Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,

Gestart door impulsief vrijdag 07 mei 2010, 20:47:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
Ben je in het bezit van een Intelliboxen, TwinCenter of PowerBox dan kun je die, vanaf nu, besturen vanaf een computer, en dit gaat nog makkelijker dan het bedienen van de centrale zelf.
verder is het programma te gebruiken om de uhlenbrock decoders te programmeren en op een simpele manier uit te lezen.
Drempelvrees, voor het besturen van je baan met koploper, win- digipet of een van de vele andere software programma's dan kun je nu voor ? 30.- de eerste stap over die drempel zetten.
vooral de 200 memo stappen voor het schakelen van hele wisselstraten of het vol automatisch aansturen  van een heel schaduwstation
dit schakelen gaat nog wel volledig hardware matig dus sein op rood K84, baanvak spanningsloos K84, handmatig, of als reactie op een binnen gekomen bezetmelding/ vrijgave van een baanvak door middel van een S88
download hier een demo versie

dan nu de plaatjes:


opstart scherm

aansturen lok 1

aansturen lok 2

bediening van de K83 en K84

uitlezen en eventueel handmatig aansturen van de terugmelders S88

80 memo plaatsen om met een druk op de knop of doormiddel van een bezetmelding, een hele wisselstraat te zetten of zelfs een heel schaduwstation te automatiseren
Ik heb hem besteld bij onze sponsor van de 2e elektronica dag
Als het programma binnen is zal ik een uitgebreide test plaatsen (Drempelvrees, blijf dit topic dan volgen!)
Re:IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
het weekend besteld en dinsdag al binnen, goed verpakt viel het met de andere post in de brievenbus, ongeduldig als ik ben meteen uitgepakt en aan de slag.



Computer opgestart CD erin en installeren, dit gaat prima, er wordt netjes een icoon op het bureaublad geplaatst, net als met de demo versie

icoon aangeklikt en het volgende scherm opent dit klopt mijn intellibox is NIET met een USB interface aangesloten maar met een RS232 op com 1


onderstaand scherm opent, klik hier bovenin op options


dan in het volgende scherm aanvinken welke Uhlenbrock centrale is aangesloten en op OK klikken  

het programma venster opent weer, juiste compoort (in mijn geval 1) invullen en op verbinden klikken

en dan beginnen de problemen er opent een venster waarin automatisch het serienummer van mijn intellibox wordt getoond, maar daarnaast vraagt het programma nog om 2 andere codes, de ene staat vermeldt op het inlegvel van de CD maar waar haal ik in godsnaam de derde code vandaan


na lang zoeken op de Uhlenbrock site kom ik erachter dat ik de software moet registreren en dat ik dan de ontbrekende code krijg

dus formulier ingevuld en op ok geklikt



helaas foutmelding

gaat vanavond dus niet meer lukken, mail eruit gedaan naar de webmaster van Uhlenbrock (hiervoor geeft de foutmelding netjes een link weer) en naar de Nederlandse leverancier.

Duimen draaien of er morgen iets in mijn mailbox zit waar ik blij van wordt.

Dat was gisteren, vandaag na het werk mijn mailbox geopend, van Uhlenbrock een mail binnen dat de webmaster mijn mail ontvangen had en het ondertussen opgelost zou moeten zijn

Van de leverancier een mail binnen met een duidelijke beschrijving hoe te registreren, en dat het door hun getest is en op dat moment in ieder geval wel werkte

Dat geeft een Hollander moed, dus opnieuw naar de site van Uhlenbrock.

Ga naar www.uhlenbrock.de

Ga dan naar service

Ga dan naar software

Ga dan naar registrierung

Ga dan naar IB-multicontrol

Registreer dan de software.

En jawel deze keer netjes een bevestiging dat de registratie is gelukt en dat de code aangemaakt en verzonden gaat worden.
Ongeduldig als ik ben begin ik na 10 minuten al weer te twijfelen of het wel goed gaat komen vandaag, maar zowaar er komt een mail binnen van Uhlenbrock met de ontbrekende code.
Als die is ingevoerd (zie hierboven) opent het verwachte scherm
Als ik op de knoppen klik beginnen de wissels vrolijk te schakelen pfffffffffff het werkt!!!!!!!
morgen meer

Jammer dat Uhlenbrock en of de Nederlandse importeur niet de moeite neemt een dergelijk programma en handleiding in meerdere talen waaronder het Nederlands uit te brengen, of ben ik de enige hobbyist die geen woord over de Hollandse grens spreekt. en steeds met catalogussen handleidingen product beschrijvingen tegen een muur van een taalbarrière oploop, niet helemaal eerlijk wat ik nu schrijf, want de Nederlandse importeur heeft al best wat vertaalde handleidingen op zijn site staan, maar goed, dit product had net iets beter in de markt gezet kunnen worden, maar wie weet is de importeur er snel bij met een vertaling van de handleiding, en dringt het tot Uhlenbrock door dat ze toch echt meer omzetten, als ze meer talig worden, en hierdoor de drempel meteen een stuk verlagen.
Re:IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
Ben toevalig vandaag in het bezit van een gebruikte IB.
Heb hem net uitgeprobeerd en het werkte zowaar... :lol:
Moet nog een boel werk verzetten oa decoders voor de wissels plaatsen en heb ook nog een paar AJ printjes voor wissel besturing (ben benieuwd of dit op de IB werkt).
Ook in de toekomst met koploper (laptop en oude pc heb ik al in de opslag).
Waar ik nog wel naar benieuwd ben of de aansluitind RS232 heet ie geloof ik bij iedereen goed werkt of moet ik naar loconet overstappen??
Wat heeft Muticontrol meerwaarde voor straks het gebruik met koploper ??

Ik weet het , een boel vragen , maar ben met de IB nog een beginner die graag alles eerst wil weten hoe en of het goed werkt. En of ik ook verplicht ben als ik loconet moet gaan gebruiken de dure 82 euries adaptor moet kopen,of zijn er goedkopere goed werkende versies te verkrijgen.

Al vast bedankt voor de antwoorden en zeker bedankt voor het mooie verslag van IB-MultiControl.

Mvg: Alex
Re:IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 23 juni 2010, 21:08:47
Waar ik nog wel naar benieuwd ben of de aansluitind RS232 heet ie geloof ik bij iedereen goed werkt of moet ik naar loconet overstappen??
Wat heeft Muticontrol meerwaarde voor straks het gebruik met koploper ??
In een oude doos moet je niet zo veel meer investeren, dus zolang je geen problemen hebt of krijgt met de RS232 deze gewoon blijven gebruiken.
Multiprotocol heeft als meer waarde dat je decoders met het MM, DCC protocol of een mix daarvan aan kunt sturen. De IB kent niet het MFX protocol. MFX-decoders kun je wel met het MM protocol aansturen.
Je bent niet verplicht om het LocoNet protocol te gebruiken.
Indien je al in het bezit bent van S88 terugmeldmodules (van AJ) kun je die eventueel ook via een s88-LocoNet-Adapter (63880) op LocoNet aansluiten mocht je problemen krijgen met de S88-bus van de IB.


Mvg,
Peter
Re:IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 23 juni 2010, 21:08:47
Ben toevalig vandaag in het bezit van een gebruikte IB.
Heb hem net uitgeprobeerd en het werkte zowaar... :lol:
Moet nog een boel werk verzetten oa decoders voor de wissels plaatsen en heb ook nog een paar AJ printjes voor wissel besturing (ben benieuwd of dit op de IB werkt).
Ook in de toekomst met koploper (laptop en oude pc heb ik al in de opslag).
Waar ik nog wel naar benieuwd ben of de aansluitind RS232 heet ie geloof ik bij iedereen goed werkt of moet ik naar loconet overstappen??
Wat heeft Muticontrol meerwaarde voor straks het gebruik met koploper ??

Ik weet het , een boel vragen , maar ben met de IB nog een beginner die graag alles eerst wil weten hoe en of het goed werkt. En of ik ook verplicht ben als ik loconet moet gaan gebruiken de dure 82 euries adaptor moet kopen,of zijn er goedkopere goed werkende versies te verkrijgen.

Al vast bedankt voor de antwoorden en zeker bedankt voor het mooie verslag van IB-MultiControl.

Mvg: Alex

hoi Alex
ik rij al 10 jaar met een intellibox via de RS232 poort in combinatie met koploper en heb nog nooit problemen gehad

de meerwaarde van IB Multicontrol is dat je makkelijker je wissels kunt schakelen dan met de hand omdat je makkelijk door het menu bladert, maar vooral  ze in het memo gedeelte van de software als groep kunt schakelen of na een terugmelding via S88
deze software is vooral voor degene die koploper nog een stap te ver vinden (in koploper moet je een bepaalde basis informatie invoeren voordat je kunt rijden, IB multicontrol is installeren en rijden zonder banen te tekenen etc, daarnaast kun je met de software op een simpele wijze decoders programmeren

als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag

groet,

peter
Re:IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
Peter en Peter.
Bedankt voor de op en aanmerkingen,hier kan ik in ieder geval wat mee.
Dus eerst maar is proberen en kijken of het werkt,zoja lekker laten zitten voor men dure andere onderdelen gaat aanschaffen.
Moet nog heel veel leren kwa digitaal .
Aansluiten is geen probleem,maar het daarna nog werkend krijgen... :lol:
Heb een aardige baan waar ik nog heel veel werk aan moet verzetten kwa wisselbesturing en baanscheidingen etcetc.
Maar langszaam aan komt dit allemaal wel goed.

Bedankt in iedergeval.

Mvg: Alex
Re:IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
Alex, je kunt natuurlijk ook eens kijken naar bij wie dat geniale idee vandaan komt? Is het ook gelijk een stuk aantrekkelijker.
Re:IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
Hallo Alex,

Citaat van: Aliebengalie op woensdag 23 juni 2010, 21:08:47
Waar ik nog wel naar benieuwd ben of de aansluitind RS232 Mvg: Alex
Heb je een PC met RS232 of USB ?. Anders heb je ook nog een RS232<> USB nodig.

Mvg,
Peter
Re:IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
De laptop heeft beiden,waarvan ik aan neem dat ik hier alleen de RS232 kabel nodig heb.
En als ik eventueel de pc wil gebruiken,heb ik een adapter nodig van RS232 naar USB als ik het goed begrijp.

Die er over denkt om toch eerst maar is een kijkje te komen nemen bij iemand die al dit moois al werkend heeft.... :lol:
Dan is het ietsje makkelijker voor het begrijpertje... :lol:

Mvg: Alex
Re:IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 25 juni 2010, 04:44:12

En als ik eventueel de pc wil gebruiken,heb ik een adapter nodig van RS232 naar USB als ik het goed begrijp.

Als je een adapter nodig hebt geef me maar een seintje, heb er nog een liggen en die kan wel naar Charlois.

Gr, Ben.
Re:IB-MultiControl een tussenstap tussen digitaal rijden en software als koploper,
Hallo Alex

Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 25 juni 2010, 04:44:12
De laptop heeft beiden,waarvan ik aan neem dat ik hier alleen de RS232 kabel nodig heb.
En als ik eventueel de pc wil gebruiken,heb ik een adapter nodig van RS232 naar USB als ik het goed begrijp.
Klopt. En zie bericht van Ben.

CiteerDie er over denkt om toch eerst maar is een kijkje te komen nemen bij iemand die al dit moois al werkend heeft.... :lol:
Dan is het ietsje makkelijker voor het begrijpertje... :lol:
Een centrale is een centrale, dus je kunt overal terecht.
De IB (oud model) is nog af fabriek leverbaar zolang de voorraad strekt.


Mvg,
Peter