Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt

Gestart door Schienenbus dinsdag 16 december 2008, 21:20:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Ik ben in het bezit van een mooie T3 (37141) loc. Maar heb een probleempje er mee. Als ik deze op de baan zet en de CS1 op on zet gaat ie vanzelf als een speer vooruit :( :( Kijk ik dan bij de loc staat de snelhied gewoon op 0. Door de snelheid omhoog te draaien past ie de snelheid aan en kan ik m stoppen door terug naar 0 te draaien. Ik vind dit behoorlijk vervelend... Nu heb ik meerdere MFX loc`s die dit euvel niet hebben.

De loc is al eens terug geweest naar de winkel en na enkele dagen kwam ie terug met de opmerking er was niks aan te doen zou zo horen :( :( Kan mij niet voorstellen dat dat inderdaad zo is.

Zoekend op het forum kom ik mensen tegen die ook een T3 bezitten maar het probleem wordt nergens benoemd.
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Ik weet niet precies wat voor decoder erin zit maar doorgaans los je dit op door de analoog herkenning uit te zetten in CV29, bit 2 op 0. Weet je daar raad mee?

Gr, Ben.
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Citaat van: spoorman op dinsdag 16 december 2008, 22:14:34
Ik weet niet precies wat voor decoder erin zit maar doorgaans los je dit op door de analoog herkenning uit te zetten in CV29, bit 2 op 0. Weet je daar raad mee?

Gr, Ben.

ZZorry maar dit is als chinees voor mij...CV29, bit 2 op 0 :? :? Wil je me daar wat meer over vertellen hoe en waarmee ik dat kan aanpassen

Dit is een foto van het forum van eenzelfde T3. Weet niet welke decoder het is, ben nog niet zo thuis als herintreder in decoders etc
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Lijkt me een ESU decoder. Deze kun je toch programmeren met je CS. Heb je een handleiding?
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Mfx decoder zit er in.

ik heb ook een T3.
De lok zal zich bij elke mfx centrale aanmelden.

Of staat al in je persoonlijke locdatabase van je CS.


Waarschijnlijk is er een instelling of zo veranderd.

Je zou de decoder kunnen resetten door je T3 op je programmeerspoortje te zetten.
Het resetten van een mfx decoder gaat niet vlug met een CS, dus laat hem echt een 20 minuten of zo staan.

Mocht dit ook niet helpen dan is het tijd voor een nieuwe decoder.
Of mag Marklin er een nieuwe instoppen als je nog garantie hebt.







Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Citaat van: Davy op dinsdag 16 december 2008, 23:57:04
Mfx decoder zit er in.

ik heb ook een T3.
De lok zal zich bij elke mfx centrale aanmelden.

Of staat al in je persoonlijke locdatabase van je CS.

Waarschijnlijk is er een instelling of zo veranderd.

Je zou de decoder kunnen resetten door je T3 op je programmeerspoortje te zetten.
Het resetten van een mfx decoder gaat niet vlug met een CS, dus laat hem echt een 20 minuten of zo staan.

Mocht dit ook niet helpen dan is het tijd voor een nieuwe decoder.
Of mag Marklin er een nieuwe instoppen als je nog garantie hebt.
Hallo Schienenbus,

Dat het een MFX was wist je al. Zo te zien is het een ESU LokPilot 61601.



Een nieuwe erin stoppen wat Davy zegt kan altijd nog. Het is het waard om onderstaand te proberen.

In hoofdstuk 8 van je CS manual staat hoe je CV's kunt programmeren:

Zet je lok op het programmeerspoor.
Probeer eerst in CV8 de waarde 8 te schrijven zoals Davy zegt. Hiermee reset je de decoder.
Schrijf de waarde 0 in CV29, hiermee is analoog herkenning uitgezet.

Succes, laat de afloop weten of laat je helpen.

Gr, Ben.
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
De decoder is welliswaar van ESU maar is voor Marklin aangepast (software).
Een aantal instellingen kunnen met deze decoder niet gedaan worden.

Mvg,
Peter
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Peter,

Welke kun je dan niet? Schrijven in 1 - 80 lukt toch wel?

Gr, Ben.
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Citaat van: spoorman op woensdag 17 december 2008, 08:10:43
Welke kun je dan niet? Schrijven in 1 - 80 lukt toch wel?
Adressen, optrek- en afrem en max. snelheid, geluidssterkte e.d. wel, een x- aantal instellingen voor bepaalde funkties en geluid niet.


Mvg,
Peter
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Ok, dan is mijn bovenstaande bijdrage in de oplossing niet correct. Rommel die OEM decoders.

Gr, Ben.
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Je kan de decoder met een CS 1 gemakkelijk resetten en dat hoef helemaal niet via cv's
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Het ging mij om de analoog herkenning CV 29.....

En vergeet dat gemakkelijk maar gezien jouw opmerking dat dat wel eens 20 minuten kan duren. Gaat zeker langs telepathische weg via Goppingen.

Gemakkelijker kunnen ze het bij M* niet maken, wel leuker. :wink:
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Zolang duurde dat met een mfx sound decoder.

Een normale decoder zal wel wat vlugger gaan.

Ook het analoog uit zetten doe je met een CS gewoon door een vierkantje aan te vinken.
Je hebt met een mfx decoder en een CS niets te maken met CV's het kan wel maar tekst en uitleg is wel wat gemakkelijker.



Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Bedankt. Ik leer hier allemaal dingen (die ik niet leren wil).

Hoop wel dat Scheinenbus z'n probleem op kan lossen.
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Hallo allemaal,

Ik ga proberen om de optie analoog rijden uit te schakelen. Zelf heb ik nog nooit iets veranderd in een decoder, dan heeft het dus altijd al aangestaan. Wordt dit standaard door marklin gedaan of is er willekeur in? Mijn 7 andere MFX loc`s hebben dit namelijk niet

En als ik doordenk komt het dan doordat er standaard spanning op de baan staat? en daardoor de loc grand vites vooruit vliegt :?:

Alvast bedankt voor het medenken

Wel moet ik nog op zoek naar een 2e stekker om het programeerspoor aan te sluiten op de CS...  Iemand een art nr en winkel bij de hand :?: Of kan het geen kwaad om de stekker van het rijspoor om te steken en alle andere loc`s van de baan te halen. Er blijven dan wel K84 en K83 decoders op zitten.
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
De optie analoog rijden staat bij elke mfx marklin loc altijd aan.

Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Citaat van: Davy op woensdag 17 december 2008, 18:28:17
De optie analoog rijden staat bij elke mfx marklin loc altijd aan.



Vreemd dat de ander loc`s dan niet dit euvel hebben
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Zet 'm is uit.
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
En dat hoeft niet op je programmeerspoor omdat je mfx loks overal kan programmeren en dat alleen die lok waarbij je iets wilt wijzigen ook daadwerkelijk wordt gewijzigd.

Dit mag je niet doen met programmeerbare mm decoders of multiprotocol decoders.
Die moeten het programmeerspoor op.



Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Ik wil je niet ontmoedigen, en..... al het proberen is natuurlijk de moeite waard, maar...
Het kan ook goed zijn dat de decoder is gesneuveld, en alleen nog analoog herkend.
Ik heb dit eens gehad met een BR216 uit startset 29820. Had een half jaar lekker gereden. Ineens reed hij met een spurt weg toen ik hem op de rails zette. Lok meldde zich ook niet meer aan. :?

Deze heb ik opgestuurd naar Keuterman en is toen onder garantie gerepareerd.

Ik hoop dat het bij jou iets anders is, maar houd er rekening mee dat het ook gewoon een defekte decoder kan zijn.

Treinsmurf
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Citaat van: Davy op woensdag 17 december 2008, 18:56:39
En dat hoeft niet op je programmeerspoor omdat je mfx loks overal kan programmeren en dat alleen die lok waarbij je iets wilt wijzigen ook daadwerkelijk wordt gewijzigd.

Dit mag je niet doen met programmeerbare mm decoders of multiprotocol decoders.
Die moeten het programmeerspoor op.



Dat scheelt alweer wat knutselen (raar uit het toetsenbord van een modelspoorder :) ). Alle MFX loc`s kunnen op de baan blijven en het kan geen kwaad :D
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Citaat van: Davy op woensdag 17 december 2008, 18:28:17
De optie analoog rijden staat bij elke mfx marklin loc altijd aan.
Bij een Marklin mfx decoder kun je alleen de max. snelheid in analoog bedrijf instellen met REG 79 waarde ligt tussen 01 en 63.

Bij Marklin MM decoders spreekt men niet van CV(configuratie variabelen) maar van REG (registers).
Ook bij de laatste TAMS decoders spreekt bij DCC over CV’s en bij MM over REG.
Voorbeeld: http://www.tams-online.de/htmls/produkte/fd_r/FD-R_Basic.pdf

Mvg,
Peter
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Voor kleine veranderingen doe ik dit vaak genoeg ga ik heel veel veranderen dan gaat ie echt het programmeerspoor op.



Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Het is opgelost :D :) :D :) :D :)

De optie analoog rijden uitgeschakeld en bij een uit/aan van de cS1 blijft ie netjes staan waar ie staat.

Mijn dank voor het meedenken.

Wel dom/vreemd dat ze dat bij het opsturen voor reparatie niet wisten  :? Voor niets een poos de loc kwijt geweest
Re: T3 (37141) spurt weg als ie op de baan komt
Graag gedaan! :wink:

Gr, Ben.