Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Sputterende rookgenerator

Gestart door markos maandag 09 oktober 2006, 19:03:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sputterende rookgenerator
Hoi

Mijn br03 heeft een rookgenerator die niet lekker meer werkt. Hij sputtert alle olie eruit, zonder dat er veel rook naar buiten komt.

Hoe zou dat komen?
Ik heb de generator al in een andere lok gehad, maar ook daar deed hij het en een goede generator in de 03 en die deed het prima, dus ligt het aan de generator....

Verder zou ik willen weten wat ik met de speld, het pincet en het dunne ijzerdraadje moet doen wat bij een generator wordt meegeleverd.

ik vind het plaatje onduidelijk hier in.

Re: Sputterende rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Sputterende rookgenerator
Markos, ik heb ook zo'n zelfde setje.

Het kan zijn dat ie een beetje verstopt zit, daar voor zit die speld erbij. Kun je proberen het voorzichtig door te steken. Of het draadje is versleten, als vervanging is volgens mij dat stukje ijzerdraad.



Re: Sputterende rookgenerator
Dus als ik het goed begrijp, moet ik met die speld in dat holle pijpje, dat in de generator zit, een beetje heen en weer prikken?

maar zit daar dan nog dat ijzerdraadje in?
Er komt iig niets uitvallen als ik hem op zijn kop houd!
Dat betekend dat dat dat ijzerdraadje vast zit, maar hoe krijg je dan die nieuwe er in en ook nog eens vast?


Re: Sputterende rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sputterende rookgenerator
Hoi Markos/Brigitte.
Ik heb ook een aantal van die setjes en ook voor mij is de beschrijving niet duidelijk!
Ik hoop dat de technici onder de forumleden hier een goede uitleg voor weten.
Ik ben benieuwd,
AlbertJan.
Re: Sputterende rookgenerator
VincentKloeg
gast

Re: Sputterende rookgenerator
De Marklin rookgenerator

De rookgenerator die in Marklin locomotieven zitten zijn niets meer dan staafjes met een elementje erin die door stroom van de lok verhit wordt. Rookvloeistof verdampt onder deze temperatuur snel en daardoor ontstaat er een rookpluim.
Je hebt de generator zelf die je dus in de schoorsteen van de lok duwt. In de generator zit een staafje die groen gekleurd is als die nog nooit gebruikt is. Aan de bovenkant van dit staafje zit ook een uitlopertje als het goed is.
In dit groen gekleurd staafje zit geen ijzerdraad (!!!!!) maar een miniscuul hol naaldje die aan de onderkant schuin afgeslepen is. Door dit naaltje komen uiteindelijk de rookwolkjes die eruit 'gelanceerd' worden. Haal je dit miniscule naaldje eruit, dan doet je rookgenerator het niet.
In een rookgenerator setje zit een pincet, een stukje vlosdraad en een reserve holle naaldje. Met de pincet kun je het miniscule naaldje uit de rookgenerator trekken en met het vlosdraadje kan je dit naaldje vrij maken van ontstoppingen. Als je dat gedaan hebt dan zet je het naaldje weer terug in de rookgenerator. Hou er rekening mee dat de schuine kant onder zit!!
Daarnaast moet je de rookgenerator niet te vol stoppen met rookolie. Ik heb een injectienaald met een schaalverdeling van 0,2 ml en een maximum van 5ml. Ik spuit er (als die op is gehouden met roken) 0,2ml in en dat is altijd genoeg om een mooie pluim te krijgen met weinig spetters. Meer rookvloeistof erin en ook mijn loks beginnen te sputteren (de lak! de lak! :(), maar na een tijdje komt de rook er toch wel uit.
Ik hoop hiermee geholpen te hebben.  :D
Re: Sputterende rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Sputterende rookgenerator
Vincent,

Dit is een perfecte beschrijving!! Ik stel voor om deze eventueel in een 'how to' op te nemen

groet Chris
Re: Sputterende rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Sputterende rookgenerator
Chris prima plan. Vincent bedankt voor deze super uitleg. Stuk duidelijker dan dat van mij  :oops:

T.z.t. verhuizen we dit naar de FAQ.
Re: Sputterende rookgenerator
VincentKloeg
gast

Re: Sputterende rookgenerator
Je kan een rookgenerator ook heel goed uittesten op de rails. Het ijzerdraadje wat onder de generator omgebogen zit op de middenlijder en de zijkant van de generator op de spoorstaafjes. Dat bespaart je gevaarlijk in en uit halen van de generator in de lok.
Re: Sputterende rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sputterende rookgenerator
Hallo Vincent.
Bedankt voor de perfecte beschrijving! 8)
Komt goed van pas, ik heb net wat setjes gekocht en ingebouwd.
Heel wat duidelijker dan de handleiding die bij het rooksetje zit.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Sputterende rookgenerator
Vincent,

ook namens mij bedankt voor de uitleg.
Ik heb er toch nog een vraagje over..:
Ik moet dus dat holle naaldje uit het groene pijpje halen? Klopt dat?
dat lijkt me een erg prigelig werkje....

Ik heb trouwens ook zo'n hele smalle generator, maar die lijkt me niet hol.. of is die niet meer hol....?
Re: Sputterende rookgenerator
VincentKloeg
gast

Re: Sputterende rookgenerator
Dat holle naaldje moet er voor het roken inzitten. Maar dat kan verstopt raken. Er steekt altijd wel een mm van dat naaldje uit het groen kleurige pijpje. Met de pincet die erbij zit kan je hem zo eruit trekken (zitten niet vast ofzo).

Ik ben (nog) niet bekend met de smalle rookgeneratoren. Maar ik verwacht dat die hetzelfde werken. Die holle naaldjes zijn een crusiaal onderdeel van de generator!
Re: Sputterende rookgenerator
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Sputterende rookgenerator
In m'n BR 18 zit een rookgenerator van rond 3,5 mm.
Ook daar zit het zelfde systeem in .Naaldje in een buisje.
Re: Sputterende rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sputterende rookgenerator
Beste forumleden.
Aangezien het af en toe best een beetje geknoei is met het vullen van de rookgenerator vraag ik mij wel af, als je de rookgenerator vaak gebruikt, krijg je dan geen beschadigde of doffe lak?
Heeft iemand hier misschien al (jaren) lange ervaring mee?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Sputterende rookgenerator
Hoi Vincent en natuurlijk ook alle anderen...

Je uitleg is prachtig....
Ik wil niet zeggen dat ik de handigste ben van het marklinforum, want dat weet ik wel, maar om van me zelf te zeggen dat ik de onhandigste ben gaat me ook iets te ver... Vaak is het meer onwetendheid.... :(
Om een lang verhaal kort te maken:
Het bestaat niet dat ik een hol naaldje te voorschijn kan toveren uit de groene pijp in mijn rookgenerator.
Zeker niet met zo'n stompe pincet als dat marklin er bij heeft geleverd... :?
Ook met de speld en het holle naald je lukt het niet om hem (die los zou moeten zitten) er uit te lichten.
De holle naald die als reserve wordt bijgeleverd is echter van een heel ander formaat, want die kan ik er gewoon in laten zakken....

Zit er misschien geen meer in dan?
Re: Sputterende rookgenerator
VincentKloeg
gast

Re: Sputterende rookgenerator
Dan kan je concluderen dat er geen naaldje in zit! Dat naaldje moet boven het groen gekleurde pijpje uitsteken en als dat niet het geval is dan zit er geen in.  :shock:
Stop die reservenaald er eens in en kijk dan of die wel rookt? Waarschijnlijk wel!

Citaat van: AlbertJankrijg je dan geen beschadigde of doffe lak?
Als je het mij vraagt niet. Ik heb nu al 4 jaar een lok met rookgenerator (ondertussen zijn het er al 5 geworden) maar hij zit er nog even goed uit als voorheen. Goed er voor zorgen en het moet goedkomen. Witte aanslag die kan voorkomen kan je eraf halen met een nat doekje en daarna een droog doekje. Maar echt beschadigen? Nope. (Ik raad als rookolie Modelbahnöl SR24 aan.)

Je moet trouwens nooit een rookgenerator droog laten roken. Altijd olie erin hebben. Als dat er niet inzit en je laat hem (perongeluk?) aanstaan dan verbrandt die de olie niet maar dan verbrandt die zichzelf. En ze zijn al zo duur, dus goed verzorgen die buisjes. En er wordt wel eens gezegt dat als je de lok weg zet dat de olie eruit moet zijn. Akkoord, maar dit is denk ik alleen bedoeld voor lange periodes. Van de ene op de andere dag heeft dat geen effect. Het voorkomt dat je vergeet er olie in te stoppen. Maarja, dat is du smijn mening  8).
Re: Sputterende rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sputterende rookgenerator
Hoi Vincent.
Bedankt voor al je uitleg.
Maar ik blijf toch nog met een paar vragen zitten.
Ik rij digitaal en bij lang niet alle loks kun je de rookgenerator aan- en uitzetten, hoe doe je dat dan, je kunt toch niet constant vullen?
Zelfs bij de Big Boy kun je, ondanks zijn 16 functies, de 2 rookgeneratoren niet uitzetten!
Op het forum al het advies gekregen om bij deze loks 1 functie om te bouwen voor het aan/uit zetten van de rookgenerator maar aan de decoders zelf heb ik nog nooit iets gewijzigd.
Heb je hier ook een oplossing voor?
AlbertJan.
Re: Sputterende rookgenerator
Vincent,

haha...
Ik had het natuurlijk ook zelf gelijk kunnen proberen.... :lol:
Idd er zat er geen in!! Hij rookt nu weer als vanouds!
Hartelijk bedankt!

Nog even inhakend op wat AlbertJan vraagt:
Analoge loks hebben al die jaren met een brandende generator moeten rondrijden. Ik neem aan dat die niet altijd vol waren.....

Verder adviseer jij de SR24. Op zich prima spul, ik heb het ook, maar het stinkt zo verschrikkelijk... Het slaat ook erg op mijn longen (asma) en gebruik ze alleen als beide ramen in mijn kamer open kunnen!
ik wel eens begrepen dat er ook in "aangename" geurtjes zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Re: Sputterende rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sputterende rookgenerator
Hallo Markus.
Ik gebruik, op dit moment, Seuthe Dampf-Rauch-Destillat, dat ruikt een beetje naar citroen.
Zelf vindt ik deze redelijk lekker ruiken maar het slaat na lang en veel gebruik een beetje op je keel.
Andere rookvloeistoffen heb ik nog niet gebruikt.
AlbertJan.
Re: Sputterende rookgenerator
VincentKloeg
gast

Re: Sputterende rookgenerator
Daar heb ik nog nooit zo'n last van gehad eerlijk gezegt. Ik vind die SR24 wel aardig, stoomlocomotieven hebben altijd zo hun eigen geurtje  8). En ik zou het afschuwelijk vinden als mijn loks rondrijden met als doel een geurkaars te zijn  :lol:.

Helaas heb ik geen oplossing voor je wat betreft het uitschakelen van de rookgenerator. Mijn beide digitale loks (die ik gebruik op een analoge baan) kan je de rookgenerator met F1 aan of uitzetten. Op mijn baan zijn ze continu in bedrijf en ik zorg dat er dan altijd een bodempje inzit. Maar frutselen met de decoders om een functie om te zetten dan ben je bij mij helemaal aan het verkeerde adres!  :(
Re: Sputterende rookgenerator
ik heb helaas geen verstand van rookgenerators, maar ik wil toch maar eens 9als ik wat geld heb) ééntje gaan kopen!
Re: Sputterende rookgenerator
VincentKloeg
gast

Re: Sputterende rookgenerator
Het is dan wel aan te raden ook een lok te hebben die voorbereid is op een rookgenerator! Alleen een rookgenerator hebben is natuurlijk heel leuk, maar een lok waar je die generator in kan doen is nog leuker!
Re: Sputterende rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sputterende rookgenerator
Onthoudt goed, als de generator in de loc zit kan hij er NOOIT meer uit!

Helaas heb ik hierzelf een slechte ervaring mee en ging hij kapot! nooit meer een nieuwe in kunnen zetten! test ook altijd eerst uit met 2 draadjes voor het geval dat hij het niet doet!

Groetjes,

Robbert

Die binnenkort een filmpje maakt over zijn generatortje! 8)
Re: Sputterende rookgenerator
VincentKloeg
gast

Re: Sputterende rookgenerator
Ooh?  :shock:

Daar weet ik niks van. Volgens mij heb ik de generatoren van m'n 2 50'ers en 41'er onderling al zo vaak verwisseld. En ze willen nog prima roken.
Je kan een generator er goed uithalen door de kap los te schroeven, ondersteboven op je bureau te leggen en met een schroevendraaier (platte kop) de generator er zodoende weer uit te drukken. Je kan hem inderdaad niet van bovenaf er weer uithalen.
Als je ze er nooit meer uit zou krijgen dan is het ook moeilijk te vervangen natuurlijk als zo'n pijpje ooit de geest geeft!
Re: Sputterende rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sputterende rookgenerator
Citaat van: VincentKloeg op zaterdag 14 oktober 2006, 12:26:58
Ooh?  :shock:
Als je ze er nooit meer uit zou krijgen dan is het ook moeilijk te vervangen natuurlijk als zo'n pijpje ooit de geest geeft!

Jep dit geldt trouwens alleen voor de van onderaf bevestigde rookgenerator! marklin waarschuwd hier ook voor!

Groetjes,

Robbert
Re: Sputterende rookgenerator
VincentKloeg
gast

Re: Sputterende rookgenerator
Marklin waarschuwt er ook voor dat kinderen onder de 3 jaar beter niet met Marklin kunnen spelen   :lol:.

Ik ben het er niet zo mee eens: een rookgenartor die je van bovenaf in moet stoppen kan je er ook weer uit halen door de generator er van onderaf weer uit te duwen. Dit heb ik vele malen zonder enige problemen kunnen uitvoeren en de desbetreffende generators werken nog steeds.
De generator wordt in de schoorsteen geklemt. De bovenkant van een generator heeft een bredere diameter dan de onderkant. Dus waarom zou je ze er niet meer uit kunnen duwen?
Re: Sputterende rookgenerator
ook de kleine zijn te verwisselen hoor!
dat heb ik ook al een aantal keer gedaan:
Zorg dat je iets ronds hebt van de zelf de diameter als het bovenste pijpje en daarmee duw je hem er langs boven zo weer uit!
(als hij wat vast zit, moet je harder duwen......) :lol: