Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

modelbaan in Garage zonder verwarming

Gestart door marcdevos donderdag 04 december 2008, 22:58:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
modelbaan in Garage zonder verwarming
Hoi allemaal,

ik wil een modelbaan gaan bouwen in mijn garage omdat ik nergens anders in huis plek heb.
Deze garage is niet geisolleerd en ook geen verwarming.
Levert dit problemen qua rails (marklin C rails) en bedrading problemen op?
Mijn loc´s en wagons gaan natuurlijk mee naar binnen die gaan alleen naar de baan als ik ga rijden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoor het graag, alvast bedankt.
Marc
Re: modelbaan in Garage zonder verwarming
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: modelbaan in Garage zonder verwarming
Hallo Marc,

Als de garage onverwarmd en niet geisoleerd is, betekent dat dat deze waarschijnlijk ook gauw vochtig wordt.
Kou is niet zo'n probleem, maar vocht zorgt ervoor dat je rails snel zullen oxideren/vervuilen.
Je zult merken dat je op den duur veel contact problemen bij het rijden gaat krijgen, en zal dus regelmatig je rails met wasbenzine en een doek moeten schoonmaken.

Misschien dat er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Zelf heb ik de baan op zolder, en in de aangrenzende ruimte stond de wasdroger. (Regelmatig dus een vochtige atmosfeer). Inmiddels is het onding naar de bijkeuken verplaatst, en is het klimaat voor mijn baan dus een stuk beter.

Treinsmurf
Re: modelbaan in Garage zonder verwarming
Hallo Marc,

In een garage die niet geïsoleerd is en niet verwarmd, dat vind ik dan zonde van het al het "vaste"materiaal, ook al neem je de loks en wagens weer mee naar binnen. Je hebt al gauw voor een groot kapitaal aan rails, wissels, seinen en dergelijke staan, denk maar aan de prijs van één kruiswissel, gauw al 45 euro of tot 60 euro (UVP) en dan al die andere wissels, de vele rails. Zomers zal die garage weer bloedheet zijn, dus je materiaal krijgt ook te maken met wellicht te grote temperatuur verschillen. Ik zou eerst maar eens de waarde van je rails, de seinen, de bovenleiding etc. maken en dan maar beslissen of een baan zo wel kan. Verder alles wordt snel vuil, denk aan spinnenwebben, en fijn zand dat wellicht door een aantal kieren naar binnen waait. Ook trafo's kunnen uiteindelijk niet tegen vochtige ruimtes.
Nee, ik zou het nooit doen, dan maar af en toe de woonkamer op de kop of zoiets en anders de garage maar eens goed aanpakken. Zo te lezen en te overwegen lijkt me dat dan wel zeker de investering waard en kun je je spullen laten staan en wanneer je wilt, zonder rompslomp van inpakken, uitpakken, doorlopend poetsen van de rails en vervangen van een kapotte wissel door vocht, lekker van je hobby genieten. Ik wist het wel!

groet,

Jan
Re: modelbaan in Garage zonder verwarming
Marc,

Als je dit topic leest: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11590.0
Zie je dat het in de garage kan maar dan moet je hem volgens mij wel iets verbouwen. :D

Groeten,
Mads
Re: modelbaan in Garage zonder verwarming
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: modelbaan in Garage zonder verwarming
Inderdaad, ik heb mijn baan ook in mijn "garage".

Het enige waar je nog kan aan zien dat het een garage was, is de sectionaalpoort. In mijn garage is het nooit koud, maar ik heb er toch verwarming hangen, alsook airco voor in de zomer.
Alleen de kant van de poort zelf is bij ons een "buitenmuur", de andere muren zijn "ingesloten". Het plafond is geïsoleerd.
Als het buiten vriest, zakt de temperatuur nooit onder de 14 graden,
zelfs zonder dat die verwarming aan staat !

Ik heb niet alleen treinen in m'n garage, maar ook diverse PC's, en veel electrisch gereedschap, alsook m'n "voorraad" electronica-componenten enzo.
Ik gebruik die garage al bijna 2,5 jaar voor "opslag" (al m'n materiaal stond daar al, voor die verbouwingen), en nog nooit problemen gehad met iets.
Mijn garage is echt "droog". (er stond destijds een vochtvreter, maar veel vocht zat daar nooit in, die werd maar 2x per jaar leeg gemaakt)

Die verwarming heb ik dan ook eerder voor mezelf gehangen, dan met het idee dat m'n materiaal zou gaan roesten.
(was niet zo moeilijk, verwarmingsketel hangt in de garage zelf, dus een extra radiator was snel gefixt)


succes,
Kris