Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Norm van Marklin wielen

Gestart door NS-Marklinist woensdag 26 november 2008, 18:41:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Norm van Marklin wielen
Ik zit met een vraagje over de wielnorm van marklin. Ik kom vaak de aanduiding RP25 tegen, zover ik begrijp zijn dit de wielen voor gelijkstroom systemen. Ik heb ooit eens AC en DC  wielen vergeleken en nagemeten en zover ik me herinner is de flenshoogte bij marklin 1,75 mm tov het loopvlak van het wiel, en bij gelijkstroom is dat 1,5 (RP25?)
Wat is nu de aanduiding voor marklin wielen?
Als ik gewoon 0,25 mm van het loopvlak van RP25 afdraai is dan het probleem opgelost of zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten? (Ik kan me eigenlijk alleen de hoogte van de koppeling als mogelijk probleem voorstellen)
Re: Norm van Marklin wielen
RP-25 heeft een veel lagere flens, die is maar 0,6 mm ongeveer.
Niet geschikt voor Märklin railsystemen, de wielen vallen in de groeven van de puntstuken.

Märklin flenzen zijn 1,35 mm hoog, flenzen voor het 2-rail systeem zijn 1,2 mm hoog.
Re: Norm van Marklin wielen
Kroko14253
gast

Re: Norm van Marklin wielen
Hallo,

Voor zover ik weet, is er geen aanduiding voor het Märklin profiel. Voor het normale gelijkstroom-profiel ook niet??? (correct me if I am wrong)
Verwar dit niet met RP25. Dat is weer een aparte norm. Bij deze wielen zijn de flenzen NOG kleiner dan bij normaal-gelijkstroom. Je hebt alleen de flensHOOGTE vergeleken. Echter, de wielafstand is bij Märklin KLEINER dan bij gelijkstroom. Dit kan gevolgen hebben voor een goede loop over wissels. Gelijkstroom-wielen kunnen op Märklin wissels ontsporen. Dit is op C-rail wel minder, maar toch is omwisselen wel aan te bevelen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Wij helpen je verder.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Norm van Marklin wielen
Hallo,

Hier vindt je alle normen.
http://www.morop.org/de/normes/index.html


Mvg,
Peter
Re: Norm van Marklin wielen
Kroko14253
gast

Re: Norm van Marklin wielen
Daar was ik weer,

Nou NS Märklinist, ik zou zeggen....klik eens op de bovenvermelde link. Zul je je informatie vinden.

Harry Stipkes
Re: Norm van Marklin wielen
Citaat van: KlaasZ op woensdag 26 november 2008, 19:10:53
RP-25 heeft een veel lagere flens, die is maar 0,6 mm ongeveer.
Niet geschikt voor Märklin railsystemen, de wielen vallen in de groeven van de puntstuken.

Märklin flenzen zijn 1,35 mm hoog, flenzen voor het 2-rail systeem zijn 1,2 mm hoog.
Is dit opgelost door 0,15 mm van het loopvlak af te draaien dan?
Re: Norm van Marklin wielen
Kroko14253
gast

Re: Norm van Marklin wielen
Nee, want als je 0.15 mm van de Märklin wielen afdraait, dan heb je dus gelijkstroom wielen.
En die kun je niet zomaar op je Márklin rails laten lopen.
Of heb jij gelijkstroom-rails???

Harry Stipkes
Re: Norm van Marklin wielen
NS-marklinist,

wat voor wielen heb je nu, en wat wil je er van maken, en waarom wil je het veranderen?
Re: Norm van Marklin wielen
Volgens mij bedoelt hij 0,15mm van het loopvlak van een gelijkstroom wiel afdraaien. De flens wordt dan 1,2 + 0,15=1,35 mm. Net zo hoog dus als bij M*. Alleen is je wieltje dan iets kleiner en staat je wagon dus iets lager. Verder blijft het natuurlijk een geïsoleerd wiel en dat kan lastig zijn als je massadetectie toepast.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Norm van Marklin wielen
Citaat van: Kroko14253 op woensdag 26 november 2008, 19:30:40
Nee, want als je 0.15 mm van de Märklin wielen afdraait, dan heb je dus gelijkstroom wielen.
En die kun je niet zomaar op je Márklin rails laten lopen.
Of heb jij gelijkstroom-rails???

Harry Stipkes
Ik heb ff die site doorgezocht op de wielafmetingen, en ik denk dat ik het al zie  :)
Ik bedoel eigenlijk dat ik het deel van het wiel dat op de rails rijdt wil afdraaien waardoor de flens dus 0,15 meer gaat uitsteken, het wiel wordt hier dus effectief ietss kleiner door en komt de lok lager te staan.

Ik heb M,K, en C-rails en ik wil die gewoon door elkaar blijven gebruiken en aangezien ik vooral veel M-rail heb moeten wielen dus aangepast of vervangen worden.
Re: Norm van Marklin wielen
Citaat van: KlaasZ op woensdag 26 november 2008, 19:52:21
NS-marklinist,

wat voor wielen heb je nu, en wat wil je er van maken, en waarom wil je het veranderen?
Nou het gaat mij eigenlijk om een DJH Kit van de NS 3737 die hier in een ander topic wordt besproken en die ik overweeg ook te kopen, maar ik wil graag dat het dan ook een inzetbare lok wordt en niet een vitrine lok.
Re: Norm van Marklin wielen
De hoorgte van de wielflens is niet het allerbelangrijkste aan een wiel. Belangrijker is de afmeting tussen de flenzen. Die is 14,3 mm bij een NEM wiel en 14 mm bij Marklin.

Een wiel dat 14,3 mm tussen de flenzen meet loopt in de wissel tegen het puntstuk op doordat de flens langs de strijkregel loopt en niet genoeg langs de punt wordt getrokken.

De beste methode is dud de ruimte tussen de flenzen terugbrengen naar 14mm. Dit kan wellicht tegenvallen omdat de de wielen wellicht op de as gekrompen zijn.

Als de flens op de NEM hoogte blijft dan hobbelt de lokomotief door de wissels, maar ontspoort daar bij een normale snelheid niet door. Niet reug brengen naar 14 mm maakt de lok onbruikbaar.

Succes
Re: Norm van Marklin wielen
Kroko14253
gast

Re: Norm van Marklin wielen
Hallo,

Als je het loopvlak gaat afdraaien, zoals jij dat wilt, ook van lokwielen, kom je een ander probleem tegen namelijk, dat er onvoldoende ruimte ontstaat voor het sleepcontact. Dan kan het gebeuren, dat je lok blijft staan op wissels, omdat hij wordt opgetild en niet vooruit komt, of dat je lok geen stroom meer krijgt. Houd er rekening mee, dat ondanks dat het maar 0,15 mm is, grote gevolgen KAN hebben.

Harry Stipkes

Citaat van: ATSF2 op woensdag 26 november 2008, 20:18:57
De hoorgte van de wielflens is niet het allerbelangrijkste aan een wiel. Belangrijker is de afmeting tussen de flenzen. Die is 14,3 mm bij een NEM wiel en 14 mm bij Marklin.

Een wiel dat 14,3 mm tussen de flenzen meet loopt in de wissel tegen het puntstuk op doordat de flens langs de strijkregel loopt en niet genoeg langs de punt wordt getrokken.

De beste methode is dus de ruimte tussen de flenzen terugbrengen naar 14mm. Dit kan wellicht tegenvallen omdat de de wielen wellicht op de as gekrompen zijn.

Succes

Dit is denk ik een betere oplossing voor je probleem.
Re: Norm van Marklin wielen
Nou ik ben al heel wat wijzer geworden, en heb nu eindelijk wat inzicht in wat het ombouw probleem met de wielen is, en waarom dat op de wissels problemen oplevert.
Bedankt allemaal.
Re: Norm van Marklin wielen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Norm van Marklin wielen
Nog ff iets anders.
Als je die wielen afdraait, dan draai je volgens mij ook de verharde laag weg en houd je alleen nog maar zacht koper over.
Ik zie namelijk dat bij oude versleten wielen het koper door het chroom komt.
Of klopt dit niet?
Re: Norm van Marklin wielen
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Norm van Marklin wielen
De DJH NS3737 Rijdt op marklinrails goed hoor, ondanks de rp25 wielen.
Ik heb op de beurs in houten met mensen gesproken die al 7 van deze baowpakketten gemaakt hebben en alle 7 de 3737's op een marklin baan hebben rijden.
Veel tips van ze gehad, ze is eenvoudig rijbaar te maken voor 3-rail.
Re: Norm van Marklin wielen
Ik had nog een en ander nagevraagd bij DJH over de wielen
CiteerI can only tell you that we have supplied factory built models to Sweden and Belgium using standard Romford wheels ( NEM) rather than RP25 without problem.

The tyres are nickel silver (solid) they can be turned down on a lathe if care is taken , we do that often in our factory.
Re: Norm van Marklin wielen
Citaat van: Vinysie op donderdag 27 november 2008, 11:55:19
De DJH NS3737 Rijdt op marklinrails goed hoor, ondanks de rp25 wielen.
Ik heb op de beurs in houten met mensen gesproken die al 7 van deze baowpakketten gemaakt hebben en alle 7 de 3737's op een marklin baan hebben rijden.
Veel tips van ze gehad, ze is eenvoudig rijbaar te maken voor 3-rail.

Hi zou je die tips dan met ons willen delen? Ik ben zeer benieuwd hoe de fabrikant meent dat RP 25 wielen geschikt zijn  te maken voor Marklin rails. Ik wil dit zelf al jaren.
Re: Norm van Marklin wielen
Ik vraag me af of RP-25 wielen echt zo geschikt zijn voor Märklin rails. Voor wagens en rijtuigen zal het nog wel gaan, maar een loc moet ook stroom afnemen via de wielen. Bij C-wissels is een vrij groot deel van de spoorstaven rond het puntstuk van plastic. Märklin wielen lopen met hun flenzen op de bodem van de groef, en maken zo contact met de massastrip die daar ligt. De flenzen van RP-25 wielen zijn te laag en zullen de bodem van de groef niet halen.
Re: Norm van Marklin wielen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Norm van Marklin wielen
Citaat van: Kappa op donderdag 27 november 2008, 10:38:53
Nog ff iets anders.
Als je die wielen afdraait, dan draai je volgens mij ook de verharde laag weg en houd je alleen nog maar zacht koper over.

Een zeer terechte opmerking Ad!
Als jet het loopvlak afdraaid zul je de laag ook weer moeten aanbrengen.
Hier is een verhandeling te vinden hoe je zelf kunt vernikkelen.

Mvg, Johan
Re: Norm van Marklin wielen
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Norm van Marklin wielen
De fabrikant zegt dit niet, een stel eigenwijze hobbyisten gebruikt ze gewoon op een marklinbaan.
En het antwoord was ook gedeeltelijk gericht op het onderwerp NS3737.
In het draadje over de ns3737 van DJH ModelLoco had NS-Marklinist ook vragen over de wielen van de ns3737, omdat deze geisolleerd zijn, wat op te lossen is door ze om en om te plaatsen (de isollatie word dan opgeheven). De wielen van de ns3737 staan vrij dicht bij elkaar waardoor ze niet wegzakken op een wissel ( de wielen van de tender soms wel)
Door de iets kleinere lengte van de assen heb je een beetje speling als het model op de rails staat. de speling werkt in bochten krapper dan 640mm wel in je voordeel waardoor het model op een marklinbaan een r2 bocht goed kan rijden. voor r1 (360mm) zijn wat extra aanpassingen nodig.

Door de kleine flens is de boel wel ontsporings gevoeliger op marklin rails dus bij afbuigende wissels wat rustiger rijden.

Re: Norm van Marklin wielen
Citaat van: Vinysie op donderdag 27 november 2008, 21:15:04
De fabrikant zegt dit niet, een stel eigenwijze hobbyisten gebruikt ze gewoon op een marklinbaan.
En het antwoord was ook gedeeltelijk gericht op het onderwerp NS3737.
In het draadje over de ns3737 van DJH ModelLoco had NS-Marklinist ook vragen over de wielen van de ns3737, omdat deze geisolleerd zijn, wat op te lossen is door ze om en om te plaatsen (de isollatie word dan opgeheven). De wielen van de ns3737 staan vrij dicht bij elkaar waardoor ze niet wegzakken op een wissel ( de wielen van de tender soms wel)
Door de iets kleinere lengte van de assen heb je een beetje speling als het model op de rails staat. de speling werkt in bochten krapper dan 640mm wel in je voordeel waardoor het model op een marklinbaan een r2 bocht goed kan rijden. voor r1 (360mm) zijn wat extra aanpassingen nodig.

Door de kleine flens is de boel wel ontsporings gevoeliger op marklin rails dus bij afbuigende wissels wat rustiger rijden.



Zo denk ik er ook zo over en ook geprobeerd met Amerikaanse wagons. Het loopt voor geen meter. Wel op K rails tot je een wissel tegen komt.

Dat de flenzen niet hog genoeg zijn is minder belangrijk. Het gaat voornamelijk om de spoor breedte tussen de flenzen
Re: Norm van Marklin wielen
Wielen voor Marklin


Wielen DC


Wielen RP25