Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Defect aan transformator 6117

Gestart door Koning Boko zaterdag 13 december 2008, 19:08:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defect aan transformator 6117
Wie kan mij de oplossing geven voor het volgende:
Mijn transformator 6117 laat lokomotieven wel over de baan
rijden, als ik vervolgens stop en de knop naar links beweeg om de rijrichting te veranderen, reageert de lok niet. Het komt bij meerdere loks
voor, dus ligt het mi aan de trafo.

Groeten
Re: Defect aan transformator 6117
Tijd voor een nieuwe trafo.

Metalen trafo's mag je toch al niet meer gebruiken.

Re: Defect aan transformator 6117
Dit kan van alles wezen. Als je de knop naar links beweegt, dan sluit je een contactje dat de 24V van de trafowikkeling op de uitgang van de trafo zet. Misschien is het contactje versleten of verbrand, of iets van dien aard. Kom je alleen achter als je de trafo open maakt. Maar eigenlijk is het niet de bedoeling dat je dat zelf doet, en zeker niet aan te raden als je er weinig kennis van hebt.

Je kunt wel testen of het aan de trafo ligt. Sluit een lampje aan tussen rood en bruin. Als je de knop naar rechts draait zal het lampje steeds feller gaan branden. Draai je de knop naar links, dan moet het lampje fel oplichten. Wel een lampje nemen dat tegen die 24V overspanning kan, anders zet je er voor de zekerheid 2 in serie.
Re: Defect aan transformator 6117
Citaat van: Davy op zaterdag 13 december 2008, 19:17:52
Metalen trafo's mag je toch al niet meer gebruiken.
Wie zegt dat? Ze mogen niet meer verkocht worden, maar dat is wat anders.
Overigens heb je wel gelijk dat een metalen trafo minder veilig is, dus die kun je beter dumpen.
Re: Defect aan transformator 6117
metalen trafo's zijn prima voor oude loks zonder decoder. Heb je nieuwe loks met decoders dan heb je een probleempje. Metalen trafo's zijn decoder killers.

Re: Defect aan transformator 6117
Citaat van: Koning Boko op zaterdag 13 december 2008, 19:08:33Het komt bij meerdere loks
Je schrijft meerdere loks. Zijn dat alle loks of zijn er ook loks die wel schakelen ?.

Mvg,
Peter