Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Van analoog naar digitaal

Gestart door SpongeBob zaterdag 13 december 2008, 13:10:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van analoog naar digitaal
SpongeBob
gast

Van analoog naar digitaal
Hallo,

Ik heb even een vraag. Ik heb sinds kort een startset C1 gekocht. Dit is een analoge set, met een standaard trafo erbij.
Kan ik dit materiaal ook gebruiken om het om te zetten naar een digitale set?
Hoe moet ik dit dan doen, en als het niet kan, wat moet ik dan doen om een digitaal te kunnen rijden.

Ik wil namelijk graag met meerdere treinen op mijn baan kunnen rijden (ik heb nu nog maar 1, maar er moeten er natuurlijk meer bijkomen). En ik ben super a-technisch, dus het hele gedoe met isoleren e.d. lijkt mij heel ingewikkeld.
En ik heb begrepen dat dit met digitaal veel simpeler is, doordat je met 1 trafo meerdere treinen kunt laten rijden.

Of is dit weer het zogenaamde Delta-systeem. En is dit dan analoog of toch wel digitaal.
Ik weet in ieder geval dat mijn lokje digitaal voorbereid is.

Zo, veel vragen, en misschien wel in het verkeerde "mapje" maar dat moet de moderator dan maar even oplossen  :wink:
Re: Van analoog naar digitaal
Volgens mij kunnen alle rails digitaal gebruikt worden. C1 is c-rails en die kunnen zeker digitaal dat heb ik ook. Hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben.

Veel succes verder :wink:

Mathijs
Re: Van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: Van analoog naar digitaal
Citaat van: Mathijs op zaterdag 13 december 2008, 13:12:46
Volgens mij kunnen alle rails digitaal gebruikt worden. C1 is c-rails en die kunnen zeker digitaal dat heb ik ook. Hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben.

Veel succes verder :wink:

Mathijs


Helemaal waar, een rail is electrisch gezien een verbinding van 2 aansluitingen:
de puntcontacten de ene en de railstaven de andere verbinding en  dat is voor alle 3 de versies
het zelfde (maakt niet uit of de body van de rail metaal, plastic of lucht is  :mrgreen:).

en het maakt voor die verbindingen niet uit of je wisselspanning, gelijkspanning of digitale wisselspanning gebruikt.
Re: Van analoog naar digitaal
Citaat van: SpongeBob op zaterdag 13 december 2008, 13:10:48
Hallo,

Ik heb even een vraag. Ik heb sinds kort een startset C1 gekocht. Dit is een analoge set, met een standaard trafo erbij.
Kan ik dit materiaal ook gebruiken om het om te zetten naar een digitale set?
Hoe moet ik dit dan doen, en als het niet kan, wat moet ik dan doen om een digitaal te kunnen rijden.

Ik wil namelijk graag met meerdere treinen op mijn baan kunnen rijden (ik heb nu nog maar 1, maar er moeten er natuurlijk meer bijkomen). En ik ben super a-technisch, dus het hele gedoe met isoleren e.d. lijkt mij heel ingewikkeld.
En ik heb begrepen dat dit met digitaal veel simpeler is, doordat je met 1 trafo meerdere treinen kunt laten rijden.

Of is dit weer het zogenaamde Delta-systeem. En is dit dan analoog of toch wel digitaal.
Ik weet in ieder geval dat mijn lokje digitaal voorbereid is.

Zo, veel vragen, en misschien wel in het verkeerde "mapje" maar dat moet de moderator dan maar even oplossen  :wink:

Ten eerste welkom op het forum.

Welke startset bedoel je? Geef eens een nummer van die set. Dat wil zeggen het nummer wat op de doos staat.
In principe hebben alle loks uit de nieuwere startsets zelfs de enkele set die nog analoog met een witte trafo geleverd wordt een lok met een decoder on board.
Dat wil zeggen je kan er dan ook digitaal mee rijden maar dan moet ik eerst het nummer weten van je startset.




Re: Van analoog naar digitaal
Ik zal morgen even kijken welk nummer er precies op de doos staat. Kan er nu niet bij ivm slapende familieleden.
Het is gewoon zo'n standaard instap pakketje. Met een kleine loc, en drie wagonnetjes, o.a. een met Haribo reclame.

Op de site van Marklin staat die ook (29160), maar daar zit een andere trafo bij. Ik heb nog gewoon een standaard trafo met draaiknop.
Ik weet dus niet of die van mij ook dit nummer heeft.

De verkoper heeft gezegd dat deze loc ook digitaal voorbereid is. Maar kan ik dan volstaan met de aanschaf van zo'n kastje met zo'n schermpje erop, en dan is het klaar? Of betekent digitaal rijden ook nog iets in de zin van een andere aansluiting of iets dergelijks.

Je merkt wel, ik heb er totaal nog geen kaas van gegeten. De enige ervaring die ik met treintjes heb, is dat er uren, maanden, jaren bij heb staan kwijlen. En nu eindelijk zelf één heb kunnen kopen.
Re: Van analoog naar digitaal
Citaat van: Davy op zaterdag 13 december 2008, 17:38:41
Citaat van: SpongeBob op zaterdag 13 december 2008, 13:10:48
Hallo,

Ik heb even een vraag. Ik heb sinds kort een startset C1 gekocht. Dit is een analoge set, met een standaard trafo erbij.
Kan ik dit materiaal ook gebruiken om het om te zetten naar een digitale set?
Hoe moet ik dit dan doen, en als het niet kan, wat moet ik dan doen om een digitaal te kunnen rijden.

Ik wil namelijk graag met meerdere treinen op mijn baan kunnen rijden (ik heb nu nog maar 1, maar er moeten er natuurlijk meer bijkomen). En ik ben super a-technisch, dus het hele gedoe met isoleren e.d. lijkt mij heel ingewikkeld.
En ik heb begrepen dat dit met digitaal veel simpeler is, doordat je met 1 trafo meerdere treinen kunt laten rijden.

Of is dit weer het zogenaamde Delta-systeem. En is dit dan analoog of toch wel digitaal.
Ik weet in ieder geval dat mijn lokje digitaal voorbereid is.

Zo, veel vragen, en misschien wel in het verkeerde "mapje" maar dat moet de moderator dan maar even oplossen  :wink:

Ten eerste welkom op het forum.

Welke startset bedoel je? Geef eens een nummer van die set. Dat wil zeggen het nummer wat op de doos staat.
In principe hebben alle loks uit de nieuwere startsets zelfs de enkele set die nog analoog met een witte trafo geleverd wordt een lok met een decoder on board.
Dat wil zeggen je kan er dan ook digitaal mee rijden maar dan moet ik eerst het nummer weten van je startset.





Ik heb eens even gekeken op de Märklin site. In deze folder staat wat er in de uitbreidingssets zit en uit welke rails C1 bestaat.

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/602653Baanontwerpen_Marklin_C-rail.pdf

Misschien dat je er wat aan hebt.

PS:digitaal voorbereid dan moet er toch nog een decoder in of vergis ik me nu?

Mathijs
Re: Van analoog naar digitaal
Inderdaad digitaal voorbereid wil zeggen er moet nog een decoder in.
Re: Van analoog naar digitaal
Goedemorgen,

Ik heb het even nagekeken, en de startset heeft het nummer 29165.

En volgens mij heeft de verkoper gezegd dat er al een decoder in zit. Hoe kan ik dit zien, zonder mijn trein geheel te moeten slopen.

En ik heb een PB gekregen van Huub, waarvoor mijn hartelijke dank. Hier kan ik veel mee.
Zal maandag na het werk direct even naar de Märklin-shop rijden in Groningen. Heb nog een kadobon liggen van deze winkel. Dat scheelt altijd weer.
Re: Van analoog naar digitaal
Güterzug "Mein Start mit Märklin".

Inhalt:
1 x Rangierlokomotive  30322
1 x Kühlwagen "HARIBO"  4415
1 x Offener Güterwagen  4430
1 x Rungenwagen  4459
C-Gleismaterial für ein Oval
Spielbuch
Transformator  6647
Zuglänge 48,8 cm.

Angaben sind PROSPEKT- INFOS / Änderungen möglich!
Inhoud van deze set volgens collectionaangezien er een analoge trafo bij zit heb ik mijn twijfels of de loc digitaal is.
Re: Van analoog naar digitaal
Güterzuglokomotive.
Achsfolge D. Schwarzes Gußfahrgestell, vier angetriebene Achsen, schwarz ausgelegte Gestänge. Schwarzes Gußgehäuse, weiße DB-Embleme, weiße Aufschriften, Betriebs-Nr.: 81 001. DELTA-Modul, Dreilicht-Spitzensignal beidseitig, Lichtwechsel mit Fahrtrichtungsänderung.
Kupplung Typ 6 D.
Länge 12,8 cm.

(auch in Zugpackung 29165 - "Güterzug")  Dit verteld collection over de loc het zou dus een delta loc zijn.
Re: Van analoog naar digitaal
De lok in de startset heeft een (Delta)digitaal decoder.

Mvg,
Peter
Re: Van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Van analoog naar digitaal
Dus een digitale centrale zou voldoende moeten zijn, daarmee dient zich de volgende vraag aan: wat wil je in de (verre) toekomst, autmatiseren, wil je een mooi scherm of is alleen digitaal rijden en schakelen voldoende?

Groet, Anne W
Re: Van analoog naar digitaal
Ik wil in de toekomst gewoon vanuit een lekkere stoel, achter mijn (uitgebreide) baan zitten, en zelf treintjes besturen.
Een paar mogen er zelfstandig rondrijden, en met andere treintjes wil ik rangeren.
Zelf lekker bezig zijn.

Het hoeft dus niet allemaal vanachter een PC. Maar gewoon "de trafo op schoot", als je begrijpt wat ik bedoel.
Ook moet ik de mogelijkheid kunnen hebben om fouten te maken, waardoor bijna botsingen kunnen ontstaan. Net als in het echie zeg maar.
Re: Van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Van analoog naar digitaal
Beste SpongeBob,

Ik snap heel goed je doelstelling, jammer genoeg zul je ontdekken dat de menselijke geest en het daaruit voortvloeiende handelen te langzaam is o meer dan twee treinen op één circuit in de gaten te houden, dus geen bijna botsingen maar echte worden dat dan.

Denk daar aan bij je beslissingen, niet automatiseren betekent één trein per circuit die heel veilig zijn rondjes kan draaien, terwijl jij aan het rangeren bent.

Groet, Anne W
Re: Van analoog naar digitaal
Ik bedoel ook eigenlijk een tweesporige baan, waarbij twee treinen in tegenovergestelde richting rijden. Daarnaast een groot complex om te kunnen rangeren.
En zodra ik met mijn rangeertrein de hoofdbaan op ga, dan zullen de andere treinen stil moeten staan bij het station.

Ik wil het in het begin nog niet al te ingewikkeld maken.
Re: Van analoog naar digitaal
Hallo,

Wat je bedoeld is wel degelijk mogelijk. Op mijn baan laat ik regelmatig 3 treinen rijden en met 2 lokomotieven ben ik dan ook nog aan het rangeren. Er is geen automatisch bedrijf op mijn baan. Wel heb ik een aantal wisselstraten via mijn CS-1 gedefinieerd en zijn er een 7-tal seinen ingebouwd waarmee ik treinen kan laten stoppen. Zoals gezeg heb ik een CS-1 waaraan 2 MS'n zijn gekoppeld. De voeding geschied door 3x een 60VA trafo, 1x voor het CS en 2x voor 2 Digirails boosters. Ik zit prinsheerlijk achter de knoppen als een veredelde hoofdseinwachter annex hoofddienstleider. Magnifiek.
Dit is mijn baanplan:





Groetjes,

Tighfield :D

Re: Van analoog naar digitaal
Dat ziet er uit als een leuk baantje.  :P
Hoe groot is de oppervlakte en hoeveel treinen heb je eigenlijk?

Mathijs
Re: Van analoog naar digitaal
Hallo,

Elk vierkantje is een vierkante meter. Er staan en rijden 37 lokomotieven, de wagons ga ik even niet tellen. Wissels zitten er 47 in, evenals 16 ontkoppelrails.

Groetjes,

Tighfield
Re: Van analoog naar digitaal
Kijk, dat is toch een aardig grote oppervlakte dan. Wagons hoef je ook niet te tellen dat zijn er vaak zoveel..
Bedankt voor de info.

Mathijs
Re: Van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Van analoog naar digitaal
Beste SpongeBob,

Duidelijk, maar hou rekening bij je aankopen dat dat niet altijd zo blijft.

Groet, Anne W
Re: Van analoog naar digitaal
Hallo Anne,

Ik koop zeker sowieso toekomstgericht.
Je moet het zo zien: ik koop een Porsche, maar ga hier voorlopig nog gewoon 100km per uur mee rijden. Als ik het kunstje onder de knie heb, dan geef ik flink gas.

Zo doe ik dat met alles. Ook met de aanschaf van PC's. Ik heb mijn huidige PC 3 jaar geleden gekocht, maar ik kan nu zonder verbouw en upgrade's probleemloos GTA IV en Crysis spelen.

Ik ga vanmiddag naar de Marklin Shop in Groningen. Hier heb ik nog een waardebon van liggen. Eens even kijken wat voor leuks ze in de aanbieding hebben.
Re: Van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Van analoog naar digitaal
Beste SpongeBob,

Succes, verder zijn twee spreekwoorden van toepassing:

al doende leert men

een mens lijdt het meets van het lijden dat hij vreest (maar als een 70 jarige het lukt moet het jou ook lukken, kijk maar eens wat Treinstein allemaal gedaan heeft de afgelopen 20 jaar.

Groet, Anne W

Re: Van analoog naar digitaal
Zo, gisteren inderdaad nog even naar de Märklin Shop geweest in "Stad" (Groningen). De verkoper liep continu achter mij aan met een dweil, om al mijn gekwijl weer schoon te maken  :lol:

Mooie winkel hoor. Alleen de prijzen zijn niet zo mooi. Maar gelukkig had ik nog een waardebon, dus heb ik toch maar wat gekocht.
Een uitbreidingsetje (nr 78045) waarin ook twee wagonnetjes zaten. De rail is eigenlijk hetzelfde als in de uitbreidingset C3.
Hierin zat ook een geluidsmodule, die je op de rail aan kon sluiten. Heb ik eerst maar even in de doos laten zitten.

Maar vanavond jeukten mijn handen toch wel enigszins, en heb toch maar besloten om het aan te sluiten. Eerst handleiding lezen, maar ik had uiteindelijk meer aan de plaatjes. Het technische gewauwel is vaak onduidelijker dan de plaatjes.
Dus ik moest van 2 stukken rail de verbindingen doorknippen. Inderdaad heel eng, zoals Rolf ook al in zijn topic van de "Boerderijscenery" aangaf. Maar ja, mislukt het, dan kost het je gewoon 2x?2,65. Jammer dan.

Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen. Tenminste dat denk ik. Als ik de trein stilzet op het spoor (waar maakt niet uit), en ik draai de knop van de trafo tegen de klok in, zodat de trein het signaal krijgt om van richting te veranderen, dan klinkt er een treinbel vanuit het boxje. Nou, en volgens mij is dat de bedoeling, want die bel geeft aan, dat de trein op het punt staat om te vertrekken.

Dus, al doende leert men. En uiteindelijk zal ik het ook leren om van analoog naar digitaal te gaan.

Oh ja, waar ik wel moeite mee had, waren die kleine blauwe plastic "piefjes" die ik tussen de rails moest prikken, om te isoleren. Kleine pietepeuterige priegeldingetjes. Wederom, of ik het goed gedaan heb weet ik niet, maar het werkt in ieder geval.

Groetjes, René
Re: Van analoog naar digitaal
Blauw normaal zijn die rood
Re: Van analoog naar digitaal
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 18 december 2008, 21:18:42
Blauw normaal zijn die rood

Deze zijn toch echt blauw.
Zitten met 4 stuks aan een gegoten vormpje.
Re: Van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Van analoog naar digitaal
Heel goed René, je bent begonnen met het leren, als je wat te vragen hebt gewoon doen, domme vragen bestaan niet, en zoals in mijn geval, niet geheel correcte antwoorden ook niet, er is altijd wel iemand die corrigerend optreedt.

Ik rijd op K-rals , dus ik kan je niets zeggen over C-rails

Groetjes, Anne W
Re: Van analoog naar digitaal
Citaat van: SpongeBob op donderdag 18 december 2008, 20:56:24
Maar ja, mislukt het, dan kost het je gewoon 2x?2,65. Jammer dan.
Hoezo? Je kunt die doorgeknipte verbindingen met een beetje soldeer toch weer herstellen?
Re: Van analoog naar digitaal
digi-jacques
gast

Re: Van analoog naar digitaal
Ik laat die kleine priegeldingen altijd aan het malletje zitten wanneer ik ze erop frot, als ze zitten breek ik hem wel af, geeft die grote kl..... van mij een beetje meer houvast :lol:
Re: Van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: Van analoog naar digitaal
Citaat van: digi-jacques op donderdag 18 december 2008, 23:59:02
Ik laat die kleine priegeldingen altijd aan het malletje zitten wanneer ik ze erop frot, als ze zitten breek ik hem wel af, geeft die grote kl..... van mij een beetje meer houvast :lol:

Dan ben je zeker jaloers op die elegante handjes van mij :lol:
Re: Van analoog naar digitaal
Citaat van: KlaasZ op donderdag 18 december 2008, 23:43:17
Hoezo? Je kunt die doorgeknipte verbindingen met een beetje soldeer toch weer herstellen?

Ja, is ook zo. Alleen heb ik nog geen soldeerbout; moet allemaal nog aangeschaft worden.

(Zo, dat heeft even lang geduurd om dit berichtje in te typen. Ik zit in een hotel in Sauerland, met één of ander vreemd toetsenbord. De "Z" staat in de bovenste rij, onder de 6. Aparte lui, die Duitsers, maar treintjes maken kunnen ze wel  :)
Re: Van analoog naar digitaal
Citaat van: SpongeBob op donderdag 18 december 2008, 20:56:24
Zo, gisteren inderdaad nog even naar de Märklin Shop geweest in "Stad" (Groningen). De verkoper liep continu achter mij aan met een dweil, om al mijn gekwijl weer schoon te maken  :lol:

Mooie winkel hoor. Alleen de prijzen zijn niet zo mooi. Maar gelukkig had ik nog een waardebon, dus heb ik toch maar wat gekocht.
Een uitbreidingsetje (nr 78045) waarin ook twee wagonnetjes zaten. De rail is eigenlijk hetzelfde als in de uitbreidingset C3.
Hierin zat ook een geluidsmodule, die je op de rail aan kon sluiten. Heb ik eerst maar even in de doos laten zitten.

Maar vanavond jeukten mijn handen toch wel enigszins, en heb toch maar besloten om het aan te sluiten. Eerst handleiding lezen, maar ik had uiteindelijk meer aan de plaatjes. Het technische gewauwel is vaak onduidelijker dan de plaatjes.
Dus ik moest van 2 stukken rail de verbindingen doorknippen. Inderdaad heel eng, zoals Rolf ook al in zijn topic van de "Boerderijscenery" aangaf. Maar ja, mislukt het, dan kost het je gewoon 2x?2,65. Jammer dan.

Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen. Tenminste dat denk ik. Als ik de trein stilzet op het spoor (waar maakt niet uit), en ik draai de knop van de trafo tegen de klok in, zodat de trein het signaal krijgt om van richting te veranderen, dan klinkt er een treinbel vanuit het boxje. Nou, en volgens mij is dat de bedoeling, want die bel geeft aan, dat de trein op het punt staat om te vertrekken.

Dus, al doende leert men. En uiteindelijk zal ik het ook leren om van analoog naar digitaal te gaan.

Oh ja, waar ik wel moeite mee had, waren die kleine blauwe plastic "piefjes" die ik tussen de rails moest prikken, om te isoleren. Kleine pietepeuterige priegeldingetjes. Wederom, of ik het goed gedaan heb weet ik niet, maar het werkt in ieder geval.

Groetjes, René
Hallo
ik weet niet of je het al weet maar in groningen heb je ook nog een modeltreintjes winkel (De Stoomfluit) daar is ook 2e hands spul te krijgen voor een aangename prijs
Gr Alex (Winschoten)