Hallo,
Nou, de ombouw van de pendeltrein is voor zover gereed. Ik wend mij nu even tot een ander projectje, wat al enige tijd wacht op verbetering. Het betreft hier een Ae 3/6 I van fleischmann (gelijkstroom-model) naar Märklin Digital. Aan de hand van enkele foto's zal ik laten zien wat ik allemaal heb gedaan.
Allereerst heb ik het rijwerk verbouwd. Hiervoor heb ik de originele ronde motor vervangen door een klokanker motor van SB Modellbau. Delen van de oude motor zijn verwijderd. De overgebleven opening is opgevuld met een passend stuk messing (werd bijgeleverd). De lampjes zijn vervangen door LED's. Er is ook een nieuw printplaatje gemaakt met daarop een schakelingetje voor de Zwitserse lichtwisseling. Voor montage van de LED's heb ik de originele printjes gebruikt, zij het wel aangepast.
Aan de bovenbouw wordt het een en ander verbouwd. Het model moet het voorbeeld uit de jaren 50 representeren. Hiervoor is de dakopbouw verwijderd, komen er nieuwe trapjes (4), nieuwe bufferbalken (de oude waren deels "vernield" door aanbrengen van remslangen e.d. door de vorige eigenaar. Verder moeten er zandvulluikjes komen.
Links boven een nieuwe bufferbalk. Deze komt aan de zijde, waar de koppeling komt, om rytuigen aan te koppelen. Daarnaast, op het houten blokje, de bufferbalk voor de andere kant. Deze heeft, zoals jullie zien, volledige uitrusting. Onder het blokje liggen kleine witte stukjes strip. Deze worden gebruikt, om nieuwe trapjes te maken. Aan de onderbouw zien we rechts een zelf gefabriceerde werktuigkist. Trapjes zitten er al aan. De treden worden later aangebracht.
De bovenbouw, zonder de voorbouwsels. Er zijn nieuwe handgrepen aangebracht, de treden zitten op de trapjes, de bufferbalken zitten erop en het dak is aangepast.
Hier een foto van de gefabriceerde zandvulluikjes. ze zijn een eenvoudige weergave van de luikjes. Na wat overwegingen, hoe ze te maken, heb ik het zo gedaan: Ik heb een stukje U-profiel genomen. Daarin werd een plaatje gesoldeerd. Vervolgens werd er een sluitstukje aan de onderkant aangebracht. Toen werd het nog op de juiste dikte gebracht en met een beetje lijm aan de kast gelijmd. Let niet op het vuil, dat duidelijk te zien is. De body wordt toch nog overgespoten. Nummer- en fabrieksplaten worden bij HRF (allerlei onderdelen, nummer- en fabrieksplaten) besteld.
Een blik op de nieuwe bufferbalk aan de uitgeruste zijde. Op de beurs in Rijswijk kwam ik toevallig iemand tegen, die stangbuffers had van Günther. Ik heb 2 setjes gekocht. Eentje is aan deze lok besteed. In de nieuwe bufferbalk werden gaatjes geboord voor de nieuwe buffers en toen werden de buffers erin gesoldeerd. De slangen en nepkoppeling zijn eraan gelijmd. Ook is er een overloopplaat aangebracht. Overgehouden aan de verbouwde Leichtstahlwagens. Hier is ook goed te zien hoe de nieuwe trapjes zijn samengesteld.
Jullie hebben ongetwijfeld al gezien dat een decoder nog ontbreekt. Een contra-stekker is al ingebouwd. Een decoder volgt nog.
Groetjes
Harry Stipkes