Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
Gestart door NS-Marklinist woensdag 26 november 2008, 18:41:03
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 18:41:03
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 19:10:53
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 19:14:05
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 19:15:08
Laatste wijziging: woensdag 26 november 2008, 19:20:31 door Freak
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 19:18:14
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 19:19:21
Citaat van: KlaasZ op woensdag 26 november 2008, 19:10:53RP-25 heeft een veel lagere flens, die is maar 0,6 mm ongeveer.Niet geschikt voor Märklin railsystemen, de wielen vallen in de groeven van de puntstuken.Märklin flenzen zijn 1,35 mm hoog, flenzen voor het 2-rail systeem zijn 1,2 mm hoog.
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 19:30:40
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 19:52:21
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 19:53:10
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 19:58:58
Citaat van: Kroko14253 op woensdag 26 november 2008, 19:30:40Nee, want als je 0.15 mm van de Märklin wielen afdraait, dan heb je dus gelijkstroom wielen. En die kun je niet zomaar op je Márklin rails laten lopen.Of heb jij gelijkstroom-rails???Harry Stipkes
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 20:02:52
Citaat van: KlaasZ op woensdag 26 november 2008, 19:52:21NS-marklinist,wat voor wielen heb je nu, en wat wil je er van maken, en waarom wil je het veranderen?
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 20:18:57
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 20:22:26
Citaat van: ATSF2 op woensdag 26 november 2008, 20:18:57De hoorgte van de wielflens is niet het allerbelangrijkste aan een wiel. Belangrijker is de afmeting tussen de flenzen. Die is 14,3 mm bij een NEM wiel en 14 mm bij Marklin. Een wiel dat 14,3 mm tussen de flenzen meet loopt in de wissel tegen het puntstuk op doordat de flens langs de strijkregel loopt en niet genoeg langs de punt wordt getrokken.De beste methode is dus de ruimte tussen de flenzen terugbrengen naar 14mm. Dit kan wellicht tegenvallen omdat de de wielen wellicht op de as gekrompen zijn.Succes
Geplaatst Op: woensdag 26 november 2008, 20:59:17
Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Geplaatst Op: donderdag 27 november 2008, 10:38:53
Werkspoor Amsterdam
Geplaatst Op: donderdag 27 november 2008, 11:55:19
Geplaatst Op: donderdag 27 november 2008, 17:13:47
CiteerI can only tell you that we have supplied factory built models to Sweden and Belgium using standard Romford wheels ( NEM) rather than RP25 without problem.The tyres are nickel silver (solid) they can be turned down on a lathe if care is taken , we do that often in our factory.
Geplaatst Op: donderdag 27 november 2008, 20:51:57
Citaat van: Vinysie op donderdag 27 november 2008, 11:55:19De DJH NS3737 Rijdt op marklinrails goed hoor, ondanks de rp25 wielen.Ik heb op de beurs in houten met mensen gesproken die al 7 van deze baowpakketten gemaakt hebben en alle 7 de 3737's op een marklin baan hebben rijden.Veel tips van ze gehad, ze is eenvoudig rijbaar te maken voor 3-rail.
Geplaatst Op: donderdag 27 november 2008, 21:03:18
Geplaatst Op: donderdag 27 november 2008, 21:07:56
Citaat van: Kappa op donderdag 27 november 2008, 10:38:53Nog ff iets anders.Als je die wielen afdraait, dan draai je volgens mij ook de verharde laag weg en houd je alleen nog maar zacht koper over.
Geplaatst Op: donderdag 27 november 2008, 21:15:04
Laatste wijziging: donderdag 27 november 2008, 21:17:19 door Vinysie
Geplaatst Op: vrijdag 28 november 2008, 23:06:45
Citaat van: Vinysie op donderdag 27 november 2008, 21:15:04De fabrikant zegt dit niet, een stel eigenwijze hobbyisten gebruikt ze gewoon op een marklinbaan.En het antwoord was ook gedeeltelijk gericht op het onderwerp NS3737.In het draadje over de ns3737 van DJH ModelLoco had NS-Marklinist ook vragen over de wielen van de ns3737, omdat deze geisolleerd zijn, wat op te lossen is door ze om en om te plaatsen (de isollatie word dan opgeheven). De wielen van de ns3737 staan vrij dicht bij elkaar waardoor ze niet wegzakken op een wissel ( de wielen van de tender soms wel)Door de iets kleinere lengte van de assen heb je een beetje speling als het model op de rails staat. de speling werkt in bochten krapper dan 640mm wel in je voordeel waardoor het model op een marklinbaan een r2 bocht goed kan rijden. voor r1 (360mm) zijn wat extra aanpassingen nodig.Door de kleine flens is de boel wel ontsporings gevoeliger op marklin rails dus bij afbuigende wissels wat rustiger rijden.
Geplaatst Op: zondag 30 november 2008, 16:15:09