pas onderbreekt nadat je klaar bent,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: piko hondekop!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: piko hondekop!
Heey Walter dit hele belangrijke stukkie moeten we ff op de website gaan bewaren  :D
Re: piko hondekop!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: piko hondekop!
Hallo Allen,

Ik heb het onlangs zelf zitten uitvogelen, om het treinstel met het CS1 te veranderen, dit lukte dus niet met een normale CV programmering.

Het hele stukje staat in het volgende draadje,

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14825.0

met vriendelijke groet,

Walter
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
Ik heb dit zo is zitten bekijken, maar ik kreeg te horen dat er geen interieur verlichting in te bouwen is vanwege de ruimte en hoe het eraf moet. Wel vreemd als de ander dat dan weer wel kan. Maar dat zal aan mij liggen. Vanwege de pantograaf paal die in de weg zit zei die man.

De hondekop die ik heb is per direct terug gestuurd, hij kan rijden en ineens stopt hij en doet hij niks meer en dan stroom van de rails en erop hielp niks. Dus moet de trein eraf en er op nee nog niet, want ook de delen uit elkaar. Dus ik heb hem terug laten sturen. Nu eerst eens afwachten wat ze gaan doen.
Re:piko hondekop!
digi-jacques
gast

Re:piko hondekop!
@falco

ik heb hem niet meer, maar heb destijds zelf de verlichting erin gebouwd, was dan wel niet schakelbaar, maar het is best te doen.

ook heb ik een keer dat verhaal van jou gehad, deed helemaal niks meer, maar even later gewoon weer wel en nooit meer last gehad, dus heb er geen vragen meer over gesteld
Re:piko hondekop!
Chris
gast

Re:piko hondekop!
Gaat prima, heb ondertussen 8 stellen van verlichting voorzien, en op BNLS staan genoeg voorbeelden.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2006

offline
Re:piko hondekop!
De mijnus heeft ook Ledstrip verlichting, heeft Kroko 04 destijds netjes ingebouwd 8)

Het exemplaar hier stopt ook weleens gewoon uit eigen beweging, niks aan doen, gaat vanzelf weer rijden :?, beetje vreemd....maar wel leuk :mrgreen:

Kan er altijd nog eens een andere decoder in frommelen :P

Mvg Gert
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:piko hondekop!
Hoi,

Ik heb mijn hondekop vandaag terug gebracht weer de reparatie in. Hij had een kleine ontsporing gehad. Dus oke, maar de sleper ging rare geluiden maken. Dus hij ging langzamer deed moeilijk. Dus de sleper is niet goed, nu maar hopen dat ik hem snel terug krijg.

Mvg. Falco
Re:piko hondekop!
Remie
gast

Re:piko hondekop!
Als er iets is ontspoort, en er is kortsluiting dan gaat de stop automitisch op de MS. Nu druk ik op stop om verder te rijden met alletreinen. De hondekop die op het zijspoor staat die geen dienst heet :P die gaat er dan vandoor met top-speed :shock: Dan een paar keer op stop drukken en hij stopt weer.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2008

offline
Re:piko hondekop!
Citaat van: Remie op zaterdag 26 september 2009, 14:30:29
Als er iets is ontspoort, en er is kortsluiting dan gaat de stop automitisch op de MS. Nu druk ik op stop om verder te rijden met alletreinen. De hondekop die op het zijspoor staat die geen dienst heet :P die gaat er dan vandoor met top-speed :shock: Dan een paar keer op stop drukken en hij stopt weer.

Tja, een Piko hondekop......
Die van mij doet precies hetzelfde.
Zelfs als alleen de baanspanning aan staat en verder niks aangestuurd wordt, gaat ie plotseling er vandoor.

En er zijn meer mensen die het zelfde probleem gemeld hebben op het forum.

Bij jou een garantiegeval ?

Maar die van mij heeft daarvoor te lang in de doos gezeten dus stop ik er zelf een nieuwe decoder in.
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2009

offline
Re:piko hondekop!
Dag heren ik heb de groen uitvoering met gele snor van piko deze staat op een zijspoor, deze doet het heel goed gaat er niet
vandoor of wat ook, alleen als ik stroom op de baan zet gaan zijn lichten branden.
Deze blijven branden tot ik zijn adres oproep om te gaan rijden dan gaan ze uit kan ze dan gewoon aan of uit zetten onder het rijden.
groeten ger
Re:piko hondekop!
Remie
gast

Re:piko hondekop!
Dan heeft u ze aangezet en toen bent u gestopt met rijden en is de stekker er uit gegaan. Als u dan opnieuw de stekker er in doet dan volgd hij de laatste gegeven opdrachten. Als u hem selecteerd dan krijgt hij die oprdachten niet meer. Volgens mij zit dat zo.
Kan dat zo zijn?
Re:piko hondekop!
Remie
gast

Re:piko hondekop!
En het gebeurt niet al te vaak gelukkig. Ik ga er niet mee terug. Heb hem in denhaag gekocht. Ben er al eerder mee terug gegaan met lichten die niet klopten. Hij zei dat dat hoorde. Later is het vanzelf goed gekomen(best raar). Maar het hoorde niet!!
Re:piko hondekop!
woutje
gast

Re:piko hondekop!
Citaat van: Remie op zaterdag 26 september 2009, 14:30:29
Als er iets is ontspoort, en er is kortsluiting dan gaat de stop automitisch op de MS. Nu druk ik op stop om verder te rijden met alletreinen. De hondekop die op het zijspoor staat die geen dienst heet :P die gaat er dan vandoor met top-speed

Dit is op te lossen in de decoder. Het is een Uh 76320. Als je in CV 29 de waarde 2 programmer is het weg.



Hoe dat met een M* centrale gaat staat hieronder.



Gr, Ben.
Re:piko hondekop!
Remie
gast

Re:piko hondekop!
Ik weet hoe ik met mijn ms kan instellen gelukkig. Met dat duits kom ik niet heel ver na 1 jaar les. Dus als ik CV29 waarde 2geef is het weg? Mooi zo, bedankt!
Re:piko hondekop!
Lid sinds: 2008

offline
Re:piko hondekop!
Ja Ben,

ook van mij bedankt voor de tip !
het gaat dan zeker om bit 2 - alleen digitale besturing mogelijk....

grv Huub
Re:piko hondekop!
woutje
gast

Re:piko hondekop!
yep