Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Spoorwegovergang 7592 werkt niet

Gestart door Nathan dinsdag 16 december 2008, 18:02:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Vandaag heb ik spoorwegovergang 7592 gekocht. Deze is bedoelt voor mijn k-rail baan. Helaas zat er geen beschrijving bij. Wel kreeg ik een uitleg en een getekende beschrijving mee hoe ik deze moet aanlsuiten. Nu ben ik niet technisch dus als iemand mij even kan helpen graag!

Ik heb de gele draad met beide kanten van de overgang (de bomen) aan elkaar verbonden. Een tweede gele draad bijgevoegd, deze gaat naar mijn tweede trafo (voor wissels lampjes. ed. ) op plus (geel).

Verder moest ik een bruine draad verbinden met een spoorstaaf en deze niet op de tweede trafo aansluiten maar rechtreeks aansluiten op de voeding (trafo) van het mobilestation.

Helaas het werkt niet. Wat doe ik fout?
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Citaat van: Nathan op dinsdag 16 december 2008, 18:02:18Ik heb de gele draad met beide kanten van de overgang (de bomen) aan elkaar verbonden. Een tweede gele draad bijgevoegd, deze gaat naar mijn tweede trafo (voor wissels lampjes. ed. ) op plus (geel).

Verder moest ik een bruine draad verbinden met een spoorstaaf en deze niet op de tweede trafo aansluiten maar rechtreeks aansluiten op de voeding (trafo) van het mobilestation.
Ook de bruine draad van je tweede trafo moet je aansluiten op de spoorstaaf.

Mvg,
Peter
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Citaat van: Nathan op dinsdag 16 december 2008, 18:02:18
Vandaag heb ik spoorwegovergang 7592 gekocht. Deze is bedoelt voor mijn k-rail baan. Helaas zat er geen beschrijving bij. Wel kreeg ik een uitleg en een getekende beschrijving mee hoe ik deze moet aanlsuiten. Nu ben ik niet technisch dus als iemand mij even kan helpen graag!

Ik heb de gele draad met beide kanten van de overgang (de bomen) aan elkaar verbonden. Een tweede gele draad bijgevoegd, deze gaat naar mijn tweede trafo (voor wissels lampjes. ed. ) op plus (geel).

Verder moest ik een bruine draad verbinden met een spoorstaaf en deze niet op de tweede trafo aansluiten maar rechtreeks aansluiten op de voeding (trafo) van het mobilestation.

Helaas het werkt niet. Wat doe ik fout?

Nathan,

Begrijp ik goed, dat je locs rijden op een mobile station plus bijbehorende transformator en dat je daarnaast nog een aparte trafo hebt voor lampjes, wissels, etcetera?
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Inderdaad. Mijn loc rijdt alleen op de trafo met bijbehorende mobile station. De andere trafo alleen voor de wissels, lampjes. Ik ben echt nu even de weg kwijt hoe ik de draden moet aansluiten.

De mogelijkheid van Peter begrijp ik niet goed. Dus twee bruinen draden aansluiten? Op de massa of plus en op welke trafo?
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
De bruine draad moet ergens op je baan van de spoorstaven (dus niet de middenleider) naar de massa (bruine)  aansluiting van de tweede trafo, dus NIET naar de trafo van het Mobile Station.
Zie ook blz 13 van deze handleiding voor de vergelijkbare overweg voor C-rail:
http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/930Spoorwegovergang.pdf
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Ik had eerst de bruine op de tweede trafo, dus niet die van het mobile station. Dan klappen de bomen gelijk dicht en de lampjes gaan branden. Dit blijft zo en maakt vreselijk lawaai. Dus dit werkt ook niet echt.

Daarom moest ik van de winkel de massa (bruin) op de spoorstaaf aansluiten en dan aansluiten op de trafo van het mobile station.
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Had je de bijbehorende contactrails wel goed op de overweg aangesloten, namelijk aan elke zijde één en met de geïsoleerde spoorstaaf aan de zelfde spoorstaaf?
Tenslotte mag de bruine draad niet aan het geïsoleerde spoorstaaf deel van de overweg aangesloten worden!
Die bruine draad moet echt niet naar de trafo van je mobile station.
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Ik heb de contactrail allebei aan één zijde aangesloten. Dus één links en één rechts van de overgang. De bruine draad heb ik ook aan die zijde aangesloten op de spoorstaaf aan die zijde.

Nu heb ik de contactrail wel iets van de overgang geplaatst. De eerste 5 rail verderop. Of moeten die contactrail wat dichter bij de overgang komen?

Oef, woonde je maar om de hoek, kon je even kijken!
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Ik dacht dat bij K-rail de spoorstaven altijd ten opzichte van elkaar geïsoleerd zijn. Dus door het tussenvoegen van 5 normale rails verleng je de sectie die als contactrail functioneert. Dat is prima.
Nogmaals, de snedes in de spoorstaaf van de contact rails moeten in elkaars verlengde liggen!!
De bruine draad moet aangesloten worden op de spoorstaaf die niet door de snedes onderbroken is.
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Geweldig! Ja dat was het probleem. De bruine draad moet aan de andere spoorstaaf. Wel bromt hij wat, is dat normaal?
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Hij mag alleen brommen als ie in werking is, dus als de bomen naar beneden zijn.
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Ok, dus dat brommen hoort er bij. Ik wil je hartelijk bedanken voor je advies.

Groet,

Nathan
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
graag gedaan
Re: Spoorwegovergang 7592 werkt niet
Ik kom na enkele weken toch weer terug op deze spoorwegovergang. Hij werkt prima. Alleen erg ik mij kapot van het zeer luidruchtig brommen als de bomen dichtklappen. Geprobeerd vast te schroeven, iets onder te leggen enz. maar niets helpt.

Misschien mag hij wel iets brommen maar wellicht niet te hard. Wie komt met de oplossing!