Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

stotterende locs vuile contactpuntjes ??

Gestart door muiderzand maandag 10 november 2008, 14:30:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Hallo marklinisten (stes)

Heb geruime tijd mijn baan opgebouwd staan, echter de laatste tijd lopen de locs slecht en stotteren onderweg of staan zelfs stil. De rails al schoongemaakt met die reinigingsolie, daar komt wel zwart van de banden vanaf, maar moeten de puntjes ook worden behandeld en zo ja hoe het beste ?

Hoe zit het met de sleper ? moet die ook worden behandeld ?

Hoe komt het dat een sleper ratelt ??

Alle tips voor een schone rail zijn welkom.

Groeten en bedankt alvast

Jakkele Z

Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Ik laat wel eens treintjes met heel veel slepers rijden, heeft altijd een positief effect. En 2 6400's ervoor, die hebben vliegwiel, en draaien dus stukje door, en met 2 loks weinig uitval.
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Hallo Jakkele.
Dit is natuurlijk altijd een heel vervelend probleem.
Op de modelspoorbaan is het echt een ellende wanneer de treinen niet of slecht rijden.
Het is ook afhankelijk welke rail jij gebruikt en of je digitaal of analoog rijd?
Er zijn al best veel verschillende topics over geweest, geef maar eens als zoekfunctie "schoonmaken rails" op.

Veel succes en lukt het niet gewoon weer vragen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Hallo Albert Jan,

Ik rijd digitaal met C-rail.

Veranderd er dan nog wat mbt onderhoud rail ?

Alvast bedankt voor je input.

Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Ik heb van HAG een diamenten sleper echter ik heb hem nog nooit gebruikt heb er zelfs 2
Puko's kunnen inderdaad vervuilen. Als het hardnekkig op een lokale plaats is maak ik een rij puko's wel eens met een schroevendraaiertje schoon.

Sleper zelf wil ook wel eens een probleem geven. Het kontakt tussen het messing achtig veerblad en de schoen wil wel eens afweten. Dan is een isolerende laag op het veerblad de oorzaak van het slechte kontakt. Dat maak ik wel eens schoon met een klein rond sleutelvijltje.

Ratelen kont van een sleper met een gat in het midden. De schoen is iets bol zodat het gat alle pukootjes pakt, dat maakt het ratelend geluid.
Door de schoen recht te buigen verminder je het ratelen.

Mvg, Johan
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Bedankt Johan !

Groet

Jakkele Z
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Hallo Jakkele.
Het schoon houden van je rails voorkomt de meeste problemen maar helaas niet alle.
Soms heb je zomaar een rail die iedere keer slecht stroom doorvoert, deze haal ik er dan maar uit en vervang deze door een nieuw exemplaar.
Ook sleper en wielen van je locs kunnen soms zo vervuild zijn dat er gewoon een laag op zit en deze zorgen dan natuurlijk ook voor problemen.

Ik heb zelf getest met een grote U-vormig dubbelsporig traject wanneer er problemen met stroom doorvoer ontstaan, met slechts 1 aansluiting op 32 meter rails.
Alleen met nieuwe rails en locs heb ik dit goed rijdend gekregen, met gebruikte rails pas nadat ik iedere rail (railstaven en puco's) met railgum had schoongemaakt! :roll:
Daarna kon ik met de Lux schoonmaak combi en af en toe de railgum deze baan goed rijdend houden, maar na het maken van meerdere aansluitingen kwamen deze problemen veel minder voor.

Conclusie was voor mij dus alles goed schoonmaken en daarna schoonhouden!

Veel succes met poetsen! :wink:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Citaat van: Laurent op maandag 10 november 2008, 15:03:58
Ik laat wel eens treintjes met heel veel slepers rijden, heeft altijd een positief effect. En 2 6400's ervoor, die hebben vliegwiel, en draaien dus stukje door, en met 2 loks weinig uitval.
hoe zit het dan met op-/afremvertraging?
ik neem aan dat je die dan uitzet...

ikzelf heb maar matige problemen, ik rij ook altijd met een M* schoonmaakwagon en doe ook regelmatig stof zuigen.

Dennis
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 11 november 2008, 18:11:44
Hallo Jakkele.
Het schoon houden van je rails voorkomt de meeste problemen maar helaas niet alle.
Soms heb je zomaar een rail die iedere keer slecht stroom doorvoert, deze haal ik er dan maar uit en vervang deze door een nieuw exemplaar.
Ook sleper en wielen van je locs kunnen soms zo vervuild zijn dat er gewoon een laag op zit en deze zorgen dan natuurlijk ook voor problemen.

Ik heb zelf getest met een grote U-vormig dubbelsporig traject wanneer er problemen met stroom doorvoer ontstaan, met slechts 1 aansluiting op 32 meter rails.
Alleen met nieuwe rails en locs heb ik dit goed rijdend gekregen, met gebruikte rails pas nadat ik iedere rail (railstaven en puco's) met railgum had schoongemaakt! :roll:
Daarna kon ik met de Lux schoonmaak combi en af en toe de railgum deze baan goed rijdend houden, maar na het maken van meerdere aansluitingen kwamen deze problemen veel minder voor.

Conclusie was voor mij dus alles goed schoonmaken en daarna schoonhouden!

Veel succes met poetsen! :wink:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

AlbertJan,

Bij het gebruik van een groot sporenplan en slechts 1 aansluitpunt voor de electriciteit kun je 2 problemen krijgen:
1. Door de grote baan zal de overgangsweerstand in de rail erg hoog worden. Hierdoor zal de voedingsspanning (en het digitale signaal) ver van het aansluitpunt zwak worden.
2. Bij kortsluitingen kan deze weerstand de stroom beperken, waardoor de centrale de stroom niet afschakelt. De stroom kan blijven lopen met als gevolg dat het ter plaatse erg heet wordt. Het vuil bakt als het ware vast.

Dus meerdere aansluitpunten (zogenaamde ringleiding) zijn aan te bevelen.
Denk hierbij aan zowel de rode als de bruine draad !

Het vervangen van rails is meestal niet nodig. In het geval dat de contacten slecht zijn, maak dan een extra verbinding met draden.

Ook het vastleggen van de rails voorkomt problemen, omdat dan de overgangen niet meer bewegen en de contacten ook niet. De contacten zullen, als ze eenmaal goed geleiden, niet spontaan slechter gaan geleiden (behalve als ze bewegen).

groetjes
Henk
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Citaat van: minirailz op dinsdag 11 november 2008, 19:26:09
Citaat van: Laurent op maandag 10 november 2008, 15:03:58
Ik laat wel eens treintjes met heel veel slepers rijden, heeft altijd een positief effect. En 2 6400's ervoor, die hebben vliegwiel, en draaien dus stukje door, en met 2 loks weinig uitval.
hoe zit het dan met op-/afremvertraging?
ik neem aan dat je die dan uitzet...

ikzelf heb maar matige problemen, ik rij ook altijd met een M* schoonmaakwagon en doe ook regelmatig stof zuigen.

Dennis
De Delta's kennen dat niet :wink:
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Hallo Jakkele, Henk en andere geïnteresseerden.
Dit grote traject met slechts 1 aansluiting was natuurlijk alleen maar een test om te kijken of dit kon.

Citaat van: Henk op dinsdag 11 november 2008, 21:13:17
Dus meerdere aansluitpunten (zogenaamde ringleiding) zijn aan te bevelen.
Denk hierbij aan zowel de rode als de bruine draad !

Dit is natuurlijk altijd aan te bevelen, maar waar leg je de grens?
Ik ken banen en ook forumleden, die iedere rail voorzien van een aansluiting en zelfs daar komt nog wel eens een stroom probleem op voor en dan moet je toch weer aan het schoonmaken.
Zelf vind ik 1 aansluiting per 1-1,5 meter rail voldoende. 

Het vervangen van een "probleem" rail is voor het gemak, natuurlijk zijn ook hier weer meerdere oplossingen voor.

Maar met alle oplossingen worden wij met zijn allen toch weer wat wijzer.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. De Lux combi was tot dusverre mijn beste oplossing! :lol:
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
AlbertJan,

Iedere 1,5 of 2 meter is ruim voldoende.

Bij mijn baan is het iets ruimer (3 meter). Ik heb aansluitingen in de wisselstraten voor en achter het station. Verder in de stationssporen geen meer. Ik heb geen geisoleerde stukken in het station !

groetjes
Henk
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Ik maak in mijn baan om de 1,5 á 2 meter een stroomvoorziening.
Als dat nog niet genoeg is, dan weet ik het ook niet meer.
Tijdens testrijden had ik maar één aansluitpunt aan het begin en de lok reed het hele stuk probleemloos, tot aan het eind, toch wel zo'n 6 á 7 meter.
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Citaat van: Kappa op woensdag 12 november 2008, 21:13:52
Ik maak in mijn baan om de 1,5 á 2 meter een stroomvoorziening.

Ik werk met K-rails. Van wisselstraten en lengte spoor soldeer ik de lipjes door en die secties leg ik aan de ringleiding.

Citaat van: Kappa op woensdag 12 november 2008, 21:13:52
Tijdens testrijden had ik maar één aansluitpunt aan het begin en de lok reed het hele stuk probleemloos, tot aan het eind, toch wel zo'n 6 á 7 meter.

Heb je wel eens getest wat voor een spanningsval je dan hebt. Hier ligt nog een stuk los zonder ringleiding. Na 3 a 4 meter krijg ik bij kortsluiting de centrale al niet meer op tilt. Ook aan de decoders met lastregiling merk je aan het einde dat ze anders reageren als dat ze op eens stuk spoor rijden met ringleiding.

Mvg, Johan
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Vraagje ik ben net begonnen met een baan 300 x 122 waar ik een aansluit rail in gebruik.

als ik het bovenstaande goed lees doe ik er verstandig aan om de twee draden op meerdere punten van de baan aan te bieden, is de weerstand van de rails dan zo groot?

Ik gebruik C rails met de ms, ik wil binnenkort wel overstappen op de cs2 en mijn wissels met decoder in de ballast inbouwen.
Omdat dit ook gevoed wordt door de rails  neem ik aan dat het op meerdere punten voeden van de baan een must is?

Peter
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Ik rijd zelf m rail en daar is de weerstand erg hoog.
Ik weet niet hoe het stroomloos zetten bij c rail en een ms werkt maar met m rail kan ik de baan zo ook in blokken opdelen met als gevolg dat wanneer je de railstaven ook isoleert je minder last hebt van een te hoge weerstand en je met 2 draadjes per blok klaar bent.
Maar dit is zo bij m rail ik heb het vermoeden dat het incombinatie met een ms en c rails anders is.
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Zeilboot,

M-rails of C-rails werken eigenlijk gelijk.
Bij M-rails is de middenleider clip duidelijk verschillend van de massa-verbinding: de raillasjes. Bij C-rails zijn de verbindingen soortgelijk.

Voor een isolatie hoef je alleen de middenleider te onderbreken. Alle massa verbindingen (railstaven) van de gehele spoorbaan zijn met elkaar doorverbonden.

Ook bij M-rails is het handig om meerdere massaverbindingen (bruine draad) te maken vanaf de trafo.

groetjes
Henk
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Hoi

Klopt zo heb ik het ook gedaan en zoals verwacht werkt het veel beter.

Stephan
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Citaat van: zeilboot op zaterdag 15 november 2008, 23:30:10
Hoi

Klopt zo heb ik het ook gedaan en zoals verwacht werkt het veel beter.

Stephan
Wat zijn de verschillen dan Stephan.
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
De locs rijden gelijkmatiger.
Vooral op lange stukken merk je (met m rail teminste)  dat de loks aan het eind door de hogere weerstand langzamer gaan rijden en soms stil komen te staan.
En het met een analoog relais omschakelen gaat ook vloeiender.
Waar de lok zonder extra massa een sprongetje naar voren of naar achteren maaktte gaat dit nu  vloeiender.
Dit kan door de afstelling van de lok komen.

Dit is wat ik er van merk op mijn m rail baan

Stephan
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: stotterende locs vuile contactpuntjes ??
Citaat van: zeilboot op zondag 16 november 2008, 10:26:44
De locs rijden gelijkmatiger.
Vooral op lange stukken merk je (met m rail teminste)  dat de loks aan het eind door de hogere weerstand langzamer gaan rijden en soms stil komen te staan.
En het met een analoog relais omschakelen gaat ook vloeiender.
Waar de lok zonder extra massa een sprongetje naar voren of naar achteren maaktte gaat dit nu  vloeiender.
Dit kan door de afstelling van de lok komen.

Dit is wat ik er van merk op mijn m rail baan

Stephan

Dank voor je antwoord, ik ga van de week een of twee extra aansluitingen erbij maken.
Op zich merk ik nu geen problemen maar voor de zekerheid kan het in iedergeval geen kwaad.

Peter