Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

mijn modelbaan in aanbouw

Gestart door jumbo woensdag 10 december 2008, 21:16:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
mijn modelbaan in aanbouw
hier foto's van mijn in aanbouw zijnde modelbaan











Re: mijn modelbaan in aanbouw
Hey Jumbo,

Dat ziet er al aardig leuk uit.

Ben benieuwd hoe je de rest gaat afwerken.

Veel succes.

Groeten Piwie.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Dat gaat snel.
Ik heb een vraag: Hoe ga je de rotsen op je berg afwerken en heb je er bewust voor gekozen om eerst gras te "zaaien" en dan pas de rotsen af te werken?

Succes en ga zo door want het wordt knappe baan.

Tim
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Ziet er al goed uit, leuke "oplossing" voor het stationsgebouw trouwens.  :wink:

Blijf je vorderingen volgen.

Groeten Marco
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Hallo Jumbo.
Hele mooie doorkijk zo op je perrons met zo'n flauwe bocht! 8)
En de dieren op de berg voelen zich, zo te zien, al heel erg op hun plek.

Veel succes met de verdere baanbou.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Citaat van: Veer op woensdag 10 december 2008, 21:50:04
Dat gaat snel.
Ik heb een vraag: Hoe ga je de rotsen op je berg afwerken en heb je er bewust voor gekozen om eerst gras te "zaaien" en dan pas de rotsen af te werken?

Succes en ga zo door want het wordt knappe baan.

Tim

Ga gewoon het witte iets bijkleuren .
Dat ik gras gezaaid heb als eerste was meer om van de witte berg af te zijn  :lol:
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Dag Jumbo,

Leuke details (spoorbrug, rotsen/groen/grazende dieren). Erg inspirerend. Succes en plezier ermee!!

Groet,


Shark.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Het blijft toch leuk om te zien hoe mooi een kale baan kan worden als men er wat tijd in steekt. Hoop dat ik hier ook een keer de ruimte voor zal hebben.

Mathijs
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
geeft al een mooie indruk
succes met je vorderingen
groet robert
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Citaat van: jumbo op woensdag 10 december 2008, 21:16:26



Hey Jumbo,

die voetgangersbrug naar de perrons wil ik ook hebben voor mijn baan, kan je mij zeggen welk merk dit is aub?

Alvast bedankt!  :)

Mvg,
Geeraard
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
voetgangers brug heb ik zelf samengesteld uit twee bouwdozen van faller nummer 131279 .

Kost een paar avondjes knip en zaag werk en bekijken hoe het het beste kan samengevoegt kan worden weer .
Hier nog wat foto's .







heb ondertussen ook perron betonzijwanden met dank aan de printer en gefotografeerde modelperronzijwand gemaakt ook hier foto van .





Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
trouwens ballast ik mijn k -rail met thee .
weet niet of ik daarmee de enigste ben heb het nog niet ergens tegen gekomen maar ik ben der reuze tevree mee heb vroeger is met echte steentjes geprobeerd maar had veel problemen met steentjes die toch tussen tandwielen kwamen.



Re: mijn modelbaan in aanbouw
Citaat van: jumbo op vrijdag 12 december 2008, 20:46:11
trouwens ballast ik mijn k -rail met thee .
weet niet of ik daarmee de enigste ben heb het nog niet ergens tegen gekomen maar ik ben der reuze tevree mee heb vroeger is met echte steentjes geprobeerd maar had veel problemen met steentjes die toch tussen tandwielen kwamen zal eerdaags is foto plaatsen van thee ballast

Ik ben heel benieuwd hoe dat er uitziet.
Dus gauw een paar foto's plaatsen. :mrgreen:

Gr.
René
Re: mijn modelbaan in aanbouw
die brug ziet er gaaf uit ik ben ook zo iets van plan maar dat zal pas gebeuren als alle sporen liggen en dat duurt zeker nog wel 6 maanden

Reinder
Re: mijn modelbaan in aanbouw
het eerste wat altijd m'n strot uit rolt, bij het aanschouwen van mooie modelbaanfoto's is : Oh jaaa Moek ook nog doen !, .....mooiiiii :P, Oh Ja , dat ook nog :mrgreen: :mrgreen:

Je bent goed bezig :wink:, en ja ..... Perrons moet ik dus gaan maken 8),
moet ik 1st een frees kopen :shock:, daar gaan we weer.... :mrgreen:

Suc6 met de verdere bouw, ga het op zeker volgen :P

Mvg Gert
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Citaat van: jumbo op vrijdag 12 december 2008, 20:46:11
trouwens ballast ik mijn k -rail met thee .
weet niet of ik daarmee de enigste ben heb het nog niet ergens tegen gekomen maar ik ben der reuze tevree mee heb vroeger is met echte steentjes geprobeerd maar had veel problemen met steentjes die toch tussen tandwielen kwamen.

Ziet er goed uit moet ik zeggen. Gebruik je smaakjesthee? Dan smaakt je baan naar aardbeien als het gaat regenen haha :D
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Citaat van: jumbo op vrijdag 12 december 2008, 20:46:11
trouwens ballast ik mijn k -rail met thee .
weet niet of ik daarmee de enigste ben heb het nog niet ergens tegen gekomen maar ik ben der reuze tevree mee heb vroeger is met echte steentjes geprobeerd maar had veel problemen met steentjes die toch tussen tandwielen kwamen.
En hoe doe je dat dan precies? Vind het naemlijk wel interressant klinken. Ik gebruik trouwens c-rail, werkt het daar ook bij?

Mathijs
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Is dat gebruikte thee?
Wat doe je dan als het gaat waaien? :lol:
Als je grind met houtlijm/water mengsel vastzet, dan kan het toch niet tussen de tandwielen komen?
Re: mijn modelbaan in aanbouw
die draaischijf is die ook voor c rails te krijgen :?
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Citaat van: diesel loc op vrijdag 19 december 2008, 22:47:21
die draaischijf is die ook voor c rails te krijgen :?

Nee, maar je kan hem gebruiken hoor. Daar waar je aansluiting wilt op je c-rails gebruik je een overgangrail van K naar C.

Re: mijn modelbaan in aanbouw
ok bedankt nu nog ff sparen :lol:
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Je zou ook zoals ik de hele loc verzorgingsplaats kunnen aanleggen in k rails dan heb je minder overgangsstukken nodig. De K rails passen ook beter in de loods.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Hallo Jumbo,

Ik vindt je oplossing voor het station met die voetgangersbrug erg mooi.
Geweldig dat je hem zelf hebt gebouwd.
Dat met die thee he, dat is een intresante oplossing.
Ik neem aan dat het verse thee is of is het toch gebruikte?
In iedergeval is het vast goedkoper dan balast kopen in de winkel ( ben zelf nog niet zo ver ).
Succes met de verdere bouw en ik blijf dit draadje volgen.

Mvg Jac.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
thee is niet iets nieuws ben ik ondertussen achter is in meer topic's aan de orde geweest .

over het algemeen is het gebruikte thee , niet gebruikte is donkerder kun je meer gebruiken op plaatsen waar veel stoomloc's vertoeven een bw b.v .

thee is goedkoper dan zakkies grind kopen das de reden dat ik ooit thee ben gaan gebruiken en eigenlijk ga ik op deze baan het voor het eerst met houtlijm vastzetten , heb al stuk gedaan zal eerdaags weer foto's plaatsen.
Heb wel een nadeel ondervonden met me geprinte zijwanden van me perrons die zijn dus door het gebruik van water/houtlijm mengsel iets verkleurd   :(

heb eerst een ander project gedaan een rokende 212 is grondig schoongemaakt collector was versmeerd en loopt nu weer als zonnetje .

draaischijf op foto's is zelfgemaakt met een aandrijving van een disco bol uit vroegere disco tijdperk in me jeugd haaaaaaaaa.

draaischijf kan daardoor maar naar één kant draien komt ooit nog is andere aandrijving voor in de plaats.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
ga je ook een industrie plek maken
is wel leuk





groeten en succes mickey :lol:
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Citaat van: diesel loc op woensdag 24 december 2008, 18:22:15
ga je ook een industrie plek maken
is wel leuk





groeten en succes mickey :lol:


Tja daar moet ik nog is over nadenken .plaatsgebrek  :?

Had misschien boven aan deze topic eerst me effe moeten voorstellen en uitleg moeten geven over het hoe en waarom van deze modelbaan .

Dus doe ik dat nu maar even .........

Mijn naam is ruud , ben 40 jaar en al trein liefhebber sinds de leeftijd van pak um beet 6 jaar .
Begonnen met een sintbaan van jouef plastic achtige treinen , toen me ouders iets hadden van hij vind dat wel heel leuk , is er een '' echte '' treinstart gemaakt met een cirkeltje marklin .

Dat is in de jaren uitgegroeid tot een heuze hobby met een aantal loc's en wagons rails en al wat er bij een treinhobby komt kijken .

Met wel een stop van een jaar of drie ertussen want, toen de pubertijd en de meisjes leuker waren dan '' treintjes '' alles in een doos was beland en me kamer tot disco omgetovert was met ook daar de hele mik mak boxen , mengpaneel ,draaitafels ,discolampen en ja de cd speler in mijn jeugd een geweldige ervaring muziek zonder gekraak, is er weinig getreint zeg maar .

Nadat ik het ouderlijk huis had verlaten en een zolder tot beschikking had is er weer een start gemaakt met de hobby .
En toen ook gelijk meer een baan die de werkelijk meer benaderde .
Toen er kinderen kwamen moest de zolder dienen als slaapkamer en is de baan weer afgebroken en had ik weer minder ruimte tot me baan tot beschikking en ook nog onder een schuiner dak gedeelte dat is de baan die nu op de foto's te zien is en hopelijk ooit afkomt haaaaaaaaaaa .

En dan kom ik weer terug bij de vraag van industrie , hoe meer je de werkelijk wilt benaderen hoe meer ruimte je te kort komt  :lol:.

Wou eerst alles graag groot station , rangeer terrein , groot bw, groot schaduw station , en parade baanvak ,maar na lang wikken en wegen tot conclusie gekomen dat dat allemaal niet kon , en dat een redelijk station met een schaduw station onder het schuine dak dan toch het meest levendig zou zijn , lampies . poppetjes , seinen , stopende treinen is toch leuker dan alleen een baanvak met voorbij razende treinen .
Maar goed hoe je het ook draait of keert komt altijd ruimte te kort , in de loop van de bouw is digitaal ook toegeslagen ombouw van al me loc's had dat altijd tegengehouden maar tja de rijeigenschappen en tegenwoordig het geluid houd het niet tegen .

Nou dat was het weer voor deze keer zal volgend jaar  :lol: ooit is foto's van vroeger scannen is kijken of ik er een serie van cirkeltje tot nu van kan maken .

groet ruud
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Hey Ruud,

Ja, ruimte gebrek kunnen de meeste van ons wel.
En natuurlijk willen we allemaal te veel bouwen in een kleine ruimte, dus moeten we inprofiseren :?.

Zelf heb ik ook een zolder tot mijn beschikken waar ik me helemaal op kan uitleven.

Succes met de bouw.

Groeten Piwie.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
hoppa weer is een foto update voorlopig even de laatste voor een tijdje baan moet beetje stofdicht afgedicht worden in verband met dakkapel plaatsing , komt er wel meer daglicht op de baan  :lol:











aan deze kant van de baan moet ook nog veel gebeuren



Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
mooie foto's
complimenten
groet robert
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Blijft toch altijd een apart beeld. Met close-ups lijkt het alsof het al helemaal af is. Dan zie je een overzichtsfoto en dan blijkt altijd dat maar een klein gedeelte af is en wat voor verschil een beetje aankleding al kan maken. Nou in ieder geval veel plezier met je baan zodra je de bouw kunt hervatten.

Mathijs
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2007

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Ruud,

mooie opdate. Klasse die grote boogstralen. Veel plezier met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Mooie baan..

Veel succes!
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
WOW! :shock:

Dit ziet er ECHT uit! 8)
Keep up the good work! :P
Groeten,

Ronald
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Hoi Ruud,
Leuke update ziet er goed uit.
En straks nog wat dag licht er bij word het vast helemaal top.

Groet Jac
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Toch nog een paar foto's , dit zijn echt voorlopig de laatste .
Nu eerst afdekken kamer leegmaken voor werkruimte voor aannemer .
Kon het niet laten toch nog een paar preisertjes te plaatsen.
Heb ook me eerste zelfgemaakte fluistersleper klaar , fantasties resultaat stiller kan niet  :lol: .
Onderaan staan daar ook foto's van .









Kwam toevallig op de zaak 0,05mm dik ijzer tegen word gebruikt om tussen materiaal te doen om beschadiging bij het klemmen te voorkomen , zit op rolletje en is denk ik bij een ijzerwinkel wel te verkrijgen .







Re: mijn modelbaan in aanbouw
Goed bezig hoor!!

Lodewijk.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
laatste nieuws pfffffffffffffff onder het scannen van muur van krukkie gelazert en ja boven op baan  :( :( :( :(.

is aan voorkant stuk afgebroken paar rails naar de ...... en der lag een krokodil op de grond pfffffffffffffffff o ja pijn in de rug ook nog
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Citaat van: jumbo op zaterdag 31 januari 2009, 20:45:24
is aan voorkant stuk afgebroken paar rails naar de ...... en der lag een krokodil op de grond pfffffffffffffffff o ja pijn in de rug ook nog
Oei dat is niet mooi joh :shock:
De krokodil en jij wel nog heel?
Sterkte en wat jammer maar geef de moed niet op :wink:

Mathijs
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
ja lijkt nog wel oke , verder nog niet gekeken me baan is niet zo hoog hé dus scheeld wel weer als der wat op de grond valt .

zag net dat er nog wel meer op zun kant ligt , nou ja eerst de muren afmaken en dan kijken we wel hoe de shade weer te repareren .

bakkie koffie leuten en dan mag die weer zegt de uitvoerder ( me vrouw)  :lol:
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Dat is niet zo best.
Gaat het goed met de rug en met de krokodil.
De rails is wel weer te vervangen.
Succes met de herstel werkzaam heden.

Groet Jac.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
een paar foto's van de val schade , maar weer is wat tijd vrijmaken en het weer herstellen .

is weinig van gekomen door alle falliesement periekelen





Re: mijn modelbaan in aanbouw
Ja Ruud,
Het geeft des te meer aan dat het toch allemaal fragiel is.
Misschien dat je er wat van kunt leren en kunt voorkomen dat het weer een chaos wordt :wink:
Hoop dat je het allemaal snel kunt herstellen :)

Mathijs
Re: mijn modelbaan in aanbouw
dat ziet er allemaal niet goed uit..
hopelijk is het snel gemaak!
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Hoi Ruud,

Dat is een trieste aanblik.
Succes met het herstel.

Groet Jac.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2007

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Ruud,

zonde, maar gezien jouw modelbouwcapaciteiten zie je er straks niets meer van. Veel succes met het herstel.

Groetjes, John
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Dat was een zware beving....
Veel succes met het herstel (ook je rug natuurlijk) en ik blijf de bouw volgen.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Drukke tijden voor de baanwerkers maar weten het zeker ook dit karwei te gaan klaren.
Is er nog schade aan het materiaal of val het mee voor de rest?
Was de trein met de ketelwagens niet iets te lang? wat een lange sleep.
Wel mooi overgens maar niet op zijn kant natuurlijk.

veel succes met de herstel van je rails.

Groet Wim.
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Okee, das echt wel irritant.
Gelukkig staat de kraanwagen op 1 van de sporen al klaar om de rails te herstellen! :lol:
groeten! 8)
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Hee Ruud,

Zo aan te foto's te zien is het toch een beste smak geweest. Hopelijk mankeer je zelf verder niets, rails en zelfs krokodillen zijn toch minder belangrijk dan je lijf!

Succes met de herbouw.

Groet,
Ronald
Re: mijn modelbaan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: mijn modelbaan in aanbouw
nee zelf weinig shade opgelopen blauwe plek , maar die zal wel wegtrekken voor ik een stoffig oud mannetje ben  :wink:.

dakkapel zit er al wel op maar moet nog wat nagetimmert worden in opdracht van woningbouw dus daar is het wachten op kan alles wat ligt weer recht op gezet worden .

kan der nu moeilijk bij onder de plaat is nu opslag van halfe kamer , maar hoop dat ze van de week effe aftimmeren kan vloertje er in en weer ruimte gemaakt worden onder plaat