Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130

Gestart door sjnoebel dinsdag 16 december 2008, 22:58:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Ik ben dus nieuw hier en wil een baan in de USA stijl gaan maken. De ruimte die we hebben is vrij beperkt namelijk 250 bij 130. Kunnen we hier een H0 baan aanleggen of zijn we op de N aangewezen.

Is het bij deze maat ook mogelijk een schaduw station te maken of is de ruimte daar te klein voor. We willen geen standaard "rondje"

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Hoi Sjnoebel,

Ik geloof niet dat ik je al formeel begroet heb op dit forum, dus bij deze: welkom op dit gezellige forum vol behulpzame leden met allen een groot hart voor een grote hobby!

Goed, nu je vraag. Op 250 x 130 kun je best een, zei het bescheiden, H0 baan bouwen. Een schaduwstation is zeker mogelijk, denk eens aan meerdere verdiepingen waarbij je bijv. op de onderste laag het schaduwstation maakt. Als je e.e.a. niet te ruim uitbouwt en van het credo "weinig is veel" uitgaat (dit wil zeggen dat je d.m.v. goed uitgekiende scenery, gebouwen en landschap met weinig rails een mooie baan kan maken die ook nog voldoende rij-eigenschappen heeft) dan is dat best te doen.

Op schaal N is natuurlijk een iets grotere baan aan te leggen, het is maar wat je wil. Maar als je echt aangewezen bent op 250 x 130 dan is dat best een aardig oppervlak voor H0, met schaal N kun je iets meer maar vergis je niet; het is niet zo dat schaal N betekent dat je meteen 2 x zoveel ruimte kan gebruiken voor een baan! Let vooral op de geometrie van de rails en wissels/kruisingen.

De keuze is natuurlijk aan jullie welke schaal het wordt.

Ik heb wel één of twee spoorplannen liggen voor een Amerikaanse baan, ik zal eens zien of ik die ingescand krijg. Kwestie is alleen hoe ik ze bij jullie krijg, als jullie die willen natuurlijk. Wellicht mij even een persoonlijk bericht sturen dan kan ik dit via e-mail regelen. Geen probleem.

In elk geval succes ermee! En ik hoor wel of er behoefte is aan railplannen voor een US-baantje. Volgens mij zijn die, als mijn herinneringen correct zijn, ook nog niet eens zo groot qua oppervlakte.

Vele groeten,

Crowtje
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Hallo Sjnoebel,

Voor typisch Amerikaanse sporenplannen in schaal h0 op beperkt formaat (ca. 2,4 x 1,2 m) kun je hier kijken:

klikkerdeklik

De banen hebben over het algemeen een stedelijk karakter.

Groet,
Ronald
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Ook van mijn kant een welkom op het forum 8)

Misschien moet je eens een schets voor jezelf proberen maken met een gevouwen hondenbeen, of met iets dat jij in gedachten hebt. Dat maakt het ook makkelijker voor ons om tips te geven en dan ga je ook veel meer voldoening krijgen :wink: Laat hier maar wat tekeningetjes zien :)

Aan mijn vorig baanplan heb ik meer dan een jaar geschetst en getekend en dan uiteindelijk vond ik dat de stijgingspercentages nog te hoog waren. Resultaat: niets meer mee gedaan en aan mijn kleine project begonnen :)
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Ik heb er twee on line gezien waarvan ik denk die komen al aardig in de buurt.

Ik moet eerlijk zeggen ik ben meer iemand die niet graag tekent en doet, ik ga liever aan de slag.

De twee zijn deze hieronder, die heb ik ergens gezien maar weet niet meer waar, ik heb alleen de link van het plaatje aan mijn favorieten toegevoegd en een baan die ik in een ander topic hier on line heb zien staan van jou Gerrit. Waarschijnlijk ga ik iets proberen te combineren van beiden.

Wat zijn volgens jullie de plus en minpunten van beide banen?

Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
ik vind de rangeer sporen zeer kort maar ik weet niet wat voor locs op je baan hebt rijden en er rijden maar weinig locs teglijk nasar mijn mening
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Citaat van: sjnoebel op zaterdag 27 december 2008, 19:09:09

opmerkingen:
- het inhaalspoor in de doodlopende lijn is zo kort dat er nauwelijks één loc kan staan. Dit is zonde van de wissels.
- ook de opstelsporen rechtsonder zijn zo kort dat je de wissel beter weg kan laten. Maak dan linksonder nog een opstelspoor.

Als je met lange Amerikaanse treinen wilt rijden, kun je aan de onderzijde beter een lang inhaalspoor maken (eventueel mbv meegebogen wissels). De opstelsporen kunnen in het middel geplaatst worden of vervallen.

groetjes
Henk
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
@ sjnoebel: Met mijn baanplan zat ook het probleem dat de stijgingspercentages voor mij te hoog waren (ik wou max 2.5% aanhouden), maar dit kan heus wat hoger genomen worden. Laat maar wat moois zien, hier valt wel één en ander te combineren 8)

@ Henk: Het doodlopende stukje was voor mij eigenlijk bedoeld als een plaats aan een lokale houtzagerij waar een loc de wagonnen afzette, iets doorreed, via het andere spoor de wagons aanhaakte en weer doorreed naar het grotere station. Mijn idee was een lokaal stationnetje in de Belgische Ardennen. Waar maximaal 4 à 5 korte treinen zouden rijden :) Maar jouw opmerkingen zijn wel goed hoor, zo had ik het nog niet bekeken. Dank daarvoor :P
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Zo na een avondje klooien is er het volgende uitgekomen. Ik heb het met het gratis programma Trackplanner gedaan (ben en blijf een nederlander  :D. Alleen heb ik een probleem met aansluiten van het track in het rood omrande rondje! Hulp is dus gewenst!

Wellicht is er iemand zo aardig om het in wintrack te zetten?  8) Alvast super bedankt!!!

En ow ja op- en aanmerkingen en uiteraard ook tips zijn welkom!  :D

Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Er zijn ook gratis demo's te downloaden van Wintrack hoor en daar zit een functie in om de rails automatisch te laten verbinden door het programma zelf 8)

Heb toch even wat vraagjes bij je baanplan.




  • Helemaal links heb ik een cirkel getrokken omdat ik niet goed snap hoe de sporen hier lopen, ook zal dit qua stijgings- of dalingspercentage zeer moeilijk worden.
  • Waarom geen gebruik maken van parallelsporen? Je gebruikt 2x 24130, leg er een 24230 naast en je hebt een mooi parallel lopend spoor wat ik persoonlijk mooier vind :)
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
@ gerrit, de cirkel links zijn de twee rechte sporen een klein bergstationnetje en het station afkomstig van het grote station loopt hieronder door en loopt recht naar achteren en gaat achter langs en komt dus uit bij dat nog te dichten gat. IK heb het in wintrack geprobeerd vanmiddag maar krijg het gat echt niet dicht, helaas, dus tips zijn welkom.

Bedankt voor de tip ik heb de sporen nu gelijk lopen!

Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Citaat van: sjnoebel op zondag 28 december 2008, 22:49:31
@ gerrit, de cirkel links zijn de twee rechte sporen een klein bergstationnetje en het station afkomstig van het grote station loopt hieronder door en loopt recht naar achteren en gaat achter langs en komt dus uit bij dat nog te dichten gat. IK heb het in wintrack geprobeerd vanmiddag maar krijg het gat echt niet dicht, helaas, dus tips zijn welkom.

Bedankt voor de tip ik heb de sporen nu gelijk lopen!



ah, vanuit het grote station loopt dus 1 spoor naar links weg, onder het bergdorp door....., duidelijk :D
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Zo hieronder dan de aangepaste versie. De twee sporen in de rechtbovenhoek gaan naar het schaduw station. Alleen het gat krijg ik niet gedicht, zou het fijn vinden als me hier iemand mee kan helpen.

Alvast bedankt.


Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Sjoebel,

Om in Wintrack meer kans te maken dit gat te dichten zul je eerst enkele rails moeten verwijderen ter weerszijden van het "gat". Haal rechts alles weg tot aan het wissel en links de laatste rechte en gebogen rail. Vraag dan aan Wintrack een oplossing. De kans dat er oplossingen worden gevonden wordt daarmee veel groter. Lukt het dan nog niet, haal dan van het van links komende spoor nog één of twee rechte rails weg.
Ik gebruik de functie van Wintrack heel vaak, het werkt vrijwel altijd; voordeel voor mij is dat ik met k-rails werk waarbij je veel meer kleine hulpstukjes hebt waarmee je kunt "spelen". 8)

Oh ja, als je dan toch in Wintrack tekent geef dan de verschillende spoorniveaus een verschillende laag en vervolgens een verschillende kleur. Het spoorverloop is dan beter te volgen.

Succes ermee.

Groet,
Ronald
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Je krijgt het gat nooit opgevuld met alleen rechte rails, want de twee sporen bevinden zich in een hoek (waarschijnlijk 90-30-24= 36 graden). Je zult minimaal een 30 graden boog en een 6 graden opvulstukje 24206 nodig hebben.

Gebruik de tip van Rorail en laat Wintrack het werk doen.

groetjes
Henk
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Zo baanplan is compleet, heb het een en ander nog omgegooid. Hieronder het uiteindelijke plan. Het ziet uit alsof sommige niet aansluiten maar dat is gezichtsbedrog, de rails hebben we al op de tafel gelegd en het klopt allemaal precies.

Helaas is op het plaatje niet helemaal goed te hoogte en zo te zien.

Deze week zal ik verder gaan in Modelbaanbouw met een nieuw draadje met foto's erin van het aangeschafte materieel.

Tips zijn uiteraard nog welkom.

Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Misschien een beetje laat, en waarschijnlijk zijn anderen het nog wel met mij eens, maar misschien zou je niet alles zo netjes langs de rand moeten leggen.

je hebt een aardige ruimte ter beschikking, ik zou zelf met wat meer diagonaal gaan werken, bijv je station...

ik weet het, beetje laat , maar toch.

succes
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
@ digi-jacques bedankt voor de tip. Ik heb in eerste instantie dit baanplan gemaakt omdat in het midden een dorpje moet ontstaan. Ook heb ik nog niet veel ervaring met het ontwerpen van spoorplannen, dus wellicht heb je een voorbeeld voor me van een soort plan wat je bedoeld met meer diagonaal werken.

Alvast bedankt.
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
niet zo gauw voorhanden, maar bijvoorbeeld;


het linkerspoor links onderaan iets laten doorlopen, vervolgens inderdaad de bocht om, maar iets meer dan de 90 graden die het nu doet, dus een beetje schuin omhoog, vervolgens een zwakke bocht naar rechts laten maken, en dan weer aansluiten op je traject.

als het ware maak je in je station dus een flauwe bocht, is wel heel speels, vind ik

misschien dat iemand het wel kan uitwerken of voorbeeldje weet staan


Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Citaat van: sjnoebel op zondag 04 januari 2009, 09:27:53
Zo baanplan is compleet, heb het een en ander nog omgegooid. Hieronder het uiteindelijke plan. Het ziet uit alsof sommige niet aansluiten maar dat is gezichtsbedrog, de rails hebben we al op de tafel gelegd en het klopt allemaal precies.

Helaas is op het plaatje niet helemaal goed te hoogte en zo te zien.

Deze week zal ik verder gaan in Modelbaanbouw met een nieuw draadje met foto's erin van het aangeschafte materieel.

Tips zijn uiteraard nog welkom.



even je formaat aanpassen

Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Als je onderaan van rechts naar links die "kronkelbaan door het midden" oprijdt, kan je je loc keren (keerlus dus),
maar nadien kan je alleen onderaan nog van links naar rechts passeren, en nergens meer keren ...
Daar zou ik toch nog eens naar kijken als ik jou was.


groeten,
Kris
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Zo na een weekje geklooit te hebben met wintrack is dit eruit gekomen. Ik kom er maar niet uit hoe je die niveaus kunt aan geven dus excuses daarvoor.

Het 3d beel met landschap komt er niet zo uit te zien, maar ik had geen zin al die huisjes enzo erin te tekenen ben liever in het echt ermee bezig  !

Ik weet het is net of er vanalles niet kan passen, maar op de plaat ligt het toch echt perfect, het kan wel zijn dat ik op de plaat sommige rails op andere plekken heb zitten maar dit is hoe het er wel uiteindelijk uit ziet.





Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Ik kan je baanplan wel van hoogtes voorzien? Dan moet ik het wel in Anyrail maken maar dat maakt niet uit?

Je zegt het maar, is een kleine moeite!
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Citaat van: Nameless op zaterdag 24 januari 2009, 11:37:58
Ik kan je baanplan wel van hoogtes voorzien? Dan moet ik het wel in Anyrail maken maar dat maakt niet uit?

Je zegt het maar, is een kleine moeite!

zieltjes aan het winnen voor je site, of is dit een gratis aanbieding.
Re: Beginnersbaan kleine ruimte 250 x 130
Citaat van: redskin op maandag 02 februari 2009, 13:34:03
Citaat van: Nameless op zaterdag 24 januari 2009, 11:37:58
Ik kan je baanplan wel van hoogtes voorzien? Dan moet ik het wel in Anyrail maken maar dat maakt niet uit?

Je zegt het maar, is een kleine moeite!

zieltjes aan het winnen voor je site, of is dit een gratis aanbieding.
Gratis....