Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw rijtuig / wagon Marklin 4267 Eurofima SBB

Gestart door treinsmurf zaterdag 10 januari 2009, 17:51:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw rijtuig / wagon Marklin 4267 Eurofima SBB
Ombouwverslag rijtuig 4267 Eurofima 4267 SBB.

Via internet heb ik 2 van deze oranje rijtuigen aangeschaft, welke märklin helaas alleen in een 1e klas uitvoering heeft gemaakt. Twee keer heeft marklin deze wagons uitgebracht:

art.nr. 4162 1983-1987 type A9 met bedr.nr. 61 85 19-70 506-4 met Relex koppelingen.
art.nr. 4267 1990-1998 type A9 met bedr.nr. 61 85 19-70 518-9 met Kort koppelingen.

Veel hobbyisten zullen deze wagons niet erg mooi vinden vanwege hun opvallend oranje kleur.
Toch hebben de wagons wel iets, en voor de liefhebbers van zwitsers materiaal uit tijdperk IV is het een welkome aanvulling.

Aangezien ik langzaamaan mijn personenwagons van LED-verlichting en stroomvoerende kortkoppelingen aan het voorzien ben, heb ik afgelopen week deze wagons aangepakt.

De binneninrichting is weer van een saaie zandbruine kleur, en vraagt er gewoon om om geschilderd te worden.
Op internet is weinig informatie te vinden over de binneninrichting, maar ik vond toch wat foto's op een franse hobbyisten site.

We beginnen met het blauw schilderen van de looppaden en de compartimenten. Vervolgens schilderen we de armleuningen in bruin.


Vervolgens schilderen we de stoelen bordeaux rood, en de wanden in créme.


Na een en ander bijgetipt te hebben, kunnen we de preiser figuurtjes schilderen.
Deze laten we zolang mogelijk aan de mallen zitten, zodat we ze niet steeds met de vingers hoeven vast te houden. Voordeel is dat je niet van die verfvingers krijgt, en dat de verf niet iedere keer wordt aangetast doordat je er met je vingers aanzit zolang de verf niet is uitgehard.

We beginnen met huidskleur aan te brengen op gezichten en handen.


Hierna schilderen we de broeken, jurken en jassen.




Vervolgens de dassen, schoenen en tassen.
Hierna halen we de figuren van de mal los, en schilderen de haren en ogen.







Nadat alles bijgetipt is, en de verf goed droog, kunnen we de figuren in de binneninrichting op de stoelen vastlijmen met een beetje superlijm.



Nu worden de stroomvoerende kortkoppelingen 72021 ingebouwd, en een zelfgebouwde LED-print zoals bij het betreffende topic onder "electronicatechniek" is te vinden. Enige verschil hierin is de Elco. De Elco van 470uF/35V is simpelweg te groot om netjes in deze wagons weg te kunnen werken. Daarom gebruiken we een SMD Elco, welke mooi in de toiletruimte van de wagon past, en zo dus helemaal uit het zicht verdwijnt.




Vervolgens wordt er dubbelzijdig kleefband aan de verlichtingsprint bevestigd, en wordt deze in de kap van de wagon geplakt.

We bevestigen de kap weer en plaatsen de deurraampjes weer aan de buitenkanten van de wagons.
Nu kunnen we de wagons op de testbaan zetten en het resultaat bewonderen.






Zo, weer 2 wagons gedaan.

Treinsmurf


Re: Ombouw rijtuig / wagon Marklin 4267 Eurofima SBB
mooi werk, heb ze inderdaad al een paar maal in mijn handen gehad, en twijfelde toch steeds weer...., ook nu vind ik ze heel leuk, maar toch.................., dat oranje heh.....
Re: Ombouw rijtuig / wagon Marklin 4267 Eurofima SBB
Ja, ze zijn wel echt oranje.  :P Moet ons hollanders toch aanspreken denk ik.  :lol:
Toch vind ik ze wel wat hebben, zeker in een stam rijtuigen van EW-IV is een oranje eurofima ertussen wel erg geinig. Is ook nog eens waarheidsgetrouw, want deze wagons zijn nog wel eens aan zo'n stam toegevoegd in het verleden.  8)

Treinsmurf.