Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

rook uit stoomloc zonder rookgenerator ?

Gestart door sn00zerman vrijdag 12 december 2008, 13:36:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rook uit stoomloc zonder rookgenerator ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
rook uit stoomloc zonder rookgenerator ?
Hoi allemaal,


Tot mijn grote verbazing, kwam er bij het testrijden met mijn "hogwarts" stoomloc, rook uit die stoomloc.
Geen probleem zul je zeggen, bij een echte loc hoort er rook uit te komen, en bij het grootspoor is dat
natuurlijk ook het geval, maar een H0 loc die rookt, zonder rookgenerator, baart me toch enige zorgen.

De situatie:
Ik ben volop bezig met mijn schaduwstation uit te leggen (ondanks dat ik normaliter in m'n bed moet blijven),
en wilde enkele rondjes proefrijden, om te zien of alles vlot bereidbaar is.
Het schaduwstation ligt op een vlakke plaat zonder hellingen momenteel, en bestaat uit allemaal nieuwe rails.
Ik dus m'n hogwarts loc op de sporen gezet, mobile station aangesloten, en enkele testrondjes gereden,
op gemiddelde snelheid, met 3 rijtuigen achter de loc.
Na enige rondjes dacht ik "laten we dit eens proberen op de hoogste snelheid".
Dus, de draaiknop van de mobile station voluit, en de loc reageerde direct door ook voluit te gaan.
Na een half rondje begon hij echter langzamer te rijden, en toen hij terug aan de voorkant gekomen was,
kwam er langs alle kanten rook uit de loc, alsook een onhebbelijke verbrande stank kwam mijn neusgaten tegemoet. De mobile station gaf het kortsluitings-symbool aan, alhoewel de loc nog verder reed.

Vervolgens heb ik de loc van de baan genomen, en uiterlijk is er niks mis mee. (duh !)
Toch m'n moed maar terug bijeen genomen, en nog eens geprobeerd op de baan, en wonder boven wonder
deed de loc het terug goed ! Ik heb nadien nog enkele rondjes op volle snelheid gereden, en blijkbaar is
er nu geen probleem meer ... Aangezien dit een niet-standaard-marklin loc is, kan hij ook niet zo gemakkelijk open. Eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat de loc nog vrij nieuw was bij het proefrijden, en buiten enkele
proefrondjes op een tapijt-baantje, had die nog nooit gereden.

Moet ik me zorgen maken ? Kan ik die loc toch maar beter eens open schroeven ? Alles blijkt nu normaal te zijn.
(behalve de stank, die is nog niet weg)
Ook de digitale functies, en optrek/afrem vertraging blijkt nog prima te werken ...



groeten,
Kris
Re: rook uit stoomloc zonder rookgenerator ?
Klinkt als vette koolborstels/collector.
Openmaken, collector schoonmaken en nieuwe kooltjes.

En niet overvloedig smeren! Dit geld ook voor niet Märklin motoren

Mvg, Johan
Re: rook uit stoomloc zonder rookgenerator ?
Ik zou voor de zekerheid toch even kijken  :? Die rook is ergens vandaan gekomen. Printje opgerookt? Isolatie van draadjes weg? Dit kan later voor nog veel meer narigheid zorgen.

Ik had zoiets met mijn NS1637, stinken als de h*l maar gewoon rijden. Geen rook te zien (maar dat kwam omdat die nergens heen kon).
Kap eraf: en wat denk je? Een uitgebrandde decoder. Gelukkig binnen de garantie, dus de loc werd gratis gerepareerd.
Aan de binnenzijde van de kap zit nog een schroeiplek als aandenken  :D

Succes, Patrick