Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraag ESU Lokpilot V3.0

Gestart door 111 woensdag 10 december 2008, 18:44:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag ESU Lokpilot V3.0
Hallo,

Ik wil graag een aantal oudere analoge loks ombouwen met een ESU Lok Pilot V3.0 decoder. Aan deze decoder zit een stekker.

Heeft iemand ervaring met deze decoders en weet iemand of je de stekker eraf kunt knippen om de draden vervolgens daar te solderen waar ze horen.

groet, Bram

Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Hallo Bram,

De stekker kun je gerust van de decoder knippen om vervolgens de draden daar aan te solderen waar ze horen.

Mvg,
Peter
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Staat ook zo in de handleiding, paragraaf 6.6
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Oke! Bedankt voor de reacties.

groet, Bram
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Hoi Bram,

Ik laat de stekkers er altijd aanzitten. Koop een contra stekker in de winkel voor een enkele euro, dan kun in de toekomst nog eens makkelijk de decoder verwisselen.
Erg handig als  je nog eens een decoder met sound in wilt bouwen, of de decoder kapot mocht gaan.
Ook heb je minder gezeur met eventuele garantie mocht de decoder niet naar behoren werken.
Je hoeft hem dan ook niet helemaal uit te solderen.

Kortom : een boel voordelen als je de stekker er aan laat zitten en investeerd in een contra stekker.

Enig nadeel van een contra stekker is dat je wat extra bedrading hebt en de contra stekker ook in de lok netjes weg moet werken.

Treinsmurf
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
heb je een adresje voor zon contra stekker?

bij mijn setje is ook een magneet ( feldmagent 51960 )

geen idee wat ik daarmee zal doen? ik wilde dit setje -esu lokpilot 52630 digital set 1- inbouwen tzt (lees: als de moed eens tot mij komen zou) in een sneu lokje 29156. Met dan maar gelijk front en sluitlampjes, sound en een rookgeneratortje....

en toen werd ik wakker  :D
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Bij http://www.treinelektronika.com/
0753.6100 Stekker; NEM652 - 2 x 4 voor lokdecoder 1,95 Euro
0753.6101 Stekker; NEM652 - 2 x 4 voor lokdecoder, met aansluit draden 2,95 Euro
0753.6110 Contra-stekker; NEM652 - 2 x 4 1,95 Euro
0753.6111 Contra-stekker; NEM652 - 2 x 4, met aansluit draden 2,95 Euro

Bij http://www.conrad.nl/
244699 – 89 8-polige Stekker (5 Stuks) 7,79 EUR

Mvg,
Peter
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
hallo treinsmurf,

Ja zo'n contra stekker is bruikbaar maar het wordt wel een zooitje onder de kap, en juist bij stoomloks moet je allemaal in de ketel zien weg te werken ik weet niet of dat gaat lukken.

groet, Bram
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Bram,

Klopt, in kleine loks is er natuurlijk niet erg veel ruimte, en wordt het dus lastiger om de extra bedrading en contrastekker netjes kwijt te kunnen. Met name een kleine lok zoals de BR80 uit 29165 zal een uitdaging worden.

Voor de loks waar wat meer ruimte in zit, loont het al gauw de moeite gezien het extra comfort.
Zeker als je aan het experimenteren gaat met verschillende soorten decoders, ben je blij als je makkelijk decoders kunt loskoppelen en vervangen.

Ik ben bijvoorbeeld begonnen met märklin 60902 decoders in te bouwen, gevolgd door enkele ESU 61600 met versie 1.0 firmware. Laatste was ik niet tevreden over  :( , dus overgeschakeld op 60760 decoders. Ook daar was ik niet kapot van  :(  en later nog een keer ESU 61600 V3.0 aangeschaft, waar ik erg over te spreken was (en ben) :D  heb ik nu het gros daarmee uitgevoerd.
Als je dergelijke experimenten gaat doen, wordt je compleet gestoord van het iedere keer weer in en uit solderen.  :( 

In een marklin winkel zijn de contra stekkers ook te krijgen. Van Uhlenbrock heb je bijvoorbeeld mooie contra stekkers. Nadeel is dat je even goed moet opletten op de kleuren van de bedrading. Deze wijken per merk af, net als de decoders. (ESU gebruikt andere kleuren als Marklin, en Uhlenbrock wijkt daar ook weer iets van af).

Wat ik meestal dan ook doe is de bedrading van de contra stekkers herrangschikken naar marklin kleuren door deze los te solderen en op de juiste busposities weer vast te zetten.

Treinsmurf
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vraag ESU Lokpilot V3.0
Ik heb lokpilot's met 21 polige connector gekocht.
In de loks komen dan dragerprintjes, hoef je ook maar één keer te solderen.
Kost wel iets meer, maar je kunt er later zo een loksound op prikken.
De dragerprintjes schroef je aan het relaispaaltje vast.
Bij www.x-train.de kosten de standaard dragerprintjes ?8,50 p.s.
Hoef je alleen nog maar een speaker in te bouwen.
Re:Vraag ESU Lokpilot V3.0
hallo, weet iemand waar ik een nederlandstalige handleiding kan downloaden betreffende het inbouwen en programeren van deze decoders Esu Lok Pilot?
Ik werk nog met het oude systeem Control Unit 6021.
Alvast bedankt
Re:Vraag ESU Lokpilot V3.0
Lid sinds: 2023

offline
Re:Vraag ESU Lokpilot V3.0
Re:Vraag ESU Lokpilot V3.0
Bedankt Alphons, dit is wat ik nodig had!
nog een prettig weekend