Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Oeps, dat is balen. Foutje bij ombouwen Plan V

Gestart door treinsmurf dinsdag 25 november 2008, 22:27:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oeps, dat is balen. Foutje bij ombouwen Plan V
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Oeps, dat is balen. Foutje bij ombouwen Plan V
Hallo,

Ik ben onlangs jarig geweest, en heb een mooi kado gekregen. De 1471 Fleischmann Plan V. :lol:
Nu is dit mijn eerste fleischmann lok (ik rij marklin), en natuurlijk moet de plan V digitaal worden.
Ik heb meerdere ombouw verslagen op internet gevonden, en dus de stoute schoenen aangetrokken.

Als het model klaar is dan zal ik wel een bouwbeschrijving op de site zetten, maar ik ben er al achter dat er de nodige uurtjes in gaan zitten.

Kort samengevat zal de ombouw het volgende moeten worden:

1. Verven binneninrichting naar wat realistischer kleuren.
   De binnenkant van de plan V is lelijk rood, en dus ga ik de kleuren aanpassen.
   Inmiddels ben ik hiermee klaar.

2. Aanpassen motorschild
   Ok dit stadium ben ik reeds gepasseerd.

3. Preisertjes schilderen en in het treinstel vastzetten.
   Moet nog uitgevoerd worden.

4. Inbouw binnenverlichting
    Hiermee ben ik vandaag begonnen in het motordeel.

5. Decoder (Lokpilot) in het motordeel plaatsen en aansluiten.
    Hier was ik vandaag een heel eind mee opgeschoten.
    Viessman 50491 LED-print netjes in delen gezaagd en gekeken hoe ik die condensator netjes weg kon werken
    zodat deze niet in het zicht komt. Ik dacht dat ik de oplossing gevonden had, dus lekker vastgelijmd met 
   SUPERLIJM  :shock: (suk...). Mooi dacht ik nog, dat ziet er perfekt uit. Netjes de overige bedrading gesoldeerd 
   en vond toen dat ik een knap stukje werk had verricht.
   Als laatste even maar de kap erop zetten. (Sh.t,@#&*w)  :x foutje gemaakt.
   De kap past er niet meer op, aangezien ik de viesmann verlichtingsprint over het gaatje heen heb gelijmd, en 
   nu past de kap er niet meer op en de schroef er niet meer door.  :lol:
   Fijn dat ik zo slim ben geweest deze verlichtingsprint met superlijm vast te zetten (doe ik anders nooit, gebruik
   altijd dubbelzijdig kleefband).  :?
   Na een paar lelijke woordjes, even bekeken hoe ik dit nu weer op ga lossen. Oplossing is er gelukkig wel.
   Als ik voorzichtig door de verlichtingsprint het gaatje weer uitboor, en de draden verleng zodat ik ze op de   
   aansluitpunten aan de andere kant van de print kan aansluiten gaat alles waarschijnlijk weer goedkomen.
   Oeps, het is al weer 22:30. Besluit dus om morgen hier maar weer mee verder te gaan.

6. Verlichting en Functie decoder in het andere treinstel plaatsen en aansluiten
    Moet nog. Weet nu in ieder geval hoe het niet moet.  8)

Wordt vervolgd,

Treinsmurf
Re: Oeps, dat is balen. Foutje bij ombouwen Plan V
Joepie  :lol:

Na de bedrading weer voor een overgroot deel losgesoldeerd te hebben, was ik zover dat ik kon gaan boren in de verlichtingsprint om het gat voor de bevestiging van de buitenkap weer vrij te maken.
Boormachine gepakt en op het betreffende gat gezet om te boren.

Maarrrrr, wat gebeurt daar Met een beetje kracht zetten op de boormachine schiet een gedeelte van de print los.
De superlijm lijkt los te laten. Voorzichtig wat meer kracht op de viessmann verlichtingsprint gezet en hij schiet ineens los.  :P  :P  :P  :P  :P
Superlijm is dus niet meer wat het geweest is. (in dit geval ben ik er niet rouwig om).
Jammer alleen dat ik net alles weer losgesoldeerd had. (Voor jan met de korte achternaam dus).

Enfin, alles weer netjes gesoldeerd, en de verlichtingsprint nu op de juiste plek vastgezet (wel weer met superlijm).

2e klas deel met motor en decoder is nu klaar, op de preisertjes na. (komt later wel).
Kap erop en even van het 1e klas deel waar de sleper onder zit, alleen de massa en sleper op de gelijdingsprint gesoldeerd, zodat deze stroom kan geven aan het 2e klas deel zodat ik die kan testen.

Testen en: de lok rijdt, verlichting doet het (sluit en front) en binnenverlichting doet het ook.   :P   :P

Nu kan ik met een gerust hart aan het 1e klas deel gaan werken.

Wordt vervolgd

Treinsmurf
Re: Oeps, dat is balen. Foutje bij ombouwen Plan V
nounou, zo zie je maar NOOIT (super)-lijm gebruiken.

ga je wel een footootjeuhhh maken als ie af is?

Dennis