Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ondergrond voor geluidsdemping

Gestart door sn00zerman dinsdag 09 december 2008, 12:58:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ondergrond voor geluidsdemping
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
ondergrond voor geluidsdemping
Hoi allemaal,


Als alles een beetje meezit, kan ik van't weekend beginnen met rails te leggen.
Ik heb hier nog een rol kurk staan, alsook een rol van die witte "mouse/mouche" die ze onder parket leggen.
Welk van beide geeft nu de beste geluids-isolatie ?
Ik heb van elk een strookje onder wat rails gelegd, maar hoor zelf het verschil niet, waarschijnlijk omdat
het hier maar over 3 meter spoor gaat. Maar aangezien die materialen zo verschillend zijn, kan ik me niet
inbeelden dat het verschil niet hoorbaar is.

Persoonlijk zou ik voor die witte onderlaag kiezen, aangezien die dunner is dan kurk, zodoende heb ik ietsje
minder helling in m'n railspiralen ...

Wie o wie weet raad ?


groeten,
Kris
Re: ondergrond voor geluidsdemping
Hallo Kris

De beste demping wordt verkregen door "zacht" materiaal. Dwz een "lucht" laag geeft de beste demping. Een zacht materiaal bevaat relatief veel lucht en zal dus beter dempen dan een"hard" materiaal. Als ik jou materiaal keuze zie dan zou ik kiezen voor het witte onderparket materiaal. Kurk is een vrij vaste massa en zal geluid trillingen vrij gemakkelijk doorgeven.

groetenn

Teun
Re: ondergrond voor geluidsdemping
Hallo Kris

Ik heb kurk toegepast en bevalt mij goed. Ik rij k-rail. De kurkstroken hebben die vorm dat ze tevens dienst doen als bedding. Met wat gips de schuine kanten gemaakt, en met donkere verf, houtlijm en ballast het verder afgemaakt.
Succes

groetjes uit beetje krom
cees
Re: ondergrond voor geluidsdemping
Hallo Kris,

Onder mijn testbaan ligt een dubbele laag 'ondervloer' van IKEA, dat witte spul dus ;) Dit is erg stil :idea:

Vriendelijke poffertjespan,

Rolf
Re: ondergrond voor geluidsdemping
Als ik er weer eens een beetje over nadenk dan denk ik trouwens dat het nog stiller kan; 1 laag 'ondervloer' en 1 laag (bad)stof er bovenop :idea: :?: Dat ga ik ook nog eens proberen 8)

En als je zachte anti-slip matjes kunt vinden dan is dat ook een goede optie. Niet van die stevige dingen voor in de auto maar de zachte variant op een rolletje :idea: Heb ik ooit eens via een vriend uit A'dam kunnen krijgen maar dat was niet genoeg en ze zijn sindsdien onvindbaar :|

Daarnaast nog de opmerking dat K-rail stiller is dan C (en M natuurlijk) :idea:

Vriendelijke cardan-as,

Rolf
Re: ondergrond voor geluidsdemping
En dan na al je moeite veel locs met veel lewijt op de baan zetten. :?
Re: ondergrond voor geluidsdemping
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: ondergrond voor geluidsdemping
bedankt allemaal,

ik denk dat ik dan maar 2 lagen van dat witte spul ga leggen, en daar m'n baan bovenop.
Johnny, het is vooral om het "laweit" van die loksounds beter te kunnen aanhoren, momenteel komt
de herrie van de trillingen van het hout boven dat van die loksound uit ;-)


groeten,
Kris
Re: ondergrond voor geluidsdemping
Ik  heb geen ondervloer onder mijn C-rails. Ik doe altijd oordopjes in en zet de radio wat harder.  :D
Helaas krijg je dat lawaai er gratis bij. Ze zouden er vanuit M eens iets op moeten bedenken.
Groet.
Peter
Re: ondergrond voor geluidsdemping
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: ondergrond voor geluidsdemping
tja, oordopjes is geen optie vrees ik, er zijn hier al diverse locs in huis met geluid ;-)
Aangezien mijn garage/treinbaankamer naast onze slaapkamer ligt, wil dit ook zeggen
dat ik geen treintje mag rijden als m'n vrouwtje slaapt :-(


groeten,
Kris
Re: ondergrond voor geluidsdemping
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ondergrond voor geluidsdemping
ik ga gewoon 1 laag kurk gebruiken. Je mag best wel wat horen. (een grootbedrijftrein is ook niet geruisloos heren)

Roy