Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Treinherkenning

Gestart door siko donderdag 27 november 2008, 12:26:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Treinherkenning
Freak
gast

Re: Treinherkenning
Siko,

Kijk, dat zijn nu leuke experimentjes. Succes.

Mvg,
Peter
Re: Treinherkenning
Lid sinds: 2008

offline
Re: Treinherkenning
Het houdt je van de straat zal ik maar zeggen ;)

Mvg,
Siko
Re: Treinherkenning
Ghost(NL)
gast

Re: Treinherkenning
Netjes hoor Siko. Dit is ook geen verkeerde manier!

Ik heb er ook wel eens over zitten brainstormen hoe je dat nou handig kan fixxen, ik dacht aan Bluetooth :D

'Elk' blok is tegenwoordig vanwege massadetectie gescheiden maar nu ga je niet massa detecteren maar je stuurt met het (DCC) signaal een id van het blok mee. De lok pikt dit op en stuurt het draadloos door naar de centrale met de medeling dat trein x in blok y rijdt.

Doordat je BT verbinding hebt kun je gelijk meer info uit de lok halen, hoe hard hij rijdt etc etc.

Maar ga vooral door, ik vind het een interessante oplossing!

Succes ermee!

Gr. Remco.
Re: Treinherkenning
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Treinherkenning
Hallo Siko,

hoe is het afgelopen met de betrouwbaarheidstest? Ik zie de teller nu netjes naar 7 gaan, maar neem aan dat de teller ook hogere waarden aan kan?

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Treinherkenning
Lid sinds: 2008

offline
Re: Treinherkenning
Walter,

Ik ben zeer tevreden over de betrouwbaarheid. Als de streepjes niet te dicht op elkaar zitten (min. 4 mm tussenruimte met deze afstelling) blijft ie netjes bij wisselende snelheden hetzelfde tellen. Mijn antidendercircuit is wat traag, daar is nog iets te optimaliseren waardoor de streepjes sneller geteld worden en dus dichter bijelkaar kunnen.
Ook de afstelling (afstand) van het IR-oog maakt veel uit.
Wel maak ik voor de zekerheid een noodstopbeveiliging: blok gedetecteerd maar geen bekende code = stop alles.

Siko
Re: Treinherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Treinherkenning
Siko,

Volgens mij heb jij de oplossing bedacht voor een probleem waar ik al een aantal maanden mee worstel. Op onze modelbaanclub hebben we een marklinbaan waarbij een Nederlands stuk is toegevoegd aan de Duitse baan. Alleen willen we graag de Nederlandse treinen op de Nederlandse baan houden tenzij het een internationale trein is.

Heb je toevalligeen uitgebreidere beschrijving van de componentenopstelling, misschien te combineren met een relaisaansturing? (sorry, weet het, ik vraag veel).

gr Chris
Re: Treinherkenning
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Treinherkenning
Beste Chris,

Rijdt de club met een PC?

Groetjes, Anne W
Re: Treinherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Treinherkenning
Anne,

Nee we rijden niet met PC, en de baan wordt bestuurd dmv een simpele 6021 met zelfbouwbooster. Daarnaast is er een simpele blokbeveiliging met relais en geen massadetectie.
Re: Treinherkenning
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Treinherkenning
Beste Chris,

En dan wil je met de treinherkenning relaismatig een "doortocht" naar Duitsland verhinderen, begrijp ik dan.

Groetjes, Anne W
Re: Treinherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Treinherkenning
Anne,

Correct.
Re: Treinherkenning
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Treinherkenning
In plaats van relais zou je eens kunnen denken aan logische poorten.

Groet, Anne W
Re: Treinherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Treinherkenning
Anne,

Zou je dit kunnen toelichten ter verrijking van het draadje.
Re: Treinherkenning
Lid sinds: 2008

offline
Re: Treinherkenning
Hoi Chris,

Leuk te lezen dat je misschien iets kan toepassen van mijn idee van treinherkenning.
Maar leg eerst eens uit wat voor een relaiscontacten je nodig hebt, m.a.w. hoe e.e.a. aansluit op jou baan. Mijn schakelingetje eindigt met een paar uitgangen van een ic. Deze uitgangen vormen een binaire telling. Wil je daaruit enkele signalen destilleren kan er een demultiplexer achter zodat je een aantal losse signalen krijgt, voor iedere binaire waarde, dus voor iedere trein 1 signaal. Achter iedere uitgang van een logische poort kan een transistortje gehangen worden waarmee een relais kan worden aangestuurd.

Ik zal, als ik tijd heb, mijn schemaatje uitwerken (tekenen) en je dat sturen als je dat wilt.

Overigens denk ik dat de fa. Mecktronics ook spullen heeft wat voor jou interessant kan zijn.

Groet,

Siko
Re: Treinherkenning
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Treinherkenning
Beste Johan Chris,

Als je het met één relais af kunt, dan is dat goed, als je meer relais moet gebruiken om tot een één duidige voorwaarde te komen dan kun je logische poorten overwegen.

Een logische poort is een IC (een chip) die een aantal ingangen heeft en één uitgang, afhankelijk van de voorwaarden is de uitgang hoog (bijvoorbeeld 5 volt) als alle ingangen hoog zijn of éen ingang hoog is of alle ingangen laag (0 volt) zijn, de laatste inverteert dus.

Heb je er ook overnagedacht om je clubprobleem op te lossen met magneetjes en reedschakelaars: je legt twee reedschakelaars in serie op de baan op bijvoorbeeld 10 cm afstand en je zorgt dat de trein die niet naar Duitsland mag twee magneetjes heeft op exact dezelfde afstand.

Als de voorste magneet boven de voorste schakelaar is, is de achterste magneet boven de achterste schakelaar en is er dus een signaal.

Elke andere magneet onder de andere treinen zal dit signaal niet geven, mits er niet nog zo'n combinatie onder een trein zit op exact dezelfde afstand.

Groetjes, Anne W
Re: Treinherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Treinherkenning
Anne,

de twee magneetjes optie ook al aan gedacht alleen bij sommige modellen is het onmogelijk om twee magneten kwijt te kunnen.

Denk we toch uit gaan komen op een lichtsluis idee met een spiegeltje ofzo

in ieder geval interessante materie
Re: Treinherkenning
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Treinherkenning
Beste Chris, (sory voor de verwisseling),

Je verhaal is duidelijk, het makkelijkst blijft iets computerachtigs, dan kun  je gewoon aangeven: "die trein mag niet naar Duitsland, die andere wel", identiek aan: "die electrische trein mag niet dat nevenspoor zonder bovenleiding op"

Groetjes, Anne W