Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Railplan

Gestart door DutchAlien dinsdag 20 januari 2009, 11:28:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railplan
DutchAlien
gast

Railplan
Goedemorgen allemaal,
Zoals in mijn voorstelpraatje aangekondigd, hierbij mijn voorlopige railplan met maten en uiterst grove indeling. Gemaakt met Anyrail. Ik gebruik C-rail.Het gebruik van schaduwdelen in mijn baan heb ik liever niet, ik wil zien wat er rijdt.
Andere ideeen? Ik hoor graag van jullie.

Dutchalien.
Re: Railplan
kiezel
gast

Re: Railplan
Hoi,

Check je stijgingspercentage even op het traject met het 'viaduct'.
Zelfs als je de sporen die beneden liggen laat dalen naar het viaduct toe kom je volgens mij in de knoop met een te hoog percentage.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Railplan
DutchAlien
gast

Re: Railplan
Ha Kiezel,
Onder in de baan is het geen probleem, maar boven mogelijk wel, de engelsman bovenin zou nog wat naar rechts kunnen.
Dank voor je reactie,
DA.
Re: Railplan
DutchAlien
gast

Re: Railplan
Zo dus..

DA.
Re: Railplan
Veer
gast

Re: Railplan
Hoi,

Ik vind het een goed baanplan. Je hebt een heleboel mogelijkheden. Ik heb alleen nog even de volgende aandachtspunten om te voorkomen dat je later zegt had ik dat maar geweten:

Ga je digitaal rijden? Als je namelijk analoog gaat rijden lijkt het mij erg onoverzichtelijk om met twee of drie treinen tegelijk te rijden, omdat je namelijk geen twee "cirkels" hebt. Wat ik ook als tip mee wil geven is dat als een trein door de keerlus is geweest deze niet meer rijdend om kan keren, dus dan moet je altijd je loc omrijden of met een treinstel van richting veranderen.

Succes,

Tim
Re: Railplan
DutchAlien
gast

Re: Railplan
Dank voor je opmerkingen, Tim. Ik rijd digitaal, dus dat hoeft geen probleem te zijn. De kwestie met de keerlus is me bekend, dat betekent rangeerwerk, maar daar is het binnenste circuit ook een bettje voor bedoeld.
Jan.
Re: Railplan
DutchAlien
gast

Re: Railplan
Dit is het min of meer definitieve ontwerp.
Alleen vraag ik me af of ik op de hoogte van het viaduct toch nog een beperkt 2e niveau kan malen.
Wie heeft nog ideeen of aanvullingen?
Groet,
Jan / DutchAlien
Re: Railplan
DutchAlien
gast

Re: Railplan
Oeps, verkeerde plaatje,
deze moet het zijn..
Jan
Re: Railplan
2rail-Tim
gast

Re: Railplan
Leuke baan.. alleen ik zou de perrons langer maken..
Re: Railplan
jordi
gast

Re: Railplan
ja, wat tim zegt klopt, maak de perrons tot aan de bocht ongeveer, zo kun je er langere treinen aan zetten. verder zou ik eens kijken naar de locloods, past dat allemaal wel ???

mvg, jordi
Re: Railplan
Nameless
gast

Re: Railplan
Maak de bochtenreeks naar de locloods nog een half bochtje langer, dan heb je meer ruimte voor je lokloods en het ziet er wat speelser uit..
Re: Railplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Railplan
Als je waar de tekst "viadukt" staat een verbinding van het ene (midden) naar het andere station (links) maakt, heb je een tweede keerlus.

Weet je dat je bij het "rangeren" altijd de hoofdbaan op moet als je naar rechtsboven rijdt ?
Als je naar linksonder rijdt, is dat niet het geval: treinen vanaf station kunnen via de engelsman  passeren.
suggestie: draai de sporen links van het doorgaande spoor om, zodat ze van onder af bereden kunnen worden.

groetjes
Henk
Re: Railplan
DutchAlien
gast

Re: Railplan
Henk, ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Moet de engelsman draaien? Als je naar het nieuwe plaatje kijkt, is die onderste keerlus niet goed mogelijk. de grijze ondergrond is de max. baangrootte.
Dank voor je tip betr. de loods, Tim
Re: Railplan
kiezel
gast

Re: Railplan
Hoi Tim,

Wat Henk (volgens mij) bedoelt is het volgende: je kunt een tweede keerlus realiseren door een raildriehoek te maken. Van het kleine station linksonder komt er dan een aftakking die naar rechtsboven buigt (onder het viaduct door) en direct bij het grote station aansluit. Dan wordt wel je perronlengte van het kleine station korter, anders haal je de bocht niet. Maar je hoeft ook niet tussen / naast alle rails perron te leggen, de preisertjes kunnen daar ook wel vanaf het tussen de rails in liggende perron instappen.

De lokloods schuin laten liggen vind ik ook mooier, maar ik zou het kleine passtukje (kan het nummer niet lezen en ben zelf niet zo thuis in C-rails) er nog uit halen zodat het net    iets minder schuin loopt. Dan kom je ook niet zo dicht bij de bocht rechtsonder.

M.b.t. het rangeren en de hoofdbaan: je zou dit kunnen vermijden door de bovenste 24612 in het rangeergedeelte te vervangen door een Engelse wissel (spoortje ernaast ook iets aanpassen), zodat je een uithaalspoor hebt.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Railplan
digi-jacques
gast

Re: Railplan
Ik zou je toch willen adviseren om een mogelijkheid open te houden om evt achteraf nog een schaduwstation te maken, ook al heb je aangegeven dat je wilt zien wat er rijdt.

doch datgene wat niet rijdt zal je toch ergens moeten plaatsen, neem aan dat je het niet in de dozen houdt.

en misschien heb je nog niet zo heel veel loks, in de toekomst kan daar verandering in komen.

Re: Railplan
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Railplan
Naast je meest rechtse/bovenste oranje 24188 heb je een 24612 & 24611
wissel liggen. Als je die 24611 vervangt door een 3-weg wissel,
dan kan die 24612 vervangen worden door een rechte rail, en kan
die engelse wissel , samen met de meest bovenste wissel, één positie
naar rechts schuiven.

Dit is toch weer 18,83 CM meer die je hebt om te stijgen/dalen hé ...

succes,
Kris
Re: Railplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Railplan
Dit is duidelijker:


De gele pijl is de ruimte die nodig is om te rangeren.

groetjes
Henk
Re: Railplan
DutchAlien
gast

Re: Railplan
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Henk, ik heb het rangeerterrein nog iets anders vormgegeven,met een uithaalspoor re boven. Zo verwijd ik ook het hoofdspoor, of denk je dat de ruimte daar te beperkt is?
Alle aanbevelingen heb ik verwerkt in het onderhangende plaatje en een scahduwstation houd ik in gedachten...
Jan

Re: Railplan
DutchAlien
gast

Re: Railplan
Uiteindelijk toch Henk's voorstel overgenomen, zo moet het worden...
Jan
Re: Railplan
EgMaf
gast

Re: Railplan
Als je nou onder de brug, in de binnenboog, nog een meegebogen wissel legt, kun je daar een uithaalspoortje voor het rangeren op aansluiten...
Re: Railplan
DutchAlien
gast

Re: Railplan
Weer wat geknutseld met Anyrail en er is een schaduwstation...
Binnenkort bouwen etc.
Re: Railplan
redskin
gast

Re: Railplan
De aansluiting van het schaduw station ga je nooit redden (bij dat orange boogje onderaan), tenzij je de treinen recht naar beneden laat vallen. Ik zou zo snel gezien onderaan de baan, de 24130 die naast de 24094 ligt vervangen door een gebogen wissel en van daaruit de daling naar het schaduw station maken.
Zie nu trouwens ook nog dat de anderen toegang naar het schaduwstation ook zogoed als onmogelijk is kijkend naar het stijgingspercentage.
Lijkt mij dat je beter de bovenste toegang kunt weglaten en ergens een keerlus bij het schaduwstation leggen waardoor de treinen via het andere spoor terug omhoog kunnen.
Re: Railplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Railplan
Het nadeel van dit schaduwstation is dat het bijna allemaal doodlopende sporen hebt die je geen van alle ziet. Als er iets misgaat kun je ook niet bij.
Als je ondergrondseopstelsporen wilt maken, zorg dan dat je gemakkelijk bij de wisselstraat kunt.
Ik heb op mijn baan ook een ondergrondsopstelstation, maar hiervan is de wisselstraat gewoon zichtbaar. Voordeel: wissels hoeven niet electrisch te zijn.

Kijk anders ook op mijn site.
http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/608-Rangeerterrein.html

groetjes
Henk
Re: Railplan
DutchAlien
gast

Re: Railplan
Dank, John en Henk voor jullie opmerkingen. Ik ga nog eens opnieuw aan de gang en laat het dan wel weer weten...
Jan
Re:Railplan
DutchAlien
gast

Re:Railplan
Vrienden,

Inmiddels heb ik weer wat verder gesleuteld aan mijn railplan.
Geen schaduwstation, omdat ik alles wil blijven zien, maar wel 2 niveau's die naar mijn gevoel voldoende variatie in het plan brengen, ik gebruik Anyrail voor de tracklayout. Hebben jullie nog suggesties?
Groet, Jan
Re:Railplan
Thalyske
gast

Re:Railplan
Er liggen wel heel wat sporen , krijg je daar nog een landschap tussen?
Mvg. Patrick
Re:Railplan
DutchAlien
gast

Re:Railplan
Vind ik iets minder belangrijk, alles wat er bij gaat komen, is eigenlijk alleen versiering, wel leuk, ook om te maken, maar scenery komt bij mij op het laatste plan, groet, Jan
Re:Railplan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Railplan
Hey,

op zich best een leuk plan zo! Ik zou denk ik het emplacement met de 3-wegwissels onderaan, iets hoger leggen. Daardoor kun je het uitloopspoor iets verlengen, waardoor je een langere trein in 1x op een rangeerspoor kunt plaatsen.

Roy
Re:Railplan
Veer
gast

Re:Railplan
Ik ben het helemaal eens met de opmerking van Roy m.b.t. het driewegwissel en rangeeremplacement.
Verder heb ik de vraag welk spoor boven en welk onder komt te lopen en hoe je dat gaat doen. Worden het bruggen met de sporen volledig in het zicht of komen er ook bergen en zijn sommige sporen verborgen in de bergen?
Re:Railplan
DutchAlien
gast

Re:Railplan
blauw is niveau 0 en geel niveau +1 ( plm. 10 cm) geen bergen of tunnels, althans niet in eerste instantie. De opmerking over het opstelemplacement en toekomstige locloods neem ik mee in het plan. Bedankt, Jan
Re:Railplan
Veer
gast

Re:Railplan
Ook zou ik de rechte rails tussen de twee driewegwissels weghalen daarmee krijg je meer lengte voor je opstelsporen. Of je moet dit expres gedaan hebben i.v.m. scenery.


Re:Railplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Railplan
vind het er mooi uitzien
maar zou je onderin bij je opstel sporen niet een extra aansluiting maken ???
zodat je vanuit onder ook op je emplacement kunt ??
maar goed ik ben wel van de doorrij sporen dus het is maar een tip !!
succes en wel een mooi bouwverslag maken he !!
groet robert
Re:Railplan
DutchAlien
gast

Re:Railplan
hier nog een keer de nieuwe layout.
geel is niveau +1, blauw niveau 0
Jan
Re:Railplan
kenny1647
gast

Re:Railplan
Ziet der zeer goed uit!
Veel plaats voor seceny
Gr kenny
Re:Railplan
DutchAlien
gast

Re:Railplan
Ik denk dat het zo gaat worden, blauw niveau 0, geel niveau +.Om het wat duideliker te maken, zal ik binnenkort wat plaatjes maken en op het forum zette. Jan
Re:Railplan
kenny1647
gast

Re:Railplan
Opstelsporen wel genoeg  :shock:
Re:Railplan
Webseb
gast

Re:Railplan
Jeetje wat kan een eerste plan wijzigen zeg!
En wat veel opstel sporen, wel erg veel speel mogelijkheden.

Wat ik alleen als nadeel zie is dat je banen 120 breed zijn. Zeker in de linker en rechter hoek kun je niet bij komen voor het maken van de scenery. En nog vervelender, na 1,5 jaar niet schoon kunnen maken op de plekken ziet het er niet uit.

Ik had een L- vormige tafel waar ik dit probleem ondervond. Na bijna 2 jaar gister toch alles uit elkaar gehaald. Helaas.. Tijd voor een nieuw plan waar ik overal wel bij kan!
Re:Railplan
DutchAlien
gast

Re:Railplan
Dit probleem heb ik ondervangen door de gehele baan op poten met rolwielen te monteren, waardoor hij in alle richtingen te verplaatsen is. Dank en groet, Jan.