Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rijtuigverlichting voor zelfbouw

Gestart door huub donderdag 11 december 2008, 16:49:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Dames, Heren,

Elektor kondigt aan voor Februari:

Modeltrein-rijtuigverlichtingdecoder.

Het betreft een Ledstrip (in 3 verschillende lengtes) met een PIC controller als
decoder. De decoder is compatibel met het Märklin-systeem.

Nog een beetje vaag allemaal, even afwachten dus.

grv Huub
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
mmm, dat klinkt leuk :)

Dennis
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Huub,

heb je misschien een link?

Ik ga ze binnenkort zelf maken :D

Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 11 december 2008, 17:05:32
Huub,
heb je misschien een link?
Ik ga ze binnenkort zelf maken :D

de link naar Elektor heb ik wel (die kan je ook gokken)
www.elektor.nl
maar de aankondiging komt uit het maandblad zelf (Januarinummer).

met die 3000 leds kan je aardig wat strips bouwen  :mrgreen: :mrgreen:

ik stuur je even een PBtje

grv Huub
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
ja lap, net m'n abo opgezegd na 3 jaar, en nu komen ze eindelijk met iets interessant !

Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Hoi allemaal,

Dat bericht in Elektuur heb ik ook gelezen (ben pas abonnee sinds het nog Elektronica Wereld heette) maar ik vind mijn rijtuigverlichting leuker.

Totaal flakkervrij, kan minimaal 3 minuten zonder spanninig en staat rechtstreeks op de voeding. Geschikt voor DC/AC spanningen van 4 tot 24 volt en werkt vanaf de laagste spanning . Probleem is alleen (weet u/jij dat Huub?), hoe krijg ik het handgetekende schema hier op het forum?
De materiaalkosten voor deze universele verlichting zijn ongeveer ? 20,-.
Op de foto's staat het rijtuig dus zonder spaning!

Voor de front/sluitseinen heb ik het uitgebreid met een flip/flop, maar dat is alleen is nodig bij analoog rijden.

Als er genoeg belangstelling is, wil ik wel een draadje starten met foto's hoe ik dat in de Sprinter van (excuse le mot) Fleischmann ingebouwd heb.

Inmiddels heb ik ook een rijtuig van mijn ICE3 omgebouwd. Paste makkelijk in de ruimte bij het gewicht. Nu de rest van mijn rijtuigen/loc's nog.


Groetjes

Wil Tweeendrie

De elektronica in de apparaatkasten van de Sprinter











Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Wil,

ik heb een pbtje gestuurd.

Elektuur heb ik slechts compleet vanaf 1974 tot nu toe.
Radio Bulletin had ik iets eerder maar ben al lang geleden afgehaakt.

Een erg leuke tijd had ik tijdens mijn stage bij Elektuur (1975).
Was maar 1 straat ver van bij ons thuis gevestigd.
Ik heb de oprichter Bob van der Horst nog persoonlijk gekend (helaas al lang geleden overleden).

grv Huub
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Wil Tweeendrie.

Ziet er zeer mooi uit.
En lijkt me voor de meeste niet al te moeilijk te maken.
Zie graag het schema tegemoed,maar dit gaat U zeker lukken...

Nogmaals allemaal erg mooi.

Mvg: Alex
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Citaat van: Wil Tweeendrie op donderdag 18 december 2008, 00:11:12
hoe krijg ik het handgetekende schema hier op het forum?
Je kunt het scannen, maar je kunt er ook een foto van maken met je digitale camera.
En wat nog deftiger is, teken het uit in Paint, zo maak ik al mijn schema's.
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Hallo Wil,

Hier kun je een programma downloaden om schema's te tekenen.
http://www.circuitsonline.net/download/view/36

Mvg,
Peter
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
buckfast_beekeeper
gast

Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Uittekenen in Eagle (free)(of ander schema pakket) en dan printen naar pdf (Cute pdf free of een printscreen maken (Gadwin printscreen.

Met het laatste programma selecteer je wat je wil saven, kies je een bestandsformaat en geef je automatisch volgnummers, zonder dat je nadien nog moet gaan fotoshoppen of resizen.
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties, maar zodra ik met een teknprogramma werk, heb ik ruzie met dat ding.

Eer dat je dan weer weet hoe het werkt, heb ik mijn schema alweer overgetekend.
Een simpele cursus hoe die programma's snel te gebruiken zijn heb ik meer aan. Of er moet iemand "in de buurt" van Oud-Beijerland wonen om mij eens wegwijs te maken. Dus wie kan mij eens instrueren.

Het schema komt eraan, alleen het scherm van mijn HP all in one 2410 moet ik eerst schoonmaken, dus nog even geduld. De handleiding heb ik net van internet geplukt en dat is een karweitje waar ik geen moeite mee heb.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Eagle is wel een ingewikkeld pakket voor een beginner,
alhoewel het schema tekenen wel mee valt. (voor mij dan)

Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Hoi beste lezers,

Het schema is naatje (of naadje of naadtje). Het schoonmaken van de glasplaat hielp niet en de foto komt niet duidelijk over.
Het bovenste gedeelte met de 6 led's is de hele rijtuigverlichting.





Een simpel programma met een eenvoudige handleiding, zodat je niet daaagen bezig bent om iets onder de knie te krijgen.(zucht) En niet van die dikke boeken door moet worstelen of help-programma's waarin nou net termen staan, die je zelf net iets anders benoemd en daarom niet kan vinden. Weet een van jullie dat misschien?


Voor de Led's gebruik ik warm white high brightness 2 mA, die ik afslijp tot een millimeter boven de diode. Ze geven dan een mooi diffuus licht.
Op de foto van de sprinter staan ze ingesteld op een 0,5 mA per led en dat geeft ook overdag al meer dan voldoende licht. Na een paar ronden is de goldcap opgeladen en blijft de verlichting 4 minuten zonder voeding branden.
Ik ben nu bezig met de ICE3. Door de gekleurde ruiten moeten er 8 i.p.v. 6 led's in en ze staan afgesteld op 1,5 mA per led. Daardoor daalde de brandtijd natuurlijk en heb ik er nog een extra goldcap bijgezet. Daar heb ik nog geen foto's van gemaakt, die houden jullie nog tegoed.








De instelpotm. paste toevallig net in een apparatenkast.




En voor de kop/sluitverlichting paste de flip/flop net onder het dak. Omdat rode led's een lagere brandspanning hebben blijven deze 10 minuten zichtbaar op het opstelspoor.



Als jullie vragen hebben, meld dan even via een PB dat ik op het forum moet kijken, want op het forum kijk ik niet iedere dag. De PB komt in de mailbox en die zie ik wel.
Eerst even verder met de FCS wissels, aansturing via geheugendraad.

Groeten van

Wil Tweeendrie
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Waarom zoveel electronica om LEDs te laten oplichten ?
Rij jij toevallig analoog ?

Ik neem een gelijkrichtersbrug, een goldcap, 7 LEDs, een weerstand, en klaar is Kris ...

Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Hi Kris,

Dat klopt, ik rij nog steeds analoog. En dat blijf ik doen, ik vind het digitale rijden voorlopig te duur wegens het ombouwen van de baan en de locs en de aanschaf van regelaars en/of computer.

Ik volg het wel allemaal bij een vriend. Dus het is mij niet onbekend.

Punt 2 kan ik nu de regelaars (met gas en rempedaal) in mijn schakelbord inbouwen en dat lukt niet met de kant en klare digitale regelaars.
Edits van Elektuur zou dan ook een mogelijkhied zijn.

Deze regelaar:




moet hier 3x worden ingebouwd. Het complete schakelbord in wording.

 


En dan moet ik deze nog in 2 hulpschakelborden inbouwen, die alleen het grote station en het dorpsstation kunnen regelen.

Ik heb/krijg dus plaatselijk dubbele bediening.


Groet

Wil Tweeendrie
Re: Rijtuigverlichting voor zelfbouw
Elektor is uit...... hier heb ik een melding geplaatst

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12955.msg210355#msg210355