Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I

Gestart door Kroko14253 dinsdag 09 december 2008, 20:27:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Kroko14253
gast

Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Hallo,

Nou, de ombouw van de pendeltrein is voor zover gereed. Ik wend mij nu even tot een ander projectje, wat al enige tijd wacht op verbetering. Het betreft hier een Ae 3/6 I van fleischmann (gelijkstroom-model) naar Märklin Digital. Aan de hand van enkele foto's zal ik laten zien wat ik allemaal heb gedaan.



Allereerst heb ik het rijwerk verbouwd. Hiervoor heb ik de originele ronde motor vervangen door een klokanker motor van SB Modellbau. Delen van de oude motor zijn verwijderd. De overgebleven opening is opgevuld met een passend stuk messing (werd bijgeleverd). De lampjes zijn vervangen door LED's. Er is ook een nieuw printplaatje gemaakt met daarop een schakelingetje voor de Zwitserse lichtwisseling. Voor montage van de LED's heb ik de originele printjes gebruikt, zij het wel aangepast.



Aan de bovenbouw wordt het een en ander verbouwd. Het model moet het voorbeeld uit de jaren 50 representeren. Hiervoor is de dakopbouw verwijderd, komen er nieuwe trapjes (4), nieuwe bufferbalken (de oude waren deels "vernield" door aanbrengen van remslangen e.d. door de vorige eigenaar. Verder moeten er zandvulluikjes komen.
Links boven een nieuwe bufferbalk. Deze komt aan de zijde, waar de koppeling komt, om rytuigen aan te koppelen. Daarnaast, op het houten blokje, de bufferbalk voor de andere kant. Deze heeft, zoals jullie zien, volledige uitrusting. Onder het blokje liggen kleine witte stukjes strip. Deze worden gebruikt, om nieuwe trapjes te maken. Aan de onderbouw zien we rechts een zelf gefabriceerde werktuigkist. Trapjes zitten er al aan. De treden worden later aangebracht.



De bovenbouw, zonder de voorbouwsels. Er zijn nieuwe handgrepen aangebracht, de treden zitten op de trapjes, de bufferbalken zitten erop en het dak is aangepast.



Hier een foto van de gefabriceerde zandvulluikjes. ze zijn een eenvoudige weergave van de luikjes. Na wat overwegingen, hoe ze te maken, heb ik het zo gedaan: Ik heb een stukje U-profiel genomen. Daarin werd een plaatje gesoldeerd. Vervolgens werd er een sluitstukje aan de onderkant aangebracht. Toen werd het nog op de juiste dikte gebracht en met een beetje lijm aan de kast gelijmd. Let niet op het vuil, dat duidelijk te zien is. De body wordt toch nog overgespoten. Nummer- en fabrieksplaten worden bij HRF (allerlei onderdelen, nummer- en fabrieksplaten) besteld.



Een blik op de nieuwe bufferbalk aan de uitgeruste zijde. Op de beurs in Rijswijk kwam ik toevallig iemand tegen, die stangbuffers had van Günther. Ik heb 2 setjes gekocht. Eentje is aan deze lok besteed. In de nieuwe bufferbalk werden gaatjes geboord voor de nieuwe buffers en toen werden de buffers erin gesoldeerd. De slangen en nepkoppeling zijn eraan gelijmd. Ook is er een overloopplaat aangebracht. Overgehouden aan de verbouwde Leichtstahlwagens. Hier is ook goed te zien hoe de nieuwe trapjes zijn samengesteld.

Jullie hebben ongetwijfeld al gezien dat een decoder nog ontbreekt. Een contra-stekker is al ingebouwd. Een decoder volgt nog.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Kijk, dat noemen we nog eens ombouwen.
Niet te pietluttig, gelijk goed.  :)

Heb je al testgereden met die SB-set?
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
En meteen door naar het volgende project na de pendeltrein...... :D

Prachtig om te zien weer hoor. Hoe bevalt dat setje van SB Modellbau eigenlijk? Past alles goed?

Het begint bij mij ook enorm te kriebelen om eindelijk een die Hag locs te gaan ombouwen, maar ik heb nog een paar dingetjes nodig om te kunnen beginnen.

Wordt nog passen en meten voor de decoder als je een standaard Lokpilot v3.0 gaat gebruiken, of neem je een kleinere?

Suc6 verder met de bouw.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
ik ben nieuwsgierig is t nog steeds zo dat de wielbreedte smaller is in gelijkstom versies?
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Hallo,

@ Markje:

Nee, de wielbreedte is versmald naar wisselstroomformaat. Dan zul je zeker geen rpoblemen ondervinden in de toekomst.

@Menno:

Setjes van SB modellbau passen altijd zeer goed. En bevallen prima. Ik heb in verschillende loks een motor uit het assortiment van SB Modellbau gebouwd. Meestal waren het loks van wat oudere leeftijd. In combinatie met een Lopi 3 loopt het errug mooi. Sets voor HAG loks zijn wel wat duurder dan voor andere loks. Ik heb tot nog toe alleen maar lopi 3 ingebouwd. Met minder neem ik geen genoegen.

@HenkV:

Ik heb al proef gereden met ingebouwde decoder. De decoder is inmiddels in een andere lok verdwenen. Maar de proefrit verliep goed. Je kunt het zelf nog wat instellen, maar de basis is al goed.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
ow das gioed niuews dus met andere woorden met enige handigheid om om te bouwen naar wisselstroom maakt t tegenwoordig niet uit meer wat je koop :mrgreen:
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Citaat van: markje op woensdag 10 december 2008, 21:05:51
ow das gioed niuews dus met andere woorden met enige handigheid om om te bouwen naar wisselstroom maakt t tegenwoordig niet uit meer wat je koop :mrgreen:

Precies. :D :D

Harry Stipkes
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
AAh dan zijn al die fabrieken goed bezig geweest
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Hallo Harry ook dit ziet er weer goed uit, blijf je uiteraard in dit draadje weer volgen, mijn complimenten.

Fred Vonk
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Hallo,

Het werk aan deze lok heeft even stil gelegen, maar ik heb hem de afgelopen dagen afgebouwd:


de machinezijde, en hier:


de aandrijfzijde.
Lok is nu al mooi. Nieuwe nummer- en fabrieksplaten worden binnenkort bij HRF besteld.
Heb ik er weer een mooie lok bij.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Mooi gedaan Harry  8)
Volgens mij heb ik zon soort model ook zaterdag bij Wentink occ. zien staan. Van HAG geloof k :)

Veel rijplezier! 8)
Re: Ombouw Fleischmann Ae 3/6 I
Ziet er heel goed uit Harry.
Echt goed gelukt en het staat mooi op je baan :wink:

Mathijs