Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Fleischmann BR111 ombouwen naar Klokanker motor

Gestart door buckfast_beekeeper vrijdag 28 november 2008, 19:18:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann BR111 ombouwen naar Klokanker motor
De reden van de ombouw is dat de BR111 nog is uitgerust met een 3-polig anker en uiteraard geen schitterende rijeigenschappen heeft.

Het betreft hier een Fl BR111 4349, niet meer in productie, bouw gelijk aan 4348.



Motor uit de lok gehaald en ontdaan van rotor, permanent magneet en motorschild.



De Maxon motor van Sb-modellbau die in de plaats moet komen.



De opvulling die in de motor zal gekleefd worden.



De motor afgezaagd bijna op de vereiste hoogte. Nog wat bijvijlen.



Bijna op hoogte.



De motor en het opvulstuk opgekleefd met de 2 componenten lijm van SB modellbau.



De andere zijde.



Klaar om terug in te bouwen. De rode en bruine draad zijn reeds aangesloten.

Met een beetje handigheid is de ombouw best wel te doen.

Omdat mijn baan momenteel niet is aangesloten, heb ik alleen nog maar "gereden" op de rollenbank. De snelheid is een stuk lager dan met de originele motor. Bij gelijke instelling van de decoder is de snelheid gehalveerd. De CV's moeten dus worden aangepast. Zelfs bij een zeer lage snelheid zie je de wielen zonder schokken draaien. Dat ziet er dus voorlopig goed uit.

Dit draadje wordt vervolgd zodra ik een rondje kan rijden.

De volgende lok is een Trix Krokodil. Deze is bouw gelijk aan de Märklin Krokodil. Deze motor wordt dus ingebouwd. Ook hiervan komt er een foto reportage. De lok staat klaar en is van 5-polig anker en Hamo magneet ontdaan.
Re: Fleischmann BR111 ombouwen naar Klokanker motor
Hallo,

Ziet er goed uit Theo. Je lok zal nu prachtige rij/eigenschappen hebben.

Ik heb zelf ook een dergelijke ombouw gedaan. De vervangende motor zit al ingebouwd en ik heb de verlichting vervangen door LED´s. Ik moet alleen nog de decoder aansluiten (lees: in de stekker steken) Ik heb al enkele foto´s gemaakt van de ombouw, alleen wacht ik met plaatsen, tot alles gereed is. Naast het technische verhaal is er in mijn geval ook een mechanisch verhaal (bepaalde uiterlijke kenmerken moeten nog aangebracht worden)
Oh ja, in mijn geval betreft het een Ae 3-6 I van de SBB.

Groetjes

Harry Stipkes