Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad

Gestart door Victor vrijdag 28 november 2008, 17:16:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Hallo,

Vanwege de in meerdere draadjes geuite ergernis -ook van mijn kant- over de gewone marklin wisselaandrijvingen (C-rails), zou ik graag weten of de servo's van conrad (219998) een goed, betrouwbaar en makkelijk in te stellen en te bedienen alternatief zijn.

Op het moment schakel ik de elektromagnetische aandrijvingen van M met de welbekende oude blauwe schakelkastjes.
Kan ik deze blijven gebruiken, of moet er een permanente stroom naar de servo's lopen?

mvg,

Victor
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Dat nummer wat je daar noemt is geen servo. Het is de bekende motoraandrijving van Conrad. Je kunt ze bedienen met de gebruikelijke Märklin kastjes, of met gewone drukknoppen.
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 28 november 2008, 18:19:09
Dat nummer wat je daar noemt is geen servo. Het is de bekende motoraandrijving van Conrad.

Dank voor je reactie. Ik dacht altijd dat ook dit servo's waren :shock:

nog een vraagje:
ik zie in de handleiding staan dat er naast de rode en bruine draad, drie andere draden uit de aandrijving komen. Hebben deze te maken met de polariteitsomschakeling (die in met C-rails niet nodig heb)?

mvg,
Victor
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Die 3 andere draden, 2 keer blauw en 1 keer geel, zijn inderdaad voor de omschakeling van het puntstuk bedoeld.
Bij Märklin heb je dat niet nodig, maar dan kun je dat extra contact altijd nog gebruiken voor een terugmelding naar je bedieningspaneel.
Er is nog een andere uitvoering van de aandrijving, nummer 219999. Die heeft dat extra contact niet. Voor de prijs maakt het niks uit.
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Hallo Victor,

Citaat van: Victor op vrijdag 28 november 2008, 17:16:24Op het moment schakel ik de elektromagnetische aandrijvingen van M met de welbekende oude blauwe schakelkastjes.
Kan ik deze blijven gebruiken, of moet er een permanente stroom naar de servo's lopen?

Lees dit eens:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1760.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9969.msg192015#msg192015

Met de elektronica van MBTronic kun je de servo's (230500) van Conrad zowel analoog als digitaal aansturen.


Mvg,
Peter
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Hoe monteer je wisselaandrijving (219998) van Conrad dan onderaan de c-wissel ? Ik heb de handleiding afgedrukt, maar het is mij nog niet duidelijk.
Heeft er iemand een tekening (en foto) waarop de montage te zien is ?

Guy
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Hier zie je toch een voorbeeld:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1760.msg29856#msg29856


Mvg,
Peter
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Een andere oplossing voor C-wissels vindt je hier
Ook voor de echte servo toepasbaar.

Bij K-wissels behoef je de wissel zelf niet te mollen. Je kunt heel mooi de handsteller gebruiken  :P die mol je dan wel natuurlijk  :wink: :mrgreen:



Het grote voordeel is hoewel geen normale situatie dat je het wissel zonder enig probleem open kunt rijden.

Ik advideer de echte servo met MBT besturing boven de Conrad 219998 wisselaandrijving.
Kosten per wissel inclusief analoge en digitale besturing is 15 euro

Mvg, Johan
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Omdat ik hier en daar toch nog wel wat problemen heb met de onder vloer aandrijvingen voor mijn K-rail wissels, lijkt me dit ook interessant, mag je er ook de digitale spanning op zetten?

Groet, Anne W
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Hallo Anne, ja dat kan maar waarom zou je dure digitale spanning verkwisten. Gewoon voeden met een treintrafo 16 volt. Digitale prik aansluiten op de digitaal ingang, neemt geen vermogen weg wordt alleen als stuur ingang gebruikt.

Als je het werkend wilt zien met uitleg ben je hier van harte welkom.

Mvg, Johan
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Beste Johan,

Omdat ik met de Edits booster rijdt, heb ik tussen de Raptor en de Edits een LDT booster, die dus eigenlijk niets doet, dus heb ik daarop mijn wissel/seindecoders, incl. het powergedeelte.

Zijn de Conrad aandrijvingen inderdaad sterker als de standaard Märklin "insteek" aandrijvingen, die je ook onder de vloer kunt gebruiken?

Bedankt en groetjes, Anne W
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
De sterkte van de aandrijving wordt bepaalt door het type servo.

Mvg,
Peter
Re: Ervaringen met Wisselaandrijvingen van Conrad
Citaat van: Anne W op maandag 01 december 2008, 22:18:25
Zijn de Conrad aandrijvingen inderdaad sterker als de standaard Märklin "insteek" aandrijvingen, die je ook onder de vloer kunt gebruiken?
De Conrad aandrijving is een motoraandrijving. En alle motoraandrijvingen die ik ken zijn veel sterker dan alle spoelenaandrijvingen die ik ken.
Dus de Conrad aandrijving is zeker sterker dan de originele spoelenaandrijving van Märklin.