Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

opvulling tussen de sporen

Gestart door hoolsema donderdag 27 november 2008, 14:19:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
opvulling tussen de sporen
ik ben nou weer  bezig met c-rails en nou was ik nieuwschierig hoe jullie de ruimte tussen de sporen opvullen zodat je niet bakken vol strooigoed hoeft te storten. ik zat te denken aan piepschuim maar is dat bestandig tegen lijm en verf en warmte van lampjes?

Reinder
Re: opvulling tussen de sporen
Ik heb eerst een laagje kurk tussen en naast de sporen gelegd en daaroverheen de ballast gelijmd.
Re: opvulling tussen de sporen
werkt kurk dan beter als piepschuim en heb je mischien een foto gerard?

Reinder
Re: opvulling tussen de sporen
Of piepschuim beter werkt weet ik niet, dat heb ik niet geprobeerd. Ik heb kurken placemats van Ikea gebruikt. Die zijn (waren?) te koop in pakken van 6. De afmetingen hiervan zijn 43 x 32 cm, de dikte is 3 mm.

1. kurk tussen de sporen:


2 en 3. ballast op de kurk:


Re: opvulling tussen de sporen
dat ziet erg gelikt uit gerard ik denk dan dat ik maar kurk gagebruien moet ik alleen even zien waar ik het ga kopen bij de modelzaak zal het wel duur zijn iemand een suggestie?

Reinder
Re: opvulling tussen de sporen
Er is geen Ikea bij jou in de buurt?
Re: opvulling tussen de sporen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: opvulling tussen de sporen
Reinder,

Ik heb tussen de sporen van die blauwe platen gesneden die voor onder het laminaat worden gebruikt. Makkelijk te snijden en te lijmen. Bij elke bouwmarkt verkrijgbaar.
Bij de stationsporen heb ik twee lagen op elkaar geplakt, zodat de rails bijna gelijk liggen met de ruimte tussen de sporen.

Foto's op m'n homepage. Even naar de afdeling foto's en naar beneden scrollen.

Gr.  Charlie.
Re: opvulling tussen de sporen
je wel ik woon in amersfoort en ze zeggen dat wij de grootste ikea van nederland hebben maar ik begreep uit jou bericht dat die er niet meer zijn maar ik kan volgende week zo enzo wel even kijken kom erdeze week niet meer aan toe heb weekend dienst

Reinder
Re: opvulling tussen de sporen
dat zier er ook mooi uit br 41 in wat voor pakken kun je dat kopen en hoe duur zijn ze ongeveer dan kan ik het de kurkplaten afwegen

Reinder
Re: opvulling tussen de sporen
Er waren maanden geleden berichten dat die placemats uit het assortiment zouden gaan en bij sommige filialen al niet meer te krijgen waren, maar toen ik ging kijken lagen ze hier in Eindhoven nog volop.
Maar zoals gezegd, dit is al weer enige maanden geleden.
Re: opvulling tussen de sporen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: opvulling tussen de sporen
Reinder, dat zijn pakken met ik dacht 10 platen van zo'n 50x100cm. Wat ze kosten weet ik al niet meer. Is al weer een tijd geleden, maar dacht iets van 10 tot 15 Euro per pak.

Charlie.
Re: opvulling tussen de sporen
nou met zulke pakken kom je een heel eind ga volgende week ook eff kijken bij de bouwmarkt en dan de 20ste ook even naar houten want ik heb nog maar een rondje van circa 20 meter dus moet nog eff de binnen baan kopen

Reinder
Re: opvulling tussen de sporen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: opvulling tussen de sporen
De kurk bij ikea is idd nietmeer te krijgen. Maar ik ben bezig met een alternatief.

Roy
Re: opvulling tussen de sporen
Reinder,

Een paar weken geleden was ik in de IKEA Amerfoort voor de kurken placemets, maar helaas ze waren er niet meer.
Ik begrijp nu dat ze niet meer in het assortiment zitten.

Je had het over Houten de 20ste, volgens mij is het de 13de december.

Die platen van Charlie zijn volgens mij bij de Gamma te koop, Ik ga morgen avond wel even kijken.

Regards
Leslie
Re: opvulling tussen de sporen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: opvulling tussen de sporen
Ik had laatst iemand gevonden, die kon kurk op rol leveren, in 2mm en 4mm.

2mm 17 euro per rol
4mm 33 euro per rol

Op een rol zit 4 m² (0,5x8mtr)

Roy
Re: opvulling tussen de sporen
Lid sinds: 2007

offline
Re: opvulling tussen de sporen
Reinder,

kijk eens naar deze kunstenaar. Prachtig vakmanschap.

Groetjes, John
Re: opvulling tussen de sporen
bedankt voor de info en moeite alleen kom ik met wat slecht nieuws
bij taxi vervoer moet je een werkmapje bij houden maar ik was het vergen zat met me hoofd thuis op zolder :D maar dat geintje kost met tussen de 220 en 880 euro aan boete als me baas moet geloven dus even geen treinen voor mij totdat ik over deze crisis heen ben

Reinder
Re: opvulling tussen de sporen
Hallo gerard,

Leuk gedaan trouwens ziet er netjes uit zeker een tip die ik ook in mijn diorama gaat en misschien mag gaan gebruiken.

Groet Wim.
Re: opvulling tussen de sporen
Lid sinds: 2006

offline
Re: opvulling tussen de sporen
Bij mijn oude baan heb ik piepschuim platen gebruikt tussen M-rails. Vastlijmen met houtlijm, bovenzijde schilderen en strooisel erop.
Hiervan heb ik helaas geen fotos.

Bij mijn huidige baan gebruik ik geschilderde MDF delen die ik vastschroef (zijn dan nog weg te halen).



Ik zit eraan te denken om een poging te doen met golfkarton en dit te beplakken met landschapsrol van Noch 00090. Dit heeft wel iets weg van de bedding van M-rails.

groetjes
Henk
Re: opvulling tussen de sporen
Waarom gebruik je niet gewoon zand tussen de rails of bruin grind heb ik ook?

Groet,Robert.
Re: opvulling tussen de sporen
Of gewoon karton. Ik knip gewoon een doos aan gort: kost niks en zolang je het karton niet kleddernat maakt, behoudt het prima zijn vorm. Op mijn website staan een paar foto's alhoewel de laatste foto's helaas veel te donker zijn.

Groeten,

Merijn
Re: opvulling tussen de sporen
dat met karton ziet er ook mooi uit dat kan ik van de week wel even proberen en het is lekker goedkoop en het is schilderbaar alleen kan ik maar een klein stukje doen heb maar een klein stukje dubbelspoor liggen en ik kan niet meer spoor kopen omdat ik op die boete wacht en nou zij me  chef dat het ook gezien kan worden als economisch delict en dan kost het me meer als 1200 euro :( :( maar als dat zo is ga ik bezwaar maken want ik kan bewijzen dat het geen economisch delict is

Reinder
Re: opvulling tussen de sporen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: opvulling tussen de sporen
Het opvullen tussen de rails in het station gebied doe ik als volgt.
Ik leg twee lagen blauwe platen, die normaal als ondergrond voor laminaat gebruikt worden, tussen de rails. Dit is in elke bouwmarkt verkrijgbaar.



De bovenste laag schilder ik dan bruin om naderhand eventueel de doorschijn van de blauwe platen te voorkomen.



Met de ballast van Busch, speciaal voor C-rail, maak ik een smalle rand langs de rails. Netjes met een kwastje de korrels in model brengen.



De losse ballast zet ik vervolgens vast door deze te injecteren met verdunde houtlijm, waar een druppeltje afwasmiddel aan toe gevoegd is. Voor ik dit doe sproei ik het geheel eerst met een plantenspuit met water in, zodat de lijm lekker tussen de natte korrels kan vloeien.



Dit is dan het resultaat.



Daarna de bedding en rails wat verouderen met een kwast en heel weinig verf.

Eind resultaat is dan zoiets als dit.




Gr.  Charlie.
Re: opvulling tussen de sporen
wauw das ook een mooie oplossing Charlie

Reinder
Re: opvulling tussen de sporen
Lid sinds: 2007

offline
Re: opvulling tussen de sporen
Charlie,

ziet er geweldig uit, bedankt voor de uitleg.

Groetjes, John
Re: opvulling tussen de sporen
Charlie

Ik heb die manier van jou geprobeerd maar ik kom een probleem tegen.
Als ik de verf verdun lost ie op als ik hem op dat blauwe smeer.
Doe ik het onverdund en de verf is dan droog gaat ie bladeren.
Nou krijg ik dat wel weggewerkt maar leuk is anders.
Oja ik gebruik gewoon die verf die je vroeger ook op school kreeg.
Heeft er iemand de oplossing ?

gr, peter
Re: opvulling tussen de sporen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: opvulling tussen de sporen
Ik gebruik daar gewone Latexmuurverf voor. Geeft hier geen enkel probleem.

Gr.  Charlie.
Re: opvulling tussen de sporen
bedankt, ga ik dat eens proberen.
Re: opvulling tussen de sporen
Lid sinds: 2021

offline
Re: opvulling tussen de sporen
Vraagje, ik heb c rails en wil ook de ruimte tussen de rails opvullen met ballast. Welke ballast kan ik het beste gebriken en hoe en waarmee lijm ik dat vast?
Groeten,
Gijs
Re: opvulling tussen de sporen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: opvulling tussen de sporen
Ha die Charlie!
Ik had deze duidelijke uitleg met fraaie foto's blijkbaar gemist! :shock:
Prachtig gedaan en het resultaat is echt geweldig! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: opvulling tussen de sporen
Henk,

Ik gebruik aquariumgrind als bedding tussen mijn M-rails. :shock: Prijs per kilo is te verwaarlozen. 8) Als je een beetje goed zoekt kun je precies dezelfde kleurcombinaties vinden als de M-rails zelf. :o

Voordelen: :)
- Spotgoedkoop
- Geen lijm nodig
- Enige gereedschap een stofzuiger met opvangbak(geen stofzak)
- Razendsnel aan te leggen(strooien)
- Ziet er prachtig uit.(Als ik mijn leesbril afzet.. :oops:)

Nadelen: :(
- De baan moet wel heel goed vastgeschroeft zijn. Minimaal 1 schroef per railstuk. Anders zoeken die vermaledijnde steentjes hun weg onder de rails en duwen deze omhoog. :evil:
- Het "hout" moet het extra gewicht wel kunnen torsen.(niet doorbuigen) :?
- Voor lui uitgemaakt te worden. :roll:

Leuk dat jij ook digitaal met bovenleiding rijdt. 8) En ik zie dat de schakelrails alleen als halve railstuk is gebruikt. Mooi, ze zijn inderdaad nergens anders geschikt voor. :mrgreen:

Jan.

Re: opvulling tussen de sporen
Ik zie dit draadje nu pas maar ga het in de toekomst meer in de gaten houden. Erg interessant om te zien, krijg en beetje idee hoe je een mooie opvulling kunt maken met c-rails.

Mathijs
Re: opvulling tussen de sporen
weet iemand de verhouding voor het mengen van water met muurverf, want alleen muurverf is te dik.