Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.

Gestart door paul zondag 01 juli 2007, 23:29:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Beste hobbygenoten,

Volg dit forum al geruime tijd, voornamelijk om te leren van de vragen en antwoorden van anderen.
Heb zelf een zolderkamer van 490 x 345 cm met volledig stahoogte tot mijn beschikking. Wil daar een baan maken die optakelbaar is, zodat ik deze kamer ook nog voor andere dingen kan gebruiken . Zit zelf te denken aan een 8 vormige baan met een diepte van ongeveer 60 a 70 cm rondom de muren ( zodat ik overal nog bij kan ) en dan een station en locwerkplaats in het midden van de 8.

Heeft iemand suggesties voor mijn baanontwerp?
Wat is een goed computerprogramma om banen mee te ontwerpen?
Heeft iemand ervaring met optakelbare banen?

Bijvoorbaat dank,

Paul


Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Hallo Paul,

mooie ruimte heb je ! , wintrack 7.0 is naar mijn bescheiden mening wel een goed programma.

Mvg Gert
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Hallo Paul,

Leuk dat je bent gaan posten 8) Wintrack vind ik zelf ook prettig werken. Niet iedereen is die mening toegedaan echter, gelukkig zijn er daarom alternatieven. Drail heeft onlangs nog wat bijval gehad, kijk maar eens hier. In dit onderwerp kun je een en ander lezen over gratis programma's. Daarnaast misschien de moeite om het betreffende board eens door te 'bladeren'.

Succes met de plannen in ieder geval 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Oeps, zie nu eigenlijk pas dat 2 van mijn vragen in een andere rubriek hadden moeten staan.

Zal eens gaan kijken naar Wintrack 7.0.

Bedankt. 
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Beste Hobbygenoten,

Het is al een tijdje stil in dit draadje, ben druk bezig met bouwpakketjes uitzoeken en bouwen. Heb al behoorlijk wat materiaal gekocht en een proefbaantje gebouwd.

Ben nog steeds aan het denken hoe de baan moet worden.
Heb 3 eisen nl:
- Middelgrote BW met ringloods.
- Middelgroot station ( Schwarzburg, reeds gebouwd )
- Paar grote paradestukken dubbelsporig met een aantal bruggen en viaducten.

Nu heb ik de volgende mogelijkheden en wil graag jullie input.
1  Gehele baan takelbaar zodat de ruimte eronder ook nog voor iets anders gebruikt kan worden.

2  Baan bouwen op 1m90 hoog. Voordeel is dan dat ik ook nog een stuk van het washok kan gebruiken van 1m bij 4,90m dit laatste stuk zou dan niet zichtbaar zijn. Op deze manier kan ik dus met mijn 1,83 overal onderdoor lopen.
En het BW zou ik dan op bv 1m hoog kunnen maken en bereikbaar worden gemaakt via een spiraal.
Of is dat belachelijk 2 niveaus?

Hoor graag jullie mening.

Paul








Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
moet je hier eens kijken naar een baan met wat grote niveauverschillen.
Maar mijn vraag is hoe je je baan constant in de gaten gaat houden als die op 1m90 staat ?
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Hoi Vince,

Die baan had ik al bekeken, zit ook te denken om zoiets te doen en een vitrine als schaduwstation te gebruiken.

Baan op 1,90 dan zal ik zo'n badmeester stoel moeten kopen of maken. Het BW is dan gewoon vanaf een gewone stoel te bedienen.

Vr Gr,

Paul
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
baan op 1,90 mtr lijkt mij niet handig, als je dan wat mensen hebt die komen kijken, moet je 5 badmeester stoelen op de rij hebben.

Ook met bouwen lijkt mij dat niet handig, of als er een trein ontspoord is, o.i.d

mvg,
mark
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Optakelbare baan:
Ik denk dat zo'n grote baan moeilijk optakelbaar te maken is.
De constructie moet je voldoende stijf maken zodat deze tijdens het takelen niet doorbuigt of tordeert. Als ergens de muur geraakt wordt, kan het geheel scheef getrokken worden.

Baan 1,90 meter hoog:
Baan op 1,90 meter lijkt me niet echt handig. Het zal niet meevallen om een hoogte verschil van 1 meter te overbruggen.
Ik denk dat je voor het bouwen eerder aan een kleine rolsteiger moet denken als aan een hoge stoel. Maar heb je dan nog ruimte voor het BW ?


Misschien is het eenvoudiger om een baan te bouwen uit modules en alle modulles op te bergen in een rek als je ze niet gebruikt.

Het BW (grote module) kun je eventueel wel optakelbaar maken.

groetjes
Henk
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Beste collega hobbyisten,

Na lange tijd eindelijk wat nieuws in dit draadje.
De kogel is door de kerk, het is een baan geworden op 1,87m hoog.
Baanplan zit in mijn hoofd maar staat nog niet op papier.
Hier vast wat foto's van de vorderingen tot nu toe.



De grote ruimtes rechts en links in de hoeken op de eerste foto, daar heb ik 2 spiralen gepland met daar tussen tegen de muur een schaduwstation in een vitrinekast. De rechter spiraal wordt R1 dalend, de linker wordt ook R1 maar met tweemaal een 24188 er tussen om het stijgingspercentage laag te houden.

Op de plek van de werktafel heb ik een redelijk groot Betriebswerke gepland.



Foto nr 2 en 3 zijn genomen vanaf de plek waar op foto 1 de waterpas ligt.



Let nog even niet op de kleur van de muren en de gordijnen wordt allemaal anders.

De plek waar die twee latten schuin liggen daar is het station gepland.

Hoop dat de bedoeling een beetje duidelijk is.

Zodra ik het baanplan op papier of in wintrack heb zal ik het hier laten zien.

De rest van de bouw gaat verder in Modelbaanbouw.

Vr Gr,

Paul


Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Ik ga dit volgen, lijkt me een erg leuke baan!

Succes
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Wow!  :shock:

Dit is niet minder dan spectaculair te noemen!  8)

Erg slim om de baan op deze hoogte te bouwen (vooropgesteld dat je deze hoogte hebt, wat ik zelf dus niet kan zeggen), dan hou je de hele kamer nog tot je beschikking voor andere toepassingen.

Wel een beetje eng als de treinen langs de rand van de tafel gaan rijden. Een val van deze hoogte overleven ze zeker niet! Ik zou dus zeker investeren in (plexi-)glazen wandjes om dit soort drama's te voorkomen.

Ben ook wel benieuwd hoe je zelf aan de baan plaats gaat nemen. Ga je een klein podiumpje bouwen met daarop een stoel ofzo ?!

Ben erg benieuwd naar de verdere vorderingen. Het begin is er!

Veel succes!

Vriendelijke groet,

Keesjan
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
ben benieuwt wat het wordt.

maar onthoud: hoe hoger je gaat, hoe harder je valt.
zorg dus dat er geen sporen langs de rand lopen...

Dennis
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Beste Paul,

Gewaagd project op deze hoogte, hou  je er een beetje rekening mee dat je
overal goed bij moet kunnen om aan je baan te kunnen werken.
Anders moet je er nog steunen onder zetten om goed op de baan te
kunnen leunen.

Gr. Bert :)
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Hoi,

Mijn banenplan (zie bij Falcon) heeft bijna deze maten. Ik heb echter veel breder dan 60 cm gebruikt.
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Beste collega hobbyisten,

@ns-reiziger,
Ben van plan om een soort van badmeester stoel te maken of kopen.

@baureihe 103,
Diepte is rondom 80cm dus bereikbaarheid is overal goed alleen in de hoeken een beetje moeilijk, diepte is daar natuurlijk meer.
Tijdens de bouw zal ik er af en toe op moeten zitten en dan komen er wel steunen onder of met kettingen tijdelijk aan de dakbalken vast maken.

@falcon,
Diepte is rondom 80cm.

Vr Gr,

Paul
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Paul,

ziet er apart uit. De dochter uit huis gezet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes, John
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Beste collega hobbyisten,

Vanmiddag bezig geweest met papier, schaar, stift en prit en het baanplan uit mijn hoofd op papier gezet.
Heb nog geen wintrack of zoiets dus hoop dat jullie NIET gaan lachen.

Foto 1
Beschikbare ruimte.



Rondom 80 cm diep met 2 uitsparingen waar de ramen zitten om de gordijnen heen.
De dikke zwarte lijn bovenin is een muur.

Foto 2
Laag 0



Baan wordt dubbelsporig. Rechtsonder de spiraal die naar beneden gaat. Dan door het schaduwstation in de vitrinekast ( de rode stippellijn ) naar de spiraal rechtsboven omhoog. Deze klimmende spiraal heb ik iets verruimd door er 1 rechte rail bij te doen zodat stijgingspercentage wat lager wordt.


Foto 3 
Laag 1 Het station.



Het station is ontworpen met slanke wissels en peronnen van 9cm breed en lang genoeg voor een stoomloc met 6 passagierswagonnen.

Foto 4
Laag 1 naar laag 2.



Rechts bovenin gaat het traject door een muur om aan de andere kant hoogte te winnen en om te draaien.

Foto 5
Laag 2.



Laag 2 is een paradebaan met ruime boogstralen ( K-flexrail ) en bruggen en viaducten.
Links boven splitst hij, het gedeelte wat naar rechts boven afbuigt is enkelspoor en gaat ook door de muur naar een klein schaduw station.

Treinen rijden dus van het vitrine schaduwstation via de baan naar dit schaduwstation achter de muur en terug.

Foto 6
Zichtbare sporen.



Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik van plan ben en hoor graag wat jullie er van vinden.

Vr Gr,

Paul
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Hoi Paul,

Leuk bedacht plan.
Voldoende rijmogelijkheden en mooie lange trajecten.
Ook is het handig dat je kunt uitwijken naar de buren om je hoogteverschil te kunnen realiseren.

Groeten,
Ton
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Hoi Ton,

CiteerOok is het handig dat je kunt uitwijken naar de buren om je hoogteverschil te kunnen realiseren

De andere kant van de muur is een ruimte waar de trap zit en het washok. Kan dit dus mooi gebruiken voor wat onzichtbare sporen.

Vr Gr,

Paul
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Dacht ik dat de baan al spectaculair was op die hoogte, had je nog een troef in je hand!   8)

Dat schaduwstation achter een muurtje is brilliant !

Of die afmetingen van 4,90 bij 3,45m alleen nog niet genoeg reden waren om al jaloers op te worden. ;-)

En negeer de snobisten die alleen nog maar met Wintrack (of equivalent) hun banen ontwerpen (ondergetekende meegerekend); het handmatig uittekenen van een modelbaan heeft zeker z'n charmes.

Het ziet er in ieder geval interessant uit.

Enige twijfel die ik heb is de bocht op foto 3 en 4 tussen het station en de overgang van laag 1 naar 2. Volgens mij smokkel je een beetje met die bocht naar links, want deze lijkt geen realistische radius te hebben als ik die vergelijk met de R1 in het overgangsdeel.

Ook zie ik op ditzelfde punt problemen met de ingang naar het schaduwstation op laag 2. Of passeert dit ingangsspoor overlangs via een viaduct? In dat geval heb je dus eigenlijk nog een 3de niveau.

En bij de ingang v/h schaduwstation smokkel je opnieuw met de radius van de bocht. ;-)

Ik zou het ontwerp iets simpeler houden en het overgangsdeel op foto 4 achterwege laten en de bocht naar rechts gelijk doorzetten en de stijging tussen laag 1 en 2 op dat rechte stuk aan de rechterkant doen. Dan heb je volgens mij al 2 v/d 3 geconstateerde probleempjes opgelost. En je hebt dan genoeg ruimte om een realistische bocht voor de ingang v/h schaduw station neer te leggen. Mogelijk zelfs met een brug over het spoor v/h station voor een dramatisch effect. In dat geval is het derde probleempje ook verholpen.

Doe er jouw voordeel mee!

Veel succes!

Groet,

Keesjan
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Beste Paul,

Wat een ontzettend spannend avontuur! Ik ga met plezier je vorderingen volgen!! :P
En die tekeningen met de hand herkennen we denk ik allemaal wel (soms wat meer klad dan anders). Veel plezier ermee!

Groet,


Shark.
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
@Shark en NS-reiziger,
Wintrack 9 NL is besteld, maar ben in de tussentijd vast met pen en papier aan de gang gegaan om de hoofdlijnen van de baan te ontwerpen. Bij het station moeten nog wat goederen- en opstelsporen komen.

@NS-reiziger,
Die keerlus en dat schaduwstation achter de muur heb ik zo bedacht met het idee dat de trein even weg is en zo een wat boeiender treinenverloop krijg en om hoogte te winnen om een aantal viaducten in laag 2 te kunnen realiseren.

Ben nog aan het puzzelen om in die keerlus een mini schaduwstationnetje te krijgen zodat een trein die van het station vertrekt achter de muur stopt op spoor 1 en dan een signaal aan een trein op spoor 2 geeft om te vertrekken. Het zelfde geldt voor het terugkerende spoor naar het station. Zo zie je dus telkens een andere trein.

Die radiussen zijn gedeeltelijk uit de losse pols getekend maar als je het uitrekend moet het makkelijk kunnen. Anders kan ik het makkelijk aanpassen want het zit toch in een "berg".

Inderdaad eigenlijk verkeerd geteld het laatste stuk is laag 3 dus laag 0 tot en met 3.

Hoop dat het duidelijk is wat ik hier schrijf.

Verdere opmerkingen en tips zijn van harte welkom.

Vr Gr,

Paul

Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Beste Hobbygenoten,

Voordat ik verder ga met de bouw niemand commentaar, ideeen, suggesties, tips of zo??????????????


Paul
Re: Banenplan voor kamer 490 x 345 cm.
Mijn enige tip is: ga zo door! 8)