Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel

Gestart door wissels zondag 07 december 2008, 23:38:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Hallo Allen,

hoe is jullie ervaring met deze relatief lange wagons op een bochtwissel, als de wissel direct volgt op een rechte rail heb ik geen probleem, ligt echter voor de bochtwissel een bocht 2231 dan ontspoort bijna iedere wagon op het bewegende wisselstuk. Met alle andere locs en ruituigen heb ik geen probleem met deze wissel, dus allen met dit type wagon,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Hi Walter,

Heb hier plentie gebogen wissels liggen zelfs in een helling. Ik heb eigenlijk geen problemen met die wissels.
Wel is het zo dat een gebogen wissel in de korte boog de radius ter hoogte van de tongen neit een fractie scherper is dan R1. Dit merk je vooral bij lange stoomloks met veel drijfwielen en bij b.v. de HAG Re 6/6. Met wagons heb ik daar nog nooit problemen gezien.

Kun je jou probleem nog wat nader specificeren?

Mvg, Johan
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Hallo Johan,

oke probeer het verder aan te duiden, de trein, met 7 containerwagons komt vanuit een 180 Graden bocht aangelegd met K rail 2231 op een vlakke ondergrond en komt op een linker bochtwissel, via de buitenbocht, dus wissel rechtuit, het hele 7 wagen stel loopt door de bocht al vrij zwaar, en steeds de 2e (achterste) as van de wagon ontspoort aan het einde van de wisseltong. Echter als ik de bocht vervang door rechte rails, loopt het wel soepel en ontspoort er niets.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Welke containerwagons zijn dat ? Roco of Märklin. Heb je cat nummers?
Ik rij hier met veel contanerwagons, Märklin, Fleischmann, Roco, brawa en Kombimodell. Zelfs met gelede wagens van roco heb ik geen problemen zoals jij die beschrijft.
Je hebt het hier zelf gezien, ik rij er net zo gemakkelijk mee vooruit als achteruit baan is tot mijn toenemende ergenis nog steeds niet rond

Noem een de cat nummer zal een kijken wat ze hier doen.

Mvg, Johan
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Hallo Johan,

het gaat om 1 containerwagon uit de nieuwe serie van de Märklin shops, de andere wagons komen uit eerdere Marklin produkties met hetzelfde wagontype.

47688 Display met 12 containerwagens

Voorbeeld: Draagwagen Lgns van NS Cargo beladen met één 40 ft container of twee 20 ft containers. Model: Filigrane uitvoering met realistisch doorbroken laadvlakken in wagenbodem. Beladen met één 40 ft container of twee 20 ft containers. Lengte over de buffers is 19,1 cm.

met vriendelijke groet,

Walter


Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Beste Walter,

Misschien een stomme opmerking maar heb je eens de wielafstand nagemeten van het ontsporende as.

Mvg

Olivier
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Hallo Olivier,

betreft hier een vaste Marklin as, valt niks aan te schuiven,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Citaat van: wissels op maandag 08 december 2008, 19:47:47
Hallo Johan,

het gaat om 1 containerwagon uit de nieuwe serie van de Märklin shops, de andere wagons komen uit eerdere Marklin produkties met hetzelfde wagontype.

met vriendelijke groet,

Walter

Hi Walter,

Twee-assers dus, klein misverstand bij containertreinen denk ik altijd in 4- of gelede 6-assers hoe zou dat toch komen :lol:

Ik heb hier even gekeken met meerdere 2-assige Habissen heb er 3 zo blijkt .... meer dan dat ik dacht  :P As afstand is 10,5 cm rijd bij mij prima hoor. Ook de weerstand in R2 valt er mee is er wel maar minder als jij wat ik uit jou verhaal kan opmaken.

Misschien dat het toch aan je wissel ligt  :roll: :wink:

Mvg, Johan
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Hallo allen,

Oke ik geef toe de betreffende wissel is niet heilig, die moet vervangen worden, of naar een andere plaats verlegd kan worden, andere bochtwissels geven het probleem wat minder, toch is het frappant dat juist de containerwagons op deze wissel last hebben, en de rest er wel overheen loopt.

Mijn verdere commentaar op de containerwagons


- Ze lopen erg zwaar in bochten, hier zal iedereen last van moeten hebben, dit wordt veroorzaakt door de lengte van de wagons, als de wielen onafhankelijk zouden draaien heb je er geen probleem mee.

- Bij testen de trein hard laten lopen, de containers trillen door hun lichte gewicht van de wagons af, ik wil ze gaan verzwaren om deze reden.

- De wagons ontkoppelen soms, het omkeren van deze wagons lost het probleem niet op, oke er ligt op de plek dat ze ontkoppelen een lichte knik, wel vreemd dat ook hier alleen de containerwagons last van hebben op lage snelheid heb ik het probleem niet.

100% zuiver is mijn baan natuurlijk niet gelegd, maar niet zo slecht dat ik hierdoor constant problemen heb, zelf geef ik de lengte van de wagons de schuld, met als gevolg dat ze zwaar door bochten rijden, en de wielbanden zeg maar zwaar tegen de spoorstaven drukken,

met vriendelijke groet,

Walter



Re: Märklin NS Containerwagons op K bochtwissel
Ik heb ook last van ontkoppelende en ontsporende containerwagens. En dat op C-rail (die wel niet 100% goed ligt).
Ze rollen gewoon erg zwaar.

Ook de Roco Postwagon had nukken, maar met 2 M10 moeren als ballast ligt die nu goed op de rails.

groetjes
Henk