Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verlichting in oude rijtuigjes

Gestart door frans.m dinsdag 19 januari 2021, 12:29:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting in oude rijtuigjes
Door een tegenslag heb ik lange tijd niets
aan de treinenhobby gedaan. Langzaam heb ik de liefhebberij
weer opgepakt door een poging te doen om een set oude
rijtuigjes van verlichting te voorzien.

Het is voor het eerst dat ik verlichting in rijtuigen
heb gebouwd en soms was het best wel puzzelen.

Het gaat om een stam van 3 ROCO personenrijtuigjes en
een bagagewagon. Deze waren ooit gekocht op
een Rail tentoonstelling in de Bosch.

Ze zijn ongeveer 35 jaar in mijn bezit en nooit uit
de doos geweest. Zover kan koopzucht gaan.



Ik vond het lastig om goede foto's te maken en
hierbij mijn verontschuldiging voor de fotokwaliteit.

Wat begrijpelijk ook tegenviel was dat het plastic
er door de tijd niet beter op is geworden.
Het eerste rijtuigje wat ik onder handen nam
heeft hier en daar wat sporen opgelopen.
Maar dat nemen we maar voor wat het is.

De rijtuigjes hebben geen wc o.i.d. om een
condensator of bedrading te herbergen.

Wat mij boeide bij deze wagons was dat het dak
aan de binnenkant lichtgeleiders bevat die langs
de daklichten lopen en dat ook het balkon
van een lichtpunt is voorzien.

Er is dus vroeger wel aan gedacht om verlichting
aan te brengen. Maar verder dan de geleiders gaat
het niet. Er zijn geen doorvoeren voor draadjes o.i.d.



Het was mijn streven om de lichtgeleiders langs de daklichten
en de lichtpunten op het balkon ook daadwerkelijk op te laten lichten.

Met standaard lichtstrips lukt dit niet en dan moet
creativiteit een oplossing bieden.

Het dak heeft in het midden ruimte en die `
heb ik gebruikt om de daklijsten te verlichten.

In een blokje styreen 4 mm zijn sleufjes gevijld en het
blokje is zodanig op maat gemaakt dat twee SMD leds op de
plaats zitten waar de lichtgeleiders eindigen.



De SMD leds zijn in de sleufjes gelijmd en passen precies
tussen de lichtgeleiders. De draden lijken op de foto erg dik
maar de buitendiameter is slechts 0.5 mm.



Hier kun je zien dat het inderdaad functioneert en het lichtpunt op
het balkon aangelicht wordt. Hoewel het waarschijnlijk wel gelukt
zou zijn met een standaard stripje en de dakverlichting
met een weerstand er op aan te sluiten heb ik er toch voor
gekozen om zelf (therapeutisch) wat te maken van een stukje
strokenprint. Het is mogelijk om printplaatjes te (laten) maken die
er veel mooier uitzien. Maar dit is ook een beetje een experiment.



Twee groepjes van 3 leds (2 van de wagonverlichting en
en 1 van het blokje) zijn in serie geschakeld met elk een
eigen weerstand per groepje.
De buitenste stroken op het printje dienen tevens als
verbinding van voor naar achter.
Met 12 V voeding blijkt dit een goed resultaat op te leveren.
De stroomsterkte per wagon is ong. 23 mA voor 6 gele leds.



Het lastigste deel van dit experiment was de stroomvoorziening.
De bodem van de rijtuigjes is zodanig uitgevoerd dat ik niet
weet hoe je hier een sleep- of massacontact zou kunnen maken.
De koppelingsconstructie laat weinig ruimte over.

Ik had nog een oude gesloten Marklin goederenwagon met
sluitlicht en een sleepcontact. Deze wagon dient na verbouwing
als voeding voor het stammetje. Het massacontact bleek niet meer
te functioneren en is opnieuw gemaakt met een halve
(draaistel) massaveer op een as.

De inhoud van de goederenwagon is als volgt:





Oorspronkelijk had deze wagon een gloeilampje midden in
de wagon en nu een smd ledje tegen de zijkant gemonteerd
op een standaard print van 'modelbouwled'.

De aansluitingen naar het sleepcontact en de massaveer
gaan naar een printje met 4 diodes in brugschakeling
met daarachter een condensator van 220 uF.
(midden van de foto)

De elco is misschien overbodig, maar ik weet niet of
de spanningsregelaar die er achter zit een rimpelspanning
lekker vindt.

Een gelijkrichtcel was makkelijker geweest,
maar die had ik niet in huis.

Dan volgt een Alie spanningsregelaar (links) en een condensator
van 2200 uF. De regelaar is zodanig afgesteld
dat de resulterende voedingsspanning voor de verlichting
ongeveer 12 V is. Dit heeft het voordeel dat de spanning op de elco
niet hoog is en daarom de afmetingen van de elco's relatief klein kunnen zijn.

De bedrading is nu nog doorgaand tussen de wagons.
Later wil ik dit nog voorzien van miniatuur stekkers.

In de bagagewagon zijn de raampjes hoog geplaatst en is
daarom de vloer voorzien van 2 lichtpuntjes.

Tevens is hier nog een extra elco ondergebracht.



Op de foto's (het stof heb ik te laat gezien) is te zien
dat het plastic van de raampjes ook de beste tijd
gehad heeft. In werkelijkheid is het minder erg dan op de foto's.

De twee elco's blijken voldoende om knipperen
van de verlichting te voorkomen.


De lichtgeleiders langs de daklichten doen het.


En op het balcon ook.


De bagagewagon heeft warmwitte leds.

Frans







Re: Verlichting in oude rijtuigjes
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verlichting in oude rijtuigjes
Hi Frans,

Leuk gedaan en de verlichting ziet er goed uit maar waarom koop je geen LED-rol van 5mtr bij Aie ?

groet
Harald
Re: Verlichting in oude rijtuigjes
 @citaat  @citaat Zelfs het hondenhok is verlicht...
Re: Verlichting in oude rijtuigjes
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Verlichting in oude rijtuigjes
Natuurlijk want:

Bron:https://www.donaldduck.nl/duckipedia/l/loebas/

Zonder licht gaat dat echt niet...

Jan-Peter
Re: Verlichting in oude rijtuigjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verlichting in oude rijtuigjes
Wat een beetje verlichting al niet kan doen Frans, ziet er leuk ui hoor  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman