Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

draaischijf

Gestart door oom dinsdag 02 december 2008, 20:17:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
draaischijf
Lid sinds: 2008

offline
draaischijf
Heeft iemand ervaring met oude draaischijf van marklin ombouw naar gelijkstroom en evt reductie van geluid?gr rene
Re: draaischijf
Robber
gast

Re: draaischijf
Bedoel je met 'ombouwen naar gelijkstroom' geschikt maken voor 2-rail of het aandrijven van de schijf op gelijkstroom? Ik neem aan dat laatste want dat eerste lijkt me bijna niet te doen.
Wanneer je de elektromagneet die de vergrendelstift intrekt met gelijkspanning voed, dan ben je dat oorverdovende lawaai in ieder geval kwijt. De motor van de schijf stilkrijgen zal moeilijk gaan vrees ik. Het is gewoon een ouderwetste marklin schijfanker motor die op volle toeren draait. Waarbij de metalen schijf as een soort klankkast werkt. Lager toerental reduceerd het geluid, maar uiteraard ook de snelheid (traagheid) van de draaibrug.
Re: draaischijf
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: draaischijf
Ik voed alles met gelijkstroom.
De draaischijf is bij het ontgrendelen een stuk stiller. Ook m'n wissel werken op gelijkstroom, maar dat heeft verder geen voordelen.
Bij de ontkoppelingsrails heeft de gelijkstroom weer wel een voordeel. Ik hoor nu helemaal niets meer, behoudens een droge klik.

Gr. Charlie.
Re: draaischijf
Wil Tweeendrie
gast

Re: draaischijf
Dag Charlie en Oom,

Dat doe ik ook al jaren. De electromagnetische artikelen voeden met gelijkstroom heeft twee grote voordelen: het eerste al genoemde brommen is weg en bij wissels kan je werken met een matrix (dioden schakeling) waardoor je met een drukknop een hele wisselstraat kan besturen.

Groetjes

Wil Tweeendrie