Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

vermogen CS1/CS2

Gestart door Gijs zaterdag 22 november 2008, 12:45:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
vermogen CS1/CS2
Hallo allemaal, ik heb maar een vraag. Heeft het nieuwe CS2 nou meer of minder vermogen dan z'n voorloper de CS1?
Re: vermogen CS1/CS2
De CS 1 kan 2,8A. De CS 2 (rijspoor 2.4A, programmeerspoor 1A) max. 3A.

Mvg,
Peter
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Hallo Freak, bedankt voor je reaktie. Toch nog weer een vraag, het gaat mij echt alleen om het rijspoor, maw heb ik nou meer vermogen of minder vermogen om mee te rijden en schakelen?
Dus los van het programmeer spoor.
Re: vermogen CS1/CS2
Hallo Gijs,

Ietsjes minder. CS2 2,4A en de CS1 2,8A.

Mvg,
Peter
Re: vermogen CS1/CS2
Gijs,

Nog ter aanvulling.
De CS1 met upgrade (later) heb je 4A ter beschikking.

Mvg,
Peter
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Ik heb al een CS2, en zie het niet zo zitten om een booster aan te sluiten omdat ik dat nog nooit gedaan heb en dus niet weet of dat moeilijk is. Morgen ga ik mijn nieuwe CS2 aansluiten en ik hoop dus dat ik geen booster nodig heb. Of ben ik nu erg een zwart kijker en is het makkelijk?
Re: vermogen CS1/CS2
Hallo Gijs,

Het ligt er aan hoeveel treinen je (tegelijkertijd) wilt laten rijden.
Zijn het er een enkele dan heb je voldoende. Worden het meer dan zul je toch aan een booster moeten gaan denken.

Mvg,
Peter
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Ik rijd nu met meestal 3 treinen tegelijk icm mijn CS 1 dat gaat goed, maar of dat ook goed gaat met de CS2, ik zal het morgen zien. maar is het erg ingewikkeld om een booster aan te sluiten? Ik kan nergens een gebruiksaanwijzing vinden van de nieuwe booster (173)
Re: vermogen CS1/CS2
Hallo Gijs,

Het aansluiten van de 60173 is niet moeilijk.
Zie dit schema.
http://mediencms.maerklin.de/media.php/de/produkte/cs2map.gif

Mvg,
Peter
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Ik dacht dat je de rails moest isoleren om echt een apart stuk baan te krijgen?
Re: vermogen CS1/CS2
Dat klopt en niet alleen de middengeleider maar ook de spoorstaven moet je isoleren.

Mvg,
Peter
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Aha, ik heb dat nog nooit gedaan dus kan iemand mij vertellen hoe je dat het beste kunt doen. En hoe zit het dan met sleperwippen? Niet dat ik er ooit een in handen heb gehad maar ik lees daar steeds over op 3rail
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Hoi Gijs,

Hoe je de rails isoleert, ligt er aan of je met C-K of M rails rijdt.
En hoe een sleperwipper eruit ziet kan je hier zien. Klikje doen.

Gr.  Charlie.
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Charlie, ik rijd met c rail. En heb ik zo'n wipper echt nodig?
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2006

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Gijs,

sleper wippers heb je nodig indien je je CS2 of CS1 gebruikt voor baanvoeding in combi met booster(s)

Ik heb b.v. de CS1 , maar die gebruik ik alleen voor het programmeerspoor en de hoofdvoeding gebruik ik voor de wissels te schakelen, m.a.w. de CS1
staat dus niet in verbinding met m'n baan wat rijspanning betreft.

Ik heb voor de rijspanning 4 boosters in gebruik, en heb dus geen sleperwippers nodig, alleen de middelgeleiding is geisoleerd bij de overgangen van de boostersecties.

Ik heb dit gedaan zo, omdat m'n CS1 wat betreft vermogen ook niet toereikend was voor 6/7 treinen, wat met m'n 6021 wel ging, maar de 6021 is ook 3.3 A, dus kan meer hebben dan de CS1.

De 6021 staat nu op de Sniffer ingang v/d CS1 en wordt dus alleen nog maar als extra rijregelaar gebruikt.

Achter de 4 x 6015 booster staan 4 x conrad trafo's van 15 of 18 V welke max. 8,25 A kunnen leveren, weet echter niet precies hoeveel A de 6015 boosters door kunnen geven, maar ik heb i.i.g. vermogen genoeg, zonder het vermogen v/d CS1 aan te spreken of te overbelasten.

Uiteraard heb ik deze wijsheid niet van mezelf 8), maar van Peter (Freak) en het werkt perfect, wat ik niet betwijfelde daar hij er ongelofelijk veel verstand van heeft 8)

Mvg Gert
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Sja, niets aan toe te voegen.
Alleen dan, dat je je C-rails met artikelnummer: 74030 kan isoleren.
Klikje.

Gr.  Charlie.
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Ok, die rode dopjes dat snap ik maar moet ik nu niet ook de spoorstaven isoleren voor het gebruik met een booster? En dat verhaal van Gert, super dat hij het opschrijft maar daar moet ik eens rustig voor gaan zitten om het te snappen, ik begrijp daar dus niet van. Wens me sterkte morgen.
Re: vermogen CS1/CS2
Hoi,

In tegenstelling tot wat hierboven genoemd wordt zijn bij gebruik CS2 en booster 60173 geen sleperwippers nodig.

groet,
PJ
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
dat klinkt goed, maar moet ik nog wel die rode dopjes gebruiken? En de spoorstaven moeten die ook worden geisoleerd (zeg maar de 0 draad)?
Re: vermogen CS1/CS2
Hoi,

Nee de O spoorstaaf (=massa - bruine draad) niet WEL de B spoorstaaf (rode draad) isoleren met de "rode schoentjes"

groet,
PJ
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
PJ, dat klinkt redelijk simpel. nu moet ik dus alleen nog bedenken waar ik mijn baan in tweeen deel.
bedankt allemaal voor de hulp al denk ik wel dat er nog wel wat vragen zullen komen.
Re: vermogen CS1/CS2
Hallo Gijs,
KLIK HIER!

Info over isolering:
http://stummi.foren-city.de/topic,29985,-cs2-und-booster-60173.html

Mvg,
Peter

Edit Herman05: Link gemaakt van het plaatje ivm het te grote formaat.
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
poeh...duits, een jaar gehad op school ongeveer een kwart eeuw geleden...
Ik denk dus dat ik zowel de 0 als de baanstroom moet isoleren maar geen sleperwipper nodig heb. Zeg ik dit goed of is mijn duits toch niet zo goed?
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: vermogen CS1/CS2
waar ik dan weer niet uitkom
ik heb een redelijke baan waar 4 treinen op kunnen rijden tegelijker tijd
dan heb nog mijn keerlus waarmee ik treinen naar dat hoofd spoor kan rijden
dan heb ik toch helemaal geen boosters nodig en kan ik de CS toch gewoon op de rails aansluiten via de aansluitrail  met een 60 va trafo????
en als ik dan de ESU update zou laten doen heb ik toch helemaal genoeg stroom ????
volgens mij heb je wel een hele jumbo baan nodig om veel stroom te moeten hebben voor mer dan 6 treinen
en anders kun je toch beter de update doen ipv een booster eraan te sluiten

kortom mijn vraag is kan ik gewoon normaal met 5 treinen rijden met mijn CS en 60 va trafo ????
heb geen electrische wissels enzo daar komen er maximaal 6 van (uit mijn totaal van 28 ) lampjes en rolbrug staan op een aparte trafo !!

alvast bedankt
en misschien gijs kun je uit het antwoord ook jou eigen conclusie trekken !!
succes

groet robert
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2006

offline
Re: vermogen CS1/CS2
@ Remcy,

jij hebt zat aan alleen een CS1 , zeker met ESU update, dan 4 A 8)

Mijn verhaal is gebasserd op een jumbo baan, er zijn maar enkele krankzinnige zoals
ik die meer dan 80 locs op de baan hebben :P

Mvg Gert
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: vermogen CS1/CS2
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
dat is dan wel weer waar gert
(maar of je dan krankzinnig bent dat zeg jezelf he )  :lol: :lol:

maar dan heeft gijs toch waarschijnlijk ook genoeg aan alleen een CS 2 voor zijn baan
dat bedoelde ik eigenlijk een beetje te vragen met mijn vraag
of heeft gijs ook een krankzinnige baan  :lol: :lol:
groet robert
(enne thanks voor je antwoord vanaf de 14 e volgende maand zal een CS mijn baan gaan aansturen jahoe  :lol:)
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2006

offline
Re: vermogen CS1/CS2
@Remcy,

ik reed vorige week met 5 treinen met in totaal 30 verlichtte rijtuigen met gloeilampjes als verlichting,
m.a.w. 60 lampjes 8) en 5 Locs, dat was iets teveel voor de CS1 :mrgreen:

Nu alle gloeilampjes vervangen door ledstrips en scheelt aanzienlijk 8), doch echter 4 treinen EN m'n 6-delige ICE waren wederom teveel voor de CS1, dus................ CS1 alleen voor de wissels en het programmeerspoor, rest v/d baan middels aparte trafo's en 6015 boosters.

Het is bekend dat een ICE (zeker 6-delig) stroom vreet :mrgreen:

Denk dus dat Gijs met 3/4 treinen prima weg kan komen met de CS1 of 2.

Ligt er aan wat hij met "trein" bedoelt , dit kan zijn :

- 1 loc
- 1 loc met 20 goederenwagonnetjes = zelfde vermogen als 1 loc !
- 1 loc met 10 verlichtte rijtuigen middels LEDS
- 1 loc met 10 verlichtte rijtuigen middels 20 gloeilampjes

Mvg Gert

Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: vermogen CS1/CS2
o gert met wat jij opnoemt
daar kom ik bij lange na niet aan dus heb ik helemaal genoeg stroom
bedankt
groet robert
Re: vermogen CS1/CS2
Oeps volgens het schema van Freak beide spoorstaven isoleren dus, dat wist ik nog niet....dat betekend op  1 rail 4x rood schoentje plaatsen???

Groet,
PJ
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2006

offline
Re: vermogen CS1/CS2
@ PJ

1 rails is inderdaad 4 :mrgreen: rode muiltjes

@ Peter,

middenleiding isoleren , wel of geen sleperwipper, dat is me aardig duidelijk, maar massa isoleren ?,
n.b. ieder wiel verbind de massa door , zowel op de linker als de rechter spoorstaaf !
Als je een lange trein hebt,met 10 rijtuigen heb je min. 44 wielen die als je snel rijdt de spoorstaven
nagenoeg continue doorverbinden 8)

Wat is het nut van de spoorstaven isoleren ?

Mvg Gert
Re: vermogen CS1/CS2
Dit heeft te maken hebben met het type versterker (H-bridge) van de CS2 en MFX booster 60173.
De uitgangen kunnen wel wat verdragen.

Ik heb deze link al eerder gegeven, lees deze eens goed door:
http://stummi.foren-city.de/topic,29985,-cs2-und-booster-60173.html


Mvg,
Peter
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2006

offline
Re: vermogen CS1/CS2
@Peter,

heb het eens doorgelezen maar ook op Stummi zijn de meningen gevarieerd :mrgreen:

Je bent toch met me eens dat met mijn voorbeeld je gewoon eigenlijk constant de massa via de wielen doorverbindt  8)

Ik heb natuurlijk wel de CS1 ipv CS2 en 6015 boosters ipv ander type booster.

Mvg Gert
Re: vermogen CS1/CS2
Hallo Gert,

Citaat van: v200marklin op zondag 23 november 2008, 11:47:26Je bent toch met me eens dat met mijn voorbeeld je gewoon eigenlijk constant de massa via de wielen doorverbindt  8)
In jouw geval wel.

Mvg,
Peter
Re: vermogen CS1/CS2
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Hallo Peter,

in verband met terugmeldingen is het dan toch weer noodzakelijk om de massa's door te verbinden, of worden de S88 ook weer separaat op de boosters aangesloten.

met vriendeliijke groet,

Walter
Re: vermogen CS1/CS2
Citaat van: wissels op zondag 23 november 2008, 13:37:21in verband met terugmeldingen is het dan toch weer noodzakelijk om de massa's door te verbinden, of worden de S88 ook weer separaat op de boosters aangesloten.
Goed opgemerkt. Als je het goed wil doen ontkom je er niet aan om bij de CS2 de S88's separaat op de boosters aan te sluiten.

Mvg,
Peter
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Nou ik ben al de hele dag bezig met aansluiten en instellen. Bijna klaar maar een mfx treinstel wil zich niet aanmelden. Het is het gottardo treinstel. Heeft iemand anders ervaring met het niet herkennen van mfx locs. Hij werkt niet op de baan en ook niet op het programmeerspoor. Iemand?
Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2006

offline
Re: vermogen CS1/CS2
Gijs,

staat je programmeerspoor los van je baan ?

Als het is verbonden met je baan, moet het wel geisoleerd zijn van je baan met die kleine rode schoentjes 8)

Mijn programmeerspoor zit ook aan de baan vast, wel geisoleerd natuurlijk en als extra veiligheid zet ik de overige baandelen gewoon helemaal uit.

Het kan soms enige minuten duren voor een MFX loc zich aanmeldt !

Ik krijg ook wel eens de melding : Er bevindt zich geen loc op het PS :shock:, terwijl ik hem er toch duidelijk op zie staan  :roll: :mrgreen:

Centrale even aan en uit , en dan ziet de CS hem ineens wel :mrgreen:

Mvg Gert

Re: vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2021

offline
Re: vermogen CS1/CS2
hallo Gert, nou ik ben er uit. Gelukkig heb ik mijn oude CS1 niet ingeruild, dus ik heb nu een klein spoortje aangesloten  op mijn CS1. Toen ik de gottardo daar op zette duurde het even en hij klikte een paar keer maar toen deed hij het gewoon. Terug gezet op het programmeerspoor van de CS2 en HIJ MELDDE ZICH AAN ! :D.
Dat mfx snap ik niet helemaal maar goed voorlopig rijd hij weer en nu maar hopen dat dat zo blijft.
Je vroeg ook of mijn ps is verbonden met de baan maar dat is niet zo, het is een compleet los stuk baan. Wel lastig om een lok op te krijgen dus daar moet ik nog wat aan veranderen.
Wat betreft de stroomopname ik kom op maximaal 1.4 A dan rijd ik met de gottardo en de gasturbine (vt11-05) de rheingold en als laatste een railbusje. Alle lichten en rijgeluiden aan dus een booster is denk (hoop) ik nog niet nodig ?!
Ik vind het wel erg fijn dat jullie mij allemaal helpen en ook de aansluitgebruiksaanwijzing van de booster, die heb ik maar vast afgedrukt, je weet het maar nooit.
Zo ik ga rijden en schakelen en ik ben benieuwd hoe het gaat, jullie horen het zeker nog wel.

Groeten,
Gijs
Re: vermogen CS1/CS2
Gerard Meeuwisse
gast

Re: vermogen CS1/CS2
beste treinmachinisten

2 vragen

1 CS II met een 70 VA trafo van uhlenbrock
   60173 booster met een 70 VA travo van Uhlenbrock
   60173 booster met een 52 VA travo van Markl
mag dat of,  allemaal de zelfde travo's gebruiken

de middenrails is geisoleerd


werkt met K-Rail, de massa moet je ook isoleren, als ik de rail door slijpt is dat dan genoeg of moet dat op een andere manier
mijn duits is heel slecht graag daarom iets in het nederlands



vgr. Gerard
Re: vermogen CS1/CS2
Spoorman
gast

Re: vermogen CS1/CS2
De trafo's kun je gewoon gebruiken. En de massa's scheid je inderdaad door de rails (beide kanten) door te slijpen.

Gr, Ben.
Re: vermogen CS1/CS2
Gerard Meeuwisse
gast

Re: vermogen CS1/CS2
Beste Ben

Mag ik jou vriendelijk bedanken voor de tip


vgr. Gerard
Re:vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re:vermogen CS1/CS2
Moet je bij gebruik van een CS2 en een booster 60173 wel of niet de middenrail en rails (bruin en rode draad) isoleren?

Wat ik uit dit draadje begrijp is dat er GEEN sleperwip nodig is bij de overgang van de ene naar de andere sectie?

Kortom, als ik de rails VOLLEDIG isoleer tussen de beide secties heb ik geen problemen / storingen / kortsluiting bij de overgang?

groet
Wheels

Re:vermogen CS1/CS2
Freak
gast

Re:vermogen CS1/CS2
Citaat van: Wheels op zondag 10 mei 2009, 11:52:36
Moet je bij gebruik van een CS2 en een booster 60173 wel of niet de middenrail en rails (bruin en rode draad) isoleren?

Wat ik uit dit draadje begrijp is dat er GEEN sleperwip nodig is bij de overgang van de ene naar de andere sectie?
Bij het gebruik van een CS2 en een booster 60173 moet je de middenrail en rails isoleren. Een sleperwip is niet nodig.

Mvg,
Peter
Re:vermogen CS1/CS2
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re:vermogen CS1/CS2
Bedankt Peter,

groet Wheels
Re:vermogen CS1/CS2
Gerard Meeuwisse
gast

Re:vermogen CS1/CS2
mogge treinmachinisten


CS II + 60173 Booster alles isoleren geen sleperwip nodig werkt perfect

mvg. Gerard