Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?

Gestart door sn00zerman maandag 15 december 2008, 11:10:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Hello Folks,


Bij deze wil ik even een ideetje van mij toelichten, en eens informeren of hier interesse in is.
Ik heb hier thuis, her en der wat PDA's liggen rondslingeren met Windows CE en Windows Mobile op.
(al dan niet met Wifi uitgerust, of de mogelijkheid om er een Wifi kaartje bij te plaatsen)

Aangezien mijn baan zich uitstrekt over 2 tegenoverliggende muren, had ik al het idee dat mijn handregelaars
zowieso draadloos zouden moeten worden. (dit wordt dus zelfbouw, want ik ben ze nog nergens draadloos
tegengekomen)
En wat meestal begint met een klein ideetje van mij, is na verloop van tijd, een heus project ;-)
Het leek me ook wel handig om de handregelaar zelf, zonder aan de PC te hoeven raken, te kunnen koppelen
aan een andere Loc.
Ondertussen heb ik al wat zitten spelen met de logische & speciale acties van koploper, en doormiddel van
bezetmelders is het mogelijk om een handregelaar te koppelen aan een andere loc.

Ik zou vervolgens een PDA nemen, en hierop zelf software schrijven (kan niet zo moeilijk zijn, heb jaren als programmeur gewerkt, en heb al heel wat geschreven op die dingen), dat via Wifi, een connectie legt
met een kleine "service" die dan draait op de koploper PC.
Wel zou je een extra seriële poort nodig hebben, om nog een stukje zelf ontwikkelde hardware aan te hangen.
Die service zou dan "luisteren" naar de PDA, en de data over seriële poort naar die zelfgebouwde hardware
sturen, die dan op zijn beurt, bezetmelders aan/uit zet, zodat koploper dit kan detecteren.

Zodoende kan je dan alle functies, rijden/stoppen/keren/(ont)koppelen enz ... vanop de PDA kunnen bedienen,
en doormiddel van een paar extra knoppen op het PDA-scherm, zou je dan ook van Loc kunnen wisselen.
(De bedoeling is dat de afbeelding van de actieve loc op de PDA getoond wordt, dezelfde afbeelding als die
in koploper getoond wordt)

Enkele vragen:
- Lijkt dit een praktisch iets ? Zijn er hier kandidaten die zoiets wel zien zitten in gebruik,
  of gaat dit bijzonder onhandig zijn ?
- Wijzigingen in koploper of andere zaken zijn niet nodig volgens mij,
  je hebt alleen een PDA met windows mobile & Wifi nodig, een Wifi netwerk thuis (waar je koploper PC aan hangt), en dan een stukje zelfgebouwde hardware (wat zo simpel is dat de kosten zeker onder de 15 euro zullen blijven)
- Nog iemand opmerkingen/suggesties/commentaar ?

Nog een laatste bijkomende gedachte:
- Misschien kan ik de software op de PDA wel uit 2 tabbladen laten bestaan, en op het 2de tabblad de
mogelijkheid geven van een soort "extern tableau" ?
(met diezelfde hardware kunnen dan extra bezetmelders geschakeld worden)



groeten,
Kris
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Hallo Kris,

Lijkt me en mooi project! Ik zou alleen wel kijken of je Koploper niet rechtstreeks kunt voeden met stuursignalen (dus zonder dat extra stukje hardware). En als die hardware al echt nodig is, het via een USB poort aansluiten.

Veel PC's (m.n. laptops) hebben tegenwoordig geen seriele poort meer, en USB-Serieel dongles hebben ook zo hun problemen...

Succes ermee!

EgMaf
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Wat je zegt over die seriële poort, daar heb je inderdaad een punt ;-)
een PIC 18F4550 heeft USB "onboard", en daar heb ik ook al mee gewerkt, dus ik kan inderdaad
beter voor USB gaan dan ;-)

Tja, koploper rechtstreeks aansturen, ik heb het daarover ooit in een grijs verleden met Paul eens over
gehad, om iets extra in koploper te laten bouwen, maar hij adviseerde me toen om me aan de
"standaarden" te houden. Als het met extra hardware gaat, zijn we ook niet beperkt tot koploper zelf,
waarschijnlijk kan andere software ook wel op basis van bezetmelders een handregelaar gebruiken ;-)


groeten,
Kris
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Nadeel van de keuze voor extra hardware is (o.a.):
- Minder flexibel bij nieuwe functionaliteiten (wie weet wat je later nog bedenkt :) )
- Kosten: Je hebt dan niet alleen die hardware nodig, maar ook voldoende extra terugmelders.  Hoe wil je het doen? Numerieke adressen hexadecimaal beleggen op 16 terugmeld-adressen bijvoorbeeld?
- Snelheid: Hoe lang moeten de "schakelpulsen" per signaal dan zijn, hoeveel schakelpulsen heb je nodig voor 1 signaal? En hoe lang duurt het dan om 1 opdracht via decoders aan Koploper door te geven?
- Betrouwbaarheid: Hoe regel je dat de handregelaar ook weet of het omzetten in Koploper gelukt is?
- In Koploper moet er toch e.e.a. op aangepast worden: De bezetmelders & acties moeten in de database worden toegevoegd. Misschien is dat wel meer werk dan een softwarematige interface...?
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Hallo Kris,

Met welke ontwikkelomgeving ga jij de software voor de PDA maken??

Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Leuk project.

Ik kom ineens op een idee!
Als je een CS1 of ECoS hebt kan het zelfs zonder hardware.
Deze apparaten kunnen nl. via het netwerk aangestuurd worden.
Dan maak je gewoon met je PDA met wifi een verbinding naar je CS/ECoS.

Dat ga ik zeker eens uitproberen! Ik programmeer ook regelmatig software voor PDA's en heb al eens zitten experimenteren met het aansturen van m'n CS via de PC.

Koen
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
@Loc-driver => C# .NET compactframework

@Egmaf,
Misschien denk ik te simpel, maar voor een gewone handregelaar en extern tableau, heb je zowieso toch
ook bezetmelders nodig ?
Het enige wat ik doe, is de "knoppen" op de PDA zetten, wifi ertussen, en een stukje hardware die dan
de "knoppen" als het ware indrukt die eigenlijk op de PDA zitten nu.
Als je het zonder PDA wil doen, moet je zowieso in koploper ook het één en ander definiëren/configureren.
Ik moet volgens mij dus geen rekening houden met schakeltijden en pulsen enzo,
alleen moet ik op de PDA de mogelijkheid geven om aan te geven welke bezetmelders actief dienen te worden,
bij het indrukken van een knop. (beetje zoals koploper een bezetmelder aan een knop ofzo hangt hé)


Die extra hardware kan er inderdaad misschien tussen uit, als ik een virtuele COM-poort zou kunnen voorzien
in m'n software, dan zou ik de signalen van MrDirect of Intellibox ofzo kunnen "onderscheppen", mijn data
er "tussen" duwen, en koploper laten connecteren met die virtuele com-poort i.p.v. rechtstreeks op de poort
van MrDirect of Intellibox. Maar dat wil wel zeggen dat ik mij in het protocol moet verdiepen waarmee
intellibox of MrDirect communiceert met koploper. Als ik dit dan ook nog eens moet gaan implementeren voor
elke centrale waarmee koploper overweg kan, dan ben ik nog wel een tijdje bezig alvorens de eerste
versie er aan komt ;-)


groeten,
Kris
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Citaat van: sn00zerman op maandag 15 december 2008, 13:16:24
@Loc-driver => C# .NET compactframework

Hé, dat ken ik  :)

Koen
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Hallo Kris,

Zoiets als hier:


Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Citaat van: sn00zerman op maandag 15 december 2008, 13:16:24
@Egmaf,
Misschien denk ik te simpel, maar voor een gewone handregelaar en extern tableau, heb je zowieso toch
ook bezetmelders nodig ?
Het enige wat ik doe, is de "knoppen" op de PDA zetten, wifi ertussen, en een stukje hardware die dan
de "knoppen" als het ware indrukt die eigenlijk op de PDA zitten nu.
Als je het zonder PDA wil doen, moet je zowieso in koploper ook het één en ander definiëren/configureren.
Ik moet volgens mij dus geen rekening houden met schakeltijden en pulsen enzo,
alleen moet ik op de PDA de mogelijkheid geven om aan te geven welke bezetmelders actief dienen te worden,
bij het indrukken van een knop. (beetje zoals koploper een bezetmelder aan een knop ofzo hangt hé)
Wat bedoel je dan precies met een handregelaar?
Als je ermee locs wilt kunnen kiezen en regelen (snelheid, richting, functies), dan zul je veel complexere commando's moeten sturen naar Koploper dan wanneer het alleen maar gaat om het omleggen van een wissel. En bij complexere commando's (codes), komt het snelheids-aspect pas om de hoek kijken.

Ik ben geen programmeur, maar stel het me zo voor:
Stel je wilt met je handregelaar van een loc de snelheid (+ richting) en functies aan kunnen sturen. Dan heb je een adresruimte nodig van <aantal mogelijke locadressen> + <aantal mogelijk snelheidstrappen + richting> + <aantal mogelijk functies> (+ wat ik nog vergeten ben :) ). Elke s88 poort kent 2 standen, dus die adresruimte bereik je dan door of veel s88 poorten tegelijk te gebruiken, of (wanneer dat aantal te groot wordt), door elke code op te splitsen in meerdere cycli (bijvoorbeeld: eerst locadres, dan snelheid, dan functies).
Stel je hebt (bijvoorbeeld) 1 sec. nodig hebt per cyclus, om (betrouwbaar) de gegevens naar de s88 te sturen, en weer uit te lezen, en de gegevens weer te wissen zodat je de volgende code kunt sturen. Dan zou in het bovenstaande voorbeeld elke opdracht 3 sec. duren.
Dan wordt het wel erg lastig om je loc met de hand langzaam te laten afremmen (1 stap per halve seconde, maar elke stap duurt 3 sec...).

Maarja, zoals gezegd: Ik ben geen programmeur (alleen ooit wat in Fortran, Basic, batch en met Turing machines gedaan...).
Dus misschien praat ik wel poep :)
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
- de handregelaar op zich, heeft binnen koploper 5  S88 poortjes nodig.
- Om tussen loc's te wisselen, is het afhankelijk hoeveel loc's je hebt, wat de hoeveelheid S88 poorten bepaald.
  Je kan in koploper met logische en speciale acties bevoorbeeld zeggen:
  - Als bezetmelder 1.06 en 1.08 bezet zijn, koppel de handregelaar dan aan Loc 2
  - Als bezetmelder 1.06 alleen bezet is, koppel de handregelaar dan aan Loc 1
  - als bezetmelder 1.08 alleen bezet is ,koppel de handregelaar dan aan Loc 3

De snelheid waarmee je van loc kan wisselen, is afhankelijk van koploper. Immers, op de PDA zeg je,
"kies loc 3", vervolgens ga je via Wifi dan op die zelfgebouwde hardware, bezetmelder 1.08 bezet zetten,
en 1.06 niet. Koploper pikt dit op, en koppelt de handregelaar aan Loc 3.
Buiten die 5 S88 poortjes voor de handregelaar zelf, heb je bevoorbeeld met nog 8 S88 poortjes,
de mogelijkheid om te switchen tussen 256 loc's !

Betreffende een extern tableau: Dit gebruikt op deze draadloze manier, even veel S88 poortjes als dat je die
externe tableau gewoon zou bouwen. Meer nog, je kan een "echte" externe tableau bouwen, en die "wireless"
er parallel op zetten, zodoende heb je geen extra S88 poorten nodig.
Ook qua reactietijd hier, deze is identiek (op enkele nanoseconden na) als dat je gewoon een extern tableau
zou bedienen ;-)


groeten,
Kris

Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Update:


Ondertussen net een héél vriendelijke en uitgebreide email binnengekregen van Paul Haagsma.
Veel kan ik er nog niet over kwijt, maar met de volgende versie van Koploper, zou ik eventueel een
mogelijkheid kunnen verkrijgen om via een netwerkverbinding data te kunnen uitwisselen met koploper,
wat de noodzaak in extra hardware volledig overboord gooit, en alles kan beperkt blijven tot een PDA met Wifi,
en wat software ;-)
Enig nadeel is wel dat het dan alleen met Koploper werkt, maar ik denk dat de grote meerderheid van ons
toch wel koploper gebruiken als we over modelbaansturing via PC spreken hé ...


wordt hopelijk dus weldra vervolgd ...
groeten,
Kris
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
dat is helemaal een mooi bericht zit je leuk met je pda te spelen.
misschien nog een leuke aanvulling. misschien zou je het zo kunnen maken dat je het kan bedienen via een web interface.
dus je draait een webserver op je koploper pc en dan kan je via die interface het bedienen.
zou je dus ook op telefoons of mp3 spelers met wifi het kunnen gebruiken of wie weet wat er allemaal tegen woordig wifi heeft.
zou graag weten wat je van het idee vindt.

mvg
paul
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Ik heb zelf software geschreven om de loc's te besturen vanaf een pc via het CS1. E.e.a werkt over een WiFi netwerk of bekabeld netwerk.
Deze software is technisch af, alleen het zicht wil ook wat dus ik ben bezig met de gebruikers interface.

De basis functies of het CS over te nemen zijn niet complex, al moet je wel weten hoe ze te gebruiken. Je moet namelijk wat verzoeken aan het CS doen om de besturing over te nemen.

Deze basis functies laten zich ook complieren voor mobile 5. Ik heb de software namelijk geschreven in Visual Studio.

Mijn prioriteiten liggen op dit moment echter niet bij het maken van een PDA oplossing, maar als ik je kan helpen met informatie dan doe ik dat graag.


Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Citaat van: sn00zerman op maandag 15 december 2008, 16:51:57
- de handregelaar op zich, heeft binnen koploper 5  S88 poortjes nodig.
- Om tussen loc's te wisselen, is het afhankelijk hoeveel loc's je hebt, wat de hoeveelheid S88 poorten bepaald.
  Je kan in koploper met logische en speciale acties bevoorbeeld zeggen:
  - Als bezetmelder 1.06 en 1.08 bezet zijn, koppel de handregelaar dan aan Loc 2
  - Als bezetmelder 1.06 alleen bezet is, koppel de handregelaar dan aan Loc 1
  - als bezetmelder 1.08 alleen bezet is ,koppel de handregelaar dan aan Loc 3

De snelheid waarmee je van loc kan wisselen, is afhankelijk van koploper. Immers, op de PDA zeg je,
"kies loc 3", vervolgens ga je via Wifi dan op die zelfgebouwde hardware, bezetmelder 1.08 bezet zetten,
en 1.06 niet. Koploper pikt dit op, en koppelt de handregelaar aan Loc 3.
Buiten die 5 S88 poortjes voor de handregelaar zelf, heb je bevoorbeeld met nog 8 S88 poortjes,
de mogelijkheid om te switchen tussen 256 loc's !

Klinkt inderdaad logisch: Je hoeft niet elke keer het loc-adres mee te sturen, en dat scheelt al een hele hoop in de adresruimte die nodig is...
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Beste 3Railcollega's,

Ik vind het een heel leuk initiatief. Ik heb namelijk een PDA met Windows Mobile erop en wie-weet ontstaan er leuke ideeën.
Ik zal dit draadje met belangstelling volgen.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Kris,

Je bent iets te enthousiast volgens mij. In mijn mail aan jouw staat in de laatste alinea:
CiteerZou het niet veel beter zijn om een netwerk verbinding met Koploper op te zetten waarme je wat gegevens kan opvragen die Koploper zelf dan zend en misschien ook wel het zetten van bepaalde zaken (alleen bezetmeldpunten?). Als je hierop kan wachten moet je me na de volgende versie maar eens benaderen. Misschien kunnen we iets leuks verzinnen.
Er zal dus niets hiervan in de volgende versie zitten, maar pas in de versie daarna.
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Paul,


Inderdaad, enthousiast ben ik altijd, meestal "te" ;-)
Maar zoals je in dit draadje kan zien, ben ik blijkbaar niet de enige die met dit idee speelt ;-)

P.S. Er is ook geen haast bij, ik ben pas begonnen met m'n baan te bouwen,
dus ik heb nog wel enige jaren de tijd ;-)
(zoals goeie wijn moet rijpen, kan dit idee best ook enige tijd rijpen, lol)


groeten, en hopelijk tot binnenkort,
Kris
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Een oud topic omhoog schoppen.

Is er nog vooruitgang?
Ik wil voor iemand z'n ongebruikte PDA bruikbaar maken voor Koploper.

Is dit al mogelijk?
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Citaat van: bartjemestrom op zaterdag 08 mei 2010, 17:37:04
Ik wil voor iemand z'n ongebruikte PDA bruikbaar maken voor Koploper.
Nee, en dat zal denk ik ook niet komen. Paul is gestopt met de verdere ontwikkeling van Koploper. Er is nog een nieuwe versie (7) uitgekomen en er zal alleen nog support hierop geven worden wat betreft bugs e.d.

Mvg,
Peter
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Ik ben trouwens "overgestapt" naar RocRail ...
tja ...

Hier is de sourcecode gewoon beschikbaar, dus kan ik gewoon aan de slag.
Alleen ontbreekt me de tijd momenteel.
(ben druk bezig met verbouwingen, voor een nieuwe modelspoorruimte ...)


groeten,
Kris
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Is het beschikbaar zijn van de sourcecode een zo belangrijk argument dan?
Lijkt me alleen nodig als je zelf iets toe wilt voegen...

Koen
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
In dit geval kan ik in de software een extra stukje schrijven, om m'n aansturing met een PDA mogelijk te maken,
zonder dat ik toestemming moet vragen of afhankelijk ben van de bouwer van de software.
(Uiteraard is het wel zo netjes om de rocrail auteurs op de hoogte te brengen, dit kan immers nog nuttig zijn voor anderen)


groeten,
Kris
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Via Rocrail is het toch al mogelijk om de baan aan te sturen met een iphone?
Tenminste dat had ik gelezen en de nederlandse gebruiksaanwijzing van rocrail. Heb dat gedeelte niet gelezen omdat ik geen iphone bezit, maar het staat er wel in.
Kan je hier niet verder op borduren en dat geschikt maken voor pda's e.d.?
Haast heb ik er niet mee, want ik ben zelf druk bezig met andere dingen en dan komt de modelbaan met rocrail, waar ik nog steeds in een verkennende fase ben  :D, op de laatste plaats.

Succes ermee,
Raymond.
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Waarschijnlijk wel, hangt er vanaf wat je onder "PDA" verstaat.
En daarbij komt de broncode handig van pas :-)

Maar, waarschijnlijk ga ik geen windows-mobile compatibele versie bouwen,
maar eentje die onder linux kan draaien.
(Ik heb een SmartQ V5 gekregen voor m'n verjaardag, google daar maar eens op)
En ben ondertussen ook verlost van het "windows-virus", volledig de overstap
gemaakt op Ubuntu. (thuis althans, op m'n werk zit ik nog volop in de M$-wereld)


groeten,
Kris
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:PDA met windows mobile als handregelaar voor koploper ?
Update !

Ik hoef zelfs helemaal niks meer te programmeren zie ik :-)
RocRail heeft al ondersteuning voor PDA.
Elke PDA die java ondersteunt, kan met RocRail communiceren
via (W)lan of Bluetooth.
(hmmz, zo krijgen die oude IPAQ dingetjes die hier nog rondslingeren,
ook een nieuwe bestemming)


groeten,
Kris